نقد و بررسی دقیق بازی کالاف دیوتی و فری فایر

نقد و بررسی دقیق بازی کالاف دیوتی و فری فایر

با پیشرفت علم و تکنولوژی، صنعت گیم نیز در دو دهه اخیر رشد و توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است و سالانه هزاران بازی در سبک های مختلفی همچون تیراندازی، اکشن، جنگی، بتل رویال، استراتژی، شبیه سازی، معمایی و پازلی، مسابقه ای، هیجانی، ماجراجویی، آرکید، کژوال، اجتماعی، خانوادگی و … طراحی و تولید می شوند. محبوبیت بالای این بازی ها باعث شده است که رسانه ها، سایت ها، افراد، شرکت ها و خبرگزاری های مختلف به این حوزه ورود کرده و فعالیت داشته باشند.

نقد و بررسی بازی های موبایلی یکی از کارهایی است که بسیاری از منتقدان و رسانه ها به آن می پردازند و بازی های مختلف را از جنبه های مختلف ساختاری زیر ذره بین قرار می دهند. بازی های کالاف دیوتی و فری فایر از جمله محبوب ترین و پردانلودترین بازی های چند سال اخیر بوده اند که همواره در فهرست بهترین بازی های موبایلی جهان حضور داشته اند. این بازی ها تقریبا دارای سبکی مشابه هستند و می توانند هیجان و لذت بسیار زیادی به گیمرها منتقل کنند. در ادامه مطلب نقد و بررسی دقیق بازی کالاف دیوتی و فری فایر از جنبه های مختلف ساختاری پرداخته خواهد شد و این دو بازی باهم مقایسه می شوند.

 

نقد و بررسی بازی Call Of Duty Mobile و Free Fire

بازی کالاف دیوتی موبایل به عنوان یکی از بهترین محصولات کمپانی اکتیویژن شناخته می شود که بعد از انتشار بیش از 15 نسخه از مجموعه بازی های ندای وظیفه در اختیار بازیکنان قرار گرفته است. این بازی از سال 2019 در دسترس بازیکنان قرار گرفته است و اکنون در فصل 14 خود در حال پیگیری است و گیمرها می توانند به کاراکترها، نقشه ها، تجهیزات، سلاح ها، حالت ها و مودهای مختلفی دسترسی داشته باشند و چالش های مختلفی را تجربه کنند. بازی Free Fire نیز محصول کمپانی 111dots Studio می باشد که در سبک اکشن و بقا ساخته شده و در سال 2017 عرضه گشته و تاکنون میلیون ها بار توسط گیمرهای سراسر جهان دانلود شده است. هر دو بازی از جمله بهترین بازی های تاریخ صنعت گیم در سبک خود به شمار می روند و رکوردهای ویژه ای به نام خود ثبت کرده اند. از جمله مهم ترین جنبه های این بازی ها که مورد نقد و بررسی قرار گرفته است می توان موارد زیر را عنوان کرد:

داستان بازی ها

از نظر داستانی نمی توان گفت کالاف دیوتی منسجم و هدفمند عمل کرده است اما بازیکن به خوبی می تواند با آن ارتباط برقرار کند و چالش های جذابی پیش روی آنها قرار می دهد. بازیکنان می توانند با سایر گیمرهای جهان به رقابت بپردازند. شخصیت ها و کاراکترهای مختلفی در بازی حضور دارند که می توانند از آیتم های مختلفی بهره ببرند و جذابیت بازی را بالا ببرند. گیمرها می توانند در حالت های مختلفی همچون PVP پنج نفره، حالت زامبی و … با سایر بازیکنان به رقابت بپردازند. به صورت کلی نمی توان ایراد زیادی به بخش داستان بازی گرفت چرا که سازنده های بازی تمرکز خود را بر روی بخش های دیگر بازی معطوف کرده اند.

داستان بازی Free Fire شباهت بسیار زیادی به بازی PUBG MObile دارد. در حقیقت داستان این بازی روایتگر گیر افتادن بازیکنان در یک جزیره دور افتاده است که باید برای بقای خود تلاش کنند. روند بازی به گونه ای است که چالش ها و اتفاقات مختلفی پیش روی بازیکن قرار دارد و می تواند جذابیت های بسیار زیادی برای او داشته باشد.

گیم پلی بازی های COD و Free Fire

گیم پلی کالاف دیوتی همواره از نقاط مثبت این بازی بوده است. این بازی از بخش های مختلفی مانند بخش ‌های چندنفره Team Deathmatch،Domination،Search & Destroy و Frontline تشکیل شده اند که هرکدام ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی دارند. بازیکنان در هرکدام از این بخش ها می توانند در نقشه های مختلفی مانند Hijacked و Crash حضور داشته باشند و مهارت ها و توانایی خود را به چالش بکشند. به صورت کلی گیم پلی این بازی از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند هر بازیکنی را برای ساعت ها سرگرم کند. مسابقات و رویدادهای مختلفی در این بازی به صورت هفتگی برگزار می شود و بازیکن می تواند جوایز مختلفی به دست بیاورد

  • وجود ربات ها در برخی از نقاط بازی به جای بازیکن را می توان از ایرادهای بخش گیم پلی دانست که به دلیل کمبود بازیکن در بخش هایی از بازی بوده است.

سیستم مبارزات و بخش گان پلی بازی در مقایسه با فصول گذشته تغییراتی داشته است و بازیکنان می توانند از انواع سلاح های سبک و سنگین استفاده کنند. تنوع و تعدد سلاح ها در هر کدام از بخش های بازی باعث شده است که جذابیت و هیجان بازی دوچندان شود. بازیکنان می توانند با خرید CP کالاف دیوتی نیز سلاح های مورد نظر خود را خریداری کرده و آیتم های دیگری را آپدیت کنند.

نقد و بررسی دقیق بازی کالاف دیوتی و فری فایر

گیم پلی فری فایر

بازی فری فایر نیز از نظر گیم پلی می تواند نمرات بسیار خوبی دریافت کند. این بازی از دید سوم شخص اجرا می شود و یک بازی شوتر مدرن به حساب می آید. بازیکنان در این بازی بعد از فرود به جزیره مراحل و ماموریت های مختلفی را پشت سر می گذارند و به سلاح های مختلفی دسترسی خواهند داشت. به صورت کلی گیم پلی بازی بسیار سریع و روان است و می تواند هر بازیکنی را به خود جذب کند.

 

تحلیل گرافیک بازی

کمپانی اکتیویژن با تلاش های زیادی که داشته توانسته یکی از بهترین گرافیک ها بازی های موبایلی را طراحی کند. گرافیک این بازی به صورت سه ‌بعدی و کاملا واقع‌گرایانه طراحی شده است. شخصیت ها، سلاح ها، تجهیزات، محیط بازی و … به طبیعی ترین و بهترین شکل ممکن طراحی شده اند و انیمیشن های بازی از تنوع بسیار خوبی برخوردار است. تمام جزئیات نقشه های بازی به خوبی به تصویر کشیده شده است. نورپردازی، جلوه های بصری، فیزیک اشیا و … به خوبی گرافیک بازی را به نمایش گذاشته اند. البته در بخش هایی از بازی باگ هایی وجود دارد و گاهی اپراتور بعد از کشته شدن ناپدید می شود که البته نمی تواند بازیکن را اذیت کند. البته منوهای گیج کننده بازی نیز می تواند به عنوان یک نقطه ضعف به شمار برود اما با وجود این مشکلات، گرافیک بازی نمرات بسیار خوبی از منتقدان دریافت کرده است.

استفاده از موتور گرافیکی یونیتی (Unity) در بازی فری فایر می تواند تجربه یک بازی بتل رویال عالی را به هر بازیکنی بدهد. جلوه های بصری عالی بازی، افکت های نوری، طراحی های محیطی، انیمیشن های بازی و … با بالاترین کیفیت ممکن طراحی و ساخته شده اند. گیمر در این بازی می تواند از شخصیت پردازی ها، سلاح ها، جنگل ها، محیط های بازی، تاریکی ها و … نهایت لذت را تجربه کند. البته از نظر گرافیکی بازی فری فایر هنوز نتوانسته در حد بازی کالاف دیوتی ظاهر شود اما نمرات خوبی از منتقدان دریافت کرده است.

موسیقی و صداگذاری بازی ها

قطعا هیچ بازیکنی از بازی های کالاف دیوتی و فری فایر لذت نخواهد برد مگر آن که از صداگذاری ها و موسیقی های بی نظیری بهره برده باشند. سازنده های هر دو بازی تلاش کرده اند که از تیم های حرفه ای و کار بلد در بخش موسیقی و صداگذار بازی ها کمک بگیرند. در هر دو بازی صداگذاری ها به بهترین و طبیعی ترین شکل ممکن طراحی شده اند و می توانند به بهترین شکل ممکن هیجان و جذابیت بازی را به گیمرها منتقل کنند.

صدای کاراکترها، صدای تیراندازی، صدای انفجارها، صداهای محیطی، صدای تجهیزات و وسایل، صدای عوامل محیطی و … همگی کاملا طبیعی و واقعی طراحی شده اند و بازیکن می تواند خود را در محیط بازی تصور کند. می توان گفت بخش موسیقی و صداگذاری این بازی ها بالاترین نمرات را از گیمرهای حرفه ای و منتقدان دریافت کرده است. در نقد و بررسی بازی های موبایلی همیشه صداگذاری اهمیت بالایی داشته است و همین باعث شده است که کمپانی های اکتیویژن و 111dots Studio در نسخه های آپدیت شده بازی های خود توجه بسیار زیادی به این فاکتور از بازی ها داشته باشند.

مقایسه دو بازی Call Of Duty و Free Fire از لحاظ ویژگی ها

برای نقد و بررسی بازی های کالاف دیوتی و فری فایر علاوه بر ویژگی های ساختاری اصلی مانند گرافیک و گیم پلی می تواند به فاکتورهای دیگری همچون سیستم کنترل و … پرداخت. تقریبا این دو بازی در تمامی فاکتورهای مهم ساختاری توانسته اند که نمرات بالایی از منتقدان و گیمرهای حرفه ای دریافت کنند و همواره در فهرست بهترین بازی های موبایلی قرار داشته باشند. به صورت کلی می توان این دو بازی را از جنبه های مختلفی باهم مقایسه کرد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

نقشه های موجود در بازی ها

از نظر تعداد و تنوع در نقشه ها می توان گفت که بازی فری فایر از رقیب قدرتمند خود پیشی گرفته است. هر چند که بازی کالاف دیوتی از دیدگاه های مختلف از بازی فری فایر برتر است اما این بازی فقط از یک نقشه برخوردار است و با انتقادهایی از جانب گیمرها مواجه شده است. بازی فری فایر از نقشه های مختلفی برخوردار است که مهم ترین آنها شامل نقشه های Bermuda و Purgatory و Kalahari می باشند. البته باید در نظر گرفت که در بازی کالاف دیوتی و در بخش مولتی پلیر بازیکنان می توانند از نقشه های مختلفی استفاده کنند.

تعداد گیمرها در بخش بتل رویال بازی ها

امروزه تقریبا تمام استودیوهای بازی سازی برای بازی های بتل رویال خود از 100 بازیکن بهره می برند و این تعدد به یک استاندارد جهانی تبدیل شده است هر چند که بازی های شناخته شده ای مانند Apex Legends وجود دارند که از این استاندارد پیروی نمی کنند. بازی کالاف دیوتی در بخش بتل رویال خود از 100 بازیکن استفاده کرده است. بازی فری فایر هنوز از این استاندارد پیروی نکرده است و فقط از 50 بازیکن استفاده می کند. البته باید به این تعداد بازیکن، ربات ها را نیز اضافه کرد.

گرافیک و حجم بازی ها

همانطور که در بخش های قبلی نیز عنوان شد کالاف دیوتی از نظر گرافیکی کیفیت بالاتری از رقیب خود دارد و حجم آن نیز بالاتر است و تقریبا می توان گفت حجم این بازی 4 برابر بازی فری فایر است. قطعا از نظر گرافیکی فری فایر هنوز راه زیادی در پیش دارد تا بتواند هم سطح کالاف دیوتی شود اما با تمام این تفاسیر می تواند گیمرها را راضی نگه دارد.

تعداد بخش ها و حالت های بازی ها

از نظر تعداد مود حالت بازی نیز می توان گفت بازی Free Fire دارای حالت های متنوعی از جمله حالت های Battle Royale و TDM و Multipe Event می باشد که هر کدام دارای ویژگی ها و قابلیت های منحصر به فردی هستند. در طرف دیگر بازی کالاف دیوتی دارای یکی بخش جذاب و هیجان انگیز دیگر به نام بخش زامبی ها می باشد که تنوع و هیجان بازی را بیشتر کرده است و به راحتی آدرنالین خون گیمرها را بالا می برد

سطح بهینگی بازی های کالاف دیوتی و فری فایر

همانطور که گفته شد هر کدام از بازی های موبایلی دارای ویژگی های ساختاری خاص و منحصر به فردی هستند و بازیکنان برای اجرای آنها باید به گوشی های موبایل با قطعات سخت افزاری خاصی دسترسی داشته باشند. از آنجا که بازی کالاف دیوتی یک بازی سنگین و حجیم است بازیکنان برای تجربه آن نیاز به گوشی هایی با ویژگی های سخت افزاری بالایی هستند و گوشی باید از قدرت بالایی از نظر گرافیک برخوردار باشد. بازی فری فایر شرایط متفاوتی دارد و بازیکنان می توانند حتی با استفاده از گوشی های میان رده و نه چندان قوی نیز آن را اجرا کرده و از آن لذت ببرند.

گیم پلی و گان پلی بازی ها

در بخش گیم پلی و گان پلی نیز می توان بدون هیچ شک و تردیدی بازی کالاف دیوتی را بسیار برتر از بازی فری فایر دانست چرا که تنوع و تعدد سلاح و تجهیزات، مراحل و ماموریت ها، حالت ها و … بسیار بهتر عمل کرده است و نمرات بسیار بالاتری از فری فایر دریافت کرده است.

به صورت کلی با مقایسه این دو بازی می توان به راحتی دریافت کرده بازی کالاف دیوتی از نظر ویژگی ها و قابلیت های ساختاری وضعیت مطلوب تری دارد و می تواند جذابیت های بیشتری برای بازیکنان داشته باشد. بازی فری فایر می تواند برای بازیکنانی که حرفه ای نیستند و از گوشی های رده بالا و مناسب برخوردار نباشند انتخاب بسیار خوبی باشد در حالی که بازی کالاف دیوتی می تواند هیجان بالایی برای بازیکنان حرفه ای داشته باشد. این دو بازی همیشه در بین پردانلودترین بازی های جهان در چند سال اخیر حضور داشته اند. در سایت نسیم آنلاین مقاله ای با عنوان 10 بازی موبایلی پر دانلود در سال 2021 منتشر شده است که می تواند اطلاعات کاملی در مورد محبوب ترین بازی های جهان در سال 2021 به گیمرها ارائه کند.

سخن پایانی

بازی های Call Of Duty Mobile و Free Fire از جمله بازی هایی هستند که در سبک بازی های تفنگی، اکشن، تیراندازی و ماجراجویی طبقه بندی می شوند و از محبوبیت بسیار زیادی در میان گیمرهای سراسر جهان برخوردار هستند. این بازی ها تاکنون بیش از 100 میلیون بار دانلود شده اند و همیشه در فهرست پردانلودترین بازی های موبایلی جهان حضور داشته اند. نقد و بررسی هایی که توسط کارشناسان متخصص و گیمرهای حرفه ای بر روی این دو بازی صورت گرفته است و نمرات بسیار خوبی نیز دریافت کرده که البته بازی کالاف دیوتی برتری قابل توجهی در بسیاری از فاکتورها دارد.

هر دو بازی می توانند جذابیت های زیادی برای بازیکنان داشته باشند البته بازی کالاف دیوتی می تواند برای بازیکنان حرفه ای جذاب تر باشد. گیمرها می توانند برای دانلود دریافت بازی های مورد نظر خود به رسانه بازی ایموجو مراجعه کنند و در سریع ترین زمان ممکن آنها را دریافت کنند. همچنین این سایت خدمات دیگری مانند نقد و بررسی بازی ها، دانلود بازی، آموزش بازی، رفع مشکلات، ترفند بازی ها و … به گیمرها و کاربران ارائه می کند.

پایان رپورتاژ آگهی /

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقد و بررسی دقیق بازی کالاف دیوتی و فری فایر

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *