چطور خطای 503 را در وردپرس برطرف کنیم؟

چطور خطای 503 را در وردپرس برطرف کنیم؟

یکی از خطاهای معمول که ممکن است در سایت شما رخ دهد، خطای 503 می‌باشد. این خطا که از خانواده خطاهای 5XX می‌باشد، خطای سمت سرور بوده و یا به دلیل مشکل در برنامه نویسی رخ می‌دهد که اغلب مواقع در وردپرس موجب ایجاد مشکل می‌شود. این خطا ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد ولی به طور کلی، این خطا زمانی رخ خواهد داد که وب سرور هیچگونه پاسخی از سمت اسکریپت های PHP شما دریافت ننماید.

اسکریپت های PHP می‌توانند شامل افزونه های وردپرس، قالب وردپرس و یا کد های سفارشی خودتان باشند. البته یکی دیگر از دلایل ایجاد این خطا، استفاده سنگین از سرور مجازی و یا حملات DDoS می‌باشد که نباید در این مورد نگران شوید زیرا پس از چند دقیقه زمانی که منابع سرور آزاد گردید خطا رفع خواهد شد. اما اگر منبع خطا کد های سایت شما باشد، سریعا باید چاره بیاندیشید، زیرا تا زمانی که کد مشکل دار را پاک و یا تصحیح نکرده‌اید سایت شما توانایی پاسخ گویی نخواهد داشت و کاربران خطای 503 را در هنگام بازدید از سایت دریافت خواهند نمود.

چطور خطای 503 را در وردپرس برطرف کنیم؟

همانطور که اشاره کردم، گاهی اوقات دلیل خطای 503 استفاده سنگین از سرور مجازی می‌باشد. اگر اطلاع داشته باشید، شرکت های ارائه دهنده میزبانی وردپرس منابع ثابتی از سرور های خود را در اختیار این امر قرار می‌دهند. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که فضای میزبانی وردپرس یک فضای اشتراکی است و روی یک سرور چند سایت با منابع محدود و ثابت در حال سرویس دهی هستند. همین مورد کافیست تا زمان هایی که ترافیک سرویس بالا می‌رود، سرور توانایی پاسخ گویی به درخواست های کاربران را از دست داده و خطای 503 را صادر نماید.

در این مقاله ما قصد داریم انواع روش های رفع خطای 503 را به شما آموزش دهیم تا اگر با این خطا مواجه هستید سریعا آن را رفع نمایید.

توجه داشته باشید که خطای 503 ممکن است به صورت هایی که اشاره می‌کنم ظاهر شود:

  • 503 Error Error 503 Service Unavailable
  • Service Unavailable – DNS Failure
  • HTTP Error 503
  • HTTP Error 503 The service is unavailable
  • HTTP Server Error 503
  • Http/1.1 Service Unavailable

حال که با ظاهر خطای 503 آشنا شدیم، می‌توانید با روش هایی که در ادامه توضیح خواهم داد به رفع این خطا بپردازید.

هنگام رخ دادن خطای 503، وبسایت شما از دسترس کاربران و موتور های جستجو خارج می‌شود فلذا شما باید سعی نمایید هر چه سریع تر سایت را به حالت پایدار برگردانید.

فعال کردن دیباگ

در مرحله اول، توصیه می‌شود دیباگر یا اشکال زدای وردپرس را در حالت True قرار دهید تا اگر مشکلاتی در کد نویسی وجود داشت به شما اطلاع دهد. قابلیت دیباگ ورد پرس، به عبارتی دیگر حالت عیب یاب است که به شما کمک خواهد کرد منبع مشکل و خطا را سریع تر پیدا کرده و اقدام به رفع آن نمایید. دیباگر بدین شکل است که وقتی سایت خود را باز می‌کنید باید توجه نمایید که در هدر یا فوتر خطا هایی ایجاد شده است یا نه. اگر خطایی رخ داده باشد، آدرس دقیق این خطا را می‌نویسد و شما باید در میان کد های وبسایتتان به دنبال آن گشته و پس از پیدا نمودن، اقدام به رفع مشکل نمایید.

 

غیر فعال کردن پلاگین های وردپرس

پلاگین ها منابع زیادی را از سرور مجازی می‌گیرند و تجربه نشان داده است که اکثر مواقع دلیل رخ دادن خطای 503، پلاگین های وردپرس می‌باشند. شما می‌توانید با غیر فعال کردن پلاگین ها منابع سرور را آزاد نمایید. برای غیر فعال کردن پلاگین ها، اگر به پیشخوان وردپرس دسترسی نداشته باشید، می‌بایست از طریق cpanel اقدام کرده و پوشه با نام plugins را یافته و نام آن را تغییر دهید. با طی این مراحل، پلاگین های وبسایت شما غیر فعال می‌گردد، حال باید به سایت رجوع کرده و از رفع شدن یا نشدن خطای 503 اطلاع کسب نمایید.

غیر فعال کردن قالب وردپرس

یکی دیگر از موارد مشکل ساز قالب های وردپرسی هستند که به دلیل خطا در کد نویسی، ممکن است موجب رخ دادن خطای 503 شوند. در این گونه موارد، شما بایستی قالب وردپرس خود را از طریق cpanel غیرفعال نمایید تا اگر خطای 503 به دلیل قالب رخ داده باشد، رفع شود. برای انجام این کار وارد cpanel شوید و پوشه قالبی که بر روی وبسایت در حال استفاده است را بیابید. سپس اسم پوشه را تغییر دهید تا قالب وبسایت غیرفعال شود. حال وارد وبسایت شوید، اگر خطای 503 رفع شده باشد مشخص می‌شود که مشکل از قالب بوده و می‌بایست قالب وبسایت خود را تغییر دهید.

چطور خطای 503 را در وردپرس برطرف کنیم؟

رفع خطای 503 از طریق بررسی Error Log

تمام خطا هایی که در وبسایت شما رخ می‌دهد درون فایلی به نام log_errors ذخیره می‌شوند. هنگامی که خطا رخ می‌دهد، شما می‌توانيد با رجوع به این فایل در cpanel وبسایت خود خطا های پیش آمده را بررسی نمایید. با کمی بررسی بیشتر خطی را که مربوط به خطای 503 می‌باشد را پیدا نمایید. پس از یافتن خطا، مسیر فایلی را که خطا رخ داده است را دنبال نمایید تا فایلی که موجب خطا شده است را بیابید.

در این مقاله، ما خطای 503 را تشریح نموده و روش های رفع آن را بررسی نمودیم. امیدواریم که این آموزش نیز مورد پسند و توجه شما قرار گرفته باشد و توانسته باشید اقدام به رفع خطای 503 در وردپرس نمایید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چطور خطای 503 را در وردپرس برطرف کنیم؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *