ملاک های انتخاب کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن چیست؟

کپسول اکسیژن برای بعضی از بیماران یک ضرورت حیاتی است. این کپسول ها در اندازه ها، انواع و ظرفیت های مختلف و مطابق با نیاز بیمار تهیه می شوند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به اکسیژن درمانی نیاز دارید، برای انتخاب کپسول اکسیژن گزینه های مختلفی پیش رو دارید و در انتخاب نوع مناسب خود، باید به موارد زیر توجه کنید:

  • اندازه، استقامت و قدرت بدنی شما
  • نحوه نفس کشیدن شما (از بینی یا دهان)
  • تعداد دفعات بیرون رفتن از خانه یا به مسافرت رفتن
  • لزوم بالا و پایین رفتن از پله ها در زندگی شما
  • میزان جریان اکسیژنی که پزشک برای شما تجویز کرده است

 

کپسول های اکسیژن در انواع متفاوتی موجودند و انتخاب آنها بستگی به نیاز بیمار دارد

انتخاب کپسول اکسیژن

 

کپسول های اکسیژن بسیار متنوع هستند و شما باید با توجه به نوع بیماری و سایر شرایط فردی، کپسولی را بخرید که از نظر ملاک های اندازه، جنس، وزن، نوع، میزان جریان اکسیژن، قابلیت حمل و نقل، اتصال به برق و باطری و سایر معیار های مهم، مطابق با نیازهای شما باشد. کپسول اکسیژن برای افرادی که نیاز مقطعی به اکسیژن دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت کپسول اکسیژن نسبت به دستگاه اکسیژن ساز ، پایین‌تر بوده و میزان اکسیژن رسانی کمتری نسبت به دستگاه‌های اکسیژن ساز دارند.

خرید کپسول اکسیژن (oxygen cylinder) مناسب جزء موارد بسیار مهم در روند بهبود بیماری و سلامت بیمار (Patient health) است که از سال 1926 پا به عرصه پزشکی گذاشت. ما بیش 100 مدل کپسول اکسیژن در ایران داریم که برخی تولید داخل (تولید ملی) و برخی تولید خارج هستند که هرکدام مزایا خاص خود را دارند.

انتخاب اندازه کپسول اکسیژن

اندازه کپسول اکسیژن از A تا E متغیر است. بدان معنی که A کوچکترین و E بزرگترین اندازه است. کنوانسیون نامگذاری امروزی، برای معرفی اندازه کپسول از حرف M به همراه یک عدد استفاده می کند. M مخفف کلمه Medical و عدد، مبین میزان اکسیژن موجود در هر واحد بر اساس لیتر است. به این وسیله، شما در مورد اندازه کپسول ایده روشنی به دست می آورید. پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که یک مخزن E را در خانه نگه دارید. این مخزن بزرگ و سنگینی است که می توانید در هنگام قطع برق و یا سایر مشکلات به عنوان پشتیبان از آن استفاده کنید.

کپسول اکسیژن چیست؟

انتخاب نوع کپسول اکسیژن

شما می توانید با توجه به کلیه شرایط، کپسول اکسیژن خود را از بین چهار نوع اصلی زیر انتخاب کنید:

 

سیستم گاز فشرده (Compressed gas system)

این یک سیستم خانگی است و اجزای آن شامل یک تغلیظ کننده اکسیژن ثابت با یک لوله حدودا 15 متری می باشد. شما می توانید در منزل از این دستگاه استفاده کنید، و وقتی بیرون میروید یک مخزن قابل حمل با خود ببرید که ممکن است آن را با دستگاه تغلیظ کننده خودتان پر کرده باشید یا موسساتی برای شما پر کرده باشند. این مخازن، ارزان و غالبا تحت پوشش خدمات بیمه ای هستند و از این نظر محبوبیت بالایی دارند. کپسول های گاز فشرده سنگین هستند و باید حتما در وضعیت قائم نگه داشته شوند. برای قابلیت حمل، می توان مخازن کوچک را از مخزن بزرگ پر کرد.

 

 

تغلیظ کننده اکسیژن خانگی (Home oxygen concentrator)

این سیستم که تغلیظ کننده اکسیژن استاندارد (standard oxygen concentrator) نیز نامیده می شود، در خانه شما قرار می گیرد و به برق متصل می شود. هوای اتاق را می گیرد، و پس از حذف نیتروژن و ناخالصی ها، اکسیژن خالص به شما تحویل می دهد. با این سیستم، دیگر شما نیازی به سفارش مخازن تامین کننده اکسیژن ندارید زیرا از اکسیژن هوای خانه شما استفاده می کند.

 

 

سیستم اکسیژن مایع (Liquid oxygen system)

مخزن این سیستم دارای یک لوله حدود 15 متری است و می توانید هنگام حضور در خانه از آن استفاده کنید. بعلاوه، می توانید با استفاده از آن، مخزن قابل حمل خود را پر کنید. این کپسول ها بسیار سرد هستند و هنگام دست زدن به آنها باید مراقب باشید. شرکت تحویل دهنده هر 2 هفته یکبار مخزن شما را پر می کند.

 

 

سیستم متمرکز کننده اکسیژن قابل حمل یا POC  (Portable oxygen concentrator)

این سیستم یک وسیله کوچک و برقی است که می توانید آن را همه جا، حتی در هواپیما، با خود حمل کنید. می توانید آن را مثل یک کوله پشتی به پشت خود ببندید و یا با چرخ آن را به دنبال خود بکشید. برای اکسیژن رسانی به لوله ای با حداکثر طول حدود 2 متر نیاز دارید. POC ها بجز برق، با باتری نیز کار می کنند. می توانید آنها را در هر جایی حتی در اتومبیل شارژ کنید. نیازی نیست آنها را دوباره پر کنید و می توانید آنها را هرگاه خواستید به مکان مورد نیاز ببرید.

 

قابلیت حمل و نقل یک ملاک مهم در انتخاب کپسول اکسیژن است

 

انتخاب کپسول های کوچک برای بیرون از خانه

اگر نیاز دارید کپسول اکسیژن را با خود بیرون ببرید، دو گزینه زیر پیش روی شماست:

مخزن قابل حمل (portable)

این مخزن ها را می توانید وقتی در خانه هستید، به راحتی حرکت دهید. اما وزن آنها اغلب بیش از چهار و نیم کیلوگرم است، بنابراین برای حمل و نقل  بیرون از خانه بسیار سنگین هستند.

 

مخزن سیار(ambulatory)

مخازن سیار سیلندرهای کوچک آلومینیومی یا ظروف اکسیژن مایع هستند که از آنها همراه با مخازن OCD استفاده می شود. وزن آنها کمتر از چهار و نیم کیلوگرم است و همانطور که از نامشان پیداست، برای حمل هنگام حرکت طراحی شده اند. اگر جریان اکسیژن در آنها برای تامین 2 لیتر در دقیقه تنظیم شده باشد، حدود 4 تا 6 ساعت دوام می آورند. برای مشاهده و خرید کپسول اکسیژن در انواع مدل های ایرانی و خارجی با پرداخت به صورت ریالی روی لینک زیر کلیک نمایید :

https://www.berankard.com/product-category/بیمار-در-منزل/نگهداری-بیمار-بستری/کپسول-اکسیژن

همچنین برای خرید و برسی جدیدترین مدل های کپسول اکسیژن روز دنیا به صورت پرداخت دلاری روی لینک زیر کلیک نمایید :

https://www.healthproductsforyou.com/c-oxygen-cylinders.html

 

 

انتخاب کپسول اکسیژن و جریان اکسیژن مورد نیاز

پزشک به عنوان بخشی از درمان، جریان اکسیژن مورد نیاز شما را تجویز می کند. جریان بر حسب لیتر در دقیقه اندازه گیری می شود. اگر پزشک میزان جریان بالاتری را (4 لیتر در دقیقه یا بیشتر) تجویز کند، به تجهیزاتی نیاز دارید که اکسیژن را در یک جریان مداوم، و نه ضرباندار (پالس)، ارائه دهند. OCD ممکن است این کار را نکند، ولی تغلیظ کننده های ثابت می توانند جریان های بسیار بالا تا 10 لیتر در دقیقه را نیز فراهم کنند. برای جریان های کمتر، ممکن است یک تغلیظ کننده اکسیژن قابل حمل برای شما مناسب باشد. پزشک تشخیص می دهد که آیا POC اکسیژن کافی به شما می دهد یا خیر.

 

تقویت رطوبت

در صورت استفاده از جریان مداوم بیش از 4 لیتر در دقیقه، به رطوبت ساز نیاز خواهید داشت. این کار برای این منظور انجام می شود که مجاری هوایی شما احساس خشکی کمتری داشته باشد. در این صورت، می توانید لیوان رطوبت ساز را به دستگاه اکسیژن درمانی خود متصل کنید.

جریان اکسیژن برحسب لیتر بر دقیقه (LPM) محاسبه، و متناسب با نیاز بیمار و توسط پزشک تعیین می شود

 

 

انتخاب کپسول اکسیژن و پر کردن کپسول

برخی از سیستم های درمانی، مانند اکسیژن مایع و گاز فشرده، نیاز به شارژ دارند. در این حالت، معمولا فرد تامین کننده به طور منظم برای شارژ مجدد به خانه شما می آید. وی می تواند همزمان مخازن قابل حمل را برای شما بیاورد و مخازن خالی را تحویل بگیرد. تغلیظ کننده هایی که از هوای خانه استفاده می کنند، نیازی به شارژ ندارند.

 

انتخاب کپسول اکسیژن و قیمت سیستم ها

قیمت سیستم ها یا دستگاه های مختلف متفاوت است. معمولا اکسیژن مایع از سایر انواع گرانتر است. در کل، هزینه شما به پوشش بیمه نیز بستگی دارد. برخی از بیمه ها ممکن است هزینه سیستم مورد نیاز شما را بپردازند، اما شرط آنها این باشد که از تأمین کنندگان یا مارک های خاصی استفاده کنید.

 

مطالب مرتبط :

کپسول اکسیژن چیست؟

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ملاک های انتخاب کپسول اکسیژن

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *