آشنایی با کرم های رایانه ای و خطرات آن

کرم رایانه ای

شاید هر هفته در اخبار بشنوید که حمله سایبری به یک شرکت تجاری یا آژانس دولتی صورت می‌گیرد. اما نباید این موارد را خبر داغ یا خاصی دانست زیرا چنین مسائلی بارها به وجود آمده و باید آنها را قدیمی دانست. اولین کرم رایانه‌ای به نام کرم موریس در سال 1988 به عنوان یک ویروس کوچک رایانه‌ای، در سراسر فضای وب گسترانیده شد. اما باید بیان داشت که کرم رایانه‌ای چه چیزی بوده و چرا باید آنها را خطرناک بدانیم.

کرم رایانه ای چیست؟

کرم‌های رایانه‌ای شبیه به ویروس‌های واقعی در بدن هستند که حجم بالایی از آنها شبکه‌ها و کامپیوترها را آلوده می‌سازند. البته آنها این کار را با حجم پایینی از آسیب رساندن به سیستم مورد حمله، انجام می‌دهند.

این کرم‌های رایانه‌ای توسط نرم افزار یا سیستم عامل کامپیوتری توسط هکرها به سیستم‌های مختلف انتقال داده می‌شوند. آنها دارای فایل‌ها یا لینک مستقیم هستند که افراد برای آلوده شدن به این کرم‌ها کار خاصی نباید جز ورود به فایل انجام داد.

هدف یک کرم رایانه این است که خود را تکثیر کرده و ویروس را به کامپیوترهای دیگر پخش کند و آنها این کار را بدون هیچ گونه تعامل انسانی انجام می‌دهند. کرم‌ها معمولاً دارای “محموله باری” هستند، قطعه‌ای از کد که باعث می‌شود کامپیوتر شما در برابر حملات دیگر آسیب پذیر شود. بدون این محموله، طول عمر یک کرم نسبتاً کوتاه است. این بدان دلیل بوده که به محض استقرار کرم، ضعف سیستمی را نشان می‌دهد که در وهله اول اجازه ورود به آن را داده است. حمل و استقرار محموله کرمی راهی دیگر به سیستم و شبکه شما به وجود خواهد آورد.

آیا کرم‌ها موجب خرابی رایانه من می‌شوند؟

اگر کرم‌ها رایانه را آلوده سازند، چه اتفاقی به وجود خواهد آمد. کرم‌ها موجب خرابی سیستم کامپیوتر شما نخواهند شد.

فقط به این دلیل که رایانه شما را از بین نخواهد برد، این بدان معنا نیست که از راه‌های دیگر نمی‌تواند مخرب باشد. این مهاجمان می‌توانند فایل‌های شما را اصلاح و حذف کرده، داده‌ها را به سرقت ببرند و یک راه نفوذی را در سیستم به وجود بیاورند. اگر نرم افزار مخرب اضافی را روی سیستم شما نصب کنند، این امکان برای هکرها به وجود خواهد آمد تا به سیستم رایانه شما دسترسی پیدا کرده و از راه دور کنترل کنند.

چگونه موجب جلوگیری از کرم های رایانه ای شویم؟

خوشبختانه ، به روزرسانی‎های مکرر نرم افزاری و سیستم عاملی ، کرم‌ها را ناتوان از نفوذ در سیستم خواهد کرد و به نوعی با بروزرسانی‌ که انجام می‌گیرد موجب خواهد شد تا مانعی برای کرم‌ها به وجود بیاید. با این وجود، همچنان باید امنیت خود را بالا نگهدارید تا آنها را از دسترس خارج کنید. در اینجا چند نکته برای جلوگیری از ایجاد کرم در شبکه یا سیستم وجود دارد.

  • از فایروال شخصی استفاده کنید. بدون یک فایروال، سیستم کامپیوتری شما کاملاً در معرض حمله به اینترنت قرار دارد. Wi-Fi عمومی این مشکل را حتی بدتر هم خواهد کرد.
  • هنگام کلیک روی لینک‌هایی که از طریق ایمیل و شبکه‌های اجتماعی پیدا می‌کنید، مراقب باشید. فقط روی لینکی که کاملاً به آنها اعتماد دارید کلیک کنید. هکرها در ساخت لینک‌های معتبر بسیار حرفه‌ای عمل می‌کنند.
  • یک برنامه ضد بدافزار خوب مانند Kaspersky یا Malwarebytes روی رایانه خود نصب کنید یا از Windows Defender استفاده کنید.
  • هنگام دانلود فایل از اینترنت، Autorun را خاموش کنید.
  • برای محافظت در برابر کرم‌های شناخته شده و سایر آسیب پذیری‌های امنیتی احتمالی ، سیستم خود را با هرگونه وصله‌ای که سازنده سیستم عامل شما منتشر می‌کند، به روز نگه دارید.
  • سیستم عامل و آنتی ویروس را همیشه بروزرسانی کنید.
  • لطفا از سیستم عامل ویندوز ایکس پی استفاده نکنید.

کرم‌های رایانه‌ای ممکن است ترسناک‌ترین نوع بدافزار نباشند که هکرها از آن استفاده می‌کنند ، اما قطعاً هنوز هم مشکل ساز هستند. بهترین روش‌ها را برای امنیت در رایانه و شبکه خود به کار گیرید، تا آنها راه نفوذی به رایانه شما پیدا نکنند.

 

4.1/5 - (71 امتیاز)

نظرات در مورد : آشنایی با کرم های رایانه ای و خطرات آن

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *