گوشی اندرویدی خود را چگونه قفل کنیم؟!

گوشی اندرویدی

گوشی هر فردی حریم خصوصی وی شمرده شده و راه ها و روش های مختلفی برای حفاظت از این حریم ارائه می شود. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی راه هایی با امنیت بیشتر و کاربردی تر ارائه می شود. در ادامه تعدادی از این روش ها را با هم بررسی می کنیم.

الگو (Pattern)

زمانی که گوشی شما فاقد سنسور اثر انگشت است , استفاده از پترن یا الگو روش مناسبی برای قفل کردن صفحه گوشی می باشد. برای ایجاد الگو باید در صفحه ای که برای شما نمایش داده می شود , که حداکثر باید 9 نقطه را با یک خط به هم وصل کنید , این خط می تواند افقی , عمودی و یا حتی به شکل یک ضربدر باشد. هر چند که می توانید یک کار را با 4 نقطه نیز انجام دهید ولی این یک انتخاب بسیار غلط است چرا که استفاده از یک الگوی چهار نقطه بسیار قابل حدس بوده و ممکن است دیگران به آسانی پترن گوشی شما را حدس بزنند. از ایراد های این روش می توان قابل پیش بینی بودن الگو اشاره کرد چون اکثر افراد تنبل بوده و حوصله انتخاب پترن های 9 نقطه ای را ندارند و این کار امنیت گوشی آن ها را به خطر می اندازد.

گوشی اندرویدی

پین کد (PinCode)

از دیگر روش های رمز گذاری برای گوشی هوشمند خود , استفاده از پین کد است. در گوشی های اندرویدی می توانید به جای پسورد از پین کد استفاده کنید. در گوشی های اندرویدی می توانید یک پین کد 16 رقمی با ترکیبی از حروف و اعداد تعیین کنید. هر چند که این روشی بسیار مناسب است اما امکان فراموشی آن خیلی زیاد بوده و وارد کردن یک کد 16 رقمی زمان نسبتا زیادی را نسبت به الگو به خود اختصاص می دهد. هر چند اکثر افراد پین کد های 4 رقمی را ترجیح می دهند در این صورت می توان 10 هزار ترکیب مختلف برای آن ایجاد کرد.

گوشی اندرویدی

پسورد(Password)

استفاده از پسورد برای گوشی هنگامی ضروری است که به جدیدت قصد دارید از گوشی خود محافظت کرده و نمی خواهید کسی به آن دست بزند , به عبارتی دیگر پسورد برای زمانی است که به بالا ترین درجه امنیت نیاز دارید. هر چند که ممکن است وارد کردن پسورد در طول روز برایتان سخت باشد و مجبور شوید مدام آن را تکرار کنید اما این را بدانید که هک کردن پسورد و دسترسی به اطلاعات گوشی کاری سخت و تقریبا غیر ممکن است در این صورت گوشی شما کاملا غیر قابل نفوذ بوده و امن می باشد.

گوشی اندرویدی

سیستم تشخیص چهره کاربر

در سال 2011 بود که گوشی های اندروید برای اولین بار به سیستم تشخیص چهره کاربر مجهز شدند. هر چند که آن موقع , این ویژگی یک شکست بزرگ برای اندروید بود و امنیت بسیار ضعیفی داشت , به صورتی که حتی با یک عکس نیز گوشی آنلاک می شد. اما این موضوع تولید کنندگان را نا امید نکرد و همواره تلاش دارند با ارتقأ سیستم تشخیص چهره , آن را به صورت یک ویژگی منحصر به فرد و اختصاصی نشان دهند. در این زمینه فعلا قدرت در دست اپل است , این شرکت در معرفی آیفون 10 لز فیس آی دی خود رونمایی کردند که هزینه زیادی برای تولید آن صرف شده بود , کمپانی اپپل در این سیستم از سنسور فروسرخ استفاده کرده بود که می تواند یک تصویر سه بعدی دقیق به همراه جزئیات کامل از چهره فرد ارائه دهد. هر چند هک کردن این سیستم امکان پذیر است اما بر اساس گفته اپل از امنیتی 20 برابر بیشتر نسبت به حس گر اثر انگشت برخوردار می باشد.

گوشی اندرویدی

Smart lock

این نوع قفل کردن که به قفل هوشمند نیز معروف است به پنج روش مربوط به قفل هوشمند مجهز می باشد.

1) حالت On-Body Detection : این حالت زمانی است که گوشی شما در کیف یا جیبتان است , خود به خود آنلاک می شود چرا که ممکن است در کیف کسی دیگری باشد.

2) حالت Trusted Places : اگر در مکانی مانند خانه یا مدرسه گوشی خود را قفل نشده رها کنید , همان طور آنلاک باقی خواهد ماند به عبارتی برخی از مکان ها برای گوشی امن تعریف می شوند و هر کسی می تواند به آسانی به گوشی شما دسترسی داشته باشد.

3) حالت Trusted Devices : در این حالت , گوشی شما که اندرویدی است , اگر در کنار گوشی ها یا دستگاه هایی باشد که بلوتوث شان روشن شود , ممکن است آنلاک شده و امکان دسترسی به اطلاعات آن فراهم می شود.

4) حالت Trusted Face : این قابلیت چند سالی است که در اندروید دیده می شود اما چندان موفق نبوده و یک فاکتور امنیتی مناسب یا قابل توجه برای قفل کردن گوشی نیست.

5) حالت Voice Match : در این قابلیت کاربر ابتدا باید با صدای خود واژه OK Google را بگوید سپس آن را ذخیره کرده و هر بار برای باز کردن قفل , باید آن را بگوید سپس گوشی باز می شود.

گوشی اندرویدی

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : گوشی اندرویدی خود را چگونه قفل کنیم؟!

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *