هک رشد چیست و چگونه می‌توانیم از آن برای رشد کسب و کار خود بهره ببریم؟

هک رشد

هک رشد چیست ؟ در هر زمینه‌ شغلی، مدیران و صاحبان کسب و کارها برای رشد و توسعه کسب و کار خود از روش‌های گوناگونی بهره می‌برند. این روش‌ها ممکن است مدون و برنامه‌ریزی شده و یا کاملا تجربی باشند. هک رشد، مجموعه این روش‌ها را بررسی می‌کند و با توجه به زمینه و مخاطبان کسب و کار شما، بهترین شیوه‌ها را برای رشد و توسعه به شما ارائه می‌دهد .

به معنای دقیق هک رشد (Growth hacking) شامل ترفندها، و آزمایش‌ها و تجربه‌هایی است که باعث افزایش سرعت رشد در هر کسب‌ و کار می‌شود. هک رشد با استفاده از روش‌هایی موثر مانند سئو سایت و بازاریابی محتوایی به صاحبان کسب و کار و بازاریابان کمک می‌کند تا با افزایش نرخ تبدیل، به فروش بیشتر دست یابند.

هدف از هک رشد

آزمودن تکنیک‌ها و ترفندهای گوناگون در زمینه بازاریابی و رشد و توسعه کسب و کارها با هدف رسیدن به سود بیشتر مهمترین هدف از هک رشد است. در هک رشد، ما روش‌های تجربی و روش‌های مدون بازاریابی را یک به یک امتحان می‌کنیم و با تمرکز بر رشد سود، آنها را رد یا قبول می‌کنیم.

اهمیت هک رشد

هک رشد به ویژه برای کسب و کارهای کوچک و نوپا بسیار اهمیت دارد. چرا که بسیاری از آنها مجبورند در مدت‌زمانی کوتاه به حداقل سود مورد نظر خود دست پیدا کنند. اگرنه دچار شکست شده و متضرر می‌شوند. هک رشد به این کسب و کارها کمک می‌کند در حداقل زمان ممکن، هم برند خود را به مخاطبان بیشتری معرفی کنند و هم در تبدیل مخاطبان هدف به مشتریان و خریداران محصولات خود موفق باشند.

هک رشد همچنین به کسب و کارهای بزرگ کمک می‌کند تا در بازاریابی برخی محصولات، موفقیت بیشتری کسب کنند و فعالیت‌های تجاری خود را در بخش‌های متنوعی گسترش دهند.

هک رشد از کجا آغاز شد؟

مفهوم هک رشد نخستین بار در کتابی با همین نام به قلم شان الیس Sean Ellis مطرح و تعریف شد. شان تجربه‌ای بالا در همکاری با شرکت‌ها، برندها و کسب و کارهای آنلاین داشت و به آنها کمک می‌کرد تا بهترین شیوه‌های رشد و توسعه خود را بیابند. او در طی این همکاری‌ها دریافت که تنها دانش بازاریابی کافی نیست و مساله رشد بر آن مقدم است. پس اندک اندک نظریات و تجربیات خود را در این زمینه گردآوری کرد و دانش و مبحث هک رشد شکل گرفت.

از شان الیس در همان منبع می‌خوانیم:

  • (( بازاریابان سنتی مجموعه‌ای از مهارت‌ها را دارند که به تنهایی در دنیای استارتاپ‌ها کارآمد نیست. زمان و وقت برای یک استارتاپ کمتر از آن است که بخواهد ساختارمند کار کند، استارتاپ‌ها به رشد فزاینده و سریع، با کمترین منابع نیاز دارند و این، از توان بازاریابان سنتی خارج است. ))

هکر رشد کیست؟

یک هکر رشد کسی است که رشد را بر تمامی کمیت‌ها و شاخص‌های دیگر ترجیح داده و آن را در اولویت قرار می‌دهد. هکرهای رشد عموما در کنار آگاهی کافی از روش‌های معمول در بازاریابی سنتی و دیجیتال، از روش‌هایی خلاقانه بهره می‌برند. آنها مرحله‌ای که کسب و کار مورد نظر در آن قرار دارد را بررسی می‌کنند و با آگاهی از امکانات آنها بهترین روش‌های منتهی به سودآوری در زمان اندک را ارائه می‌دهند.

به هنگام معرفی حرفه هک رشد باید این نکته را مدنظر قرار دهیم که اگرچه نزدیک‌ترین تعریف به هک رشد، همان بازاریابی است اما بین کار بازاریابان اعم از سنتی و دیجیتال با کار هکرهای رشد تفاوت وجود دارد. در واقع ریشه این تفاوت در سه مفهوم (تمرکز بر رشد و سودآوری)، (رشد در کمترین زمان ممکن) و (نوآوری در روش‌ها) نهفته است.

باید و نبایدهای یک هکر رشد

  • هکرهای رشد از ویژگی ریسک‌پذیری بالایی برخوردارند اما این خطرپذیری را در دامنه مشاهدات و تجربه‌های متنوع انجام می‌دهند.
  • هکرهای رشد از روش‌های ساختارمندی که در مدت زمان طولانی، باعث سودآوری می‌شوند، استفاده نمی‌کنند.
  • هکرهای رشد باید به تمام شیوه‌های بازایابی مسلط باشند و نسبت به روش‌های خلاقانه برند و کسب و کارهای مشهور و موفق نیز آگاه باشند.
  • هکر رشد راه‌های مختلف را امتحان می‌کند تا کارآمدترین روش را پیدا کند در حالی که بازاریاب فقط روی یک استراتژی تمرکز می‌کند.
  • هکرهای رشد به شدت اهل تجزیه و تحلیل هستند و این امر باعث مستدل بودن پیشنهادهای آنان به کسب و کارها می‌شود.
  • بازاریابان سنتی یا دیجیتال هم می‌توانند با آموزش مناسب و کسب تجربه، به یک هکر رشد موفق مبدل شود.
  • خلاقیت، کنجکاوی، ابتکار عمل بالا و اشتیاقی فراگیر به آگاهی از زمینه‌های مختلف بازاریابی، روانشناسی، علوم رایانه و اقتصاد از ویژگی‌های هکرهای رشد است.
  • هکرهای رشد به طور مداوم در روند بررسی و ارتقای محصول نقش دارند و باید به طور مداوم بازخورد مشتریان را زیر نظر داشته باشد.
  • هکرهای رشد باید با انواع شبکه‌های اجتماعی آشنایی داشته باشند و در صورت نیاز، تبلیغ محصول را در هر یک از آنها بیازمایند.

چگونه هک رشد انجام دهیم؟

هدف اساسی شما در فرایند هک رشد، دستیابی به مشتریان جدید، حفظ مشتریان موجود و افزایش سود کنونی است. در راستای رسیدن به این اهداف، هر روشی که اتخاذ کنید، استراتژی شما برای هک رشد خواهد بود.

امتحان کردن راه‌های مختلف و نوآوری در روش‌ها یکی از ملزومات هک رشد است. زیرا هیچکس نمی‌داند چه روشی لزوما برای کدام کسب و کار مناسب است. با آزمودن یک روش یا ایده در بازاریابی در مقیاس کوچک، زمان و پول زیادی از دست نمی‌دهید. اگر طی آزمایش این روش، متوجه ناکارآمدی آن شدید، به راحتی می‌توانید آن را تغییر دهید، و اگر آمارها رشدی قابل توجه نشان دادند، همان روش را ادامه دهید.

برای انجام هک رشد باید سرعت واکنش شرکت و کسب و کار مورد نظر را به تغییرات افزایش دهیم. به همین دلیل است که هکر رشد باید توانایی‌های تکنیکی بالایی داشته باشد که به محض مشاهده تغییرات دست به کار شود.

بعضی از مهمترین وظایف هکرهای رشد در روند هک رشد عبارتند از:

  • ارزیابی وضعیت فعلی کسب و کار
  • ارزیابی امکانات، ایده‌ها و اجرا
  • ارزیابی منظم عملکرد
  • تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات آماری
  • و افزایش قابل توجه رشد

سخن پایانی

هک رشد یک روند جدید برای رشد و توسعه کسب و کارها است که منحصراً بر رشد سریع و پربازده کسب‌وکار تمرکز دارد. بنابراین با استفاده از هک رشد به دنبال این هستیم که با حداقل هزینه، به‌سرعت به نتایجی مطلوب دست پیدا کنیم. اگر علاقمند هستید در کمترین زمان و با بهره‌مندی از روش‌هایی نو و خلاقانه به این هدف دست پیدا کنید پیشنهاد می‌کنیم با هکربیز ، ارائه دهنده سرویس‌هایی برای هک رشد همراه شوید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : هک رشد چیست و چگونه می‌توانیم از آن برای رشد کسب و کار خود بهره ببریم؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *