نکات مهمی که در خرید بلبرینگ باید به آن دقت کنید

بلبرینگ

یاتاقان‌های توپی که برای به چرخش درآوردن اجسامی که وزن بالایی دارند استفاده می‌شوند و قدرت تحمل بارهای محوری، شعاعی و یا هر دو نوع بارها را دارند، بلبرینگ نامیده می‌شوند و از انواع پرکاربرد بیرینگ‌ها هستند. اگر کارشناس خرید واحد صنعتی خودتان هستید و در انتخاب بلبرینگ مناسب در تردید هستید و نیاز به اطلاعات بیشتر دارید با ما همراه باشید.

در این نوشته سعی کرده‌ایم اطلاعات جامع و کاملی از بلبرینگ‌ها در اختیارتان قرار دهیم.

 

 

از بلبرینگ ها چه میدانید؟

بُلبِرینگ یا بال‌بِرینگ به(Ball bearing) یا یاتاقان توپی گونه‌ای از چرخنده از خانواده یاتاقان‌ها هستند که کاربرد وسیعی در ابزارهای مختلف مانند هر چیزی که می‌چرخد و دیسک‌های سخت رایانه و اسکیت‌ها و صنایع بزرگ و خودروها و موتورها و … دارند. بلبرینگ‌ها می‌توانند هم بارهای شعاعی و هم بارهای محوری را تحمل کنند و معمولاً در جاهایی به کار می‌روند که بار به نسبت کوچک باشد. در یک بلبرینگ بار از لایه خارجی به گوی‌ها اعمال می‌شود و از آنجا فشار به لایه داخلی منتقل می‌شود. با توجه به کروی‌بودن گوی‌ها، نقطه تماسشان با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک خواهد بود، (تماس به‌صورت خطی یا نقطه ای) در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند؛ از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس، اگر فشار بیش از حدی به گوی‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن‌ها شود، در اینگونه موارد می‌توان از یاتاقان‌های غلطکی یا یاتاقان‌های غلطکی مخروطی‌شکل استفاده کرد. گونه خاصی از بلبرینگ‌ها، بلبرینگ‌های محوری نام دارند که برای سرعت‌های پایین در نظر گرفته شده‌اند و نمی‌توانند بارهای محوری شدید را تحمل کنند و از نمونه‌های کاربردهای آن‌ها می‌توان به کاربردشان در میزهای گردان اشاره کرد.

واژه بلبرینگ از کجا آمده است؟

این واژه ترکیبی از دو واژه بال (توپ) و بِرینگ (حامل) تشکیل شده‌است. در زبان انگلیسی به لهجه بریتیش توپ به‌صورت «بُل» تلفظ می‌شود.

مکانیسم اثر بلبرینگ ها

در بلبرینگ‌ها بار از لایه خارجی به گوی‌ها منتقل می‌شود و از گوی‌ها فشار به لایه داخلی منتقل می‌شود. کروی‌بودن گوی‌ها باعث شده نقطه تماس آنها با لایه‌های درونی و بیرونی بسیار کوچک باشد در نتیجه می‌توانند بسیار نرم حرکت کنند، از سوی دیگر با توجه به کوچک بودن محل تماس آنها با هم اگر فشار بیش از حدی به ساچمه‌ها وارد شود می‌تواند موجب تغییرشکل یا خردشدن آن شوند، در این موارد می‌توان از رولبرینگ‌ها استفاده کرد.

تصور کنید در خودرو شما چرخ‌های استوانه ای مانند چرخ‌های تانک داشتیم در این موارد به دلیل تماس زیادی که سطح با این چرخ داشت اصطکاک بالا می‌رفت و در نتیجه سرعت حرکت پایین می‌آمد در رولبرینگ نیز همین اتفاق می‌افتد. در نتیجه سرعت بلبرینگ بیشتر از رولبرینگ است.

اگر بر بلبرینگ‌ها فشار زیادی وارد شود ساچمه‌های داخل آن خرد می‌شود بنابرین از بلبرینگ‌های ساچمه‌ای که ساچمه‌های ریز دارند در فشارهای کم استفاده می‌شود و برای فشارهای زیاد از بلبرینگ‌هایی که دارای ساچمه‌های گرد تخته‌ای هستند استفاده می‌شود که به آنها بلبرینگ‌های غلتکی می‌گویند به نوعی از آن دارای غلتک نازکی هستند یاتاقان سوزنی می‌گویند.

نکات مهم در خرید بلبرینگ

به‌طور کلی بسته‌بندی و شکل ظاهری، حکاکی روی بلبرینگ، شماره فنی و کشور سازنده و کد کاتالوگ بلبرینگ‌ها در صورت آشنایی حدودی با موارد فنی در انتخاب بلبرینگ مناسب بسیار کمک کننده هستند. پارس‌خورشید به عنوان واردکننده و تامین کننده انواع بلبرینگ، تسمه و کاسه نمد آمادگی ارائه هرگونه مشاوره فنی جهت خرید بلبرینگ را دارد. کافی است با همکاران این بخش تماس بگیرید تا از تظرات متخصصان باتجربه بهره‌مند شوید.

 

انواع بلبرینگ

انواع بلبرینگ در بازار

بلبرینگ‌ها انواع مختلف بر اساس استفاده‌های گوناگونی دارند که هر کدام قابلیت تحمل بار مشخص محوری، شعاعی یا هر دو را دارا هستند. انواع بلبرینگ‌ها عبارتند از:

  1. بلبرینگ‌های شیار عمیق
  2. بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای
  3. بلبرینگ‌های کف‌گرد:
  4. بلبرینگ‌های خود تنظیم
  5. بلبرینگ ایگرگ:
  6. بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای
  7. بلبرینگ تماس زاویه‌ای تک ردیفه

 

  1. بلبرینگ تماس زاویه‌ای دو ردیفه
  2. بلبرینگ با 4 نقطه تماس

قیمت بلبرینگ

یکی از مهم‎ترین فاکتورهایی که هنگام خرید هر محصولی مانند قطعه صنعتی، ذهن خریدار را مشغول می‌کند، قطعا قیمت آن است. اول اینکه می‌دانیم هر ارزانی بی‌حکمت نیست و با کمی صبوری و استعلام قیمت می‌توانیم رنج حدودی قیمت بلبرینگ اصل را پیدا کنیم و اگر قیمتی بسیار از این محدوده دور باشد، حتما دلایلی دارد که باید در نظر گرفته شود.

بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها چه تفاوتی دارند؟

هر دو این قطعات صنعتی، مهم و پرکاربرد هستند و همان‌طور که گفته شد از أنواع بیرینگ‌ها به حساب می‌آیند. تقریبا وظیفه یکسانی دارند اما یکی از تفاوت های کلیدی رولبرینگ‌ها و بلبرینگ‌ها، در قدرت تحمل بارهایی است که بر آن ها وارد می‌شود. رولبرینگ‌ها برای تحمل بارهای سنگین شعاعی، بهترین گزینه هستند، چرا که نحوه طراحی و تولید آن‌ها به شکلی است که به راحتی امکان تحمل بارهای شعاعی را به آن ها می‌دهد، پس اگر بار وارده به مجموعه شعاعی است؛ بهتر است به جای بلبرینگ از رولبرینگ استفاده شود. در صفحه مخصوص به رولبرینگ‌ها، معرفی جامعی از این قطعه برایتان آماده کرده‌ایم. همچنین می‌توانید جهت خرید این محصول و محصولات دیگری همچون تسمه و کاسه نمد و دریافت مشاوره فنی با همکاران ما تماس بگیرید.

نقش بار داینامیک پویا در بلبرینگ و رولبرینگ چیست؟

بار داینامیک پویا به منظور اندازه‌گیری طول عمر بلبرینگ تحت بار وارده شده بر روی آن ایجاد می‌شود. در تعریف بار داینامیک پویا می‌توان گفت، بار داینامیک پویا مقدار باری است که بر مبنای استاندارد ایزو 281 نتیجه از چرخش یک میلیون دور حاصل می‌شود. فرض بر این است که بار در اندازه و جهت ثابت است و نوع آن در بیرینگ‌های شعاعی به صورت شعاعی و در بیرینگ‌های محوری به صورت محوری است. مقدار بار داینامیک پویا در بلبرینگ‌های SKF بر اساس استاندارد ایزو 281 محاسبه می‌شود.

لیست بلبرینگ‌هایی که در پارس‌خورشید ارائه می‌شوند + کاتالوگ

  • بلبرینگ خود تنظیم
  • بلبرینگ تماس‌زاویه‌ای
  • بلبرینگ شیار عمیق
  • بلبرینگ کف‌گرد

بلبرینگ‌ها هم خراب می‌شوند؟

به دلیل استفاده از ساچمه در بلبرینگ، از اجزا و قطعه‌های مصرفی مهم هستند. پس علاوه بر اینکه نیاز به روغن‌کاری دارند اگر طولانی مدت کار کنند مستهلک نیز می‌شوند و باید تعویض شوند. البته از عوامل اصلی کاهش طول عمر بلبرینگ‌ها انجام ندادن گریس‌کاری است. اگر فیلم روغن یا گریس در قسمتی از این قطعه خیلی نازک شود باعث می‌شود تا سطح ساچمه با رینگ ساییده شود و در نتیجه باعث خورده شدن سطح رینگ و آسیب به سطح ساچمه شود. وقتی قطر ساچمه بلبرینگ کم شود بازده کار کم می‌شود و یا گاهی حتی می‌شکند.

بهترین بلبرینگ

 

چه کارهایی باعث خراب شدن بلبرینگ ها می‌شود

  • اندازه بار بیشتر از مقدار پیش‌بینی شده
  • عدم روانکاری درست
  • استفاده اشتباه
  • آب‌بندی غیر موثر
  • کم بودن لقی داخلی (کمتر از مقدار لازم)

 

اگر از این موارد اطلاع کافی داشته باشیم و در صدد برطرف کردن آنها باشیم، تا حدود زیادی می‌توانیم از خرابی بلبرینگ جلوگیری کنیم و به عمر مفید آنها بیفزاییم.

علامت‌های زیر نشان از خراب شدن بلبرینگ دارد

  • پوسته پوسته شدن
  • ایجاد حفره
  • ساییده شدن
  • ترک خوردن و لب‌پر شدن
  • دندانه دندانه شدن
  • خزش
  • ایجاد حفره الکتریکی
  • گیرپاژ کردن
  • خراب شدن قفسه
  • زنگ زدگی
  • خورده شدن
  • تغییر رنگ
  • پیدا شدن لکه

 

خرید بلبرینگ

با توجه به تمام موارد بالا حالا شما اطلاعاتی نسبی از نحوه خرید بلبرینگ، مشخصات و مواردی که باید به آنها توجه کنید دارد. با تمام اینها همکاران بخش فنی پارس‌خورشید آماده ارائه هرگونه اطلاعات تکمیلی در این زمینه هستند. برای اطلاع از قیمت‌ها برندها و انواع بلبرینگ‌های موجود، محصولاتی مانند تسمه و کاسه نمد و دریافت اطلاعاتی همچون استانداردها، کیفیت‌ها و ویژگی های منحصر به فرد هر کدام با ما تماس بگیرید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نکات مهمی که در خرید بلبرینگ باید به آن دقت کنید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *