7راهکار عالی برای کاهش فضای هارد دیسک + تصاویر راهنما

harddisk

هارد دیسک ها روز به روز بزرگ و بزرگتر می شوند، اما  متاسفانه همیشه فضای آن ها پر می شوند. اگر از درایو SSD استفاده می کنید فضای هارد دیسک بسیار کمتری نسبت به هارد دیسک های مکانیکی سنتی دارد. در این مقاله یکسری ترفند به شما معرفی می کنیم، این ترفندها به شما کمک می کند تا با از بین بردن فایل های هارد دیسک که به آن ها نیازی ندارید و مهم نیستند، فضا را برای فایلها و برنامه های مهم آزاد کنید.

7 راه برای آزاد کردن فضای هارد دیسک در ویندوز

 

اجرای پاکسازی دیسک

ویندوز شامل ابزاری داخلی است که پرونده های موقتی و سایر داده های غیر مهم را حذف می کند. برای دسترسی به آن، روی یکی از درایوها درmy Computer کلیک راست  کنید و گزینه Properties را انتخاب کنید، همچنین می توانید Disk Cleanup را در قست جستجو ویندوز تایپ کنید.

Run-Disk-Cleanup

سپس بر روی دکمه Disk Cleanup کلیک کنید، انواع پرونده هایی را که می خواهید حذف کنید انتخاب کرده و دکمه OK رابزنید. این شامل فایل های موقتی ، فایل های موجود در سطل آشغال و سایر فایل های غیر مهم  می باشد. همچنین می توانید فایل های سیستم را پاک کنید، که در لیست اینجا نشان داده نمی شوند. Cleanup-button

اگر می خواهید فایل های سیستم را حذف کنید ، روی دکمه Clean up system files کلیک کنید.

system-files

پس از انجام این کار، می توانید بر روی دکمه More Options کلیک کرده و از دکمه Clean up در زیر System Restore and Shadow Copies برای حذف داده های بازیابی سیستم استفاده کنید. این دکمه همه موارد به جز جدیدترین مورد را پاک می کند.

حذف اپلیکیشن های غیر ضروری

با حذف برنامه ها فضا آزاد می شود، اما برخی از برنامه ها از فضای بسیار کمی استفاده می کنند. به قسمت control panel بروید سپس  Programs and Featuresرا انتخاب کنید می توانید روی ستون Size کلیک کنید تا ببینید که هر برنامه نصب شده روی رایانه شما چقدر از فضا استفاده می کند. ساده ترین راه برای رسیدن به این قسمت این است که در منو استارت “Uninstall programs” را جستجو کنید. اگر این ستون را نمی بینید ، روی دکمه options در گوشه سمت راست بالای لیست کلیک کنید و Details view را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که بعضی از برنامه ها میزان استفاده از فضا را گزارش نمی دهند. یک برنامه ممکن است از فضای زیادی استفاده کند اما در ستون Size خود هیچ اطلاعاتی نداشته باشد. حتی ممکن است بخواهید از برنامه حذف کننده، Revo Uninstaller استفاده کنید تا مطمئن شوید فایل های باقی مانده پاک شده اند و فضا آزاد شده است.

Hungry-Applications

اگر از ویندوز 10 استفاده می کنید، می توانید به قسمت Settings سپس System -> Apps & features بروید با این کار می توانید برنامه های موردنظر ر پاک کنید.

Apps-&-features

تحلیل فضای دیسک

برای این که بدانید دقیقاً چه برنامه هایی از فضای موجود در هارد دیسکتان استفاده می کند، می توانید از برنامه های شخص ثالث برای بررسی hard disk استفاده کنید. این برنامه ها، هارد دیسک شما را اسکن می کنند و دقیقاً نشان می دهند که کدام فایل ها و پوشه ها بیشترین فضا را اشغال می کنند. ما 10 ابزار مناسب برای تجزیه و تحلیل فضای دیسک سخت را به شما معرفی می کنیم. یکی از این برنامه ها برای بررسی فضای اشغال شده هارد دیسک، WinDirStat می باشد که میتواند از Ninite آن را دانلود کنید. بعد از اسکن سیستم ، WinDirStat دقیقاً به شما نشان می دهد که کدام فایل ها و  پوشه ها بیشترین استفاده را دارند. اگر برنامه ای را در پوشه Program Files مشاهده کردید که از فضای زیادی استفاده کرده است، می توانید آن برنامه را حذف نصب کنید. WinDirStat می تواند به شما بگوید که یک برنامه از چه میزان فضایی استفاده می کند، حتی اگر فضای اشغال شده آن برنامه، توسط  Apps & features قابل تشخیص نباشد.

Analyze-Disk-Space

پاک کردن فایل های موقتی یا Temporary Files

ابزار Windows ’Disk Cleanup ابزاری مفید است ، اما فایلهای موقت مورد استفاده توسط برنامه های دیگر را حذف نمی کند. به عنوان مثال، حافظه پنهان مرورگر Firefox یا Chrome که می تواند از فضای گیگابایت هارد دیسک استفاده کند، را پاک نمی کند. حافظه پنهان مرورگر شما از فضای هارد دیسک برای صرفه جویی در وقت شما در هنگام دسترسی به وب سایت ها استفاده می کند، اما اگر اگر فضای هارد دیسکتان کم است بهتر هست که آن را پاک کنید. برای تمیز کردن فایل های موقت و ناخواسته ، CCleaner را امتحان کنید. CCleaner فایلهای ناخواسته را از انواع برنامه های شخص ثالث پاک می کند و همچنین فایل های ویندوزی را که در هنگام پاک سازی توسط دیسک، پاک نمی شود را پاک می کند.

 

Clean-Temporary-Files

پیدا کردن فایل های تکراری

برای پیدا کردن فایل های تکراری می توانید از برنامه Duplicate-File-Finder استفاده کنید ، پرونده هایی که غیرضروری هستند و قابل حذف هستند را پیدا و پاک می کند. همچنین می توانید از Duplicate Cleaner Pro استفاده کنید ، که نه تنها دارای یک رابط کاربری بهتر است ، بلکه دارای تعداد زیادی ویژگی اضافی برای کمک به شما در پیدا کردن و حذف پرونده های تکراری است.

Find-Duplicate-Files

مقدارفضای مورد استفاده برای بازیابی سیستم را کاهش دهید

اگر System Restore میزان زیادی از فضای هارد دیسکتان را برای نقاط بازیابی اشغال می‌کند، می توانید فضای که توسط System Restore اشغال شده را کاهش دهید و حدود چند گیگ فضای اختصاصی توسط System Restore را کاهش دهید.

System-Restore

گزینه های هسته ای

این ترفندها قطعاً باعث صرفه جویی در فضا می شود، اما ویژگی های مهم ویندوز را غیرفعال می کند. ما توصیه نمی کنیم از آنها استفاده کنید، اما اگر به شدت به فضای دیسک نیاز دارید، می توانید روی آن ها حساب کنید:

1- غیرفعال کردن خواب زمستانی :

هنگامی که سیستم خود به حالت خواب می رود، محتوای RAM آن را در هارد دیسک شما ذخیره می کند و به شما این امکان را می دهد تا حالت سیستم خود را بدون هیچ گونه مصرف برق ذخیره کند، دفعه بعدی که کامپیوتر خود را راه اندازی می کنید به آخرین محلی که در آن بودید برمی گردید. Windows محتوای RAM شما را در پرونده C: \ hiberfil.sys ذخیره می کند. برای صرفه جویی در فضای هارد دیسک ، می توانید خواب زمستانی را به طور کامل غیرفعال کنید ، تافایل ها پاک شوند.

2- غیرفعال کردن System Restore:

اگر کاهش میزان فضای استفاده از بازیابی سیستم برای شما کافی نیست، می توانید System Restore را کاملاً غیرفعال کنید. توجه کنید در صورت نیاز به استفاده از System Restore برای بازگرداندن سیستم به حالت قبل ، دیگر خوش شانس نخواهید بود و این امکان را ندارید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : 7راهکار عالی برای کاهش فضای هارد دیسک + تصاویر راهنما

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *