پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 معرفی شد

پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 معرفی شد

پس از ماه‌ها و ماه‌ها گمانه‌زنی، سرانجام کوالکام با یک تراشه جدید اسنپدراگون برای بخش پرچم‌دار عرضه شد. Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 برای انجام دو کار وارد بازار می شود: جایگزینی Snapdragon 8+ Gen 1 و پاک کردن آشفتگی های ایجاد شده توسط سامسونگ با وانیل. چیپست جدید یک پیشرفت بزرگ در همه زمینه ها است و معماری پیشرفته ARMv9 را به ارمغان می آورد. علاوه بر این، کوالکام در حال بالا بردن سطح نوآوری است و Wi-Fi 7 را به بازار و ردیابی پرتوها ارائه می‌کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 جدید دارای شماره مدل SM8550-AB است. همانطور که حدس زده می شد، این شرکت به سمت 3 نانومتر حرکت نمی کند و تا یک سال دیگر به گره 4 نانومتری ادامه خواهد داد. بدون بحث بیشتر، بیایید بررسی کنیم که این چیپست چه چیزی را ارائه می دهد. اولین پرچمداران با آن قرار است در هفته های آینده ظاهر شوند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 بار دیگر بر بهبود بهره وری انرژی تمرکز می کند. بدیهی است که SoC های پرچمدار تماماً در مورد عملکرد هستند، اما Snapdragon 8 Gen 1 بازده انرژی را به خطر انداخت و مشکلات حرارتی را به همراه داشت – چیزی که واقعاً کوالکام را بعد از Snapdragon 810 آزار می دهد. در نتیجه Snapdragon 8 Gen 2 بهبودهای جدید در بهره وری انرژی را به ارمغان می آورد. اسنپدراگون 8+ نسل 1.

CPU جدید 3 x Kyro تا 35 درصد افزایش عملکرد را با تا 40 درصد راندمان انرژی ارائه می دهد. شایان ذکر است که تراشه جدید سرعت کلاک Snapdragon 8+ Gen 1 را حفظ می کند، اما پیکربندی متفاوت است. هسته 1 x ARM Cortex-X3 (Kyro Prime) با فرکانس 3.2 گیگاهرتز وجود دارد. عملکرد تک رشته ای بالایی را ارائه می دهد. جالب توجه است، ما همچنین 4 هسته عملکردی برای بارهای کاری چند رشته ای داریم که در 2.8 گیگاهرتز اجرا می شوند. این شرکت برای اولین بار از سه هسته کارآمد با سرعت کلاک 2.0 گیگاهرتز استفاده می کند.

اسنپدراگون 8 نسل 2 جدید از فناوری های حافظه جدیدتر نیز پشتیبانی می کند. به عنوان مثال، رم تا 4200 مگاهرتز به فناوری LPDDR5X می رود. برای ذخیره سازی، ما فرمت جدید UFS 4.0 را داریم که جایگزین استاندارد خسته UFS 3.1 خواهد شد.

همچنین شاهد پیشرفت های قابل توجهی در گرافیک خواهیم بود. پردازنده گرافیکی Adreno جدید 25 درصد عملکرد بالاتر با 45 درصد کارایی بیشتر را نوید می دهد. این شرکت به روند ردیابی پرتو می‌پیوندد که ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری را ارائه می‌کند. این یک گام مهم برای صحنه بازی های تلفن همراه است، به هر حال، توسعه دهندگان بازی های موبایل دلایل بزرگ تری برای کشف ردیابی پرتو در بازی های موبایل خواهند داشت. GPU اولین پردازنده ای است که از Vulkan 1.3 پشتیبانی می کند که همراه با OpenGL ES 3.2 ارائه می شود.

به دنبال جزئیات فنی، پردازنده گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 2 (احتمالاً Adreno 740) از وضوح +QHD تا حداکثر 144 هرتز یا 4K در حداکثر 60 هرتز پشتیبانی می کند. همچنین از نمایشگرهای خارجی تا 4K در 60 هرتز پشتیبانی می کند. فناوری‌های HDR 10+ و Dolby Vision نیز در اینجا هستند. آخرین اما نه کم‌اهمیت، رمزگشایی ویدیوی AV1 پشتیبانی می‌شود و امکان پخش جریانی تا 8K با سرعت 60 فریم بر ثانیه را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید  رونمایی کوالکام از پردازنده snapdragon 750g

Snapdragon 8 Gen 2 جدید از سنسورهای سونی با Digital Overlap HDR (DOL-HDR) پشتیبانی می کند. دوربین ISOCELL 200 MP HP3 نیز ترفندهای ویژه ای برای کار با ISP Snapdragon دریافت کرد. این فقط گلکسی اس 23 اولترا را با این دوربین و چیپست تأیید می کند. SoC یک ISP سه گانه 18 بیتی را ارائه می دهد. می تواند تا سه دوربین 36 مگاپیکسلی یا تا 200 مگاپیکسل برای یک دوربین را اداره کند. سنسورهای 108 مگاپیکسلی نیز با تاخیر شاتر صفر پشتیبانی می‌شوند.

برای فیلم برداری، اسنپدراگون 8 نسل 2 می تواند فیلم 8K HDR با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند و عکس های 64 مگاپیکسلی را به طور همزمان ثبت کند. همچنین می تواند 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه و فیلم های اسلوموشن با سرعت 720p@960fps انجام دهد. SoC از چندین فرمت HDR پشتیبانی می کند. این لیست شامل HDR 10+، HLG و Dolby Vision است.

همچنین چندین بهبود هوش مصنوعی وجود دارد که به بخش دوربین کمک می کند. پردازنده جدید Hexagon با تشخیص اینکه کدام قسمت از تصویر صورت، مو، لباس و غیره است به دوربین کمک می کند. پردازش های متفاوتی را روی آنها اعمال می کند.

Snapdragon 8 Gen 2 یک مودم کاملاً جدید Snapdragon X70 را به همراه دارد. بدیهی است که ما در حال بهبودهایی برای 5G هستیم، اما به نسل 1+ 8 نزدیک است. ارتقای واقعی در Wi-Fi است. عصر Wi-Fi 7 به زودی آغاز می شود و SoC جدید برای آن آماده است. از طریق سیستم جدید FastConnect 78000 از 802.11be آینده (استاندارد Wi-Fi 7) بهره می‌برد. حداکثر سرعت آن 5.8 گیگابیت بر ثانیه است. استاندارد جدید علاوه بر سرعت، تاخیر را نیز کاهش می دهد.

سایر جزئیات اتصال شامل بلوتوث 5.3 است که به شرکت ها دلیل دیگری برای پذیرش استاندارد می دهد. همچنین جدیدترین سیستم صوتی اسنپدراگون با بهبودهایی برای استریم و تاخیر کم برای بازی وجود دارد.

وقتی نوبت به بخش سیمی می‌رسد، 8 Gen 2 دارای پشتیبانی از USB 3.1 با Quick Charge 5 است. معرفی برندهایی که از پلتفرم جدید اسنپدراگون استفاده می کنند، در حال حاضر یک سنت است. Snapdragon Summit امسال نیز از این قاعده مستثنی نبود. این شرکت تأیید می کند که طیف گسترده ای از OEM ها اسنپدراگون 8 نسل 2 را برای پرچمداران جدید انتخاب می کنند. این لیست شامل ASUS، Honor، iQOO، Motorola، Nubia، OnePlus، Oppo، Red Magic، Sharp، Sony، Vivo، Xiaomi، Meizu، و ZTE است. عجیب است که سامسونگ در این لیست نیست، اما سری Galaxy S23 چیپست جدید را بسته بندی خواهد کرد.

SD 8 Gen 2 در بازار پرچمدار با Dimensity 8200 رقابت خواهد کرد. اما ما انتظار داریم که به لطف سنت یک سال دیگر در این نبرد پیروز شود. Vivo X90 Pro احتمالاً جزو اولین گوشی‌های دارای چیپست جدید خواهد بود، شیائومی نیز با سری Xiaomi 13 عرضه می‌شود.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 معرفی شد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *