چگونه می توان از رایانه خود در برابر ویروس ها، هکرها و سارقان محافظت کرد؟

چگونه می توان از رایانه خود در برابر ویروس ها، هکرها و سارقان محافظت کرد؟

مردم اغلب امنیت کامپیوتر را چیزی فنی و پیچیده می پندارند. و هنگامی که نام ویروس و بدافزارها را می شنوند فکر می کنند که حتما باید در این حوزه تخصصی داشته باشند اما اصلا اینطور نیست و به راحتی با راهکارهای زیادی می توانید سیستم خود را را از شر آن ها راحت کنید. در این مقاله موارد اساسی و مهمی وجود دارد که باید برای ایمن سازی کامپیوتر خود انجام دهید. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بهترین روش های برای در امان ماندن در مقابل ویروس ها و هکرها

به روزرسانی خودکار را فعال کنید

تمام نرم افزارهایی که ما هر روز استفاده می کنیم احتمالاً دارای مشکلات امنیتی هستند. این مشکلات امنیتی دائماً در حال کشف شدن هستند چه در مورد Windows ، Internet Explorer ، Mozilla Firefox ، Google Chrome ، افزونه Adobe Flash ، PDF Reader Adobe ، Microsoft Office و خیلی برنامه های دیگر که می توان به این لیست اضافه کرد.

این روزها بسیاری از سیستم عامل ها و برنامه ها با به روزرسانی خودکار برای بسته شدن این حفره های امنیتی ارائه می شوند. برای به روزرسانی نرم افزار خود دیگر نیازی به کلیک کردن یا بارگیری فایل نیستید. بلکه خود این برنامه ها در پس زمینه بدون هیچ گونه ورودی از طرف شما به روز می شوند. بعضی از افراد به این بروزرسانی های خودکار علاقه ای ندارند و آن را خاموش می کنند. شاید دوست نداشته باشید که ویندوز پس از نصب به روزرسانی مجدداً راه اندازی شود، یا شاید تغییرات را دوست ندارید. اما از نظر امنیتی، باید همیشه بروزرسانی های خودکار را روشن بگذارید.

اگر قبلاً به روزرسانی خودکار را خاموش کرده اید، برای هر یک از نرم افزارهای خود ، بهترین کار این است که همین حالا آنها را روشن کنید.

 

چگونه می توان از رایانه خود در برابر ویروس ها، هکرها و سارقان محافظت کرد؟

 

به روز نگه داشتن رایانه شما یک راه برای ایمن نگه داشتن آن در برابر تهدیدهای آنلاین است. مایکروسافت در سه شنبه دوم هر ماه برای Windows و محصولات مرتبط مایکروسافت (Defender, Office) به روزرسانی انجام می دهد. اپل برنامه منظمی ندارد ولی آن ها نیز مرتباً به روزرسانی می کنند. این به روزرسانی ها نه تنها اشکالات را برطرف می کنند، بلکه حفره های امنیتی را برطرف می کنند. بنابراین تنها راه برای محافظت از رایانه خود در برابر آخرین آسیب پذیری های شناخته شده ، به روزرسانی است. مهاجمان مخرب همیشه به دنبال سیستم هایی هستند که بتوانند به آنها حمله کنند و به روزرسانی خودکار، شما را از لیست آسیب پذیر بودن دور می کند.

از آنتی ویروس و ضد بدافزار استفاده کنید

به نظر می رسد هر دو سال یک مقاله با عنوان یکی از بهترین آنتی ویروس ها منتشر می شود. و یک لیست برتر سه نفره که عملکرد بهتری دارند ارائه می شود. علاوه بر این ها ، برخی از کارشناسان امنیتی مقاله هایی می نویسند که می گویند آنتی ویروس دیگر لازم نیست .

حتی اگر در وب  مراقب باشید و به سایت های مخرب نروید باید آنتی ویروس را اجرا کنید. اما کدام آنتی ویروس خوب است؟ این به خود شما بستگی دارد اگرچه Windows Defender را معرفی می کنیم ؛زیرا استفاده رایگان ، ساده و هیچ گونه مشکلی ندارد. این ابزاردر ویندوز تعبیه شده است ، به طور خودکار با ابزار Windows Update به روز می شود، هیچ تاثیری قابل تشخیص بر عملکرد ندارد و رایگان است. برای اثربخشی، یک برنامه آنتی ویروس باید در سطح بسیار عمیق با سیستم عامل ادغام شود. چه کسی بهتر از سازندگان ویندوز آن  را می شناسند ؟ علاوه بر این، مانند برخی از برنامه های آنتی ویروس سعی در فروش محصولات دیگر یا تبلیغ ندارد.

چگونه می توان از رایانه خود در برابر ویروس ها، هکرها و سارقان محافظت کرد؟

اگر زمان زیادی را در اینترنت صرف می کنید، ممکن است چیزی مانند آنتی ویروس های Avira یا Kaspersky که کمی قوی تر هستند برایتان مناسب باشند، اما برای اکثر کاربران خانگی ، Windows Defender خوب است.

با این حال، علاوه بر آنتی ویروس ، توصیه می کنیم از Malwarebytes در کنار آنتی ویروس خود استفاده کنید. برنامه هایی مانند Malwarebytes می توانند در برابر نرم افزارهای مخربی که محصولات ضد ویروس سنتی شناسایی نمی کنند محافظت بیشتری ایجاد کنند.هزینه  Malwarebytes سالانه 40 دلار است اما برخی از ویژگی های آن را می توانید به صورت رایگان دریافت کنید.

رمزهای عبور  قوی بسازید و آنها را خودکار کنید

شما احتمالاً می دانید که گذرواژه ها مهم هستند ، اما احتمالاً نمی دانید که اهمیت گذرواژه های اکثر افراد چقدر مهم است.

مسئله مهم  این است که ما دیگر در گذشته های قدیمی اینترنت نیستیم ، جایی که فقط می توانید از همان رمز عبور در همه جا استفاده کنید و آن را ذخیره و هر زمان که خواستید استفاده کنید. سرویس ها به طور مداوم هک می شوند و اگر از همه رمزهای عبور یکسان در همه جا استفاده می کنید ، وقتی یک سرویس اطلاعات را فاش می کند، به کسی امکان دسترسی به همه حساب های خود را داده اید. شما باید از رمزهای عبور طولانی استفاده کنید و باید از رمزهای مختلف در هر سایت و سرویس استفاده کنید.

برای انجام این کار ، من به همه توصیه می کنم از یک مدیریت رمز عبور مانند LastPass استفاده کنند. گذرواژه ها به طور خودکار برای شما ایجاد می کند ، آنها را به صورت ایمن در یک مکان مرکزی ذخیره می کند و حتی هنگام مرور آنها را به صورت خودکار برای شما وارد می کند. همچنین مدیران گذرواژه شما را از شر فیشینگ در امان نگه می دارند.

همچنین باید یک رمزعبور در رایانه خود و یک رمز عبور روی تلفن خود نیز داشته باشید. می دانم که ناخوشایند است. اما گرچه ممکن است فقط با زدن یک دکمه چند ثانیه طول بکشد، اما این یک روش آسان و مهم برای حفظ امنیت اطلاعات است. داشتن گذرواژه در رایانه و تلفن ، از دسترسی افراد دیگر در استفاده از دستگاه شما بازمی‌دارد.

چگونه می توان از رایانه خود در برابر ویروس ها، هکرها و سارقان محافظت کرد؟

 

به تمام اطلاعات موجود در تلفن همراه خود فکر کنید. اکنون به همه وب سایت هایی که در رایانه خود وارد شده اید فکر کنید. آیا می خواهید یک غریبه به این همه اطلاعات دسترسی داشته باشد؟ آیا می دانید از دست دادن تلفن یا لپ تاپ آسان است؟ پس شک نکنید شما باید یک رمز عبور در رایانه و تلفن خود داشته باشید. بدون استثناء.

چگونه می توان از رایانه خود در برابر ویروس ها، هکرها و سارقان محافظت کرد؟

 

اما این تمام ماجرا نیست. رمز خوب مانند قفل واقعاً خوب در است ، اما می توان قفل ها را برداشت. افزودن رمزگذاری آن درب را به یک پناهگاه تبدیل می کند. اگر رایانه یا تلفن خود را رمزگذاری کنید، از دسترسی سارقان به داده های شما با استفاده از روش های پیشرفته دیگر جلوگیری می کنید. اگر Windows Pro یا Enterprise دارید از BitLocker در Windows استفاده کنید یا اگر Windows Home دارید از VeraCrypt استفاده کنید. کاربران Mac باید FileVault را استفاده کنند. اگر Windows Home را اجرا می کنید ، چیزی مانند Veracrypt گزینه خوبی برای شماست. آیفون ها و تلفن های اندرویدی معمولاً به طور پیش فرض این روزها رمزگذاری می شوند ، اما برای اطمینان می توانید تنظیمات را دوباره خودتان انجام دهید.

بیشتر بخوانید  آموزش کامل آپدیت ویندوز ۷ و ۸ به ویندوز ۱۰

هرگز تلفن یا رایانه خود را بدون مراقبت رها نکنید

 

چگونه می توان از رایانه خود در برابر ویروس ها، هکرها و سارقان محافظت کرد؟

این ممکن است بدیهی به نظر برسد ، اما لازم به گفتن است: هرگز ، هرگز ، هرگز رایانه یا تلفن خود را در ملاعام بدون نظارت رها نکنید. ممکن است نگهداشتن آن روی میز در منزل بی ایراد باشد اما آیا در کافی شاپ ها یا مکان های بیرون هم همینطور است انجام این کار درخواست سرقت آن است.

اگر دستگاه شما به سرقت برود ، بهترین حالت این است که دستگاه گران قیمت خود را گم کنید. اما اگر چیزی را بدون مراقبت رها کنید و از تمام توصیه های بالا پیروی نکنید ، بدترین حالت این است که کسی ابزار گران قیمت شما و تمام اطلاعات شخصی شما را داشته باشد. تمام آنچه که لازم است بدانید این است که بچه ای با دانش رایانه ای کمی بیشتر از پایه برای بدست آوردن اطلاعات شما ، با دست داشتن رایانه شما بسیار آسان تر است (اگر از رمزگذاری استفاده نمی کنید به مطالب بالا مراجعه کنید).

کدام یک از لینک ها برای کلیک در ایمیل ایمن هستند

مدام می شنوید: پیام های افرادی را که نمی شناسید باز نکنید و روی پیوندهای موجود در ایمیل هایی که به آنها اعتماد ندارید کلیک نکنید. اما این کافی نیست در بسیاری از مواقع ، پیوندهای مخرب می توانند از طرف دوستانی که آلوده شده اند یا از طریق ایمیل هایی که قانونی به نظر می رسند ، اما در واقع جعلی هستند ، بیایند. این  حملات به فیشینگ معروف است

ابتدا بررسی کنید که آیا این پیوند به جایی که می گوید می رود یا نه. اگر نشانگر خود را روی پیوند قرار دهید ، مقصد باید در پایین پنجره مرورگر شما ظاهر شود. اگر اینگونه نیست ، روی پیوند کلیک راست کرده و ” Copy link address ” را انتخاب کنید. سپس می توانید این مورد را در جایی امن (مانند Notepad) کپی کرده و بررسی کنید.

برای مثال اگر در پیوند نوشته شده است “ebay.com” اما مقصد واقعی می گوید “ebay.clickme.com” ، چیزی مشکوک است و نباید کلیک کنید. به یاد داشته باشید ، فقط به این دلیل که کلمه “ebay” در آن وجود دارد، وارد آن نشوید. لازم است قبل از آن “.com” باشد تا واقعا قانونی باشد.

مراقب برنامه هایی باشید که بارگیری و اجرا می کنید

این نکته ممکن است خیلی واضح به نظر برسد  شما آن را مدام می شنوید ، و احتمالاً فکر می کنید که آن را دنبال می کنید. اما به نظر می رسد بسیاری از بدافزارهایی که کاربران ویندوز با آن روبرو هستند در نتیجه بارگیری و نصب تصادفی نرم افزار بد است.

بنابراین همیشه مراقب برنامه هایی که بارگیری و اجرا می کنید باشید. فقط نرم افزارهایی را که به طور گسترده ای شناخته شده و قابل اعتماد هستند یا توسط سایت های معتبر توصیه می شوند ، بارگیری و اجرا کنید. اطمینان حاصل کنید که این نرم افزار را همیشه از وب سایت رسمی آن دریافت می کنید. اگر می خواهید VLC را بارگیری کنید ، آن را از وب سایت رسمی VLC بارگیری کنید. روی یک بنر “بارگیری VLC” در وب سایت دیگری کلیک نکنید و آن را از شخص دیگری که ممکن است همراه با آن بدافزار یا نرم افزارهای تبلیغاتی باشد ، بارگیری نکنید. حتی اگر از موتور جستجو استفاده می کنید ، مطمئن شوید که شما را به سمت سایت واقعی هدایت می کند.

و هنگام بارگیری نرم افزار ، حتماً مراقب بنرهای تبلیغاتی مبدل به لینک ” Download ” باشید که شما را به جای دیگری می برد و سعی در فریب شما برای بارگیری نرم افزارهای مخرب دارد. و تیک هر نرم افزار همراه را که همراه با یک برنامه است  حتی یک برنامه کاملا قانونی را بردارید.

توجه داشته باشید که انواع مختلفی از برنامه ها وجود دارد  به عنوان مثال محافظ های صفحه در قالب SCR اساساً فقط برنامه هایی هستند و می توانند حاوی بدافزارهای مضر باشند. ما لیستی از بیش از 50 نوع مختلف پسوند فایل داریم که به طور بالقوه در ویندوز خطرناک هستند.

چگونه می توان از رایانه خود در برابر ویروس ها، هکرها و سارقان محافظت کرد؟

سرانجام ، باید گفت دست از سرقت نرم افزار بردارید. وقتی نرم افزارهای سرقت یا کرک شده را از شبکه های نظیر به نظیر یا وب سایت ها دست به دست می آورید ، خطر بزرگی را متحمل می شوید. با اجرای یک فایل .exe از چنین مکان هایی ، به توزیع کننده اطمینان دارید که هیچ کار مضر انجام ندهد؟ از این بدتر ، ترک هایی که برای کارکرد صحیح چنین نرم افزاری ممکن است لازم باشد توسط گروه های نرم افزاری ایجاد می شود. نمی توانید بفهمید که آیا آنها بدافزارهایی را نیز به همراه داشته اند یا نه.

به اعلان های پنجره ای خود اعتماد نکنید

به همین ترتیب ، هرگز چیزی را که قصد بارگیری آن را نداشته اید و به صورت یک اعلان دریافت می کنید را بارگیری یا نصب نکنید. اگر وب سایتی به شما اطلاع داد تاریخ برنامه  گذشته است، Chrome باید به روز شود یا باید افزونه ای اضافه شود. این یک ترفند رایج است که شما را مجبور می کند چیزی را برای یک مهاجم نصب کنید. اگر فکر می کنید ممکن است پنجره بازشو قانونی باشد ، هنوز نمی خواهید روی آن کلیک کنید.

بیایید  برنامه Adobe Flash را مثال بزنیم.ممکن است برای  پخش  ویدیوی شما هشدار دریافت کنید که  به آخرین نسخه برنامه نیاز دارید. به جای کلیک کردن روی پیوند (یا دکمه) برای به روزرسانی ، “Adobe Flash” را جستجو کنید و از وب سایت رسمی Adobe  نه پنجره بازشو از catvideos.com به روزرسانی کنید.

چگونه می توان از رایانه خود در برابر ویروس ها، هکرها و سارقان محافظت کرد؟

 

این امر در موردپشتیبانی فنی نیز صدق می کند. هیچ گاه سایتی را که می گوید ویروسی در سیستم شما شناسایی کرده است (یا هرگونه تماس از طرف مایکروسافت) باور نکنید. اگر پنجره بازشو می گوید شما در رایانه خود ویروس دارید، روی آن کلیک نکنید. در عوض ، به منوی Start خود بروید ، برنامه آنتی ویروس مورد نظر خود را باز کرده و به جای آن از آنجا اسکن کنید. می توانید تعدادی از آنتی ویروس ها را در  برترین آنتی ویروس های رایگان برای ویندوز مشاهده کنید.

هیچ یک از این ایده ها در بالا گفته شده برای محافظت از رایانه شما از فن آوری خاصی برخوردار نیستند و پیشرفته هم نیستند. برای پیاده سازی آنها برنامه های پیچیده یا مدرک علوم کامپیوترنیاز ندارید. آنها روش های ساده ای برای تنظیم رفتار شما هستند که امنیت شما را بسیار بهبود می بخشد و همه می توانند (و باید) از آنها استفاده کنند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چگونه می توان از رایانه خود در برابر ویروس ها، هکرها و سارقان محافظت کرد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *