چگونگی تغییر نام چندین فایل در ویندوز

تغییر نام چندین فایل

شاید برای شما نیز این مسئله پیش آمده است که تعداد زیادی فایل دارید که باید نام آن ها را تغییر دهید؛ در این طور مواقع سوالی که ذهن شما را به خود درگیر می کند این است که چگونه می توانید نام این حجم عظیم از فایل ها را تغییر دهید؟ آیا تغییر نام تک تک آن ها زمان بر نیست؟ در پاسخ به سوالاتتان باید بگوییم که تغییر نام فایل ها به صورت تک تک کاری بسیار اشتباه و بیهوده می باشد و زمان خود را به بطالت گذرانده اید. باید بگوییم که شما به راحتی می توانید نام یکیا چند فایل را به صورت همزمان با استفاده از File Explorer ویندوز تغییر بدهید اما برای تغییر نام تعداد زیاد فایل ها باید از Command Prompet و نرم افزارهای شخص ثالث استفاده نمایید.

در ادامه تصمیم داریم تا روش های مختلف انجام این کار را با یکدیگر بررسی کنیم.

استفاده از Windows Explorer

Windows Explorer که در ویندوز 10 با نام File Explorer شناخته می‌شود، بسیار قدرتمند می باشد. قطعا شما با روش‌ های مختلف تغییر نام یک فایل در این برنامه آشنا هستید ولی بگذارید به منظور یادآوری از اولیه ترین اصول شروع کنیم.

تغییر نام چندین فایل

در صورتی که از ماوس کامپیوتر خود به منظور تغییر نام فایل ها استفاده می نمایید، دو راه بیشتر وجود ندارد. شما می‌ توانید:

  1. بر روی فایل کلیک راست کنید و دکمه Rename را انتخاب نمایید.
  2. بر روی فایل کلیک چپ کنید و سپس باز هم بر روی نام فایل کلیک چپ نمایید.

ولی در صورتی که از کیبورد برای تغییر نام فایل ها استفاده می نمایید، می‌ توانید روی فایل رفته و به منظور تغییر نام دکمه ی F2 کیبورد را بفشارید. از این بخش است که کمی شرایط تغییر کرده و جذاب تر می شود: شما می‌ توانید پس از تغییر نام یک فایل با استفاده از کیبورد، کلید Tab را بفشارید تا به سرعت به فایل بعدی انتقال یابید. همین فرآیند را که برای همه ی فایل‌های موجود در یک فایل انجام دهید، سریعا می توانید حجم بسیار زیادی از فایل ها را تغییر نام دهید.

تغییر نام چندین فایل

ولی در صورتی که قصد دارید نام تعداد بسیار زیادی از فایل‌ ها را در یک پوشه ویندوز تغییر دهید و نیازی نیست که اسامی متفاوتی از هم داشته باشند، ویندوز روش راحت تری را برای تغییر نام دسته جمعی فایل ها در اختیار شما قرار داده است. در ابتدا با انتخاب فایل‌ های خود شروع کنید. می‌ توانید این کار را با نگه داشتن دکمه ی Ctrl برای انتخاب تک تک فایل‌ ها و یا دکمه های ترکیبی Ctrl+A برای انتخاب همه ی فایل‌ های موجود در یک پوشه انجام دهید.

تغییر نام چندین فایل

با انتخاب تمامی فایل‌ ها، اکنون با استفاده از کلید F2 و یا راست کلیک و انتخاب گزینه ی Rename دستور تغییر نام تمامی فایل های انتخابی صادر می گردد. در این بخش خواهید دید که نام نخستین فایل شما در داخل دسته ی فایل ها، هایلایت می شود تا بتوانید نام جدیدی را انتخاب کنید. با نوشتن نام جدید، خواهید دید که همه ی فایل‌ های موجود در آن پوشه به نامی که انتخاب کرده‌ اید تغییر خواهند یافت. با تمامی این تفاسیر به منظور ایجاد تفاوت فایل‌ ها به ترتیب انتخاب شماره‌ گذاری خواهند شد.

تغییر نام چندین فایل

استفاده از Command Prompet

در صورتی که می خواهید برای تغییر نام فایل ها از یک بخش قدرتمند استفاده نمایید، می‌ توانید از دو فرمان rename یا ren در برنامه ی Command Prompt ویندوز بهره ببرید. ویژگی این دو فرمان این است که از کاراکترهای جایگزین (Wildcard) نظیر * و ? هم می توانید برای نام گذاری فایل ها استفاده نمایید. کاراکترهای جایگزین وقتی کاربرد دارند که قصد داشته باشید تنها قسمتی از فایل‌ های پوشه‌ ای پر از صدها فایل دیگر را تغییر نام دهید.

سریعترین و آسان ترین روش باز کردن یک پنجره Command Prompt در بخش دلخواه شما ورود به فایل موردنظر در File Explorer می باشد. زمانی که وارد پوشه شدید، از نوار ابزار بالای صفحه باید بر روی گزینه ی File کلیک نموده و Open command prompt را انتخاب نمایید.

 

تغییر نام چندین فایل

به منظور تغییر نام تنها یک فایل می‌ توانید از فرمان های زیر استفاده کنید:

ren "current_filename.ext" "new_filename.ext"

برای مثال، به منظور تغییر نام فایل “wordfile (1).docx” به “my word file (01).docx” می‌ توانید از فرمانی مشابه فرمان زیر استفاده نمایید:

ren  "wordfile (1).docx" "my word file (01).docx"

تغییر نام چندین فایل

از جایی که عبارت ren می‌ تواند به منظور تغییر پسوند فایل‌ ها مورد استفاده قرار بگیرد، می‌ت وانید از این کد به منظور تغییر فرمت تعداد زیادی از فایل ها به صورت همزمان استفاده نمایید. برای مثال، تصور کنید که تعدادی فایل txt. دارید و قصد دارید فر مت آن‌ ها را به html. تبدیل نمایید. با استفاده از دستور مذکور به اضافه ی Wildcard  * می‌ توانید با استفاده از فرمان های زیر این کار را انجام دهید:

ren *.txt *.html

اکنون در بحث Wildcard تصمیم داریم تا کاربردهای ? را نیز برای شما شرح دهیم. ? به منظور تغییر نام و فرمت تک تک کاراکترها کاربرد دارد. برای مثال وقتی که تصمیم داشته باشید فرمت تعدادی فایل html. را به htm. تبدیل نمایید. شما برای انجام آن باید از دستور زیر استفاده نمایید:

???.ren *.html*

فرمان مذکور به ویندوز دستور می دهد که همه ی فایل‌ های داخل پوشه با پسوند html. را انتخاب نموده و حرف (l) را از انتهای آن‌ ها حذف نماید. دو موردی که به آن ها اشاره کردیم فقط قسمت کمی از کارهایی می باشند که می‌ توانید با استفاده از نوشتن فرمان در Command Prompt ویندوز انجام دهید. در صورتی که دوست داشتید با فرمان های بیشتری در این برنامه آشنا شوید، توصیه می‌ کنیم که حتما به فروم های گفتگوی Lagmonster مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید  دانلود برنامه imo برای ویندوز لپ تاپ |نصب ایمو روی کامپیوتر

استفاده از نرم افزارهای شخص ثالث

در صورتی که آنقدرها به کدنویسی از طریق Command Prompt علاقه ندارید و همچنین برای تغییر نام و فرمت تعداد بسیار زیادی از فایل‌ ها به ابزاری قدرتمندی احتیاج دارید، برخی از نرم‌افزارهای شخص ثالث می‌ توانند شما را برای انجام این کار همراهی نمایند. نرم افزارهای بسیار زیادی وجود دارند که قابلیت مدیریت فایل‌ ها را برای شما فراهم می نمایند و بسیاری از آن‌ ها برنامه‌هایی بسیار کارآمد و قابل اتکایی هستند. با تمامی این تفاسیر تصمیم داریم نحوه ی کار با یکی از آن ها را به نام Bulk Rename Utility در ادامه برای شما شرح دهیم.

نرم افزار Bulk Rename Utility

ممکن است در ابتدا رابط کاربری نرم افزار Bulk Rename Utility برای شما کمی پیچیده باشد ولی ویژگی هایی را برای شما ارائه می نماید که در برنامه ی Command Prompt با نوشتن چندین خط کد می توانید به آن ها دست پیدا کنید. پس از نصب این نرم افزار، آن را اجرا نموده و فایل هایی که تصمیم دارید نام آن ها را تغییر دهید، انتخاب کنید. تمامی فایل‌ های مذکور را انتخاب نموده و تغییرات را از داخل پنل‌ های مختلفی که در این نرم‌ افزار وجود دارد اعمال کنید.

تغییر نام چندین فایل

اساسا نرم افزار Bulk Rename Utility پیش‌ نمایشی از تغییرات را در کنار ستون New Name برای شما به نمایش می‌ گذارد. در مثال زیر، ما از چهار پنل به منظور اعمال تغییرات استفاده نموده ایم که در تمامی تصاویر با خطوط نارنجی رنگ مشخص شده‌‌ اند.

تغییر نام چندین فایل

در ابتدا به این نرم‌ افزار فرمان دادیم که نام همه ی فایل‌ ها را به Word File تغییر دهد. همچنین تاریخ ایجاد فایل‌ ها را نیز به فرمت YMD (سال/ماه/روز) تغییر بدهد. در ضمن انتهای نام تمامی فایل‌ ها را به صورت خودکار شماره‌ گذاری نمودیم که از یک آغاز شده و بر همین اساس یکی یکی افزایش یابد. مواردی که ذکر کردیم تنها قسمت کوچکی از کارهایی است که می‌ توانید با استفاده از نرم افزار Bulk Rename Utility انجام بدهید.

پس از اعمال تغییرات و مشاهده ی نسخه ی پیش‌ نمایش، باید بر روی گزینه ی Rename کلیک نمایید تا تغییرات نهایی تایید گردند. همانطور که می بینید، تغییر نام فایل‌ ها به صورت دسته جمعی با استفاده از این نرم‌افزار بسیار آسان بوده و سریعا انجام می پذیرد.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: howtogeek

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چگونگی تغییر نام چندین فایل در ویندوز

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *