علائم پوکی استخوان چیست ؟

علائم پوکی استخوانها

علائم پوکی استخوان چیست؟ یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر کدام از شما به وجود بیاید پوکی استخوان است. اگر شما دچار این مشکل شده باشید با هر ضربه یا آسیبی استخوان های شما ممکن است دچار شکستگی شود. پس توصیه می شود در مورد علائم و درمان پوکی استخوان ها اطلاعاتی را بدست بیاورید تا اگر این علائم را در خود مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

پژوهش ها و تحقیقات اینگونه نشان می دهد که شکستگی های که از پوکی استخوان ها ناشی می شود معمولا بسیار زمان بر و البته پر هزینه هستند. بیمارانی که بتوانند زودتر ضعیف شدن استخوان را تشخیص بدهند در واقع در ابتلا به بیماری پوکی استخوانها ریسک پایین تری خواهند داشت.

آشنایی با نشانه های پوکی استخوان ها

زمانی که پوکی استخوان ها اتفاق می افتد، کمبود کلسیم در استخوان ها رخ میدهد که موجب می شود تا اختلال های در بخش های درونی استخوانها به وجود بیاید. چنین وضعیتی را با از دست رفتن توده استخوانی می شناسند. این عارضه می تواند در طول زمان سبب شود تا احتمال شکستگی استخوانها بیشتر شود و همچنین آن ها ضعیف گردند.

در خانمها نسبت به آقایان پوکی استخوان ها بیشتر است و علت این موضوع کم حجم تر بودن استخوانهای خانمها نسبت به آقایان می باشد. عموما میزان مصرف کلسیم در خانما کمتر بوده و همچنین عمرشان از آقایان بیشتر است و علاوه بر آن برای اینکه استخوان هایشان قوی تر نگهداری شود به هورمون زنانه استروزن نیاز دارند.

در صورتی که آقایان عمرشان آنقدر زیادتر باشد نیز می توانند در اواخر عمر به پوکی استخوانها مبتلا شوند. زمانی که در سن حدود 35 سالگی توده کل استخوانها به اوج  خودش برسد ،تمامی بزرگ سالان پس از گذشت 35 سالگی توده استخوانی شان شروع به دست رفتن می کند. همانطور که اشاره کرده ایم آشنایی با علائم پوکی استخوان می تواند به شما کمک زیادی داشته باشد.

در خانمها بعد از دوره یائسگی ها که میزان هورمون  استروژن دچار افت می شود،میزان از بین رفتن استخوانها سرعت زیادتری می گیرد. با توجه به اینکه تخمدان ها اقدام به تولید استروژن می کنند در صورتی که با عمل جراحی دو تخمدان برداشته گردند، از دست رفتن توده استخوانی سرعت بیشتری می گیرند و این سرعت نیز افزایش می یابد.

نشانه های از پوکی استخوان چیست؟

چه کسانی باید تست غربال گری استخوان را انجام بدهند؟

حتما این سوال برای شما به وجود آمده است که چه کسانی به عنوان کاندید برای تست غربال گری استخوان ها به شمار می روند؟ توصیه می شود افرادی که سنشان از پنجاه سال بیشتر است حتما در مورد پوکی استخوان مشورت های لازم را با پزشک داشته باشند و این تست را انجام بدهند تا اگر مشکلی وجود دارد توسط پزشک برطرف و درمان گردد.

در ادامه نیز افرادی را ذکر شده است که با توجه به استانداردها در سال 2014 در مورد جهانی شدن پوکی استخوان، باید برای تست غربال گری استخوان ها اقدام نمایند:

نکته مهم) با توجه به اینکه روند ضعیف شدن استخوان ها معمولا علامت خاصی ندارد توصیه می شود که پیش از اینکه عامل نگران کننده برای شما به وجود بیاید حتما این تست غربال گری را انجام بدهید.

  • خانم های که سنشان از 65 سال بیشتر است.
  • آقایانی که سن شان از 70 سال بیشتر است.
  • برای افرادی که پس از سن پنجاه سالگی دچار شکستگی استخوان میشوند.
  • افراد بزرگسالی که از داروهای مثل درمان سرطان، دارویهای ضد باردار تزریقی، استروئید‌ها (steroids) استفاده می کنند.
  • افراد بزرگسالی که بیماریهای دارند که موجب می شود ریسک ابتلا به پوکی استخوانها زیادتر گردد.
  • خانمهای سفید پوست یا خانمهای که یائسه شده اند یا به صورت کلی بانوانی که بیشتر از یک عامل خطرآفرین داشته اند. مثلا در برخی از خانمها زمینه پوکی استخوانها وجود دارد یا کمبود وزن دارند.

نشانه های پوکی استخوان

علائم پوکی استخوان چیست؟ بهتر است بدانید که این امکان اصلا وجود ندارد که شما تا زمانی که نشانه های جدی از آن احساس نمایید متوجه پوکی استخوان در خودتان شوید. علائم شکستگی استخوان ها مثل کمر درد، قوز پشت و شکستگی استخوانها می باشد.

البته این امکان نیز وجود دارد که شما در طول زمان از قدتان کاسته شود چون پوکی استخوان منجر به متلاشی شدن مهره ها می شود که منظور همان استخوانهای ستون فقراتتان است. معمولا وقتی در استخوانهای شما مقداری زیادی از کلسیم از بین ببرد این اتفاق رخ خواهد داد.

خطر پوکی استخوان ها برای چه کسانی وجود داشته است؟

می توانیم بگوییم که اصلی ترین عواملی که به عنوان خطر ابتلا به پوکی استخوانها شناخته می شوند شامل موارد زیر می باشند:

  1. کمبود در میزان کلسیم دریافتی
  2. به میزان کافی ورزش نکردن
  3. یائسگی پیش از 48 سالگی
  4. مصرف دخانیات
  5. پیش از یائسگی جراحی تخمدانها انجام شود و برداشته گردند
  6. مصرف مواد مخدر
  7. داشتن سابقه پوکی استخوان در خانواده
  8. داشتن بدنی لاغر و هیکلی استخوانی کوچک تر
  9. پرکاری داشتن تیروئید
  10. افراد دارای پوست روشن(نژاد آسیایی یا سفید پوست)
  11. افرادی که برای طولانی مدت از داروهای استروئیدی خوراکی استفاده می کنند.

موارد فوق می توانند سبب شود تا ریسک مبتلا شدن به پوکی استخوانها در شما افزایش داشته باشد. اگر شما چنین مواردی را در خودتان مشاهده کردید حتما باید با پزشک مشورت کنید و در مورد این مسائل درمان های لازم و اقدامات ضروری را انجام بدهید.

پوکی استخوان و نشانه های آن

دقت کنید که نشانه های دیگری از پوکی استخوانها می تواند تغییرات جسمانی باشد. موسسه ملی سلامت اینگونه گزارش میدهد که تغییر در حالت جسمانی مثل دولا شدن بیشتر از حد یا خم شدن قامت می تواند به عنوان نشانه های دیگری از پوکی استخوانها به شمار بیاید.

پزشکان همواره باید به صورت دقیق و منظم قدبیماران را اندازه گیری کنند تا بر تغییراتی که می تواند از کهولت سن حاصل شود نظارت دقیقی را انجام بدهد. بعد از هر دوره که آزمایش چکاپ کامل را انجام میدهید باید از دکتر در مورد قدتان سوال نمایید.

دکتر گوپال کریشنان در این رابطه می گوید” در صورتی که شما با کاهش قد بیشتر از پنج سانتی متر روبرو شده اید یا اینکه ستون فقرات شما دچار انحنای شدید شده است باید به این نشانه ها دقت نمایید. این تغییرها می توان بیانگر این باشد که بر مهرهای شما پوکی استخوان تاثیر گذاشته و باید به آن دقت گردد.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : علائم پوکی استخوان چیست ؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *