نکات مهم در نگهداری هارد اکسترنال و اینترنال چیست؟

نکات مهم در نگهداری هارد اکسترنال و اینترنال چیست؟

یک رایانه از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها هارددیسک است و بزرگ‌ترین حافظه جانبی رایانه به شمار می‌رود. کلیه داده‌های مهم بر روی این هارد قرار می‌گیرند؛ به همین خاطر حفاظت از آن اهمیت زیادی خواهد داشت. دو نوع هارد اکسترنال و اینترنال برای ذخیره دیتا در رایانه به کار می‌رود که نکات نگهداری از آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

لیست نکات نگهداری از انواع هاردها

ضربه فیزیکی اولین خطری است که هارد اکسترنال را تهدید می‌کند. چندین عامل فیزیکی می‌توانند هارد شما را از کار بیندازند؛ حریق، گردوغبار و نوسانات برق از جمله عواملی هستند که مستقیماً بر سلامت هارد شما تأثیر می‌گذارند. لازم است که هارد به‌دور از شرایط خطرناک باشد اما ممکن است این کار کمی دشوار به نظر برسد. درنهایت این مورد به نفع شماست که همیشه از هارد خود مراقبت کنید و آن را به‌دور از خطرات گفته شده نگهدارید.

دومین نکته برای حفظ هارد شما از خطرات، مانیتور کردن و نظارت بر آن از طریق برنامه‌هایی مانند S.M.A.R.T خواهد بود تا بتوانید سلامت هارد خود را حفظ کنید. چنانچه مشکلی در هارد وجود داشته باشد با این برنامه مشخص می‌شود و شما می‌توانید بدون آسیب به دیتاهای موجود در هارد، آن را رفع نمایید.

نکته بعدی در استفاده از ظرفیت هارد است؛ به‌طوری‌که کاملاً پر نشود. اگر به داده‌ها و فایل‌های خاصی نیازی ندارید آن را از هارد خود پاک کنید. اگر نمی‌خواهید اطلاعات موجود را پاک کنید لازم است آن‌ها را فشرده کنید تا بیشترین فضای خالی را برای هارد خود ایجاد کنید.

یک نکته مهم در حفظ سلامت هارد اکسترنال این است که باید با احتیاط حمل شود و هرگز نباید آن را پرت کنید. چنانچه در هارد خود از اطلاعات مهمی نگهداری می‌کنید لازم است در حمل آن احتیاط بیشتری به خرج دهید.

هارد اینترنال محدودیت‌های کمتری در زمینه امنیت دارد و بیشتر از لحاظ نرم‌افزاری باید پشتیبانی شود. برای حفظ سلامت هارد اینترنال لازم است به‌صورت هفته‌ای از برنامه Check Disc استفاده شود. با استفاده از این برنامه می‌توان خرابی‌های نرم‌افزاری، سکتوری و مشکلات پیرامون آسیب به جداول پارتیشن‌بندی را شناسایی و رفع کرد. این ابزار یک گزینه مناسب برای رفع مشکلات نرم‌افزاری هارد اینترنال شما خواهد بود. در دوره‌های هفت‌روزه از این برنامه استفاده نمایید تا به طور منظم از سلامت هارد خود اطمینان یابید.

دومین راه‌حل برای حفظ سلامت هارد داخلی این است که میزان استندبای بودن آن را کاهش دهید. لازم است بدانید که نسل جدید هاردهای اینترنال اگر مدتی بدون استفاده بمانند، می‌توانند موتور را خاموش کنند. این امکان سبب می‌شود عمر هارد افزایش پیدا کند. اگر بتوانید با استفاده از یک نرم‌افزار میزان استندبای بودن هارد را به کمتر از 5 دقیقه کاهش دهید، قطعاً به طول عمر هارد خود کمک کرده‌اید. لازم به ذکر است که در هاردهای اینترنال‌ مدل وسترن دیجیتال این امکان وجود دارد.

نکات مهم در نگهداری هارد اکسترنال و اینترنال چیست؟

هارد دیسک‌های محبوب در بازار

برند وسترن دیجیتال هارد دیسک‌های اینترنال و اکسترنال خود را باکیفیت بالا به بازار لوازم جانبی کامپیوتری عرضه کرده است که در ادامه به معرفی دو مدل از آن پرداخته می‌شود.

یکی از این هارد دیسک‌های داخلی مدل WD PURPLE 64M 2TB است. DVR ها و سیستم‌های حفاظتی باید امکاناتی داشته باشند که بتوانند به‌صورت روزانه، اطلاعاتی با حجم بالا و مهم را ذخیره کنند. در این هارد امکانی وجود دارد که می‌تواند بدون توقف کردن، دیتاهای مختلف را بنویسد. این امکان در نمونه WD20PURZ قرار داده شده است. استفاده از این هارد برای دوربین‌های مداربسته انتخاب مناسبی است چراکه می‌تواند خروجی 64 دوربین‌های نظارتی را به‌گونه‌ای هم‌زمان بر روی خود ضبط نماید.

سرعت چرخش پلاترها در این هارد 5400 دور در شصت ثانیه است. ظرفیت آن نیز دو ترابایت برآورد شده است. یک حافظه 64 مگابایتی برای این هارد در نظر گرفته شده که مربوط به حافظه کش آن است و احتمال پاک شدن داده در هنگام ذخیره‌سازی را به صفر می‌رساند. کیفیت بالای ساخت این مدل هارد دیسک‌های وسترن سبب شده تا تولیدکننده آن اعلام کند که می‌توان به‌راحتی از 180 ترابایت فضای ذخیره‌سازی آن استفاده کرد. هارد WD20PURZ فرم ظاهری 3.5 اینچی دارد و برای نصب آن باید به همان اندازه فضا ایجاد کرده باشید.

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport WDBYvg0010BBK-WESN ظرفیت 1 ترابایت: این هارد یکی از محصولات محبوب در بازار است که یک ترابایت حافظه دارد. یک پورت USB3.0 نیز برای اتصال هارد به رایانه در نظر گرفته شده است. این هارد درایو با ظرفیت یک ترابایتی خود برای کسانی مفید است که می‌خواهند اطلاعات با حجم بالایی را ذخیره کنند و یک نسخه پشتیبان از آن داشته باشند. این هارد، طیف رنگی متنوعی داشته و برای کسانی که می‌خواهند از هاردهای متعدد برای ذخیره دیتا استفاده کنند، مفید خواهد بود. بر همین اساس می‌توان گفت باتوجه ‌به رنگ‌های مختلف این هارد، امکان دسته‌بندی اطلاعات وجود خواهد داشت.

معرفی جالبو

شرکت رایانه‌گستر شیراز در راستای رفاه حال مشتری و فروش محصولات با قیمت مناسب، سایت جالبو را طراحی و راه‌اندازی کرد. در این سایت کاتالوگ محصولات و لوازم جانبی رایانه به طور روزانه و آنلاین، آپدیت می‌شوند.

با مراجعه به سایت این فروشگاه می‌توانید خرید هارد دیسک اینترنال با کیفیت را انجام دهید و از قیمت هارد اکسترنال وسترن دیجیتال نیز آگاهی پیدا کنید؛ بدون اینکه به فروشگاه‌های دیگر نیاز داشته باشید. هم‌اکنون به سایت جالبو مراجعه کرده و با استفاده از لیست محصولات و قیمت‌ آن‌ها کالای موردنظر خود را خریداری کنید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نکات مهم در نگهداری هارد اکسترنال و اینترنال چیست؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *