نسل بعدی بازیهای ویدئویی همزمان با عرضهی جهانی کنسولهای نسل نهمی ایکسباکس سری ایکس / سری اس و پلیاستیشن 5 فرا رسید. همانطور که شما هم همانند من میدانید چندین موضوع ترند شده اخیرا به دنیای بازیهای ویدئویی اضافه شدند که احتمالا آنها را در سال نهم نخواهیم دید. در ادامه قصد داریم 12 موضوع موردانتظار را که احتمالا در عناوین سال آینده و نسل نهمی از دور خارج میشوند را با شما به اشتراک بگذاریم. در ادامه با ما همراه باشید.
بازیهای تریپل آ همراه با میکروترانزکشن
چندین بار در اواخر نسل هشتم و البته در یک سال گذشته زمزمههایی از افزایش قیمت بازیهای ویدئویی از 60 دلار به 70 دلار شنیدیم. اما داشتن میکروترانزکشن در بازیهایی که ما قیمت کامل آن را پرداخت کردهایم، چه این میکروترنزاکشنها اختیاری باشند و چه اجباری، کمی احساس افراطی بودن را به ما القا میکنند. چیزی که به وضوح در Watch Dogs: Legion, Marvel’s Avengers یا NBA 2K21 دیدیم. اکنون که قرار است قیمت بازیها افزایش داشته باشند، که البته این افزایش قیمت بستگی به ناشر بازی دارد اما کمپانیهایی چون تیک تو اینتراکتیو (Take Two Interactive) و یا اکتیویژن (Activision) تصمیم بر این کار دارند، ادامهی روند استفاده از پرداختهای درون برنامه بسیار ناخوشایند خواهد بود. گرچه این امر تا حدودی بعید به نظر میرسد اما احتمالا در نسل نهم خبری از پرداختهای درون برنامهای در بازیهای تریپل آ نخواهد بود.
بستن قرارداد برای تولید محتوای انحصاری
پیش از انتشار بازی Marvel’s Avengers اسکوئراینکس با کمپانیهای بسیاری از جمله وریزان (Verizon)، ویرجین مدیا (Virgin Media) و اینتل (Intel) قراردادهایی به جهت تولید اسکینهای انحصاری برای مبارزان موجود در بازی اقدام کرد. شاید این کمی مسخره و یا حتی ناراحت کننده باشد که ما به عنوان نمونه شخصیت کاپیتان آمریکا را با لباسی به رنگهای ویجرین مدیا ببینیم. اما اکنون میتوانید به راحتی یکی از شخصیتهای افسانهای را با هررنگ و لباسی خریداری نمایید. چراکه نه! اکنون این امکان وجود دارد که لباس مسترچف را به همراه سایر تجهیزاتش به بازی موردنظرتان اضافه کنید. قطعا همگی میدانیم که این همان حوضهای است که Fortnite به خوبی در آن فعالیت دارد. به عبارت دیگر در این بازی به خوبی گره زدن شخصیتهای برند را به هدف تبلیغات و کسب درآمد میبینیم که اکنون تعدادی از آنها به صورت انحصاری برای کاربران بخش مرتبط با قرارداد بسته شده در دسترس قرار دارند.
امکانات انحصاری هر پلتفرم
بله، همگی به خوبی و در یکسال گذشته دیدیم که شخصیت مردعنکبوتی در بازی Marvel’s Avengers فقط به صورت انحصاری برای کنسول پلیاستیشن 4 در دسترس بود. این کار هم همانند برخی از انحصارگراییها آزاردهنده است چراکه شما هزینهی یک بازی کامل را پرداخت کردهاید. بازی Call of Duty: Black Ops Cold War نه تنها بخش زامبی را برای مدت یکسال برروی کنسولهای پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن 5 به صورت انحصاری اضافه کرد، بلکه امتیازهای دیگری هم برای بازیبازان دارندهی این دو کنسول قرار داد. همانطور که میدانید مایکروسافت هم مدتی پیش کمپانی بتسدا را به همراه تمام استودیوهای زیرمجموعهش خریداری کرد، از این رو انتظار میرود بزودی در عناوین بزرگ و پرطرفداری چون Starfield و یا Elder Scrolls 6 شاهد محتویاتی انحصاری برروی کنسول ایکسباکس سری ایکس / سری اس باشیم. این عمل قطعا راه خوبی را برای ما باز نخواهد کرد. شاید این مورد با گذر زمان از بین برود اما درمورد گذشته نمیتوانیم این مسئله را نادیده بگیریم.
پورتهای سوییچ
نسخههای پورتی که برای نینتندو سوییچ منتشر میشوند به ندرت شگفت انگیز یا غالگیر کننده هستند. در یک سال گذشته تلاشهای بسیاری را شاهد بودیم که عناوینی چون FIFA 21 یا Payday 2 در مدت زمان کوتاهی به صورت پورت شده برای نمایندهی نینتندو هم منتشر شوند. برخی از عناوین انحصاری نینتندو هم مشکلاتی برای غلبه بر سختافزار محدود نینتندو سوییچ دارند. در برخی از مشکلات نسخههای پورت، نمیتوانیم ناشران و یا استودیوهای سازنده را مقصر بدانیم و بگوییم تنها به دلیل درآمد بیشتر نسخهی پورت منتشر شدهاند. تنها چیزی که هماکنون به ما این امید را میدهد که دیگر شاهد مشکلات برروی نسخهی پورت بازیها برروی نینتندو سوییچ نباشیم شایعهی ساخت و عرضهی نسخهی پرو نینتندو سوییچ بوده که هنوز توسط خود نینتندو این شایعه تایید یا تکذیب نشده است.
نسخههای میان نسلی
نکتهی مهمی را باید در این بخش یادآور شوم که من طرفدار کنسولهای ایکسباکس سری ایکس / سری اس، ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4 و پلیاستیشن 5 هستم. چرا باید خودمان را محدود کرده و از تجربهی بازیهای جذاب و لذت بخش خودمان را محروم کنیم؟ به هرصورت صحبت کردن در این مورد قطعا زمان زیادی از ما میگیرد پس از این بخش میگذریم به ادامهی مطلب میپردازیم. توسعهدهندگان متاسفانه منابع کافی برای پشتیبانی از پلتفرمهای نسلهای قدیمیتر را برای مدت زمانی طولانی ندارند یا حتی ممکن است بخواهند از بهبود عملکرد و ارتقاءهای سختافزاری کنسولهای جدید استفاده کنند، پس بدون شک بهترین راه عرضهی میان نسلی بازیهای ویدئویی است به عنوان نمونه بازی Horizon Forbidden West برای کنسول پلیاستیشن 5 توسعه یافته اما برای کنسول پلیاستیشن 4 نیز در دسترس قرار میگیرد و یا عنوان Halo Infinite برای کنسول ایکسباکس وان و ایکسباکس سری ایکس / سری اس هم منتشر خواهند شد. اما باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که با گذشت زمان این کار کم و کمتر امکانپذیر خواهد بود.
نرخ پخش 60 فریم برثانیه
میتوانیم عناوین نسل نهمی چون Marvel’s Spider-Man: Miles Morales را با رزولوشن 4K اما نرخ پخش 30 فریم برثانیه اجرا کنیم (امکان پخش با رزولوشن یاد شده و با نرخ پخش 60 فریم برثانیه به صورت پویا بوده و ثباتی ندارد). در نسل نهم، پخش بازیها با نرخ پخش 60 فریم بر ثانیه گزینه یا فاکتوری مهم به حساب میآید. بله اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم پخش بازی با این نرخ پخش برروی رزولوشنهایی پایینتر چون p1440 یا p1080 امکان پذیر است. کماکان و باتوجه به پیشرفت هرروزهی تکنولوژی توسعهدهندگان از بهینهسازهای مختلفی استفاده میکنند به نحوی که پخش بازی با رزولوشن یاد شده و همچنین نرخ پخش با ثبات 60 فریم برثانیه تنها یک رویا نباشد.
گیج کننده بودن نام کنسولها
شاید بتوانیم بگوییم کمی نام کنسولها و تنوع آنها در چند مدت اخیر پیچیده و گمراه کننده شدهاند. به عنوان نمونه میتوانیم به نمایندگان مایکروسافت در نسل نهم اشاره کنیم. زمان که تاریخ عرضه و قیمت نهایی کنسولهای ایکسباکس سری ایکس / سری اس مشخص شد، در توییتر دو کنسول ایکسباکس وان ایکس و ایکسباکس وان اس ترند بودند. گاها دیده شده که برخی از کابران کنسول ایکسباکس وان ایکس را باتوجه به کنسول ایکسباکس سری یکس خریداری کردند و پس از مدتی متوجه این اشتباه بزرگشان شدند. استفاده از اسامی مشابه و گیج کننده کمی غیر ضروری به نظر میرسد. در ادامه دیگر به این مسئله اشاره نمیکنیم که مایکروسافت تصمیم داشت در گذشته و پیش از آغاز نسل نهم ، کنسول جدیدش را فقط ایکسباکس بنامد.
کرانچ
هرچه بازیها بیشتر از گذشته گستردهتر میشوند، خطاها و مشکلات موجود در آنها نیز گستردهتر و البته شایعتر میشوند. اثرات ساعات کاری فشرده و اجباری کارمندان برای تولید یک بازی ویدئویی کاملا در بازیها مشهود است. باتوجه به فرسایشی بودن ساخت بازیهای ویدئویی در مراحل مختلف تولید و فشرده بودن زمان کار قطعا مشکلاتی را به دنبال خواهد داشت. هرچند که عناوینی چون The Last of Us Part 2 یا Cyberpunk 2077 بسیار مورد استقبال بازیبازان قرار گرفتند اما وجود کرانچهای مختلف را در این دو عنوان نمیتوان نادیده گرفت. قطعا میتوان این مشکلات را ناشی از مدیریت و هدایت بد تیم توسعهدهنده دانست که گاها بازی را به صورت ناقص و یا با مشکلات منتشر میکنند. به عنوان نمونه میتوانیم به Anthem از استودیو بایوویر (BioWare) یا Call of Duty: Black Ops Cold War از اکتیویژن (Activision) اشاره داشته باشیم. باتوجه به مشکلات اخیر که در جهان فراگیر شده است و همچنین مشکلات بازیها در زمان انتشار شاهد کاهش درآمد برخی از استودیوها بودیم و همین امر سبب شده تا بسیاری از استودیوها کارمندان خود را به تعلیق درآورند، کمپانیها با این کار توجه بسیار زیادی را به خود جلب کردند.
دنبالههای سالانه
درمورد کرانچها صحبت کردیم اما باید بگوییم یکی از عواملی که شاید دلیل اضافه شدن مشکل کرانچ در بازیها میشوند، ساخت فرانچایزهایی است که به صورت هر ساله منتشر میشوند. اگر از بازیبازان قدیمی باشید، قطعا میدانید ساخت بازیها به این شیوه از نسل هفتم آغاز گردید. باتوجه به مشکلات احتمالی که پیش میآیند برخی استودیو ها به مقابله با این امر پرداختند. برای مثال نسخهی جدید بازی Assassin’s Creed پس از گذشت دو سال منتشر شد درحالی که فاصلهی زمانی بین انتشار دو نسخهی Odyssey و Origin تقريبا برابر با حدود یکسال بود. اما این مسئله برای عناوینی چون FIFA، NBA 2K، Madden و یا Call of Duty که تقریبا پای ثابت هرسال شده است، باتوجه به موضوعاتشان باید به صورت هرساله منتشر شوند و همین امر فشار کاری را بسیار افزایش میدهد. صرف نظر از موضوعاتی که ممکن است این عناوین داشته باشند با مشکل دیگری به نام پرداخت درون برنامهای یا همان میکروترنزاکشنها هم مواجه هستیم چرا که درآمد این بخش از اهمیت بالایی برای ناشران برخوردار است.
فصلها
تقریبا با چیزی شبیه به بروزرسانی یا بستههای الحاقی پس از انتشار بازی روبهرو هستیم. اما سوال اصلی این است که واقعا بازیها به فصلهای جدید نیاز دارند؟ آیا لازم است تا فصل بعد پیش از اینکه فعالیتهای جدیدی به Destiny 2 اضافه شود، صبر کرد؟ درمجموع چرا باید برای عناوین تکنفرهای که هدف آنها ارائه روایت خاصی است، باید در Assassin’s Creed Valhalla به پایان برسد همه منتظر فصل جدید آن باشند؟ قطعا شما هم همانند من بسیار سردرگم شدهاید اما فکر میکنم چارهای جز پرداخت پول برای خرید بتل پسها ندارید. چه چیزی به نظر شما میآید؟ آیا راهی در نظر دارید؟
لوت کردن و المانهای نقش آفرینی
این دو بخش به خوبی در نسل هشتم مورد توجه و تاکید قرار گرفتند، چه در عناوین شوتر و چه در عناوینی به سبک Assassin’s Creed Valhalla به خوبی دیده شدند. در عناوینی چون Ghost of Tsushima و یا نسخهی جدید فرانچایز Assassin’s Creed المانهای جدیدی از نقشآفرینی دیدیم که به نسبت سه سال گذشته تفاوتهای زیادی نداشتند. شاید توسعهدهندگان و ناشران برنامههایی برای سالهای آینده و نسل نهم دارند. بیایید خوشبین باشیم احتمالا امکانات حال حاضر دنیای بازیهای ویدئویی این فرصت را بازیسازان و ناشران آنها نمیدهد و با پیشرفتهای نسل جدید این موارد المانهای بیشتری اضافه خواهند شد.
بازیهایی که ناقص یا فاجعه آمیز هستند
یکی از مواردی که تقریبا هیچگاه قرار نیست تغییری پیدا کند، انتشار بازیها با مشکلات فراوان است که گاها منجر به فاجعهای بزرگ میشوند و تیم توسعهدهنده هم به دنبال برطرف کردن این مشکلات اقداماتی را انجام میدهد. No Man’s Sky, The Division, Destiny 1, 2 Diablo 3, Anthem, Marvel’s Avengers عناوینی هستند که بدون هیچ تردیدی میتوانیم به آنها اشاره داشته باشیم. اشتباه نکنید، این خوب است که استودیو یا کمپانیهای بازی به جای گرفتن پول و فرار کردن، بازیهای خود را بهبود میبخشند و مشکلات موجود را برطرف میکنند اما بهتر است که تمامی بازیها در زمان انتشار بدون نقص و یا مشکل باشند نه اینکه پس از گذشت یکی دو سال از زمان انتشار بازی حداقلهای زمان انتشار به بازی اضافه شوند تا تجربهای بهتر داشته باشید.
نظرات در مورد : 12 موضوع ترند شده که انتظار داریم برای کنسولهای نسل نهمی پایان یابند