پورت USB-C چیست و هرآنچه باید دانست

پورت USB-C چیست و هرآنچه باید دانست

بی شک پورت ها وسیله ای اتصالی برای دستگاه های دیجیتالی بوده و اگرچه می توان از ارتباط بی سیم نیز بهره گرفت، اما همچنان شاهد ارتباط سیمی هستیم و این پورت ها هستند که ارتباط را برقرار می کنند.

دستیابی به یک استاندارد واحد برای حاکم کردن همه آنها هدفی دست نیافتنی در حوزه فناوری شخصی است. در بهترین حالت ، شما در یک جنگ فرمت قرار می گیرید ، و یک جناح برای چند سال پیروز می شود تا اینکه یک فناوری کاملا جدید آن را از بین ببرد. VHS Betamax را خورد ، سپس با DVD که در مواجهه با Blu-ray (استانداردی که خود رقیب اصلی خود ، HD DVD را از بین برد) کمرنگ شد ، اکنون با مرگ و میر خود از طرف سرویس های پخش آنلاین روبرو شد.

اما USB-C متفاوت است و شاید حتی به همان اندازه جهانی که اختصار آن (Universal Serial Bus) نشان می دهد کاملاً جهانی است. پورت های USB Type-C اکنون در همه نوع دستگاه ها ، از هارد دیسک های اکسترنال ساده گرفته تا لپ تاپ های پیشرفته و جدیدترین تلفن های هوشمند یافت می شوند. در حالی که به نظر می رسد هر پورت USB-C یکسان است ، اما هر کس توانایی یکسانی را ارائه نمی دهد. USB-C ممکن است اکنون در همه جا وجود داشته باشد ، اما در همه جا عملکردهای یکسانی را ارائه نمی دهد. نه با یک شوت از راه دور.

در اینجا راهنمای همه کارهایی است که USB-C می تواند انجام دهد و اینکه در خرید دستگاه USB-C بعدی باید به دنبال کدام یک از ویژگی های آن باشید.

 

استاندارد USB-C چیست؟

USB-C یک اتصال استاندارد در صنعت برای انتقال داده ها و برق از طریق یک کابل است. اتصال USB-C توسط انجمن پیاده سازان USB (USB-IF) ، گروه شرکت هایی که استاندارد USB را طی سالهای متمادی تولید ، تأیید و چوپان کرده اند ، توسعه داده شده است. USB-IF بیش از 700 شرکت در عضویت خود دارد ، از جمله اپل ، دل ، HP ، اینتل ، مایکروسافت و سامسونگ.

این استقبال گسترده از سوی سگ های بزرگ مهم است ، زیرا این بخشی از دلیل پذیرش آسان USB-C توسط سازندگان رایانه های شخصی است. این را با اتصال دهنده های قبلی Lightning و MagSafe که توسط اپل تبلیغ شده و توسعه داده شده اند ، در نظر بگیرید که از محدودیت بیشتری نسبت به محصولات اپل برخوردار بودند و به دلیل کمبود USB-C منسوخ شدند.

 

آیا USB-C مانند میکرو USB است؟

اتصال USB-C در نگاه اول شبیه رابط میکرو USB است ، هر چند از نظر شکل بیضی و کمی ضخیم تر است تا بهترین ویژگی آن را داشته باشد: قابلیت انعطاف پذیری. همانند Lightning و MagSafe ، اتصال USB-C دارای جهت بالا و پایین نیست. کانکتور را به درستی خط کشی کنید و برای اتصال به برق مجبور نیستید که آن را دور بزنید. “راه درست” همیشه بالا است. کابل های استاندارد نیز در هر دو انتها رابط یکسانی دارند ، بنابراین نیازی نیست که بفهمید کدام انتها به کجا می رود. این مورد در مورد تمام کابلهای USB که ما طی 20 سال گذشته استفاده کرده ایم وجود نداشته است. بیشتر اوقات ، در هر انتهای اتصال دهنده های مختلفی دارید.

پورت USB-C چیست و هرآنچه باید دانست

USB-C و USB 3.2: شماره های زیر پورت

جایی که USB-C مشکل ایجاد می کند ، عددی است که به درگاه ها متصل می شود. رایج ترین سرعتی که رابط های USB-C برای آن درجه بندی می کنند 10Gbps است. (این 10Gbps از نظر تئوری دو برابر سریعتر از USB 3.0 اصلی است.) به پورتهای USB-C که از این حداکثر سرعت پشتیبانی می کنند ، “USB 3.2 Gen 1×2” گفته می شود.

چین و چروک جزئی این است که پورت های USB با سرعت 10Gbps نیز می توانند به شکل اصلی و بزرگتر (مستطیل های USB Type-A که همه ما می شناسیم) وجود داشته باشند و “USB 3.2 Gen 2×1” نامیده می شوند. البته به استثنای برخی از دسک تاپ ها ، مشاهده درگاه های USB با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه با کانکتورهای فیزیکی Type-C معمولاً رایج است. توجه: برخی از درگاه های قدیمی USB-C از حداکثر سرعت 5Gbps پشتیبانی می کنند ، بنابراین مهم است که به دنبال تعیین “USB 3.2 Gen 1×2” یا “10Gbps” باشید تا بررسی کنید که یک درگاه USB-C داده شده از انتقال 10Gbps پشتیبانی می کند. گفته شد ، همه این پورت ها با سرعت کمترین عنصر سازگار با عقب هستند.

هنوز گیج شده اید؟ پیچیده تر شدن مسائل: طرح اعداد در حدود USB 3 از سال 2019 در حال جابجایی است ، که باعث شده اشاره به این پورت ها چیزی شبیه به یک باتلاق باشد. تا سال گذشته ، بسیاری از درگاه های USB-C دارای برچسب USB 3.1 (“USB 3.2” هنوز چیزی نبوده است) با طعم های Gen 1 و Gen 2 بودند و برخی از ورق های مشخصات همچنان به نام قدیمی همراه با مارک SuperSpeed ​​اشاره می کنند . در یک پیچ و تاب گیج کننده ، USB-IF تصمیم گرفت استفاده از “USB 3.1” را به نفع این طعم های مختلف USB 3.2 حذف کند ، همانطور که در زیر در این نمودار رسیور مفید شرح داده شده است …

مشخصات USB 3.2 ، USB 3.1 و SuperSpeed ​​که در بالا در هر سطر مشاهده می کنید معادل هستند ، فقط از نظر نام متفاوت هستند. اگر برچسب USB 3.1 را مشاهده کردید ، بهتر است در مورد حداکثر سرعت انتقال پورت مستقیماً با سازنده دستگاه یا فروشنده دستگاه جویا شوید.

همانطور که در بالا مشاهده می کنید ، برخی از پورت های USB-C از مشخصات USB 3.2 Gen 2×2 با حداکثر سرعت 20 گیگابایت بر ثانیه استفاده می کنند. USB-IF در مورد “2×2” تصمیم گرفت زیرا این استاندارد برای دستیابی به سرعت انتقال 20 گیگابیت در ثانیه ، خطوط داده را در داخل کابل USB-C دو برابر می کند. این درگاه ها به طور گسترده در دسترس نبوده است ، اگرچه سازندگان و ارتقا دهنده های رایانه های شخصی می توانند آنها را در برخی مادربردهای سطح بالای رایانه پیدا کنند. آنها احتمالاً با پیشرفت 2021 ، به نفع عطر و طعم دیگری از درگاه های USB-C ، پشتیبانی از USB4 (که بیشتر در یک لحظه است) ، کنار می روند.

 

پشتیبانی اساسی: بسیاری از نقش های USB-C

ممکن است شما به درگاه USB Type-A قدیمی خود به راحتی به عنوان یک درگاه داده برای اتصال درایوها یا وسایل جانبی مانند موش فکر کنید. اما USB-C ، بسته به نوع اجرای درگاه خاص ، می تواند کارهای بیشتری انجام دهد. یکی از مهارت های USB-C ، هنگامی که بدین ترتیب طراحی شود ، ارائه انرژی کافی برای شارژ دستگاه میزبان ، مانند لپ تاپ یا تلفن هوشمند است. در حقیقت ، بسیاری از لپ تاپ های سبک که دارای پورت USB-C هستند ، از آنها به جای اتصال سنتی به سبک بشکه به عنوان تنها گزینه اتصال آداپتور AC استفاده می کنند.

پشتیبانی USB-C از ارسال همزمان سیگنال های ویدئویی و برق به این معنی است که شما ممکن است بتوانید به یک DisplayPort ، MHL یا HDMI بومی متصل شده و آن را تغذیه کنید یا تقریباً به هر چیز دیگری متصل شوید ، با این فرض که آداپتور و کابل های مناسب را داشته باشید. (برای اطلاعات بیشتر در مورد آداپتورها به زیر مراجعه کنید.) مشخصات USB-C حتی در انتقال صدا از طریق رابط نیز م butثر است ، اما تاکنون جایگزین جک هدفون 3.5 میلی متری رایانه ها به همان میزانی که در تلفن ها و تبلت ها وجود دارد نیست.

اطمینان حاصل کنید که مشخصات هر رایانه ای را که قصد خرید آن را دارید بررسی کنید ، زیرا همه درگاه های USB-C یکسان نیستند. تا کنون ، هر کسی که ما دیده ایم از انتقال داده و انتقال برق دستگاه متصل از طریق USB-C پشتیبانی می کند (البته لزوماً از دستگاه میزبان شارژ نمی شود). اما در حالی که استاندارد USB-C از اتصال DisplayPort و / یا نمایشگرهای HDMI با آداپتور (از طریق پروتکل DisplayPort-over-USB) پشتیبانی می کند ، اما همه سازندگان کامپیوتر درگاه ها را به سخت افزار گرافیکی هر سیستم متصل نکرده اند. برخی از پورت های USB-C موجود در سیستم ممکن است از اتصال خروجی ویدیو پشتیبانی کنند ، در حالی که ممکن است برخی دیگر از آن پشتیبانی نکنند. یا هیچ کدام ممکن است نگاهی به جزئیات مهم است.

تاندربولت 3 و 4: لایه بندی سرعت حتی بیشتر در USB-C

شاید مفیدترین پروتکلی که یک پورت USB-C می تواند پشتیبانی کند ، Thunderbolt 3 یا Thunderbolt 4 در حال ظهور است. یکی از آنها پشتیبانی از توان حداکثر 40 گیگابیت بر ثانیه را در کنار کاهش مصرف برق و توانایی حرکت تا 100 وات برق اضافه می کند. از طریق رابط

پورت USB-C با پشتیبانی از Thunderbolt 3 یا 4 بدان معنی است که برای فشار دادن و انتقال مقدار زیادی اطلاعات (حداکثر داده های ویدئویی برای دو نمایشگر 60 هرتز 4 هرتز) شامل و حتی پیچیده ، تنها یک کابل است. دستگاهی مانند رایانه ، چیزی که بسیاری از تولیدکنندگان لپ تاپ به سرعت از آن استفاده کرده اند. برخی از مدل های MacBook Pro اپل دارای چهار کانکتور Thunderbolt 3 هستند ، که به همان تعداد که تا به امروز دیده ایم ، است و پتانسیل توسعه بیشتری نسبت به نسخه های قبلی USB به شما می دهد.

اکنون ، مانند DisplayPort over USB-C ، هر پورت USB-C که مشاهده می کنید لزوماً از Thunderbolt 3 یا 4 پشتیبانی نمی کند. برای اطمینان از جزئیات Thunderbolt ، برگه مشخصات یا اسناد دستگاه را بررسی کنید. برخی از دستگاه ها ممکن است بیش از یک درگاه USB-C داشته باشند ، فقط برخی از مشخصات Thunderbolt پشتیبانی می کنند.

عدم قطعیت Thunderbolt با استاندارد USB4 تغییر خواهد کرد. پورت های USB4 ، که در اوایل سال 2021 به تازگی در لپ تاپ های پراکنده ظاهر می شوند ، به طور پیش فرض از سرعت Thunderbolt 3 پشتیبانی می کنند ، در حالی که با USB 3 سازگار هستند و از همان شکل اتصال فیزیکی USB-C استفاده می کنند.

سپس Thunderbolt 4 وجود دارد که بعداً در برخی از رایانه های شخصی شاهد آن بوده ایم. برای اکثر کاربران پیشرفت چشمگیری نسبت به Thunderbolt 3 ایجاد نمی کند و این دو پروتکل در اولین رژگونه به نظر می رسند. هر دو از اتصال فیزیکی USB Type-C استفاده می کنند و حداکثر توان 40Gbps را ارائه می دهند ، بنابراین در اینجا سرعت مسئله نیست. و هر دو حداقل 15 وات و حداکثر 100 وات قدرت شارژ را ارائه می دهند.

روشی که در آن تاندربولت 4 تکامل یافته است ، دو برابر کردن حداقل نیازهای ویدیویی و داده ای تاندربولت 3 است. تاندربولت 4 از ارسال سیگنال ویدئویی به دو نمایشگر 4K یا یک نمایشگر 8K پشتیبانی می کند ، در حالی که Thunderbolt 3 فقط برای پشتیبانی از یک مورد نیاز دارد. نمایشگر 4K. همچنین ، در حالی که سیستم های Thunderbolt 3 باید فقط از نرخ داده 16Gbps از طریق PCI Express پشتیبانی کنند ، Thunderbolt 4 این نیاز را به 32Gbps دو برابر می کند. این ممکن است به نفع کاربرانی باشد که به طور منظم پرونده های غول پیکر ویدئو یا داده ها را از درایوهای ذخیره سازی برای ویرایش به رایانه خود منتقل می کنند.

آداپتورها و کابل ها

پورت USB-C چیست و هرآنچه باید دانست

USB-C از نظر الکتریکی با پورت های قدیمی USB 3.0 سازگار است. اما به دلیل شکل جدید پورت، اگر می خواهید هر چیزی را که دارای شکل بیضی USB-C نیست ، به آداپتورها یا کابل های متصل با فیش مناسب نیاز دارید.

گاهی اوقات یک لپ تاپ جدید با این نسخهها ارائه می شود. در موارد دیگر ، ممکن است مجبور شوید آنها را جداگانه خریداری کنید. به عنوان مثال ، اپل انواع کابل ها و آداپتورهای USB را برای اتصال USB-C به فناوری های دیگر مانند لایتنینگ یا اترنت به فروش می رساند. در فهرست خرده فروشان آنلاین ، می توانید انواع مختلفی از آنها را برای رایانه های شخصی پیدا کنید. حتی برخی از آنها از پروتکل های باطنی قدیمی یا بیشتر پشتیبانی می کنند تا اطمینان حاصل کنند که دستگاهی که از سالها قبل دارید روی سخت افزار امروز کار می کند. به عنوان مثال یافتن آداپتورهای USB-C به DVI آسان است ، اما ما همچنین با برخی از آنها روبرو شده ایم که به دو اتصال سریال RS-232 تقسیم می شوند.

خبر خوب این است که اگر در چند کابل معمولی USB-C سرمایه گذاری کنید ، بدون توجه به نسل ، آنها با هر چیزی و هر چیزی که از USB-C پشتیبانی می کند کار می کنند. با این حال توجه داشته باشید که این مورد تا تاندربولت گسترش نمی یابد. اگرچه تاندربولت 3 و 4 از اتصال فیزیکی USB-C استفاده می کنند ، شما برای تضمین سازگاری و سرعت کامل به یک کابل مخصوص مخصوص تاندربولت نیاز خواهید داشت. این کابل در هر دو انتها دارای یک اتصال USB-C است اما روی هر کدام یک نماد برق وجود دارد. همچنین نسبت به یک USB-C استاندارد گران تر خواهد بود. برای اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات کابل ، به آغازگر Thunderbolt 4 مراجعه کنید.

به علاوه ، اسکله های جدیدتر برای رایانه های شخصی و اسکله ها برای Mac اکنون به طور گسترده ای USB-C را ادغام کرده اند. داشتن تنها یک پورت USB-C مشکلی نیست: شما می توانید راه حل های اتصال USB-C را پیدا کنید ، هم از تولیدکنندگان رایانه های شخصی مانند Dell و HP و هم از سازندگان لوازم جانبی شخص ثالث مانند Belkin و OWC. این اسکله ها می‌توانند لپ تاپ شما را شارژ کنند ، به شما امکان دسترسی به درگاه های اضافی (از جمله اترنت ، HDMI ، USB 3.0 و VGA) را می دهند و پشتیبانی از چندین مانیتور را به شما اضافه می کنند.

 

آیا شما به پورت USB-C نیاز دارید؟

وجود (یا عدم وجود) درگاه USB-C به طور فزاینده ای در هنگام خرید رایانه مورد توجه قرار می گیرد. اگر یک لپ تاپ فوق نازک بخرید ، مطمئناً حداقل یک پورت USB-C خواهد داشت که شما را به صورت خودکار در اکوسیستم منجنیق می کند. اگر بیشتر عاشق دسک تاپ هستید ، مطمئناً درگاه ها را نیز در آنجا پیدا خواهید کرد ، حداقل یکی در پنل ورودی / خروجی مادربرد و احتمالاً بیشتر در دسک تاپ های سطح بالا و بازی است. برخی از دسک تاپ ها و قاب های PC پس از فروش نیز یکی را در پانل جلویی قرار می دهند. (البته انواع DIY دسک تاپ باید بدانند که یک درگاه USB-C در قسمت جلوی یا قسمت جلویی یک PC به یک اتصال هدر USB-C خاص در انتهای مادربرد احتیاج دارد و فقط مادربردهای مدل دیررس این ویژگی را دارند).

حتی اگر اکنون به USB-C نیازی ندارید ، خیلی زود این کار را خواهید کرد. ما فقط سطح آنچه USB-C می تواند انجام دهد را خراش می دهیم ، اما یک چیز قطعی است: نسل بعدی اتصالات کراس پلت فرم به سرعت جایگزین محافظ قدیمی می شود ، همانطور که استاندارد اصلی USB جایگزین Apple Desktop Bus (ADB) ، FireWire شد ، موازی ، PS / 2 ، SCSI و پورت های سریال در Mac و PC. USB-C واقعاً یک درگاه برای کنترل همه آنها است.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پورت USB-C چیست و هرآنچه باید دانست

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *