کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد

کارت‌های ملی قدیمی

کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد : سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور، در مورد کارت های ملی گفت: ” کسانی که تاریخ صدور کارت های ملی شان از سال 80 تا 89 می باشد، مدت زمان اعتبار کارت ملی آن ها تا پایان امسال بوده و باید با مراجعه به یکی از اداره های ثبت احوال، دفترهای پست و پیشخوان دولت اقدام به تعویض کارت ملی خود نمایند.

وی در ادامه افزود: تاکنون 24 میلیون نفر برای تعویض کارت ملی خود اقدام کرده و اکنون دارای کارت ملی هوشمند می باشند. کارت های ملی قدیمی، فقط تا پایان امسال اعتبار داشته و سال آینده در مراکز و ارگان های دولتی هیچ گونه اعتباری ندارند و هرشخص باید برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام نماید.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در گذشته مدت زمان صدور کارت ملی بسیار طولانی بود ولی اکنون با ایجاد ظرفیت های جدید، حداکثر یک ماه زمان برای صدور کارت ملی های جدید، وقت لازم است. به عبارت 15 روز تا یک ماه مدت زمانی است که پس از اخذ درخواست، لازم است برای دریافت کارت ملی های جدید منتظر باشید.

ابوترابی گفت: کسانی که برای دریافت کارت ملی هوشمند خود اقدام کرده ولی تاکنون نمی دانند کارت ملی آنها کجاست، می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر پستی در سراسر کشور، با ارائه ی شماره ی ملی خود از طریق نرم افزار پیگیری که در اختیار دفاتر پستی قرار داده شده است، از محل دقیق کارت ملی خود مطلع شوند.

کارت‌های ملی قدیمیهزینه ی تعویض کارت ملی های قدیمی چقدر است؟

ابوترابی در مورد هزینه ی تعویض کارت ملی های قدیمی افزود: مبلغ 7 الی 9 هزار تومان هزینه ی اخذ و ارسال کارت ملی به ثبت احوال کشوری بوده و مبلغ 2 هزار تومان بابت هزینه ی تحویل کارت ملی و مبلغ 20 هزار تومان نیز باید به خزانه ی دولت واریز شود (بر طبق مصوبه)، که به طورکلی مبلغ 31 هزار تومان هزینه ای است که هر فرد باید برای دریافت کارت ملی هوشمند خود پرداخت نماید.

وی در ادامه افزود: اگر هزینه ای بیشتر از این مبلغ دریافت گردد، متقاضیان می توانند درخواست شکایت خود را از دفاتر پستی خاطی به سازمان ثبت احوال ارائه دهند.

 

کارت ملی هایی که تاریخ صدور آن ها در سال 90 و 91 می باشد، اعتبار دارند

بیشتر بخوانید  نرم افزار ثبت نام کارت ملی هوشمند

ابوترابی گفت: کسانی که تاریخ صدور کارت ملی آنها در سال های 80 تا 89 است اعتبار ندارد و باید برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نمایند اما کسانی که تاریخ صدور کارت ملی شان مابین سال های 90 تا 96 می باشد، دارای اعتبار بوده و نیازی به دریافت کارت ملی هوشمند ندارند.

 

40 میلیون ایرانی واجد شرایط کارت ملی هوشمند هستند

وی در ادامه افزود: تاکنون براساس آمار دریافتی از اداره ی آمار کشور، حدود 40 میلیون نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند می باشند که بر اساس مصوبه ی مجلس نیز قرار است مدت زمان اقدام برای کارت ملی های هوشمند فقط تا پایان سال 97 باشد و پس از آن این تعویض کارت ملی صورت نپذیرفته و افرادی که تا آن زمان اقدام نکرده اند، برخورد قانونی انجام پذیرد.

ابو ترابی گفت: برای کسانی که مقیم خارج از کشور هستند، هنوز اقدامات لازم برای تعویض کارت ملی شان با وزارت خارجه انجام نشده است که در آینده این کار نیز انجام خواهد شد و هماهنگی های لازم نیز صورت خواهد پذیرفت.

ایشان افزودند: 20 میلیون ایرانی را احتمالا تا پایان سال آینده برای تعویض کارت ملی شان پوشش خواهیم داد و پس از آن نیز قصد داریم برای کسانی که تاکنون کارت ملی دریافت نکرده اند، تصمیمات لازم را اتخاذ نماییم.

 

تراشه ی کارت ملی هوشمند چه کاربردی دارد؟

تراشه ای که در کارت ملی بکار برده شده است، در آینده ای نزدیک دستگاه های کارت خوان خاصی نصب خواهد شد که می توانند اطلاعات محرمانه ی ثبت شده ی یک شخص را، ازقبیل اثر انگشت و مشخصات هر فرد، خوانده و در آینده قرار است به عنوان کارت بانکی و کارت سلامت برای هر شخص مورد استفاده قرار بگیرد و ظرفیت های متعدد دیگری نیز برای آن پیش بینی شده است و امسال نیز سازو کار قانونی آن مورد بررسی قرا خواهد گرفت تا کار بردی شوند.

برای افرادی که معلول حرکتی هستند و نمی توانند برای تعویض کارت ملی خود مراجعه نمایند، می توانند شرایط خود را اعلام کرده تا ماموران پستی به طور مستقیم به محل زندگی آنها مراجعه کرده و برای تکمیل فرم این کار اقدام نمایند.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال ۹۶ اعتبار دارد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *