ارتقا بدون نیاز به فورک در پولکادات یعنی چه؟

ارتقا بدون نیاز به فورک در پولکادات یعنی چه؟

اگر با حوزه ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، به خوبی می‌دانید که این حوزه تا چه حد گستردگی دارد و چه اصطلاحاتی را در خود جای داده است که هر یک، به یک پروژه یا رویکرد خاص اشاره دارند. احتمالا در این بین اصطلاح فورک، هارد فورک و اصطلاحاتی از این قبیل نیز به گوشتان خورده است. آنچه در این راستا مورد توجه قرار می‌گیرد، آشنایی با ارز دیجیتالی تحت عنوان پولکادات است که از ساختار و ویژگی‌های بسیار جالبی برخوردار است و کاربردهای بسیار مهمی را در حوزه شبکه‌های بلاکچینی ارائه می‌دهد. ارتقا بدون نیاز به فورک در پولکادات تنها یکی از ویژگی‌های مهم این پروژه است که قطعا آشنایی با آن برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

 

پولکادات چیست؟

برای اینکه به درک صحیحی از موضوع مقاله برسید، بهتر است ابتدا مختصری راجع به چیستی این ارز دیجیتال صحبت کنیم. این رمز ارز که با عنوان توکن دات نیز شناخته می‌شود، در اصل یک پروژه مولتی چین یا اوپن سورس چند زنجیره‌ای است که با هدف اتصال بلاکچین‌های مختلف به یک شبکه واحد ایجاد شده است. این رمز ارز توسط بنیاد وب۳ ایجاد شده و هدف از توسعه آن این است که بتواند در آینده‌ای نزدیک، عملکرد تمامی شبکه‌های بلاکچین را به صورت یکپارچه و موازی امکان‌پذیر کند. همانطور که می‌دانید در حال حاضر بلاکچین‌ها با مشکلاتی نظیر مقیاس‌پذیری و انزوا همراه هستند و هر یک عملکرد جداگانه‌ای دارند‌.

این در حالی است که ارتباط بلاکچین‌ها با پولکادات سبب می‌شود که تمامی زنجیره‌های بلاکچین عملکرد موازی و پارچین داشته باشند و از این طریق اعتبارسنجی و امنیت شبکه را فراهم کنند. در معرفی این پروژه می‌توان گفت که توکن دات با هدف ایجاد یک چهارچوب برای تمام سایت‌ها، سرورها، مرورکرها و تمام بلاکچین‌ها ایجاد شده و ضمن ایجاد تعامل بین این شبکه‌ها، مشکلات و چالش‌های موجود در بلاکچین‌ها را مرتفع می‌کند. در واقع این پروژه به دنبال آن است که پروتکل‌های امنیتی را افزایش و هزینه استخراج ارزهای دیجیتال را کاهش دهد. توسعه‌دهندگان می‌توانند با برنامه‌نویسی از طریق زبان سالیدیتی برنامه‌های غیر متمرکز خود را ایجاد کنند و روی قابلیت‌های قرارداد هوشمند تمرکز کنند.

به نقل از اقتصادآنلاین، کارشناسان زیادی وب 2 را نقد می‌کنند و دلیل آن‌ها نیز متمرکز بودن بیش‌ازحد است همچنین ادعاهایی نیز درمورد آن دارند. این کارشناسان ادعا می‌کنند وب 2 سبب تبلیغات غیرمنطقی در انواع مختلف، نظارت انبوه، کاهش حریم خصوصی، تمرکز بیش‌ازاندازه روی سود و سرقت گسترده دیتاها شده‌است. توکن دات مشکل مقیاس‌پذیری را توسط موازی‌سازی تراکنش‌ها حل می‌کند، زیرا این مشکل در بلاکچین تاکنون مانع پیشرفت و توسعهٔ آن شده‌است. این ارز دیجیتال دارای سیستم حکومتی باز و پیشرفته است که اجازه می‌دهد شبکه با سرعت بالایی نوآوری را دنبال کند. برنامه‌های کاربردی که در بلاکچین وجود دارند، مانند انرژی غیرمتمرکز، امور مالی یا ارتباطات و بازی‌ها در پولکادات توسعه پیدا می‌کنند. آن‌ها اساس حوزه‌های قضایی دیجیتال را درون Web 3 تشکیل می‌دهند. درنهایت باید بدانید که Polka Dot اولین پروژهٔ مورد رهبری توسط بنیاد وب 3 است.

قابلیت ارتقا شبکه بدون انجام هاردفورک

حتما می‌دانید که فورک در بلاکچین چه معنایی دارد؛ منظور از فورک یک نوع آپدیت یا به‌روزرسانی است. در واقع این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که یک پر‌وتکل آپدیت شود؛ اما در مورد شبکه بلاکچین و حوزه ارزهای دیجیتال داستان کمی متفاوت است و فورک به زمانی گفته می‌شود که شبکه به دو بخش تقسیم می‌شود. گاهی ممکن است فورک در بلاکچین‌ها به ایجاد یک ارز دیجیتال جدید منجر شود‌، در حالی که هدف به‌روزرسانی ارزهای دیجیتال است که طی آن تراکنش روی یک زنجیره بلاکچین نو انجام می‌شود. پولکادات مزایای بسیار زیادی را در حوزه بلاکچین‌ها ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین مزایای این پروژه آن است که بدون نیاز به هارد فورک یا به‌روزرسانی‌های اساسی، شبکه بلاکچین را ارتقا می‌دهد.

این موضوع که بلاکچین‌ها نیاز به‌ به‌روزرسانی دارند، چندان جای تعجب ندارد؛ اما مسئله اینجاست که به‌روزرسانی بلاکچین‌ها به سادگی به‌روزرسانی نرم افزارها نیست و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. همانطور که گفتیم بلاکچین‌ها از طریق فورک‌ به‌روزرسانی می‌شوند. به این ترتیب یک زنجیره جدید با قوانین جدید ایجاد شده و کاربران می‌توانند روی زنجیره جدید نیز کار کنند. نکته اینجاست که انجام فورک ممکن است چندین ماه طول بکشد. از طرفی اجرای هاردفورک‌های پی در پی و به دنبال آن ایجاد زنجیره‌های جدید سبب می‌شود که بین توسعه‌دهندگان بلاکچین و کاربران آن چند دستگی ایجاد شود. حال پروژه پولکادات این امکان را فراهم ساخته که بلاکچین‌ها بتوانند بدون نیاز به فورک زنجیره، به‌روزرسانی خود را انجام دهند.

ارتقا بدون نیاز به فورک در پولکادات یعنی چه؟

سیستم حاکمیتی چیست؟

همانطور که متوجه شدید، انجام به‌روزرسانی‌ها بدون نیاز به فورک از قابلیت‌های مهمی است که پروژه پولکادات مبتنی بر اتریوم ارائه می‌دهد؛ اما مهم آن است که بدانید چه عملکردی از توکن دات این قابلیت را ارائه می‌دهد. این‌ نوع به‌روزرسانی که بدون نیاز به هاردفورک انجام می‌شود، ازطریق سیستم حاکمیتی درون زنجیره‌ای روی بلاکچین‌ها اجرا می‌شود. با توجه به ارتباطی که توکن دات با تکنولوژی وب ۳ دارد، با ارائه چنین قابلیتی به کاربران امکان می‌دهد که بتوانند پروژه‌های مختلف را با تغییرات فناوری سازگار سازند.‌ به این ترتیب این پروژه‌ها همواره عملکرد فعالی خواهند داشت. علاوه بر آن عدم نیاز به هاردفورک‌های پی در پی در شبکه از ورود سازمان‌های مختلف و خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند‌. کاربران می‌توانند با حاکمیت بر شبکه به حل بسیاری دیگر از مشکلات بلاکچین بپردازند.‌

 

عملکرد پولکادات چیست؟

در مورد عملکرد توکن دات یک نکته وجود دارد؛ وقتی قرار است یک پاراچین یا زنجیره جدید به شبکه بلاکچین اضافه شود، دات‌ها به یک دیگر پیوند خورده و قفل می‌شوند، تا زمانی که پاراچین بخشی از شبکه باشد، این اتصال بین دات‌ها برقرار بوده و بعدا با خروج پاراچین از شبکه آزاد می‌شود. توکن دات به عنوان توکن حاکمیت این امکان را برای دارندگان آن فراهم می‌کند که بتوانند با توسعه پروتکل و افزودن یا حذف پاراچین‌ها، برای کاهش هزینه و ایجاد تغییرات کمک کنند. بهتر است بگوییم ذخیره‌سازی رمز ارز پولکادات به دارندگان آن امکان می‌دهد که در به‌روزرسانی‌های شبکه حق رأی دادن داشته باشند. ارزش هر رأی در این سیستم بر حسب میزان دارایی توکن دات استیک شده تعیین می‌شود.

ارتقا بدون نیاز به فورک در پولکادات یعنی چه؟

جمع‌بندی

در این مطلب راجع به ویژگی ارتقا شبکه بدون نیاز به هاردفورک در پروژه پولکادات صحبت کردیم؛ اما قبل از آن به اختصار این رمز ارز را معرفی کردیم. پروژه توکن دات یک پروژه مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که با هدف توسعه تکنولوژی وب ۳ توسط بنیاد آن ایجاد شده و به دنبال آن است که با موازی‌سازی و یکپارچه‌سازی بلاکچین‌ها مشکلات این شبکه‌ها را مرتفع کند. بلاکچین‌ها نیز مانند سایر برنامه‌ها به به‌روزرسانی نیاز دارند؛ اما اگر با هاردفورک آپدیت شوند، زمان زیادی صرف می‌شود که در این صورت ممکن است امنیت شبکه به خطر بیفتد. توکن دات با قابلیت‌های ویژه خود، به‌روزرسانی شبکه‌های بلاکچین را بدون نیاز به هاردفورک انجام داده و شبکه را مرتبا ارتقا می‌دهد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ارتقا بدون نیاز به فورک در پولکادات یعنی چه؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *