برای خرید لپ تاپ گیمینگ به چه چیزهایی باید توجه‌کرد؟

برای خرید لپ تاپ گیمینگ به چه چیزهایی باید توجه‌کرد؟

Lap top به رایانه شخصی کوچک و قابل حمل گفته می‌شود، وزن لپ تاپ به اجزای تشکیل دهنده آن بستگی دارد و معمولا بین 1 تا 7 کیلوگرم است. برق لپ تاپ از یک باتری تامین می‌شود که با یک آداپتورAC/DC شارژ می‌شود.

دسته بندی انواع لپ تاپ

لپ تاپ‌ها بنابر نوع کاربردشان به چند دسته تقسیم می‌شوند که شامل: لپ تاپ دانشجویی، مالتی مدیا، صنعتی(تجاری)، خانگی، گیمینگ و گرافیکی.

قطعات سخت‌افزاری لپ تاپ‌ها که در حین خرید باید به اطلاعات و کیفیت آن‌ها توجه کرد:

Mather board (مادربرد)

اصلی‌ترین قطعه لپ تاپ است و وظیفه کنترل پردازشگر مرکزی و ایجاد ارتباط بین سایر قطعات را برعهده دارد. پورت‌های لپ تاپ، cpu و کارت گرافیک روی مادربرد قرار دارند.

 

CPU (پردازنده)

پردازنده یا واحد پردازش مرکزی که مغز کامپیوتر هم شناخته شده است به صورت یک تراشه بر روی برد اصلی سیستم مادربرد نصب می‌شود و از قطعات اصلی لپ تاپ است. Cpu وظیفه مدیریت تمام مراحل پردازش داده‌ها، عملکردهای ریاضی و منطقی، مقایسه‌ای و مقایسه‌های مربوط به آدرس‌دهی را انجام می‌دهد. Cpu برای پردازش به برق نیاز دارد و به همین دلیل گرما تولید می‌کند که برای خنک کردن آن از فن (Heat sink) استفاده می‌شود ؛ یک قطعه آلومینیومی یا مسی که دقیقا روی پردازنده قرارمی‌گیرد.

GPU (کارت گرافیک)

پس از پردازنده کارت گرافیک لپ تاپ از اهمیت بالایی برخورداراست، این قطعه وسیله پردازش تصویر و ارتباط با مانیتور است. کارت گرافیک اطلاعات پردازنده را برای نمایش در صفحه نمایش آماده می‌کند، کیفیت تصویر به میزان قدرت پردازنده و حافظه بستگی دارد. پردازش تصاویر و ارتباط با صفحه نمایش از مهم‌ترین وظایف کارت گرافیکی است. کارت گرافیک دو خروجی برای صفحه نمایش و تلویزیون دارد. همچنین رم منحصر به خودش را دارد که تصاویر برای نمایش در مانیتور چند لحظه در این رم ذخیره می‌شوند. در حال حاضر سه شرکت Nvidia، AMD، Intel از بهترین و باکیفیت‌ترین تولیدکننده کارت گرافیک هستند.

HDD (هارد دیسک)

قطعه‌ای برای ذخیره‌سازی به طور دائم است و ظرفیت آن با گیگابایت و ترابایت اندازه‌گیری می‌شود. این قطعه یک صفحه انعطاف پذیر دارد که با چرخش یک هد بر سطح آن اطلاعات به صورت مغناطیسی ذخیره می‌شوند. سرعت چرخش این صفحه را RPM اندازه‌گیری می‌کنند. هاردها در 3 سایز متفاوت تولید می‌شوند: 1.8 اینچ، 2.5 اینچ، 3.5 اینچ که دو اندازه اول بیشتر در دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌شود.

RAM (رم)

Ram مخفف Random access memory است که به معنی دسترسی تصادفی حافظه است. رم، حافظه موقت لپ تاپ است که انجام تمام عملیات لپ تاپ وابسته به آن است و با هربار خاموش کردن لپ تاپ اطلاعات آن به طور کامل از بین خواهد رفت. امروزه بیشتر از رم DDR4 با ظرفیت 32 گیگابایت استفاده می‌شود.

لپ تاپ گیمینگ

لپ تاپ گیمینگ در واقع جایگزینی برای یک کامپیوتر رومیزی است که به آن Desktop Replacement هم گفته می‌شود و از لحاظ امکانات سخت‌افزاری بسیار قوی است البته با توجه به کاربردشان یعنی گیمینگ معمولا باتری ضعیف‌تری دارند که همواره باید به آداپتور شارژر وصل باشند. یک لپ تاپ خوب برای گیم باید این ویژگی‌ها را داشته باشند:

پردازنده یا Cpu بسیار قوی داشته باشد

پردازنده گرافیکی Gpu بسیار قوی داشته باشد

امکان استفاده از حافظه SSD در کنار حافظه HDD با حجم بالا

صفحه نمایش با رزولوشن و رفرش ریت بالا

قبلیت ارتقاء سیستم را داشته باشد.

 

مهم‌ترین نکته‌ای که در خرید لپ تاپ گیمینگ باید به آن توجه کرد کارت گرافیک آن می‌باشد. کارت گرافیک در کنار دیگر عوامل در کارایی لپ تاپ بسیار مهم است. در خرید لپ تاپ باید به مشخصات فنی لپ تاپ، مدل و برند آن توجه کرد. برای کاربرد گیمینگ حتما باید از سیستم مناسب با کیفیت بازی‌ها استفاده کرد زیرا اگر از لپ تاپی که گرافیک یا پردازنده پایینی دارند، برای بازی‌های نسل جدید و پیشرفته استفاده شود ممکن است از توان لپ تاپ خارج باشد طوری که شاید این بازی‌ها با مشکل در نصب مواجه شوند یا خیلی کند عمل کنند و باعث هنگ کردن سیستم شوند.

خرید آنلاین

از طریق فروشگاه‌‌های اینترنتی می‌توان در تمام طول روز خرید کرد درحالیکه پیدا کردن فروشگاهی که 24 ساعته و در تمام روزهای هفته بازباشد آن هم در شرایط کنونی فراگیری ویروس کرونا ممکن نیست. پیداکردن بعضی از سیستم‌ها با برندها در برخی شهرها مشکل است که با گزینه خرید آنلاین خرید به آسانی صورت می‌‌گیرد. از جمله فروشگاه‌های اینترنتی که کالای دیجیتال می‌‌فروشند و همیشه در دسترس هستند فروشگاه اینترنتی تلکام می‌‌باشد که محصولات خود را با کیفیت اورجینال و بدون واسطه در مدت زمان اندکی ارسال می‌‌‌کند.

قیمت لپ تاپ گیمینگ

قیمت لپ تاپ گیمینگ معمولا نسبت به دیگر لپ تاپ‌ها با کاربری متفاوت معمولا گران‌تر است اما با این وجود برند لنوو توانسته محصولاتی باکیفیت و برازنده با قیمت بصرفه‌تر را به بازار عرضه کند.

برای خرید لپ تاپ گیمینگ به چه چیزهایی باید توجه‌کرد؟

لپ تاپ گیمینگ لنوو مدل lenovo ideapad Gaming 3 RYZEN7 از جمله اقتصادی‌ترین نمونه لپ تاپ‌های گیمینگ لنوو است که 8 گیگابایت ظرفیت حافظه رم آن می‌باشد؛ حافظه هیبریدی و کارت گرافیکش Geforce 6TX 1650 Ti با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی که تولید شرکت Nvidia می‌باشد.

و نمایشگر 15 اینچی با فناوری IPS و دقت Full HD که نمایش تصاویر و بازی‌ها را فوق العاده جلوه می‌دهد.

همچنین از پردازنده جدید Ryzen برخوردار است که محصول شرکت AMD می‌باشد که عملکرد ویژه ای دارد. باتوجه به معماری موجود در تراشه‌های جدید Ryzen آن‌ها بسیار کم مصرف هستند و بدون اینکه کیفیت و کارایی را پایین بیاورند، امکانات زیادی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

لپ تاپ مخصوص بازی می‌تواند برای انجام کارهای مهندسی، تدوین و کارهایی که به پردازش بالایی نیاز دارند نیز به کار‌آید و در واقع بازی، نهایت کاربری یک لپ تاپ است که این دست از لپ تاپ‌ها با طراحی ویژه و قدرتمندی بالا توانستند از پس این کارایی بالا برآیند.

نمونه دیگری از لپ تاپ گیمینگ لنوو، لپ تاپ لنوو مدل Lenovo IdeaPad L340 است؛ با صفحه نمایش 15.6 اینچی Full HD که دارای پنل IPS است، رنگ‌ها و تصاویر را با حالتی بسیار طبیعی نمایش می‌دهد. استفاده از این پنل قدرتمند باعث شده تا نمایشگر این دستگاه زاویه دید گسترده‌ای داشته باشد. نمایش تصویر sRGB این صفحه نمایش نیز برای استفاده‌های حرفه‌ای نظیر کارهای گرافیکی، طراحی، مدل سازی و… امکانات بالایی را برای طراحان و گرافیست‌ها فراهم می‌آورد.

Refresh rate مانیتور این لپ تاپ 144 هرتز است که موجب می‌شود محتوای نمایش روی صفحه به سرعت رفرش شوند و تصاویر بدون کندی و تاخیر پخش شوند، برای کسانی که بازی‌های اکشن انتخاب آن‌هاست، گزینه مناسبی است.

برای خرید لپ تاپ گیمینگ به چه چیزهایی باید توجه‌کرد؟

Cpu نسل دهم قدرتمند Intel corei7 10750H با قدرت پردازش بالا کارکرد این لپ تاپ را افزایش داده‌ است. این سخت‌افزار با داشتن 6 هسته، 12 رشته پردازشی Thread و فرکانس 2.6 گیگاهرتزی می‌تواند بازی‌های مختلف را پردازش کند. مقدار فرکانس این سی پی یو در حین انجام کارهای سنگین مثل رندینگ و مدل ‌سازی به 5 گیگاهرتز می‌رسد. همچنین 12 گیگابایت حافظه رم DDR4 با فرکانس 2933 مگاهرتز سرعت این لپ تاپ را به شدت بالا برده‌است.

با کمک پورت خروجی HDMI این دستگاه می‌توان مانیتور دیگری را به Gpu آن متصل کرد و دو مانیتوره ازآن استفاده کرد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : برای خرید لپ تاپ گیمینگ به چه چیزهایی باید توجه‌کرد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *