اصطلاح دامیننس در بین خریداران ارز دیجیتال چیست؟

اصطلاح دامیننس در بین خریداران ارز دیجیتال چیست؟

اصطلاح سلطه یا دامیننس بیت کوین (BTC Dominance) از اصطلاحات رایج بین کاربران حوزه ارز دیجیتال بوده و عده‌ای از سرمایه گذاران و معامله گران از این شاخص، به عنوان یکی از فاکتورهای مهم برای انجام معاملات استفاده می‌کنند. در این مقاله به بررسی بیشتر این مفهوم می‌پردازیم.

دامیننس بیت کوین چیست؟

طبق گفته والکس، دامیننس بیت کوین شاخصی است که نشان می‌دهد چه مقدار از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال از بیت کوین تشکیل شده است. به عنوان مثال اگر میزان سلطه بیت کوین ۴۰ درصد باشد، یعنی ۴۰ درصد از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت کوین است.

به سایر ارزهای دیجیتال به غیر از بیت کوین، آلت کوین گفته می‌شود. از دامیننس بیت کوین می‌توان برای تحلیل و درک حرکت قیمتی آلت کوین‌ها نیز استفاده کرد. زمانی که دامیننس بیت کوین در بازار در حال افزایش باشد، روند قیمتی آلت کوین‌ها نزولی بوده و زمانی که دامیننس بیت کوین در حال کاهش باشد، سایر آلت کوین‌ها در مقایسه با بیت کوین ارزشمندتر می‌شوند. برای درک بهتر این مفهوم، ابتدا باید با مفهوم مارکت کپ  Market Cap آشنا شویم.

مارکت کپ چیست؟

مارکت کپ (market cap) یک رمزارز یا به عبارت دیگر ارزش بازار یک رمز ارز، به معنای ارزش تمام توکن‌هایی است که از یک رمز ارز در بازار وجود دارد. به عنوان مثال، مارکت کپ بیت کوین از طریق ضرب قیمت بیت کوین در کل تعداد بیت کوین‌های استخراج شده به دست می‌آید.

برای محاسبه دامیننس بیت کوین، باید از ارزش بازار بیت کوین و ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال در محاسبات خود استفاده کنیم. حاصل تقسیم ارزش بازار بیت کوین بر ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال، میزان دامیننس بیت کوین را مشخص می‌کند.

نقش دامیننس بیت کوین در سرمایه گذاری

مهم‌ترین تأثیر دامیننس بیت کوین روی قیمت آلت کوین‌ها است. اگر که دامیننس بیت کوین کاهش پیدا کند، به این معناست که تقاضا برای خرید بیت کوین کاهش پیدا کرده و در نتیجه تقاضا برای خرید آلت کوین‌ها افزایش یافته است و برعکس.

وقتی دامیننس بیت کوین افزایش می‌یابد به این معنی است که سرمایه گذاران تصمیم به سرمایه گذاری در ارزی گرفته‌اند که ایمن‌تر بوده و نوسان کمتری داشته باشد. در واقع این افزایش، نشان دهنده عدم اطمینان سرمایه گذاران نسبت به سایر آلت کوین‌هاست. همچنین احتمال رشد نمایی در آلت کوین‌ها به خاطر نقدینگی کم و نوسان زیاد، بسیار بالاست. به همین خاطر در برخی از مواقع سرمایه گذاران نقدینگی خود را به سمت آلت کوین‌ها برده که باعث کاهش دامیننس بیت کوین می‌شود. در واقع این شاخص به خوبی میزان اقبال خریداران را نسبت به بیت کوین در مقایسه با سایر آلت کوین‌ها نشان می‌دهد.

همچنین از دامیننس بیت کوین می‌توان به عنوان شاخصی برای سنجش ریسک گریزی معامله گران استفاده کرد. بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال شناخته شده و همواره سرمایه گذاران بیشتری را به خود جذب می‌کند. هر چه دامیننس بیت کوین بیشتر شود به این معناست که سرمایه گذاران تمایل دارند تا دارایی‌های خود را در ارزهای باثبات‌تر سرمایه گذاری کرده و ریسک گریزتر هستند. چرا که سایر آلت کوین‌ها نوسانات شدیدتری را تجربه می‌کنند.

 

انتقادها به دامیننس بیت کوین

شاید به کار بردن اصطلاح ارزش بازار برای ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین درست نباشد. ارزش بازار اصطلاحی است که از بازارهای سنتی به این بازار وارد شده است. از آنجایی که مقدار و وضعیت سهام شرکت‌ها عدد مشخصی است، صحبت از ارزش بازار در بازار سهام توجیه پذیر است. اما به عنوان مثال در مورد بیت کوین تا به حال بیش از 19 میلیون بیت کوین استخراج شده است. اما دسترسی به بسیاری از بیت کوین‌های استخراج شده وجود ندارد. چرا که عده زیادی از افراد، زمانی که بیت کوین ارزش ناچیزی داشته آن را خریداری کرده و در حال حاضر کیف پول خود را گم کرده یا رمز آن را فراموش کرده‌اند. به همین خاطر بیت کوین‌هایشان برای همیشه در کیف پول خواهد ماند.

مورد دیگری که به عنوان انتقاد مطرح می‌شود این است که کاربران به سادگی می‌توانند با ایجاد سکه‌های خود و یا از طریق airdrop این شاخص را تغییر دهند. همچنین بسیاری از آلت کوین‌هایی که در سالهای گذشته ارائه شدند، کاملاً فراموش شده و تیم بنیانگذار آنها عملاً هیچ محصولی را ارائه ندادند.

نحوه مشاهده دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین شاخصی است که در هر لحظه تغییر می‌کند. برای رصد این شاخص، می‌توانید از دو وب‌سایت Coinmarketcap و Tradingview استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

شخص دامیننس بیت کوین عددی است که میزان سهم بیت کوین از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد. هرچند انتقادهایی به این شاخص وارد است اما، می‌توان از این عدد به عنوان شاخصی برای معامله و ابزاری برای سنجش ریسک پذیری معامله گران استفاده کرد.

منبع :

https://wallex.ir/blog/what-is-bitcoin-dominance/

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اصطلاح دامیننس در بین خریداران ارز دیجیتال چیست؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *