اندروید 14 ممکن است با بخش ایمنی داده گوگل پلی ادغام شود

اندروید 14 ممکن است با بخش ایمنی داده گوگل پلی ادغام شود

شما همیشه می‌توانید مجوزهایی را که یک برنامه قبل از نصب آن از طریق Google Play درخواست می‌کند مشاهده کنید، اما همیشه این وظیفه توسعه‌دهندگان بوده که به شما بگویند چرا برنامه‌هایشان به این مجوزها نیاز دارند. این حتی با راه‌اندازی بخش ایمنی داده‌های Google Play نیز تغییر نکرده است، زیرا اطلاعات موجود در آن بر اساس آنچه توسعه‌دهندگان فاش می‌کنند است. در حالی که شفافیت بیشتر همیشه عالی است، این واقعیت که این اطلاعات فقط در فهرست فروشگاه Play برنامه نشان داده می شود به این معنی است که بسیاری از کاربران ممکن است آن را از دست بدهند. به علاوه، هیچ راه آسانی برای کاربران وجود ندارد که بفهمند اطلاعات ایمنی داده برنامه تغییر کرده است. خوشبختانه گوگل در حال آماده سازی راه حلی برای این مشکلات در اندروید 14 است.

به گفته خود گوگل، بخش ایمنی داده های گوگل پلی “نمای ساده ای از نحوه جمع آوری، اشتراک گذاری و ایمن سازی داده های کاربر توسط یک برنامه در اختیار کاربران قرار می دهد.” گوگل بخش ایمنی داده را در I/O 2021 اعلام کرد و چند ماه بعد کنسول Play را برای توسعه دهندگان باز کرد تا اطلاعات خود را ارسال کنند. بخش ایمنی داده ها در آوریل 2022 راه اندازی شد، اما توسعه دهندگان تا آگوست 2022 فرصت داشتند فرم را پر کنند. همه برنامه‌ها و به‌روزرسانی‌های برنامه‌ای که پس از آگوست 2022 به Google Play ارسال می‌شوند باید دارای فرم ایمنی داده‌های تکمیل‌شده باشند، به این معنی که توسعه‌دهندگان باید واقعاً به همه ویژگی‌های برنامه‌های خود و داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنند فکر کنند.

فرم ایمنی داده از توسعه دهندگان می خواهد تا افشا کنند که آیا برنامه های آنها طیف گسترده ای از انواع داده ها را جمع آوری کرده یا به اشتراک می گذارند و همچنین بیان کنند که برای چه هدفی از این داده ها استفاده می کنند. برای مثال، برنامه‌ای که داده‌های مکان را جمع‌آوری می‌کند ممکن است از آن برای عملکرد اصلی، مانند ردیابی تمرین کاربر در فضای باز، استفاده کند، در حالی که برنامه‌ای دیگر ممکن است این داده‌ها را برای نمایش محتوای شخصی‌شده‌تر جمع‌آوری کند. در حال حاضر، برای یافتن این اطلاعات باید به لیست Play Store یک برنامه نگاه کنید، اما در اندروید 14، ممکن است این اطلاعات توسط خود سیستم عامل نشان داده شود.

در Android 14 DP1، همانطور که در اسکرین شات های تعبیه شده در زیر نشان داده شده است، یک بخش جدید “حریم خصوصی داده” را در صفحه “مجوز موقعیت مکانی” برای برنامه های مختلف فعال کردم. این بخش زمانی نشان داده می‌شود که برنامه‌ای گزارش دهد که داده‌های مکان را به عنوان بخشی از فرم ایمنی داده Google Play جمع‌آوری می‌کند. متن بیان می کند که “مکان شما ممکن است به اشتراک گذاشته شود” زیرا “این برنامه اعلام کرد ممکن است مکان شما را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد.” با ضربه زدن روی متن، گفتگویی باز می شود که دلایلی را که برنامه برای جمع آوری داده های مکان ارائه می دهد فهرست می کند.

همانطور که در زیر نشان داده شده است، این گفتگو از طریق درخواست مجوز برای اعطای دسترسی به مکان برنامه نیز قابل دسترسی است. در بالای انتخابگر «دقیق» و «تقریبی»، متن جدیدی وجود دارد که می‌گوید: «این برنامه اعلام کرد ممکن است داده‌های مکان را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد». با ضربه زدن روی متن، همان گفتگوی قبلی باز می شود.

اندروید 14 ممکن است با بخش ایمنی داده گوگل پلی ادغام شود

Android 14 DP1 در حال حاضر فقط اطلاعات ایمنی داده‌ها را برای دسته «مکان» نشان می‌دهد، اما نمی‌دانم چرا اطلاعات دسته‌های دیگر نشان داده نمی‌شوند. در واقع، کد این ویژگی نشان می‌دهد که همه دسته‌های ایمنی داده – و نه فقط «مکان» پشتیبانی می‌شوند. با این حال، نمی‌دانم آیا گوگل قصد دارد این ویژگی را فقط به نمایش اطلاعات ایمنی داده‌های «مکان» برنامه محدود کند یا اینکه قصد دارد آن را گسترش دهد. وقتی در مورد این ویژگی از او نظر خواسته شد، سخنگوی گوگل من را به پست وبلاگ اندروید 14 DP1 شرکت هدایت کرد.

بیشتر بخوانید  گوگل با iFixit برای پشتیبانی تعمیرات DIY Pixel Fold همکاری می کند می‌شود

نکته دیگر در مورد این ویژگی این است که ممکن است در Android Automotive، Wear OS یا Android TV/Google TV در دسترس نباشد. کدی وجود دارد که صراحتاً بررسی می‌کند که آیا دستگاه یکی از این نسخه‌های دیگر اندروید را اجرا می‌کند یا خیر، و اگر چنین است، گزارش می‌کند که ویژگی «به‌روزرسانی‌های اشتراک‌گذاری داده» در دسترس نیست.

صحبت از «به‌روزرسانی‌های اشتراک‌گذاری داده» شد، این صفحه تنظیمات جدیدی است که می‌توانید در زیر تنظیمات > امنیت و حریم خصوصی > حریم خصوصی پیدا کنید، و به شما امکان می‌دهد «برنامه‌هایی را که روش اشتراک‌گذاری داده‌های مکان را تغییر داده‌اند، مرور کنید». در اینجا، همانطور که در زیر نشان داده شده است، می‌توانید بررسی کنید که چه زمانی اطلاعات اشتراک‌گذاری داده یک برنامه پس از به‌روزرسانی برنامه تغییر کرده است.

در اسکرین شات بالا، می‌بینید که برنامه «DataSafetyLabelTest» به «اکنون [به اشتراک‌گذاری] مکان برای تبلیغات» اشاره شده است، که نشان می‌دهد این برنامه فهرست دلایل خود را برای استفاده از داده‌های مکان برای گنجاندن تبلیغات به‌روزرسانی کرده است. البته «DataSafetyLabelTest» یک برنامه واقعی در Google Play نیست. این برنامه ای است که من ایجاد کردم تا سیستم را برای نوشتن اطلاعات ایمنی داده های آزمایشی فعال کند.

هنگامی که اطلاعات ایمنی داده یک برنامه واقعی تغییر کرده است، ممکن است اعلانی دریافت کنید که از شما بخواهد تغییرات را در صفحه «به‌روزرسانی‌های اشتراک‌گذاری داده» بررسی کنید. با این حال، من تصویری برای اشتراک‌گذاری این اعلان ندارم.

سیستم اطلاعات ایمنی داده‌های برنامه‌ها را در XML ردیابی می‌کند، اما من مطمئن نیستم که دقیقاً چگونه سیستم تعیین می‌کند که اطلاعات ایمنی داده برنامه تغییر کرده است. منطقی است که سیستم این داده‌ها را از Google Play استخراج کند، اما من همچنین نکاتی را دیده‌ام که نشان می‌دهد سیستم ابرداده‌های برنامه را با استفاده از یک API جدید می‌خواند. این ابرداده را می‌توان توسط برنامه نصب‌کننده، که در بیشتر موارد Google Play است، تنظیم کرد. از آنجایی که Google Play در حال حاضر تمام اطلاعاتی را که توسعه‌دهندگان از طریق فرم ایمنی داده ارسال می‌کنند نگه می‌دارد، تصور می‌کنم هنگام نصب به راحتی می‌تواند آن اطلاعات را به عنوان بخشی از ابرداده یک برنامه ذخیره کند.

در هر صورت، به نظر می رسد گوگل در حال کار بر روی ادغام برچسب های ایمنی داده ها به طور مستقیم در اندروید 14 است. برنامه نویسان باید آماده باشند تا اطلاعاتی که به Google Play ارسال کرده اند در برنامه تنظیمات و گفتگوهای مجوزها در مقابل کاربران ظاهر شود. کاربران باید مراقب باشند که برنامه‌های داده‌ای که جمع‌آوری می‌کنند و به چه دلیلی گزارش می‌دهند.

اگر این تغییر در نسخه پایدار اندروید 14 رخ دهد، از آن استقبال می‌کنم، زیرا برنامه‌ها را مجبور می‌کند توضیح دهند که چرا از مجوزهای خاص برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده می‌کنند و برای چه هدفی این داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. توسعه‌دهندگان قبلاً تشویق شده‌اند که دلیل خود را برای درخواست برخی مجوزهای حساس توضیح دهند، اما بسیاری از برنامه‌ها این کار را انجام نمی‌دهند. از سوی دیگر، گوگل پلی قبلاً توسعه دهندگان را مجبور کرده است توضیح دهند که چرا از مجوزهای خاص برای جمع آوری انواع خاصی از داده ها استفاده می کنند، بنابراین یافتن راهی برای نمایش مستقیم آن اطلاعات در اندروید یک حرکت عالی است.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اندروید 14 ممکن است با بخش ایمنی داده گوگل پلی ادغام شود

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *