هر آنچه که باید در مورد آزمون آیلتس بدانید

آزمون آیلتس

در شرایط کنونی کشور، مهاجرت به کشورهای اروپایی و حتی کشورهای آسیای شرقی در میان افراد بسیار مطرح می گردد ولی در این میان برای پذیرش یک سری شرایط و ضوابط مطرح می باشد. در ابتدا هر فرد باید یک مدرک زبان بین المللی نظیر آیلتس را دریافت نماید که برای هر کشور دارای رتبه های مختلفی می باشد. به طور کلی هر کشوری برای پذیرش مهاجر به یک رتبه ی خاص در این آزمون احتیاج دارد.

همانطور که اشاره کردیم آزمون های متفاوتی در زمینه ی زبان وجود دارد ولی آزمون آیلتس یکی از آزمون های بسیار معتبر و بین المللی است که از سایر مدارک ارزش بالاتری دارد که علاوه بر پذیرش های تحصیلی، برای دریافت پذیرش های مهاجرتی کاربردهای بیشتری دارد و الانه افراد بسیار زیادی از سراسر جهان برای دریافت مدرک آیلتس (IELTS) اقدام می نمایند.

آزمون آیلتس (IELTS) چیست؟

آزمون آیلتس (International English Language Testing System) یکی از کاربدی ترین سنجش های مهارت‌ی زبان انگلیسی می باشد. اساسا IELTS یک آزمون اروپایی به حساب می آید و مرکز اصلی برگزاری آن در کشور انگلیس می باشد اما مدرک آن در همه ی کشورهای دنیا مورد تائید بوده و مورد پذیرش سازمان‌ ها، دانشگاه‌ ها، موسسات و … می باشد. در این خصوص، مدرک آیلتس به منظور زندگی، تحصیل و همچنین کار در 135 کشور دنیا مورد قبول است و برخلاف تافل به شکل یک آزمون کتبی برگزار می گردد.

آزمون آیلتس

نمره نهائی این آزمون 13 روز پس از امتحان کتبی همراه با کارنامه‌ ای با عنوان فرم گزارش آزمون و یا به طور اختصاری (TRF) اعلام می گردد. بعد از آماده‌ شدن نهایی نتایج، برگه ی کاغذی برای داوطلبان ارسال می گردد، البته قابلیت پیگیری اینترنتی نتیجه ی آزمون نیز برای افراد فراهم گشته است. دانشجویان متقاضی به منظور تحصیل در دانشگاه‌ های کشورهای خارجی در طول 1 ماه بعد از دریافت مدرک آیلتس می‌ توانند 5 نسخه از اصل این مدرک بین المللی را به صورت رایگان دریافت کرده و نمره آیلتس خود را به پنج دانشگاه متفاوت ارسال نموده و نتایج را پیگیری نمایند.

آزمون آیلتس از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

اساسا این آزمون از دو بخش تشکیل می شود؛ آیلتس عمومی‌ و یا General که برای افراد غیر دانشجویی می باشد که به منظور کار و مهاجرت اقدام نموده اند و آیلتس آکادمیک Academic برای آن دسته از افرادی است که تصمیم به تحصیل در دانشگاه‌ ها و آموزشگاه های آموزش عالی دارند. به طورکلی، آزمون آیلتس نظیر آزمون تافل، مهارت‌ های چهارگانه ی فرد در زبان انگلیسی مورد آزمون قرار می گیرد.

آزمون آیلتس

مهارت خواندن (Reading)

آزمون مهارت خواندن (Reading) در آزمون Academic و General متفاوت می باشد. در آزمون آیلتس آکادمیک 40 سوال به شکل سه متن به منظور سنجش مهارت‌ های اشخاص در زمینه ی خواندن متن های انگلیسی مطرح می گردد. اساسا این متون از منابع متفاوت نظیر کتاب‌ ها، روزنامه‌ ها، مجلات و … با موضوعات مختلف و سبک‌ های نوشتاری متفاوت انتخاب می گردند. سوالات احتمال دارد درخصوص ایده ی اصلی متن، جزئیات متن، عقاید نویسنده ی متن، هدف متن و یا … مطرح گردند. همچنین، افراد در مدت زمان ۶۰ دقیقه باید به تمامی این سوال‌ ها پاسخ بدهند. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که سوال ها با شکل های متفاوتی نظیر چهار گزینه‌ ای، سوالات تحلیلی و … مطرح می گردند و هر سوال تنها یک نمره می باشد.

سنجیدن مهارت Reading در آیلتس عمومی هم دارای 40 سوال در شکل سه قسمت می باشد که داوطلبان نظیر آیلتس Academic باید تنها در مدت 1 ساعت به آن‌‌ ها پاسخ دهد. فقط تفاوت این قسمت با آیلتس آکادمیک در انواع متن‌ هایی می باشد که به منظور سنجیدن توانایی های دواطلب در مهارت‌ های خواندن متن های انگلیسی ارائه  می گردد؛ بر همین اساس که قسمت اول احتمال دارد دارای 2 یا 3 متن کوتاه و یا از تعداد بالاتری متن‌ های کوتاه تشکیل شده باشد. قسمت دوم هم شامل 2 متن می باشد و در قسمت سوم یک متن بلند ارائه می گردد.

آزمون آیلتس

مهارت نوشتاری (Writing)

در این قسمت علم افراد در نوشتن متن های تحلیلی General و همچنین تحلیل نمودارهای ارزشیابی می گردد. در آزمون آیلتس Academic داوطلب باید در 1 ساعت به 2 سوال پاسخ می دهد. در چالش نخست (task 1) باید بر اساس نمودارهایی که نمایش داده می شود، تحلیل های خود را درخصوص موضوع مورد نظر در 20 دقیقه و در شکل 150 کلمه ارائه نماید. در چالش دوم (task 2)، از داوطلب درخواست می گردد تا تحلیل های خود را درخصوص موضوعات ارائه شده در شکل 250 کلمه و در 40 دقیقه یادداشت کند.

مهارت گفتاری (Speaking)

در قسمت سنجش مهارت های گفتاری (Speaking)، علم داوطلبین در گفتارهای عمومی‌ و موضوعی با مصاحبه‌ کننده در طی 11 تا 14 دقیقه بررسی می‌ شود. آزمون مهارت گفتاری دارای 3 قسمت اصلی می باشد؛

  • در قسمت اول سوالات تمامی درخصوص فرد داوطلب و یا بحث های کلی نظیر کار، خانواده، تحصیل و یا علائق شخصی فرد مطرح می گردد.
  • در قسمت دوم کارتی به داوطلبین ارائه می گردد که در آن بحثی خاص درج گردیده است. داوطلبین اساسا زمانی در حدود 2 دقیقه در اختیار دارند تا بر روی مبحث تمرکز نموده و به 1 یا 2 پرسش مصاحبه‌ کننده پاسخ نماید.
  • در قسمت سوم سوالات بیشتری درخصوص موضوع مطرح شده در کارت قسمت دوم توسط فرد مصاحبه گر مطرح می گردند و داوطلبین این امکان را دارند تا درخصوص آن بحث نماید. زمان این قسمت نیز در حدود 4 تا 5 دقیقه می باشد.

آزمون آیلتس

مهارت شنیداری (listening)

قسمت شنیداری (listening) آیلتس دارای 4 قسمت می باشد؛ در هر کدام از این قسمت ها گفتگو پخش می گردد که توسط گویش گر بومی زبان قرائت گردیده است؛

  • بخش اول: گفتگویی دو نفره درخصوص مطالب روزمره
  • بخش دوم: مونولوگی درخصوص مطالب روزمره
  • بخش سوم: گفتگویی 4 نفره درخصوص مسائل آموزشی
  • بخش چهارم: مونولوگی درخصوص یکی از بحث های آکادمیک

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: ielts

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : هر آنچه که باید در مورد آزمون آیلتس بدانید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *