نکات مراقبت و نگهداری از اسپیکر jbl

نکات مراقبت و نگهداری از اسپیکر jbl

Jbl بیش از 70 سال است که در زمینه عرضه سیستم‌های صوتی فعال است. این شرکت بلندگوهای اکتیو و پسیو با انواع سیستم‌های آنالوگ، بلوتوث و غیره را تولید می­کند. jbl نه‌فقط برای مصرف‌کنندگان عادی اسپیکر بلکه برای dj ها هم اسپیکرهای حرفه‌ای دارد. علی‌رغم کیفیت بالا، خرابی و تعمیر اسپیکر مسئله‌ای است که مصرف‌کنندگان این محصول دیر یا زود با آن مواجه می‌شوند. به همین دلیل بهتر است تا جای ممکن از این وسیله در شرایط استاندارد استفاده و مراقبت کرد.

در این مقاله، نکاتی که منجر به افزایش طول عمر اسپیکر jbl به‌خصوص باتری اسپیکر jbl می‌شوند را بررسی می‌کنیم. با مطالعه این مقاله از صرف وقت و هزینه‌های احتمالی در آینده برای تعمیر اسپیکر jbl خود جلوگیری کنید.

مواظب گرد و غبار باشید

اصلی‌ترین دلیل خرابی اسپیکر و شاید بسیاری از وسایل الکترونیکی دیگر، ورود گردوغبار و گاه اشیاء خارجی به آن‌هاست. در مورد اسپیکر jbl، گردوغبار به کانکتورهای آن نفوذ کرده و سیگنال‌های الکتریکی که بین منبع و بلندگوها پخش می‌شوند را مختل می‌کند. نشانه چنین اتفاقی، افتادن نویز بر روی صدای اسپیکر است. در برخی موارد نیز گردوغبار می‌تواند به سیم‌کشی‌ها و بلندگوها آسیب بزند.

گردوغبار یکی از دلایل اصلی شارژ نشدن باتری اسپیکر jbl نیز به شمار می‌رود. این اتفاق با ورود گردوغبار به داخل درگاه شارژ باتری می‌افتد.

مشاهده لیست قیمت باتری اسپیکر JBL فلیپ ۳

به همین دلیل است که گفته می‌شود ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین کاری که باید برای تعمیر اسپیکر jbl انجام داد، تمیز کردن آن است اما اگر گردوغبار به قسمت‌های داخلی اسپیکر نفوذ کرده باشد، باز کردن و تمیز کردن آن، دردسرساز است.

برای جلوگیری از تماس گردوغبار با اسپیکر jbl خود، بهتر است آن را در اتاقی با حداقل گردوغبار قرار دهید. همچنین باید به‌صورت منظم آن را با پارچه‌ای بدون پرز، خشک و گاه کمی نم‌دار تمیز کنید. استفاده از پدهای گردوغبار و کپسول‌های هوا نیز می‌تواند مفید واقع شود. جاروبرقی نیز می‌تواند تا حد خوبی گردوغبار را از داخل اسپیکر بیرون بکشد. مراقب باشید که از هیچ نوع مایعی روی اسپیکر استفاده نکنید.

مشاهده لیست قیمت باتری اسپیکر JBL فلیپ ۵

 

مراقب بالا رفتن دما باشید

اسپیکر jbl خود را همواره دور از پنجره و نور مستقیم خورشید قرار دهید. گرم شدن می‌تواند به سیم‌پیچ‌های صوتی الکترومغناطیسی که برای حفظ جریان الکتریکی بین بلندگوها و باتری حیاتی هستند، آسیب برساند. در چنین مواردی، تعمیر اسپیکر jbl به‌سادگی تمیز کردن آن نیست و معمولا هزینه نسبتا بالایی در بر دارد. یکی از دلایل کاهش طول عمر باتری اسپیکر jbl نیز کار کردن آن در دمای بالاست.

در صورت استفاده از اسپیکر در خودرو، به‌ویژه در فصل تابستان نباید آن را در ماشین رها کنید چراکه دمای داخل خودرو در حالت پارک، بسیار بالا می‌رود.

الکتریسیته ساکن سومین دشمن اسپیکر jbl

تجمع الکتریسیته ساکن می‌تواند منجر به سوختن کل سیستم اسپیکر شود. در این صورت حتی گزینه تعمیر اسپیکر jbl را نیز نخواهید داشت و تنها مجبور به خرید مجدد یک اسپیکر جدید هستید. برای حفاظت از jbl در برابر الکتریسیته ساکن از قرار دادن آن بر روی فرش یا هر سطح پارچه‌ای و نخی خودداری کنید.

یکی دیگر از دلایل تجمع الکتریسیته ساکن، هوای خشک است. سعی کنید در خانه یا هر محیطی که از اسپیکر استفاده می‌کنید، هوا را کمی مرطوب نگه‌دارید. البته توجه داشته باشید که در صورت استفاده از مرطوب‌کننده هوا، آن را با فاصله از اسپیکر قرار دهید چراکه رطوبت زیاد هم خود یکی از دلایل خرابی اسپیکر jbl است.

نکات مراقبت و نگهداری از اسپیکر jbl

اطمینان از جریان هوای کافی

اسپیکر را درجایی قرار دهید که در اطراف آن، جریان هوای کافی وجود داشته باشد. جریان هوا به خنک شدن اسپیکر کمک می‌کند. بسیاری از dj های حرفه‌ای از پنکه‌های کوچک برای خنک کردن سیستم صوتی خود استفاده می‌کنند. در صورت استفاده معمول از اسپیکر، تنها کافی است که آن را چند سانتی‌متری از دیوار فاصله دهید یا روی قفسه‌های کتاب، پایه بلندگو و قفسه‌های مشبک قرار دهید.

وجود جریان هوا، علاوه بر افزایش طول عمر کلی و باتری اسپیکر jbl به کیفیت بهتر صدا نیز کمک می‌کند چراکه گرمای بیش‌ازحد، سبب افزایش ارتعاشات و اعوجاجات داخلی اسپیکر می‌شود.

محافظت در برابر نوسانات برق

درحالی‌که اسپیکر در حال شارژ شدن است، نوسانات برق می‌تواند به‌کلی آن را از کار بیندازد. Jbl انواعی از اسپیکرهای حرفه‌ای نیز دارد که تنها با جریان برق کار می‌کنند. در مورد این اسپیکرها خطر نوسانات برق، جدی‌تر است. حتی اگر اسپیکر به لپ‌تاپ یا هر وسیله دیگری با کابل وصل شده باشد، نوسانات برق دستگاه منبع نیز به اسپیکر آسیب خواهد رساند. شایع‌ترین اتفاق در این موارد، سوختن یا نیم‌سوز شدن آی­سی­ها و خازن‌های اسپیکر است. در برخی موارد نیز درگاه ورودی شارژ باتری اسپیکر jbl آسیب می‌بیند. تعمیر اسپیکر jbl در این موارد معمولا دشوار و هزینه‌بر است. به همین دلیل توصیه می‌شود که حتما از محافظ برای اتصال اسپیکر به جریان برق استفاده کنید.

ضربه و تکان های شدید

این مسئله، به‌ویژه برای اسپیکرهای حرفه‌ای و بزرگ jbl اهمیت دارد. ازآنجاکه این اسپیکرها عمدتا برای مصارف حرفه‌ای جابجا می‌شوند، ضربه خوردن یا تکان‌های شدید، به‌مرورزمان اتصالات داخلی آن‌ها مانند خازن‌ها، سیم‌ها و غیره را شل کرده و باعث عدم عملکرد درست اسپیکر می‌شود. از نشانه‌های لق بودن قطعات و اتصالات داخلی اسپیکر، قطع و وصل صدا یا نویز شدید است. بهتر است برای جابجایی اسپیکر از پدهای ضربه‌گیر استفاده کنید.

نکات مراقبت و نگهداری از اسپیکر jbl

نگهداری از اسپیکر jbl در یک نگاه

اسپیکرهای jbl از باکیفیت‌ترین اسپیکرهای دنیا هستند که سابقه تولید آن‌ها به بیش از 70 سال می‌رسد. عدم مراقبت درست از این وسیله مانند هر وسیله الکترونیکی دیگری، سبب خرابی آن می‌شود. این در حالی است که تعمیر اسپیکر jbl در بسیاری از موارد، ساده نیست و وقت و هزینه زیادی می‌برد.

جلوگیری از نفوذ گردوغبار به داخل اسپیکر، خنک نگه‌داشتن اسپیکر با دور کردن آن از نور مستقیم خورشید و ایجاد جریان هوا در اطراف آن، محافظت در برابر الکتریسیته ساکن و نوسانات برق و جابجایی اصولی ازجمله عواملی هستند که سبب بهبود عملکرد کلی و بی­نیاز شدن ما از تعمیر اسپیکر jbl می‌شوند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نکات مراقبت و نگهداری از اسپیکر jbl

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *