نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

پیشرفت‌های تکنولوژی و عرضهٔ فناوری‌های نوین به‌شرطی می‌تواند نتیجهٔ چشم‌گیری داشته‌باشد که دانش و بسترهای مناسب آن فراهم باشد. صرافی ارز دیجیتال یکی از همین بسترهاست که امکان چشیدن طعم بلاک‌چین و استفادهٔ مفید از آن را فراهم می‌کند. در ابتدای این نوشته با مفهوم بلاک‌چین آشنا می‌شویم و سپس تفاوت‌های صرافی های ارز دیجیتال با صرافی‌های فیزیکی را بیان می‌کنیم. در پایان نیز فعالیت‌های صرافی‌ها در ایران را مورد بررسی قرار خواهیم داد. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

فناوری بلاک‌چین

بلاک‌چین در قیاس با سایر مؤسسات مالی، یک فناوری جوان محسوب می‌شود. اما باوجوداین، توانست با شیوه‌های جدید مبادلات، ابعاد تازه‌ای از فعالیت‌های مالی را آشکار کند.

در بازار فیات، فرصت تجارت از طریق صرافی‌ها برای عموم افراد وجود ندارد، چراکه پول فیات توسط بانک‌ها تنظیم و کنترل می‌شود. بازار فارکس نیز به‌عنوان یک روش چالش‌برانگیز کسب درآمد که در اواخر دههٔ 90 محبوبیت زیادی پیدا کرد، گزینهٔ مناسبی برای مبادله مستقیم ارز نیست.

با ظهور ارزهای رمزپایه، وضعیت به شکل چشم‌گیری تغییر کرد. اصلی‌ترین دلیل این تغییر بزرگ، فناوری غیرمتمرکز و توانمند بلاک‌چین است که محدودیت‌های بازارهای سنتی را کنار زد و تجربهٔ جدیدی از پول و مبادله را رقم زد.

به‌ویژه در صنعت پول الکترونیکی، استفاده از صرافی‌ها همواره ساده‌ترین روش برای مبادله ارز بوده‌اند. خرید و فروش ارز دیجیتال نیز همین‌گونه است و در بازار رمزارزها، از صرافی ارز دیجیتال استفاده می‌شود.

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

مقایسهٔ صرافی ارز دیجیتال و صرافی فیزیکی

در قسمت قبلی مقاله توضیح دادیم که صرافی آنلاین ارز دیجیتال، تفاوت‌های قابل‌توجهی نسبت‌به صرافی‌های فیزیکی دارد. اکنون قصد داریم با بیان نحوهٔ عملکرد صرافی ارز دیجیتال، بخشی از این تفاوت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

۱. مالک

مؤسس و بنیان‌گذار این صرافی‌ها، بر دارایی دیجیتال شما مالکیتی ندارند، بلکه تنها بستری را فراهم کرده‌اند که برای معاملهٔ کاربران لازم است. درواقع این پلتفرم‌ها امکان خرید ارز دیجیتال در محیطی امن و حرفه‌ای را فراهم می‌کنند.

کاربران صرافی مالک دارایی خود هستند و برای آن تصمیم‌گیری می‌کنند. به این معنا که صاحبان این پلتفرم‌ها، امکان انجام هیچ‌گونه معامله‌ای با سرمایهٔ شما را ندارند.

۲. اعتماد

بازارهای جهانی فضای گسترده‌ای دارند و به یک موقعیت فیزیکی محدود نمی‌شوند، بنابراین افراد متصل به این شبکهٔ بزرگ، با جهان همراه شده‌اند. این درحالی است که وابستگی مکانی صرافی‌های فیزیکی، محدودیت‌های فراوانی را ایجاد می‌کند. درحقیقت تمام کار صرافی‌های غیردیجیتال براساس اعتماد به موقعیت مکانی‌ای است که می‌تواند در هر زمان دیگر وجود نداشته باشد.

شفافیت و قابل پیگیری بودن معاملات در شبکهٔ اطلاعاتی بلاک‌چین، دومین موضوع مهم در خصوص اعتماد به صرافی‌های دیجیتال است. در این محیط، اطلاعات برای همیشه در شبکه باقی می‌مانند و هرگز قابل حذف یا دست‌کاری نیستند.

۳. قیمت‌گذاری

کاربران پلتفرم‌های ارز دیجیتال این امکان را دارند که خودشان قیمت‌ها را تعیین کنند. در اقع همه‌چیز براساس سیستم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. قیمت‌ها در صرافی‌های فیزیکی توسط خودشان با توجه به بازارهای سنتی جهان مشخص می‌شود و شما حق انتخابی ندارید، درحالی‌که در صرافی‌های آنلاین، می‌توانید شرایط قیمت یک ارز را در محیطی متعادل و منصفانه بررسی کنید. شما می‌توانید برای مشاهده لیست و قیمت ارز دیجیتال روی لینک زیر کلیک کنید :

قیمت ارز دیجیتال: https://wallex.ir/markets

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

4. معامله‌گری

صرافی‌ ارز دیجیتال امکان معامله‌گری را در اختیار شما قرار می‌دهد، به این معنا که در هر معامله، نقاط حساس بازار را پیدا کنید، سودگیری کنید و سرمایهٔ خود را افزایش دهید. در صرافی فیزیکی چنین قابلیت‌هایی در دسترس شما قرار نمی‌گیرد، زیرا فقط امکان مبادلهٔ ارز فیات خود با ارز فیات دیگر یا نقل‌وانتقالات آن‌ها را دارید.

۵. تنوع سهم‌ها

با حضور در بازار جهانی ارزهای دیجیتال، شانس این را خواهید داشت که مالکیت هر مقدار از ارزهای موردنظر خود را به‌دست آورید. تنوع این کوین‌ها در صرافی‌های آنلاین بسیار بالاست و برای خرید و فروش ارز دیجیتال، حق انتخاب بسیار زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد، درحالی‌که در صرافی فیزیکی، تنها می‌توانید از بازار مشخصی سهم داشته باشید.

۶. پشتیبانی

صرافی آنلاین ارز دیجیتال موظف است که از عملکرد صحیح سایت و رفع مشکلات احتمالی میان معامله‌گران مطمئن شود. در چنین سیستم‌هایی، سرویس‌های پشتیبانی حرفه‌ای به‌صورت ۲۴ساعته در ۷ روز هفته به شما کمک می‌کنند تا مشکلات را حل کنید، بنابراین خرید ارز دیجیتال در محیطی مطمئن و بی‌نقص اتفاق می‌افتد، درحالی‌که بسیاری از صرافی‌های فیزیکی، از این لحاظ عملکرد خوبی ندارند.

پشتیبانی صرافی‌های دیجیتال در شرایط مختلف ازجمله این موارد در کنار شما هستند:

1. مراحل ایجاد حساب کاربری و تأیید آن؛

2. واریز و برداشت وجه؛

3. هرگونه مشکل یا ابهام موجود در خصوص استفاده از سیستم سایت و اپلیکیشن آن‌ها.

7. سرعت

سرعت همواره یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موردتوجهٔ کاربران در تمامی حوزه‌ها محسوب می‌شود. ایجاد شرایط مناسب تجاری برای همهٔ فعالان بازار، یکی از اصلی‌ترین وظایف یک صرافی است. سیستم معاملاتی این صرافی‌ها به شما کمک می‌کند تا مبادلهٔ یک ارز رمزنگاری‌شده با ارز دیگر بدون هیچ محدودیت مبلغی، در عرض چنددهم ثانیه انجام شود.

این درحالی است که استفاده از صرافی فیزیکی معمولاً مدت‌زمان پردازش معاملات را برای شما بیشتر می‌کند. در هنگام استفاده از این پلتفرم‌ها، باید برای بررسی و تأیید درخواست خود منتظر بمانید.

صرافی‌های ایرانی ارز دیجیتال

با توجه به محبوبیت بالای بازار رمزارزها و تمایل زیاد کاربران ایرانی به خرید و فروش ارز دیجیتال، صرافی‌های ایرانی زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند. صرافی ارز دیجیتال والکس نیز یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی است که از تجربهٔ بسیار بالایی برخورد بوده و با ارائه خدمات متنوع و پشتیبانی 24ساعته، پلتفرمی امن برای مبادلات ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

کلام آخر

تا چندی پیش، فرصت تجارت از طریق صرافی‌ها وجود نداشت، اما با ظهور ارزهای رمزنگاری‌شده، شرایط دچار تغییر شد. درواقع اصلی‌ترین دلیل این تغییر بزرگ و گذر از محدودیت‌های بازار سنتی، فناوری غیرمتمرکز و توانمند بلاک‌چین بود.

صرافی‌ها یکی از اصلی‌ترین ارکان در بازار ارزهای دیجیتال به‌حساب می‌آیند. در این نوشته نیز تلاش کردیم تا صرافی آنلاین ارز دیجیتال را با صرافی‌های فیزیکی مقایسه کنیم. مالک، اعتماد، قیمت‌گذاری، معامله‌گری، تنوع سهم‌ها، پشتیبانی و سرعت، 7 موردی بودند که در رابطه با نحوهٔ عملکرد صرافی ارز دیجیتال مورد بررسی قرار دادیم.

در پایان نیز گفتنی است که صرافی ارز دیجیتال والکس به‌عنوان یکی از اولین صرافی‌های ایرانی در حوزهٔ رمزارزها، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌هایی باشد که در معاملات خود از خدمات آن بهره‌مند شوید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نحوه کار صرافی ارز دیجیتال چگونه است؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *