راهنمای خرید مودم VDSL

راهنمای خرید مودم VDSL

در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید مودم VDSL را با شما به اشتراک بگذاریم. استفاده از اینترنت پرسرعت طی چند سال گذشته افزایش یافته است. با خرید لپ‌تاپ و کامپیوتر خانگی و ایجاد شبکه‌های خانگی، تقاضا برای اتصالات پهن‌باند (سرعت بالا) نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این، مودم‌های ADSL در حال حاضر بر این صنعت مسلط هستند. البته علی رغم اینکه ADSL اینترنتی سریع‌تر از گذشته ارائه می‌دهد، اما هنوز به اندازه کافی سریع نیست. بنابراین در این مطلب با ما همراه باشید، تا بیاموزیم که مودم VDSL چه ضرورتی داشته و تفاوت آن با فناوری قبلی چیست. همچنین به معرفی نکات خرید و بهترین برندهای مودم VDSL همچون مودم دی لینک و مودم تی پی لینک خواهیم پرداخت.

مودم VDSL چیست؟

مودم VDSL که مخفف عبارت خط مشترک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا (Very-high-bit-rate digital subscriber line) است از فناوری‌های خط مشترک دیجیتال (DSL) محسوب می‌شود. این فناوری انتقال داده را سریع‌تر از خط مشترک ADSL ارائه می‌دهد. قابل ذکر است که VDSL سرعتی تا 52 مگابیت بر ثانیه در پایین دست و 16 مگابیت بر ثانیه در بالا دست را با استفاده از باند فرکانسی از 25 کیلوهرتز تا 12 مگاهرتز ارائه می‌دهد. (نکته: در فناوری اطلاعات پایین دست یا Downstream یعنی انتقال داده به کاربر نهایی و بالادست Upstream یعنی انتقال از کاربر به سرور)

VDSL قابلیت پشتیبانی از برنامه‌های پخش ویدئو با کیفیت بالا و همچنین خدمات تلفن (VoIP) و دسترسی عمومی به اینترنت، از طریق تنها یک اتصال، را دارد. در صورتی که سیستم‌های نسل دوم یا VDSL2 از فرکانس‌های حداکثر 30 مگاهرتز برای ارائه نرخ داده بیش از 100 مگابیت بر ثانیه به طور همزمان در هر دو جهت بالادست و پایین دست در محدوده 300 متری استفاده می‌کنند.

تفاوت مودم ADSL و VDSL چیست؟

ADSL مخفف خط مشترک دیجیتال نامتقارن است. درواقع، به خط تلفنی اشاره دارد که، به خانه‌ها یا دفاتر ما ختم می‌شود. این خط یک جفت سیم مسی است و از آن برای انتقال داده‌های اینترنتی نیز استفاده می‌شود. البته برای برقراری اینترنت از فرکانس‌های متفاوتی نسبت به فرکانس‌های سیگنال‌های صوتی استفاده می‌شود. می‌توان گفت اتصال ADSL نسبت به سایر اتصالات مانند فیبر نوری مقرون به صرفه است، زیرا نیازی به سیم کشی یا کابل جداگانه نیست. همچنین ADSL2+ آخرین نسخه ADSL است.

در مقابل، فناوری پیشرفته و به روزتر VDSL را در مقایسه با ADSL داریم که آن نیز از خط مشترک دیجیتالی برای انتقال سیگنال اینترنت استفاده می‌کند. VDSL تجربه کاربری بهتری را با استفاده از خظ مشترک به روشی مؤثر به کاربران ارائه می‌دهد. اتصال به کاربر با نصب یک گره نوری در نزدیکی مکان کاربر(ها) ارائه می‌شود. این گره با استفاده از کابل‌های فیبر نوری به ISP متصل می‌شود.

تفاوت‌های کلیدی

دو مودم ADSL و VDSL از جنبه‌های بسیار با هم متفاوت هستند، که سرعت، تفاوت اصلی بین این دو نوع اتصال است. VDSL سرعت بالاتری نسبت به اتصالات ADSL ارائه می‌دهد. VDSL سرعت دانلود تا 70 مگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود تا 10 مگابیت در ثانیه را فراهم می‌کند. از طرف دیگر ADSL حداکثر سرعت دانلود 24 مگابیت در ثانیه را ارائه می‌دهد و سرعت آپلود آن بسیار کمتر است. بنابراین، با سرعت مناسب VDSL می‌توانید برنامه‌های با پهنای باند بالا مانند اسکایپ، یوتیوب یا پشتیبان‌گیری آنلاین را بدون مشکل و بدون تاخیر اجرا کنید.

قابل ذکر است که، تفاوت زیادی در قیمت هر دو نوع اتصال به اینترنت وجود ندارد. البته در ایران ارائه خدمات اینترنت VDSL نسبت به سایر نقاط جهان کمتر است؛ به این معنا که شاهد تفاوت قیمت خواهیم بود. همچنین قدرت هر دو اتصال با افزایش فاصله سیم مسی بین کاربر و ایستگاه سوئیچینگ کاهش می‎‌یابد. اما در مقایسه با ADSL، سیگنال VDSL سریعتر ضعیف می‌شود.

هنگام خرید مودم VDSL به چه نکاتی توجه کنیم؟

برای خرید مودم خصوصاً مودم VDSL باید نکاتی را در نظر بگیریم. البته با پیشرفت سریع فناوری، همواره امکانات جدیدی وارد بازار می‌شود، که باعث سردرگمی خریدار می‌شود. بنابراین در این قسمت قصد داریم به نکات و امکانات بسیار مهمی برای کاربر اشاره کنیم.

دوبانده باشد

بهتر است در خانه یا دفاتر خود از مودم‌های دوبانده استفاده کنید. احتمالاً بدانید که استفاده از فرکانس در اکثر کشورها تنظیم شده است. این برای جلوگیری از احتمال مسدود شدن امواج رادیویی است. در این میان دو فرکانس 5 گیگاهرتز و 2.4 گیگاهرتز برای انتقال داده و احتمال مسدود شدن کمتر نامزدهای بهتری برای تعبیه در مودم‌ها معرفی شدند. با توجه به اینکه دستگاه‌های دیگری نیز از امواج رادیویی استفاده می‌کنند، وجود دو باند در یک مودم دو شبکه مستقل و اختصاصی و انعطاف پذیری و پهنای باند بیشتری را فراهم می‌کند.

پورت شبکه گیگ داشته باشد

استاندارد پورت گیگابیتی به این اشاره دارد که، هر گره از اتصال در تئوری می‌تواند 1 میلیارد بیت در ثانیه ارسال کند. این مقدار چه در تئوری چه در عمل ده برابر انتقال با کابل شبکه اترنت معمولی است. بنابراین، شما با اتصال گیگابیتی اترنت می توانید به راحتی محتوای 4K را با نرخ فریم بالا را پخش کنید. همچنین با این اتصال می‌توان از چند کاربر به طور همزمان بدون افت سرعت پشتیبانی کرد.

پورت USB داشته باشد

شما با استفاده از پورت USB در مودم خود می‌توانید پرینتر خود را برای اشتراک گذاری در شبکه متصل کنید. همچنین برای ایجاد یک سرور رسانه‌ای سریع و آسان می‌توانید یک هارد دیسک USB را از طریق پورت USB به روتر خود متصل کنید. هر رایانه‌ای که به شبکه شما متصل باشد، می‌تواند فایل‌های ذخیره شده در هارد دیسک را دانلود یا استریم کند. این مورد برای تماشای فیلم، آخرین برنامه‌های پخش تلویزیونی یا حتی گوش دادن به موسیقی عالی است.

قابلیت نصب VPN

لازم به ذکر است که نصب VPN روی مودم شما قابلیت‌هی بسیاری را در  اختیار شما قرار می‌دهد. VPN یک اتصال رمزگذاری شده و ایمن بین دستگاهی که روی آن نصب شده و اینترنت ایجاد می‌کند. همچنین تمام درخواست‌های آن دستگاه برای دسترسی به اینترنت را جمع‌آوری و آنها را از طریق تونل رمزگذاری شده و سرور VPN هدایت می‌کند تا افراد دیگر قادر به خواندن یا هدایت آن نباشند.

 

بهترین برند مودم VDSL

برای انتخاب بهترین برند مودم VDSL باید امکانات و تکنولوژی مورد ارائه سازندگان و مورد نیاز کاربران توجه کنید. در حقیقت، کیفیت ساخت، سرعت بالای مودم و سازگاری آن با ارائه دهندگان سرویس اینترنت از مهم‌ترین ویژگی‌های برند انتخابی هستند. در این میان دو برند نام آشنای تی پی لینک و دی لینک، بار دیگر بهترین عملکرد خود را ارائه داده‌اند و از بهترین سازندگان مودم VDSL محسوب می‌شوند.

مودم VDSL از کجا بخریم؟

با راهنمای خرید مودم VDSL متوجه شدیم که برای تهیه مودم، باید به برندهای معتبری همچون دی لینک و تی پی لینک مراجعه کنیم. اما این سوال پیش می‌آید که از چه فروشگاهی با چه ویژگی‌هایی خرید کنید. در این میان فروشگاه برقچی اقدام به فراهم سازی بستر اختصاصی فروش، ضمانت، مهلت تست کالا، حق واردات و غیره کرده است. بنابراین شما با خیالی آسوده می‌توانید از این فروشگاه خرید خود را انجام دهید.

جمع‌بندی راهنمای خرید مودم VDSL

با مقاله راهنمای خرید مودم VDSL با ضرورت استفاده از این مودم آشنا شدیم و دانستیم که نسبت به فناوری ADSL چه مزایایی دارد. همچنین آموختیم که برای انتخاب از میان دو برند برتر تی پی لینک و دی لینک بهتر است به امکانات و نکاتی از قبیل دوبانده بودن، وجود پورت گیگابیتی و پورت USB، داشتن QoS و قابلیت نصب VPN برای داشتن تجربه کاربری بهتر توجه کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : راهنمای خرید مودم VDSL

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *