مصاحبه تیم دیجیتال مارکتینگ با مدیر ارشد اجرایی شرکت شابش

شابش

 دنیای اینترنت و دیجیتال مارکتینگ این روزها رشد چشمگیری داشته و در واقع میشه گفت که همه‌ی کسب و کارها رو درگیر خودش کرده. جالبه که بدونید این رشد به بازار مسکن هم رسیده. تا حدی که عده‌ای از افراد رو ترغیب به راه اندازی سایت های تخصصی و عمومی در زمینه‌ی تبلیغات ملک کرده. یکی از این سایت های تخصصی، شابش است که با بهره گیری از علم روز و دنیای تکنولوژی تونسته اتفاقات بسیار خوبی رو در زمینه‌ی بازار مسکن رقم بزنه. تبلیغات آنلاین و ارائه خدمات آنلاین می تونه موضوع بسیار جذابی برای همه ی ما باشه بخصوص وقتی که در حوزه املاک مورد بحث قرار بگیره.

 

سرکار خانم شقایق یادگاری حدود ۳ ساله که با شرکت شابش فعالیت می کنه و جزو تعداد معدود از مدیران ارشد اجرایی زن در ایرانه که تونسته با درایت و برنامه ریزی درست یک تیم قوی و با انگیزه در شابش رو مدیریت کنه.

 

در ادامه ایشون به ما از چالش های یک استارتاپ در ایران، نحوه مدیریت کردن افراد در دنیای امروزه و چشم اندازهای آینده شرکت شابش میگه. با ما همراه باشید.

 

 

به عنوان سوال اول به ما بگید که شابش چیه و چه مشکلی رو بر طرف می کنه؟

شابش یک پل ارتباطی بین مشاورین املاک و افرادیه که در جست و جوی ملک هستند. متقاضیان ملک به راحتی و تنها با دسترسی به یک ابزار هوشمند این امکان رو دارند تا وارد سایت شابش شده و خونه مورد علاقشون رو پیدا کنند.

 

 

از چه سالی و با چه هدفی شروع بکار کردید؟

همون طور که همه‌ ی ما می دونیم دنیای ارتباطات و اینترنت بسیار سریع و گسترده طی این چند سال اخیر رشد کرد و زندگی همه ‌ی مارو تحت تاثیر قرار داد. امروزه با توجه به کم بود وقت، شلوغی های خیابون و مشغله هایی که داریم سعی می کنیم تا به همه چیز توی کوتاه ترین زمان ممکن دسترسی پیدا کنیم. چه کالا و چه خدمات.

 

از جمله جست و جوی ملک ! ما سعی کردیم در شابش این فضای اینترنتی رو برای همه ‌ی افراد ایجاد کنیم تا به راحتی و تنها با دسترسی به یک وسیله هوشمند و در هر ساعت از شبانه روز که مایل بودن، وارد سایت شده و در کمال راحتی به جست و جوی ملک مورد نظرشون بپردازن. از زمانی که ما این هدف رو شروع کردیم ۵ سال می‌گذره.

 

شابش یعنی چی ؟

شابش یک اسم خاصه که کاملا سلیقه‌ای انتخاب شده و معنی لغوی بخصوصی نداره.

 

استارت آپ شابش دقیقا چه خدماتی رو به مشاورین املاک ارائه میده؟

همون طور که همه‌ی ما می دونیم امروزه دیگه کسی از توی مجله یا روزنامه ها دنبال خونه نمی‌گرده! و از طرفی کمبود وقت و مشغله زندگی به اندازه کافی وقت همه‌ی مارو درگیر خودش کرده که دیگه این امکان رو نداریم تا راهی کوچه و خیابون بشیم و به دنبال یک آژانس املاک معتبر بگردیم. با ظهور تکنولوژی و استفاده از اینترنت ما این امکان رو برای مشاورین املاک ایجاد کردیم تا آگهی های خودشون رو یا به اصطلاح خودمون همون فایل‌های ملکی که دارن رو به صورت آنلاین و اینترنتی تبلیغ کنند. و تنها با یک جست و جوی عبارت، خرید خانه در تهران یا  اجاره خانه در تهران در گوگل دیده بشن.

 

در صورتیکه معامله‌ای بین مشاور املاک و فرد متقاضی صورت بگیره، شرکت شابش سودی از این معامله دریافت می کنه؟

خیر! شابش یک آژانس املاک نیست و از هر گونه معامله ای که انجام بشه کمیسیونی دریافت نمی کنه. شابش فقط یک وب سایت تخصصی برای تبلیغات آگهی ملکه.

 

تفاوت و مزیت های اصلی سایت شابش با سایر رقبا در بازار چی می تونه باشه؟

تفاوت اصلی و مهم سایت شابش، تخصصی بودن اونه و همین موضوع باعث بالا رفتن کیفیت آگهی های اون شده.

 

و دقیقا برای همین موضوع هم است که شعار، شابش باکیفیت ترین وب سایت تخصصی درج آگهی املاک

رو برای وب سایتمون انتخاب کردیم. چون سایت تخصصی داریم و به کیفیت اون افتخار می کنیم.

ما در شابش اعتقاد داریم که کاربران امروزه دنبال آگهی های با کیفیت هستند و با توجه به این که وقت بیشتر افراد محدود شده و مردم کم حوصله شدن باید بیشتر تمرکزمون رو برای داشتن آگهی هایی بذاریم که این ویژگی ها رو داشته باشند.

 

  • کیفیت بالا
  • واقعی بودن عکس و تصاویر
  • تصاویر ۳۶۰ درجه
  • همراه داشتن ویدئو در کنار تصاویر
  • دسترسی راحت و سریع به شماره تماس مشاورین و امکان برقراری سریع ترین راه های ارتباطی با آن ها از طریق پیامک، واتس اپ
  • تنوع بالا در آگهی
  • پیدا کردن آژانس های املاک معتبر و مورد اعتماد

 

 

بیشترین تبلیغات شابش رو در چه زمینه‌ای انجام دادید؟

ما بیشترین سرمایه گذاری رو در بخش سئو سایت انجام دادیم. اما در زمینه سوشال مدیا تبلیغات اینستاگرامی با اینفلوئنسرها و کانال های پر بازدید تلگرامی هم داشتیم. همین طور بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر.

 

آیا ویروس کرونا در کسب و کار شما تاثیری داشته؟

بله. البته که تاثیر مثبتی داشته ! همون طور که در موارد بالا هم بهش اشاره کردم، با رشد دنیای تکنولوژی و روزمره شدن اون با زندگی مردم، بیشتر کسب و کارها به سمت اینترنت کشیده شدن و با اومدن ویروس کرونا ضرورت استفاده از خدمات و یا کالاها به صورت اینترنتی بیشتر احساس شد. جالبه این نکته هم اضافه کنم که توی این مدت رشد ۱۰۰٪ داشتیم و به بازدید ۱ میلیون نفر در ماه رسیدیم.

 

برنامه ۵ سال آینده شرکت شابش چیه؟

ارائه با کیفیت ترین و برترین خدمات، ارائه خدماتی که رضایت کامل کاربران و مشتریامون رو در بر داشته باشه، دستیابی به جایگاه اول در ایران در حوزه تخصصی ملک و کمک به بهبود این فرایند.

 

بزرگترین چالش مدیریتی شما در حال حاضر چی می تونه باشه؟

با توجه به سوابق کاری و تجربیاتی که در طی این ۱۷ سال کسب کردم، می تونم بگم که الان چالش خاصی رو در محیط کاری احساس نمی کنم و بیشتر تمرکزم رو روی نحوه ی مدیریت و شیوه های جدید مدیریتی می ذارم.

 

 به افرادی که دوست دارند در آینده به این جایگاه شغلی شما برسن چه توصیه هایی می کنید؟

من از سن ۲۱ سالگی شروع به فعالیت کردم و یکی از عوامل اصلی در رسیدن به موفقیت رو شروع کار در سن پایین می دونم.هر چی زودتر وارد دنیای کار بشی با چالش های بیشتری دست و پنچه نرم می کنی. یک دید وسیعی ازبازار کار به دست میاری و پخته و با تجربه میشی. می تونی از مدیران و افراد مختلف نکته های زیادی رو یاد بگیری و روی رفتارهای خودت کنترل بیشتری داشته باشی و مهارتهای خوبی کسب کنی. توصیه می کنم که افراد خیلی زود بعد از تحصیل وارد بازار کار بشن و به صورت تخصصی و جدی یک هدف رو دنبال کنند . کار کردن با شرکتهای خوب که فرصت یادگیری و موقعیتهای مناسبی رو در اختیار کارمندان جوان قرار میدن هم میتونه یکی از دلایل موفقیت و رشد در عرصه مدیریتی باشه یعنی حتما دقت داشته باشیم که توی چه شرکتی شروع بکار می کنیم یادمون باشه در وهله اول  این کارمندان هستند که محل کارشون ( شرکت )  رو انتخاب میکنن و بعد نوبت شرکتهاست که انتخاب شایسته داشته باشن. پس قدر تواناییها و مهارتهاتون رو بدونید.

منعطف و صبور باشیم ، این ویژگی می تونه خیلی بهتون کمک کنه تا درک درستی از موقعیتی که توش قراردارید داشته باشید. زود خسته نشید و از چالشهای پیش رو نترسید و با جرات و جسارت بزنید به دل مشکلات و امیدوار باشید که میتونید با درایت و دانش حلشون کنید.

 

 

 بین یک مدیر خانم و آقا چه تفاوتی است؟

هیچی ! به نظر من هیچ تفاوتی بین خانم و یا آقا برای مدیریت کردن وجود نداره. و ما نباید خیلی روی این تبعیض جنسیتی تمرکز کنیم. وقتی که شما در جایگاه مدیریتی قرار می‌گیری یک سری شرح وظیفه داری که باید به خوبی اون ها رو انجام بدی. در کل بیشتر از جنسیت باید روی تجربه ، مهارتها و آگاهی افراد متمرکز بشیم نه خانم یا اقا بودنشون.

 

 

 

به نظر شما که در فضای استارتاپی مشغول به فعالیت هستید، آیا اکوسیستم استارتاپ ایران به بلوغ رسیده؟

شرکت های استارتاپی در همه جای دنیا در ۳ سال اول فعالیت خودشون تا رسیدن به مرحله ی محصول MVP  و شیوه درآمدزایی یک شرکت شکننده به نظر میاد. ما در چهار سال گذشته شاهد سرمایه گذاری های بسیاری در استارتاپ های ایرانی بودیم. و سرمایه نسبتا خوبی وارد بازار استارتاپی ایران شد ولی متاسفانه بعد از تحریم ها و اتفاق هایی که رخ داد خیلی از این سرمایه ها دیگه به بازار استارتاپی ایران تزریق نشد و همین عامل باعث شد تا استارتاپ های شکننده وضعیت مناسبی نداشته باشند. تحلیل ما اینه که در حال حاضر تنها شرکت های کوچیک هستند که می تونند این شرایط سخت رو پشت سر بذارن. و امید به این موضوع داشته باشند که در آینده با برداشته شدن تحریم ها دوباره اقدام به جذب سرمایه گذار کنند. از طرف شرکت های سرمایه گذاری داخلی هم وقتی رشد و توسعه بازار رو می بینند، تمایل بیشتری به سرمایه گذاری داخلی پیدا می کنند. و حتی استارتاپ های ایرانی می تونند به سرمایه گذارهای داخلی هم فکر کنند.

 

 

سایت شابش الان چه جایگاهی در بازار آنلاین داره؟

در بازار آگهی آنلاین ما دو دسته سایت داریم. یکی سایت های تخصصی (Vertical)ودیگری سایت های عمومی(Horizontal) . ما در زمینه سایت های تخصصی املاک رتبه ۱ رو داریم ولی هنوز از طرف ترافیک و شناخته شدن برند در رقابت با سایت های عمومی رتبه پایین تری داریم. اما باور ما این است که در آینده سایت های تخصصی سهم بازار بیشتری خواهند داشت، چون تمرکز اصلی آن در کیفیت است.

 

سخن آخر:

سخن آخر رو می خوام اختصاص بدم به شیوه تعدیل نیروهای یک سازمان استارتاپی که این روزها خیلی از افراد باهاش درگیرن و چالش دارن.

 

قطعا تعدیل نیرو یک تصمیم بسیار ناخوشایند در همه‌ی سازمان هاست. اما در بعضی مواقع بخاطر شرایط سخت و  بحران های اقتصادی تنها راه حفظ و بقا شرکت ها تعدیل نیروست که در تمام دنیا هم رایج و مرسوم هست. اما نکته مهم در شیوه‌ی تعدیله که باید بسیار محترامه و در کمال صداقت صورت بگیره تا یک شوک روانی بد و خاطره تلخی را در ذهن کارمندان تداعی نکنه  و باعث ایجاد حس عدم اطمینان و اعتماد در کارمندان نسبت به کارفرماها نشه. متاسفانه این روزها شاهد ذهنیت بسیار بهم ریخته و آشفته نیروها نسبت به عدم اطمینان شغلی ایجاد شده در مشاغل قبلیشون هستم و بسیار دیدم در مصاحبه ها که فرد نسبت به شیوه غیر انسانی و نادرست تعدیل وضعیت روحیه فرد رو تحت تاثیر قرار داده. شاید بد نباشه در پایان این مصاحبه از افرادی که در حوزه منابع انسانی و جذب نیرو فعالیت دارن درخواست کنم که نسبت به تعدیل نیرو ها کمی منصفانه تر و اصولی تر برخورد کنن و مطمئن باشن که نتیجه مثبت این کار به تک تکمون برمیگرده.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : مصاحبه تیم دیجیتال مارکتینگ با مدیر ارشد اجرایی شرکت شابش

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *