پرفروش‌ترین سرور در ایران کدام برند و مدل می‌باشد؟

پرفروش‌ترین سرور در ایران کدام برند و مدل می‌باشد؟

احتمالاً برخی کارشناسان فناوری اطلاعات یا اشخاصی که اطلاعات اندکی از سرورها دارند حداقل یکبار اصطلاح DL380 را شنیده‌اند، اما این اصطلاح یا مدل از کجا می‌آید؟

در ابتدا باید بگوئیم بالاترین آمار فروش سرورها در ایران و اغلب نقاط جهان مربوط به برند HPE می‌باشد، این برند محصولات بسیار گسترده‌ای در دنیای IT تولید می‌کند و بخصوص در سبد کالایی خود، بخش سرور، دارای محصولات زیادی در سری‌های مختلف و برای هر سطح کاری می‌باشد.

شرکت HPE تا به امروز محصولاتی در صنعت سرور تولید کرده که یا تک مدل بوده‌اند یا بصورت سری و رسته، بصورت محدود تولید شده‌اند، یا آنقدر پرفروش بوده که محصول خاص را تا چندین نسل، تولید کرده است. امروزه محصولات پرفروش این شرکت در دسته سرورهای قابل نصب برروی رک و مقرون بصرفه در سری‌هایی سرور اچ پی معروف به DLها تولید می‌شود و تا نسل دهم آن‌ها تولید شده.

در این مقاله سعی شده تجارب نویسنده با این سرورها و اتفاقاتی که برای آن‌ها در نسل‌های متفاوت افتاده بررسی شود تا اطلاعات مفیدی به خواننده منتقل شود که در موقع خرید سرور بتواند بهترین انتخاب را برای سازمان خود انجام دهد.

سرورهای DL یا Density Lineها در چند سری ساخته می‌شوند که در نسل 10 آن‌ها به 4 دسته

  • HPE Proliant DLX Gen10 Series
  • HPE Proliant DL100 Gen10 Series
  • HPE Proliant DL300 Gen10 Series
  • HPE Proliant DL500 Gen10 Series

تقسیم و تولید می‌شوند، به عنوان مثالGen10   HPE DL20 پائین‌ترین سرور و HPE DL580 Gen10 بالاترین ‌رده‌ سرور در نسل دهم می‌باشند.

پرفروش‌ترین سرور در ایران کدام برند و مدل می‌باشد؟

هر چقدر از پائین رده‌ به سمت بالا حرکت می‌کنیم از لحاظ سخت افزاری و قابلیت‌هایی که دارند قدرتمندتر می‌باشند و طبیعتاً قیمتی گرانتر خواهند داشت. در این مقاله بیشترین تمرکز برروی محصول DL380 می‌باشد که اینجانب تجربه کار و خطایابی زیادی از این سرور از نسل پنجم تا نسل دهم را داشته و قابلیت‌های آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذارم.

سرور HPE DL380 Gen10 در پارت نامبرهای متنوعی بفروش می‌رسد و در کل این سرور می‌تواند دارای 2 عدد پردازنده مرکزی (CPU)، 24 عدد رم (Memory) که هر پردازنده می‌تواند حداکثر 12 اسلات رم و 8 الی 24 عدد هارد 2.5 اینچ (SFF) یا 12 عدد هارد 3.5 اینچ (LFF) بوده البته بسته به پارت نامبر، قطعات قابل نصب متغیر می‌باشند. همچنین یک عدد کنترلر سخت افزاری درایوها (Smart Array) همراه کش و باطری، یک عدد کارت شبکه دارای 4 عدد پورت  با سرعت 1Gbps، پورت iLO5 مجزا، دو عدد اسلات پاور و در نهایتاً دارای تعدادی پورت PCIe برروی رایزر و 6 عدد فن جهت خنک کردن قطعات سرور موجود خواهند بود.

با معرفی هر سری جدیدی از این سرورها عملکرها و قابلیت‌ها بالاتری داده شده که در ذیل درباره قطعات هم صحبت شده است.

با معرفی هر نسل اتفاقات متنوع تر در قطعات می‌افتد مثلاً پردازنده مرکزی دارای تعداد هسته، فرکانس و کش بالاتر می‌شود، رم‌ها تنوع بیشتر در ظرفیت‌ها و باس‌های متنوع معرفی می‌شوند. قابلیت‌های امنیتی  بیشتری پشتیبانی می‌گردد و در نهایت درایوهای ذخیره‌سازی با سرعت بیشتری ( زمان پاسخگویی خیلی کمتر و پهنای باند بالا ) به آن‌ها اضافه می‌شود و اما در نسل دهم دقیقاً چه اتفاقی افتاده ؟ به بعضی از مهمترین‌های آنها اشاره می‌کنیم.

شرکت های معتبر خرید و فروش سرور همچون جاده ابریشم رایانه با دارا بودن خدمات مشاوره و کارشناسی، می توانند امکانات خوبی را به مشتریان خود ارائه نمایند. با استفاده از خدمات کارشناسی و مشاوره این شرکت، می توانید علاوه بر اطمینان از اصالت کالا، بهترین سرور را که بتواند نیازهای کسب و کار شما را برآورده سازد، انتخاب کنید.

 

شرکت intel پردازنده‌های Xeon Scalable را در سال 2017 معرفی کرد، شرکت HPE در محصولات نسل دهم خود، تجهیزاتی که دارای پردازنده‌های intel می‌باشند از این سری استفاده نمود این سری دارای دسته بندی، قابلیت‌ها و قدرت‌های متنوعی در تولید شده‌اند، تا سازمان‌ها با هر توان مالی و نیاز عملکردی بتوانند از این پردازنده‌ها استفاده کنند، این پردازنده‌ها دارای 4 دسته بندی Bronze، Silver، Gold و Platinum می‌باشند و هر چقدر از پردازنده‌های Bronze به سمت Platinum حرکت کنیم دارای قدرت پردازشی بالاتر که طبیعتاً گران‌تر خواهد بود را شاهد خواهیم بود. گاهاً همین تنوع بالا باعث سردرگمی خریداران می‌شود، که با مشاوره درست و محدودیت‌های مالی می‌توان بهترین گزینه را برای سناریوها انتخاب کرد.

در بخش مموری همانند سرورهای نسل 9، از رم‌های RDIMM ،LRDIMM و NVIDIMM در نسل دهم هم استفاده شده است ولی مموری‌های Intel Optane Persistent Memory در نسل دهم بکار گرفته شده است. رم‌ها در باس‌های 2400, 2666 و 2933 در این سرورها قابل استفاده می‌باشند. ضمناً اینکه کماکان از رم‌های DDR4 استفاده شده است.

iLO به نسل پنجم خود رسیده دارای قابلیت‌های بیشتر، اهمیت بالاتر و عملکردی با ثبات بیشتر شده است، بطوریکه سرورهای نسل دهم تاکنون امن‌ترین سرورهای ساخته شده در محصولات اچ پی ای می‌باشند.

پرفروش‌ترین سرور در ایران کدام برند و مدل می‌باشد؟

قابلیت Intelligent Provisioning به نسل سوم رسیده است، در این نسل به بلوغ رسیده، قابلیت‌های بیشتر و هوشمندانه‌تری به آن اضافه شده است، ضمن اینکه قابلیت جدید always on برای آن فعال شده که برای دسترسی به بعضی از قابلیت‌های آن نیازی به راه اندازی سرور نباشد. و دسترس پذیری بالاتری به سرورهای این نسل داده است.

در بخش درایوهای ذخیره‌سازی هم درایوهای HDD و هم درایوهای SSD پیشرفت‌های زیادی به خود دیده‌اند و تنوع محصولات از بابت تکنولوژی ساخت و ظرفیت ‌های بالاتر، به بهره‌وری بهتر و بالاتری رسیده‌اند بخصوص در بخش درایوهای SSD این تنوع آنقدر زیاد شده که قبل از انتخاب باید بدانیم برای چه چیزی قرار است هزینه کنیم.

در صورتیکه تکنولوژی ارتباطی SATA، SAS و یا NVMe باشد، سرعت انتقال اطلاعات به ترتیب 6Gbps ، 12Gbps و یا بالاتر خواهد بود، سرعت پاسخگویی چقدر اهمیت دارد، آیا سرعت نوشتن مهم هست و یا صرفاً سرعت خواندن اهمیت دارد، اطلاعات پشت سرهم می‌باشند یا بصورت Random می‌باشند و غیره

در کل باید بگوئیم، غیر از شاسی و مادربورد سرور، انتخاب پردازنده و درایوهای ذخیره‌سازی بیشترین تأثیر در قیمت تمام شده آن خواهد داشت.

قبل از خرید سرور باید بدانیم از سرور چه می‌خواهیم، تعداد کاربرانمان چقدر است ، بودجه محدودیت دارد یا خیر تا بتوانیم با انتخاب درست، یک خریدی فنی و به نفع سازمان داشته باشیم.

جاده ابریشم

شرکت جاده ابریشم رایانه با بیش از 16 سال سابقه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و رایانه، امروزه در زمینه خرید و فروش انواع سرور و تجهیزات شبکه فعالیت دارد. ما با دارا بودن متخصصین IT مجرب و دوره دیده خود، می توانیم تمام نیازهای شما در حوزه کاری تان را بررسی کرده و با ارائه خدمات مشاوره حرفه ای، سهم به سزایی در توسعه کسب و کار شما داشته باشیم.

تامین تجهیزات و ارائه خدمات به سازمان ها و ارگان های مختلف در طول سال های گذشته، باعث شده تا امروزه شرکت جاده ابریشم به عنوان یکی از مراجع خوب خرید و فروش سرورهای نو و سرورهای سری های قدیم  برند اچ پی شناخته شود.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پرفروش‌ترین سرور در ایران کدام برند و مدل می‌باشد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *