هر آنچه باید در مورد بلوتوث نسخه 5.1 بدانید !

بلوتوث نسخه 5.1

بلوتوث نسخه ی 5.1 قابلیت جدید “جهت یابی” را برای کاربرانش فراهم می نماید و به دستگاه های بلوتوثی اجازه می دهد تا محل فیزیکی دستگاه های مختلف را به سانتی متر دقیق تشخیص دهند و در موقعیت یابی داخلی به کاربران کمک کند. آخرین نسخه از بلوتوث شامل قابلیت هایی است که برای اتصالات بلوتوثی قابل اعتماد تر نیز می شود.

دستگاه های بلوتوث اکنون می توانند موقعیت مکانی شما را مشخص کنند

سیستم های بلوتوثی کنونی مانند اسمارتوم یا smartwatch-your-device می توانند با استفاده از قدرت سیگنال حدس بزنند که یک دستگاه در چه محدوده ای قرار دارد . آن ها ممکن است بدانند که شما چند متر فاصله دارید ولی نمی توانند موقعیت دقیق شما را تشخیص دهند.

این قابلیت با ارائه ی ویژگی جدید جهت یابی در بلوتوث نسخه ی 5.1 بهبود یافته است، این قابلیت توسط گروه (Bluetooth Special Interest Group (SIG معرفی شده است، در اصل به عنوان یک گروه صنعتی است که بر روی ارتباطات بلوتوثی نظارت دارد. سیستم موقعیت یابی اکنون می تواند مسیری را که سیگنال بلوتوث از آن می آید، تعیین کند. با ترکیب فاصله و جهت، دستگاه های بلوتوث می توانند مکان دقیق دستگاه موردنظر را به سانتی متر تشخیص دهند.

بلوتوث نسخه 5.1

بلوتوث نسخه ی 5.1 دو روش مختلف برای تعیین مسیر، به نام (Angle of Arrival” (AoA” و (Angle of Departure” (AoD” ارائه می دهد. یکی از این دو دستگاه باید یک آرایه از چندین آنتن را داشته باشد و داده هایی که از آن آنتن ها دریافت می شود می تواند برای شناسایی مسیر سیگنال بلوتوث از آن استفاده گردد.

اگر شما در حال جابجایی یک گوشی هوشمند هستید و این گوشی دارای بلوتوث نسخه ی 5.1 می باشد، یک سیستم موقعیت یاب می تواند ایده خوبی در مورد تعیین مکان دقیق شما باشد. این موضوع می تواند در موارد مختلف مورد استفاده قرار گیرد، این سیستم برای بهبود سیستم ناوبری داخلی و پیدا کردن کلید های گم شده و یا فعال سازی سیستم ردیابی سخت افزاری به منظور بدست آوردن موقعیت مکانی دقیق تر طراحی شده است.

اتصال سریع تر با صرف انرژی کمتر

همانطور که ممکن است از شماره نسخه انتظار داشته باشید، بلوتوث نسخه ی 5.1 شامل یک جهش بزرگ همراه با تغییرات گسترده نخواهد بود، زیر تمامی این تغییرات گسترده در بلوتوث نسخه ی 5.0 صورت گرفت. در این نسخه تغییرات نسبتا جزئی است ولی بازهم مفید می باشد.

دستگاه های بلوتوثی کم انرژی از بخشی به نام «Generic Attribute Profile» یا GATT استفاده می کنند. هر زمان که یک دستگاه گیرنده متصل می گردد، “service discovery” را انجام می دهد تا ببینید کدام سرور از دستگاه موردنظر پشتیبانی می کند. این پروسه زمان و انرژی بیشتری نیاز دارد و بلوتوث نسخه ی 5.1 ذخیره سازی تهاجمی بیشتری را انجام می دهد و مشتریان می توانند مرحله ی یافتن سرویس را بدون تغییر انجام می دهد. اساسا “GATT caching enhancements” به این معنی است که اتصال سریع تر اتفاق بیوفتد و انرژی کمتری صرف شود.

بیشتر بخوانید  آموزش انتقال هر گونه فایل از آیفون به اندروید

بهبود بخش اعلان اتصال

بلوتوث نسخه ی 5.1 شامل چندین بهبود در بخش اعلان ها می باشد. عبارت “اعلان” در اینجا اشاره به نحوه ی اتصال یک دستگاه بلوتوث دارد، این اعلان زمانی برای شما نمایش داده می شود که دستگاه های بلوتوثی دیگری در نزدیکی شما باشد. این موضوع باید به نحوی در بخش اتصالات بهتر فعالیت کند.

یکی از قابلیت های جدید «randomized advertising channel indexing» نام دارد. بلوتوث نسخه 5.0، دستگاه هایی را برای چیدن از طریق کانال های 37، 38 و 39 به طور دقیق لازم دارد. هم اکنون، دستگاه ها تنها می توانند کانال های تصادفی را انتخاب کنند و اساسا این احتمال را کاهش می دهد که دو دستگاه بلوتوث با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با یکدیگر بتوانند ارتباط برقرار کنند و در هر مکانی که تعداد بسیاری از دستگاه های بلوتوث ارتباط برقرار می کنند، این قابلیت می تواند به مراتب کارآمد باشد.

بلوتوث نسخه 5.1

بلوتوث نسخه 5.0 این قابلیت را به دستگاه ها برای همگام سازی می دهد که می توانید پس از اسکن سایر دستگاه های بلوتوثی، یک اعلان دریافت کنید و به دستگاه متصل شوید. به عنوان مثال، اگر شما گوشی هوشمند خود را به یک تلویزیون از طریق بلوتوث وصل می کنید، تلویزیون می تواند دقیقا زمانی که با یک فیلد داده به نام SyncInfo اعلانی را منتشر نماید و دقیقا به گوشی شما اطلاع رسانی نماید که آماده ی همگام سازی می باشد. تلفن شما مجبور نیست به طور مداوم برای یافتن تلویزیون اسکن نماید، زیرا تلویزیون هر زمان که آماده ی همگام سازی باشد، یک اعلان منتشر خواهد کرد. این کار به طور کامل موجب صرفه جویی در میزان قدرت مصرفی و به طور بالقوه می تواند به کمک سایر دستگاه هایی بیاید که می خواهند داده ها را در یک زمان مشخص جابجا نمایند.

با این حال، این قابلیت “periodic advertising sync” سبب می گردد تا دستگاه شما با هر قدرت و توانی که دارد جابجایی ها را اعمال نماید و در میزان مصرف انرژی صرفه جویی انجام دهید. با استفاده از قابلیت “periodic advertising sync transfer”، دستگاه های متصل می توانند این داده ها را به یکدیگر انتقال دهند. به عنوان مثال، گوشی های هوشمند می توانند اطلاعات مربوط به برنامه ی تبلیغاتی تلویزیون را مستقیما به ساعت هوشمند شما منتقل کنند تا ساعت هوشمندتان را برای تبادل این اطلاعات با تلویزیون استفاده کنید. این موضوع می تواند انرژی را بر روی دستگاه هایی با قدرت کم ذخیره کرده و طول عمر باتری را طولانی تر نماید.

 

بیشتر بخوانید

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: howtogeek

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : هر آنچه باید در مورد بلوتوث نسخه 5.1 بدانید !

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *