آیا چاقی مفرط ارتباطی با سرطان دارد ؟

چاقی مفرط

این روزها اگر سری به مراکز درمانی بزنید خواهید دید که افراد بسیاری به منظور درمان یک سری بیماری های خاص به این مراکز رجوع کرده اند و تا به امروز نتوانسته اند بیماری خود را درمان نمایند. یکی از شایع ترین بیماری هایی که در این میان افراد بسیاری را به خود گرفتار کرده است، انواع مختلف سرطان ها می باشد. برخی از افراد معتقدند که امکان ابتلای افراد چاق به بیماری های سرطانی بیشتر از سایر افراد می باشد و دلیل آن در گزارشات پزشکی اخیر که توسط یک سری محققان انجام شده است، اعلام گردیده است.

ارتباط میان سرطان و چاقی مفرط

این روزها افراد بسیاری درگیر چاقی هستند و از انواع مختلف این بیماری در افراد جامعه مشاهده می گردد. در این میان تقریبا 40 درصد از افرادی که چاقی مفرط دارند، به سرطان مبتلا شده اند؛ در شرایطی که اگر میزان وزن آن ها کمتر بود، راهی داشت که بتوان از این بیماری جلوگیری کرد

خبری، با نام علائم حیاتی، از سوی پژوهشگران بخش کنترل و پیشگیری از بیماری های حاد (CDC) با همکاری از سوی محققان انستیتو ملی سرطان فراهم گردیده است. در این میان دکتر Brock، از متخصصان حوزه ی مبارزه و پیشگیری و کنترل سرطان از بخش CDC، نخستین پژوهشگر و طراح این تحقیقات است. تمامی این اطلاعات به خصوص در مورد آمارهای هشدار دهنده در خصوص چاقی در آمریکا بسیار کلیدی هستند. طبق آمار منتشر شده از سوی CDC، در باره ی سال‌ های 2013 تا 2014 میلادی، از بین هر 3 نفر، 2 نفر درگیر اضافه وزن بیمار گونه هستند. در صورتی که BMI یک شخصی بین ارقام 20 تا 25 باشد یعنی شما به عنوان یک فرد چاق و یا دارای اضافه وزن محسوب می شوید. در صورتی که این مقدار و ارقام به عدد 30 نزدیک شوند و از آن بالاتر نیز برود بیانگر  اضافه وزن افراطی و بسیار خطرناک می باشد.

چاقی مفرط

نحوه تشخیص سرطان در اثر چاقی

دکتر Stil و همکاران احتمال ابتلا به سرطان را از طریق داده‌ های آمار سرطان ایالات متحده در میان سال های 2005 تا 2014 میلادی مورد بررسی قرار دادند. اساسا پژوهشگران 13 نوع سرطان به همراه رابطه ی میان آن‌ها با چاقی مفرط و اضافه وزن را مورد آزمایش قرار دادند. بر اساس گزارشات، سرطان ها شامل یک نوع سرطان مری با نام آدنوکارسینوم مری، سرطان کولورکتال، سرطان سینه، سرطان کیسه صفرا،  سرطان آندومتر و همچنین سرطان کبد می گردند.

به علاوه پژوهشگران سرطان کلیه، تیروئید و کبد نیز سرطان های پانکراس و تخمدان را هم مورد بررسی قرار دادند، در طی این گزارش همچنین یک نوع  تومور پیشرفته مغزی به نام منینگیوما و همچنین میلوم چندگانه هم مورد بررسی قرار گرفت. به طورکلی دکتر Stil و همکارانش اطلاعات را بر اساس سن، جنسیت، منطقه جغرافیایی، قومیت و محلی که در آن سرطان بیشتر نموده پیدا کرده است، جمع آوری و بررسی نموده اند.

بیشتر بخوانید  چربی های دور شکم خطر احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

پژوهشگران فرآیند رشد را نیز در اشخاص مبتلا به  سرطان کولورکتال و همچنین در اشخاص سالم بررسی کردند. مشخص است که تست غربالگری سرطان کولورکتال مقدار بروز آن را کم می کند، به این دلیل که با استفاده از این روش اساسا تمامی پولیپ‌ های کولورکتال، پیش از اینکه بدخیم گردند، شناسایی می شوند.

چاقی مفرط

ارتباط میان انواع مختلف سرطان با چاقی

در سال 2014 میلادی تقریبا 630 هزار نوع از انواع سرطان‌ های اشاره شده، مورد شناسایی قرار گرفتند. مقدار بروز شده ی تمامی این بیماری‌ ها در افراد بزرگسال بالای 50 سال مشاهده گردید. در اصل 2 نفر از هر 3 نفر که به این بیماری مبتلا شده بودند، بین 50 تا 74 سال سن داشتند. از دیدگاه جنسیتی، سرطان در جنس مونث بیشتر از چاقی تاثیر می گرفت تا در جنس مذکر. حدود 55 درصد از این سرطان های بیان شده در زنان و حدود 24 درصد در مردان مربوط به میزان چاقی افراد بود. بر اساس سرطان های مرتبط با چاقی، این مقدار در میان سال‌ های 2005 تا 2014 عددی در حدود 7 درصد افزایش به خود داشته بود.

در شرایطی که سرطان‌ های غیر مربوط با مسئله ی چاقی 13 درصد و به طور کلی سرطان کولورکتال هم به علت غربالگری تقریبا 23 درصد کاهش پیدا کرده است. پژوهشگران اعلام نمودند که بار ناشی از افزایش وزن و همچنین سرطان های مرتبط با چاقی درآمریکا بالا می باشد. آن‌ ها اعتقاد دارند که می‌توان این میزان درصد بالا را همراه با کنترل میزان چاقی و اضافه وزن کم کرد. بر اساس نتایج منتشر شده، اساسا استراتژی‌ های کنترل کامل سرطان، شامل استفاده از مداخلات بر اساس شواهد به منظور کنترل میزان افزایش وزن و دارا بودن وزنی سالم، سبب کاهش بروز تمامی این سرطان‌ ها در آمریکا کمک خواهد کرد.

مدیر CDC، دکتر برندا فیتزجرالد، در خصوص اطلاعاتی از این دست بیان داشت که:

“بسیاری از افراد بزرگسال آمریکا دارای اضافه وزن بالایی هستند، این میزان از اضافه وزن و چاقی بسیار بالا، اشخاص را در معرض خطرات بسیاری از انواع سرطان‌ ها قرار می‌ دهد. تمامی این نتایج سبب نگرانی می باشد. به دست آوردن وزنی سالم و حفظ این وزن، می تواند در پیشگیری از انواع مختلف سرطان ها نقش بسزایی داشته باشد.”

 

بیشتر بخوانید

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: cancerresearchuk

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا چاقی مفرط ارتباطی با سرطان دارد ؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *