چرا کارت گرافیک تصویر نمی دهد؟

چرا کارت گرافیک تصویر نمی دهد؟

با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی و افزایش کیفیت چشمگیر محتواهای تصویری دیگر نمی‌توان به پردازنده گرافیکی CPU یا به‌اصطلاح گرافیک «آن بورد» اکتفا کرد. این مسئله خصوصاً برای گیمرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه اکثر بازی‌های موجود در بازار به پردازش گرافیکی سنگین نیاز دارند. ازاین‌رو خرید کارت گرافیک به یک امر مهم در زمان خرید سیستم رومیزی تبدیل شده است. بااین‌حال نصب کارت گرافیک ممکن است یکی از موارد چالش‌زایی باشد که در هنگام اسمبلینگ سیستم با آن روبرو می‌شوید. یکی از رایج‌ترین سؤالات کاربران در زمان نصب کارت گرافیک این است که چرا کارت گرافیک تصویر نمی دهد؟ این مسئله می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آن‌ها در رابطه با موارد سخت‌افزاری بوده و بخشی دیگر نیز به مسائل نرم‌افزاری سیستم مربوط می‌شوند.

مشکلات سخت‌افزاری

ایرادات سخت‌افزاری بخش عمده‌ای از دلایل مربوط به نمایش ندادن تصاویر توسط کارت گرافیک را شامل می‌شوند. برخی از این موارد در زمان اسمبل کردن کیس و قرار دادن قطعات روی مادربرد رخ می‌دهد. البته ایرادات مربوط به کابل‌ها و پورت‌ها نیز می‌توانند به نتایج مشابهی ختم شود.

1.     دقت کنید که کیس را به‌درستی مونتاژ کرده باشید

یکی از دلایل عمده‌ای که باعث نمایش ندادن تصاویر می‌شود جایگذاری اشتباه قطعات است. همچنین در برخی از مواقع ممکن است قطعاتی که برای کیس خود تهیه کرده‌اید با یکدیگر همخوانی نداشته باشند. برای جلوگیری از این موارد توصیه می‌کنیم اسمبلینگ کیس خود را به دست یک کارشناس بسپارید تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید. اگر خودتان قصد مونتاژ کیس را دارید حتماً پیش از آغاز کار دستور‌العمل جایگذاری قطعات را مطالعه کنید.

 

2.     از اتصال درست کابل مانیتور مطمئن شوید

گاهی ممکن است سیگنال تصویری که از کارت گرافیک خارج می‌شود به مانیتور نرسد. در این موارد شایع‌ترین علت، عدم اتصال صحیح کابل تصویر (VGA / DVA / HDMI / DisplayPort) از پشت کیس به مانیتور است. برای بررسی این مسئله در ابتدا از عدم قطعی کابل اطمینان حاصل کنید. پس از آن کافیست پورت‌های پشت کیس و مانیتور را بررسی کنید.

3.     سیستم خود را با حداقل قطعات راه‌اندازی کنید

در برخی از مواقع ممکن است مشکل اینکه کارت گرافیک تصویر نمی دهد مربوط به کارت گرافیک نبوده و ایراد از سایر قطعات باشد. برای بررسی این مسئله باید تمامی اتصالات اضافه کیس را قطع کنید. ازاین‌رو تنها قطعاتی که بر روی مادربرد باقی خواهند ماند شامل CPU، فن خنک‌کننده CPU، حافظه سیستمی و کارت گرافیک می‌باشد. باید تمامی کابل‌های خروجی از کیس مانند  اتصالات USB، کابل شبکه و کابل صدا را قطع کنید و تنها کابل تصویر را باقی بگذارید. اگر با انجام این کار موفق به مشاهده تصویر شدید یعنی مشکل مربوط به یکی از قطعات قطع شده است و کارت گرافیک شما سالم می‌باشد. برای عیب‌یابی دقیق‌تر کافیست قطعات را یکی‌یکی جایگذاری کنید.

4.     درگاه PCI-E را بررسی کنید

درگاه  PCI-E محل قرارگیری کارت گرافیک بر روی مادربرد است. برای بررسی اتصال صحیح کارت گرافیک در ابتدا کامپیوتر خود را خاموش نمایید. پس از آن کابل پاور را از کیس خارج کنید. سپس کارت گرافیک خود را خارج کرده و دوباره آن را نصب کنید. توجه داشته باشید که پین‌های طلایی‌رنگ، باید به‌طور کامل داخل پورت PCI-E قرار بگیرند. همچنین در برخی از مواقع ممکن است ذرات خارجی به درگاه PCI-E وارد شده باشد و مانع از اتصال درست کارت گرافیک به مادربرد شوند.

5.     کابل برق کارت گرافیک خود را چک کنید

یکی دیگر از عواملی که چرا کارت گرافیک تصویر نمی دهد عدم اتصال کابل برق مناسب است. کارت‌های گرافیک به‌طورکلی دارای خروجی‌های 6 پین یا 8 پین برای اتصال کابل برق هستند. درصورتی‌که برق کافی برای تغذیه کارت گرافیک فراهم نشود تصویری بر روی مانیتور نمایش داده نخواهد شد. اگر قصد اسمبل کردن کیس خود را دارید حتماً به این مسئله توجه کنید. چراکه در برخی از مواقع عدم اتصال کابل برق مناسب به کارت گرافیک می‌تواند باعث نیم‌سوز شدن آن شود.

6.     از سایر درگاه‌های PCI-E استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند باعث رفع مشکل نمایش ندادن تصویر شود، جابه‌جا کردن کارت گرافیک است. البته قبل از اقدام به خارج کردن کارت گرافیک بررسی کنید که مادربرد شما دارای چند جایگاه PCI-E باشد.

چرا کارت گرافیک تصویر نمی دهد؟

در کنار این موارد دلایل سخت‌افزاری دیگری نیز برای مشکل عدم نمایش تصویر وجود دارد. یکی دیگر از دلایل مرسوم عدم برق‌رسانی مناسب به کارت گرافیک است. برای بررسی این مسئله، به میزان خروجی پاور و ولتاژ مورد نیاز کارت گرافیک که بر روی توضیحات جعبه نوشته شده است توجه کنید. همچنین بالا بودن دمای قطعات داخل کامپیوتر نیز می‌تواند دلیل دیگری برای نمایش داده نشدن تصویر باشد. در این صورت بهتر است از عملکرد صحیح فن‌های خنک‌کننده اطمینان حاصل کنید.

مشکلات نرم‌افزاری

در پاسخ به سؤال چرا کارت گرافیک تصویر نمی دهد می‌توان به مشکلات نرم‌افزاری نیز اشاره کرد. در بررسی مشکلات نرم‌افزاری گاهی ممکن است مجبور به حذف ویندوز و نصب مجدد آن شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم در صورت امکان حتماً از اطلاعات خود، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

1.     درایور کارت گرافیک خود را بروز رسانی کنید

یکی از اصلی‌ترین دلایل نرم‌افزاری که می‌تواند باعث عدم نمایش تصویر شود، قدیمی بودن درایور کارت گرافیک است. درصورتی‌که درایور کارت گرافیک خود را برای مدتی طولانی آپدیت نکرده‌اید توصیه می‌کنیم نسخه جدید را از طریق وب‌سایت رسمی برند سازنده کارت گرافیک خود (nVidia / AMD / ASUS) دانلود کنید.

2.     تداخل نرم‌افزاری

تداخل نرم‌افزاری نیز می‌تواند باعث بروز مشکل نشان ندادن تصویر شود. درصورتی‌که پس از نصب برنامه‌ای جدید با این مسئله روبرو شدید توصیه می‌کنیم نرم‌افزار را حذف کرده و آن را مجدداً نصب کنید. همچنین اگر قادر به پیدا کردن منشأ ایراد نیستید می‌توانید ویندوز خود را حذف و دوباره نصب کنید. همچنین اگر در زمان اجرای یک بازی خاص به این مشکل برخورد کردید، بهتر است آخرین ورژن بازی را بر روی سیستم خود نصب کنید.

چرا کارت گرافیک تصویر نمی دهد؟

3.     اورکلاک پردازنده یا کارت گرافیک

این مسئله نیز می‌تواند به نمایش ندادن تصویر منجر شود. اگر از اورکلاک پردازنده یا کارت گرافیک خود اطمینان دارید کافیست به تنظیمات بایوس سیستم خود وارد شوید و آن را به حالت پیش‌فرض بازگردانید.

استفاده از خدمات فروش کارت گرافیک مناسب

فروشگاه ژیامارکت یک مرکز معتبر برای خرید قطعات کامپیوتری ازجمله کارت گرافیک است. شما می‌توانید از طریق این مجموعه بروزترین و قدرتمندترین قطعات کامپیوتری موجود در بازار را تهیه کنید.

2/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : چرا کارت گرافیک تصویر نمی دهد؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. میشه با این کارتا اتریوم رو هم استخراج کرد؟چون من تو سایت ژیامارکت دیدم که استخراج ارز دیجیتال رو هم نوشته بود