نگاهی به پسوند های رایج در دنیای کامپیوتر

پسوند فایل ها

برنامه و در اصــطلاح نرم افزار هایی که کاربران به طور روزمره مورد استــفاده قرار میدهند ، هر یک از دو قســمت تشکــیل میشوند : نام فایل و پسوند آن .
 اینکار به سیستـم عامل کمک میکند که بتواند آنها را مدیریت کند . در حقیقت نام یک فایل عنـوانی است که برای آن در نظر گرفته شده است ، و پسـوند یک فایل نیز که در واقع فرمت آن فایل محسوب میشود ، هویت آن را تعیین میکند . 
به علاوه هـر برنامه ای ، فایل یا فایل هایی مخصوص به خود را دارد که هر کدام پسوند های مخصوصی را شامــل میشوند ، به طــور مثــال اسنــاد Word دارای پسوند Doc و یا Docx می باشند و یا فایل های اجرایی پسوند exe را دارند.
این در حالی است که تعداد پسوند هایی که در دنیـای کامپیوتر استفاده میشوند ، بسیـار زیاد هستند و در این میان تعـدادی از این پسوند ها به صورت عمومـی کاربرد دارند و بیشتر کاربران با آنها آشنایی دارند . 
مانند پسوند فایل های گرافیکی jpg و یا اسناد ادوب که پسوند pdf دارند و در عین حال پسوند هایی هم هستند که کما بیش نا آشنــا بوده و به صورت خاص در یک نرم افــزار مورد استفاده قرار میگیرند .

jpg_mini

 همچنــین بعضی مواقع فایل هایی با پسوند های یکسان وجود دارند که هر کدام مخصوص به برنامه ویزه ای میباشند . به عنوان نمونه پسوند mdf . در این مقاله مهم ترین و کاربردی ترین پسوند ها و در حقیقت فرمت های فایلی را به شما معرفی خواهیـــم نمود که به صورت رایج ممکن است آنها را دیده باشید ، اما در مورد آنها اطلاع کمی دارید . همچنین نحوه نمایش و یا برنامه ای که از آنها استـفاده میکنید را معرفی خواهیم نمود . اما قبل از آن به چند نکته توجه داشته باشید . 
نکته اول : در این نوشـتار ، از توضیــح و تشریح پسوند های رایج و معروفی مانند Doc ، Jpg ، Bmp و … صرف نظر شده است و فرض بر این است که اغلب کاربران کامپیوتر و حتی کاربران آماتور ، با این پسوند ها آشنا هستند . 
نکته دوم : بعضی از فایـل ها و پسوند ها به صورت مستقیـم قابــل استـفاده نمیباشند و توسط نرم افزار ها مورد استفاده قرار میگیرند . همچنین فایلی با یک پسوند ویژه را میتوان با برنامه های مختلفی نمایش داد .
 به طور مثال نرم افزار فتوشاپ فایل هایی با پسوند Psd تولید میکند .
 اما برای صرفــا مشاهده این فایــل ها ، حتما نیـازی به نرم افزار فتــوشاپ نمیباشد و فرضا میتوان این فایل ها را با نــرم افزار ACDSee هم مشاهده نمود . در نتیجه نرم افزار های معرفی شده در این فهرست ، به صـورت نمونه معرفی شــده اند و ممکن است برنامه هــای مختلفی برای آنها طراحی شده باشد .  نکته سوم : بعضی از پســوند ها توسط برنامه های مختــلفی  برای کاربرد های مخـــتلف به کار میروند . به طور مثال فایــل هایی با پسوند mdf به طور عموم در بانک های اطلاعاتی مورد استفاده قرار میگیرد .

پسوند فایل


  در صورتیکه برنامــه دیگری هم فایلی با همین پسوند را تولید میــکند ، مانند Alcohol ، اما نه برای کاربـــرد در بانک های اطلاعاتـی ، بلکه برای Disk Image . در مورد اینگونه پسوند ها ، موارد دیگری از این دست نیز وجود دارد . 

بیشتر بخوانید  با این 6 راه فایل ها را سریع تر در ویندوز 10 کپی کنید

روش نمایش پسوند ها : 
حالت پیـــش فرض سیستم عامل ویندوز ، عدم نمایش پسوند فایل های شنــاخته شده میباشد . بنابر این در صورتیکه قادر به مشاهده پسوند فایل ها نمیباشید.
کافــــی است به My Computer رفته و از منوی Organize گزینه Folder and search options را انتخـــــاب نمائید و سپس بر روی سربرگ View کلیــک کرده و تیک گزینه Hide extensions for Known file types را بردارید . ( در ویندوز 7) . 

پسوند ها : 
002. ، 001. ، 000.  : فایل های حجیم در آپلود و دانلود کردن مشکلاتی را دارند که معمـولا به فایل هایی با اندازه های کوچکتر تقسیم میشوند . پسوند هایی که معــمولا به این شکل مشاهده میشوند ، نشان دهنده فایلی هستند که در چند قســـمت شکسته شده است . اینکار برای کاهش اندازه فایـل ها برای نقل و انتقال راحت تر خصوصا در محیط اینترنت کاربرد دارد . به طـور مثال یک فایل ویدئویی ممکن است به صـورت یک . 001 ، دو . 002 ، سه . 003 و … باشد .
 قابل ذکر است از برنامه هایی مانند hjsplit.exe برای ادغام این فایل ها و ساخت یک فایل واحد و یا بر عکس استفاده می شود . 
gp3 : یکی از فرمـــت های رایجی است که در قالب یک فایل ویدئویی، بیشتر در گوشی های موبایــل آن را می بینید . البته این فرمت ابتدا برای نقل و انتقال آسان فایل های چند رسانه ای بر روی شبــکه های بی سیم طراحی شده بود . 

file-formats-temp


Amr : این فرمـــت ، مخفف Adaptive Multi – Rate می باشد و یک فرمــــت صوتی فشرده شده برای ضبط صدا در تلفن های همـــــراه میباشد که از الگوریتم ACELP برای فشرده سازی صدا استـفاده می کند . در نتیجه فایل خروجی ساخته شده ، حجم کمی را شامل می شود . 
با استـــــفاده از نرم افزار Apple Quick Time Player می توانید این فرمت را خوانده و یا می توانید ، از برنامه کم حجم MobAmrCon14 – setup برای تبدیل آن به فرمت های دیگر نظیر MP3 استفاده کنید . 
Cpp : فرمتی که نشان دهنده فایل های زبان برنامه نویسـی C++ می باشد . زمانیکه یک پروژه C++ را در یک محیط نرم افزاری مانند ویژوال استـودیو می سازید ، کد های برنامه درون این فایل و سر باره ها و اطلاعات مربـوط به متغیر ها و کلاس ها درون فایلی با پسوند h که نشان دهنده سرباره یا اطلاعـات header می باشند ، قرار می گیرند . 

css-back-to-basic


CSS : فایل فرمت بندی صفحـــات وب که توسط فایل های HTML مورد استفاده قرار می گیرند . با استفاده از این فایل ها می توانید سبـــک های مختلفی را برای اجزائ یک صفحه مانند جداول ، فونت ها و … پیکر بندی کنید . 
روش خواندن فایل های دارای این پسوند هم به این صورت است که در یک صفحـه وب ، در قسمت <head> یک لینک به آن را می سازید . 
. به طور مثــــال اگر فایلی به نام default.css داشته باشیم ، نمونه زیر این موضوع را نشان می دهد : 
 < Link rel="stylesheet" type="text/css" href="default.css"/>

5/5 - (2 امتیاز)

نظرات در مورد : نگاهی به پسوند های رایج در دنیای کامپیوتر

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *