نقد و بررسی تبلت گلکسی تب S5e سامسونگ

همه ما تا حدی عاشق محصولات لوکس هستیم، چه نیازی به آن‌ ها داشته باشیم یا نه، همیشه می خواهیم که برندی بهتر با امکاناتی بالا تر خریداری کنیم. شاید دوست داریم جلوی دوست و رفیقمان کمی  پز داده و شاید هم فقط به خاطر احساس شخصی خوبی که بهمان دست می دهد دست به چنین اقداماتی می زنیم. ممکن است این انتخاب یک روکش چرمی درجه یک ماشین باشد یا دستگاه موبایلی که از آنچه به نظر می رسد، گران تر است. گلکسی تب S5e سامسونگ با نمایش دهنده خیره کننده ای که دارد دقیقا از همین تعاریفی که به آن اشاره کردیم تبعیت می کند.

من چند هفته ای از این تبلت لوکس استفاده کردم و به شما اطمینان می دهم که از خریداری آن پشمان نمی شوید. این تبلت هوشمند از آن تبلت های درجه دویی نیست که بخواهد مثل یک کتاب قدیمی گوشه قفسه شما خاک بخورد و بلا استفاده بماند‌‌‌.

طراحی لوکس

سامسونگ خوشبختانه از نظر استایل طراحی با سبک تولید گلکسی تب S5e عملکرد عالی داشته است. بالاخره بحث تبلت است و سال هاست که این دستگاه های هوشمند شکل و شمایل خود را حفظ کرده و دستخوش تغییرات زیادی نبوده اند. این تبلت نیز از لحاظ طراحی محصولی ساختار شکن و منحصر به فرد نیست، اما معیار و جنبه های مهم فردی خود را به خوبی رعایت می کند. اندازه صفحه نمایش آن معقول بوده و نمایشگری ۱۰.۵ اینچی دارد، و وزن بدنه فلزی آن به شکل حیرت آوری سبک می باشد. ضخامت کلی آن ۵.۵ میلی متر است که اگر بخواهد ظاهری جمع و جور تر و آراسته تر داشته باشد به تکه کاغذی ظریف تبدیل خواهد شد.

حاشیه ها و لبه های اطراف نمایشگر به اندازه کافی باریک هستند، اما نه آنقدر که در دست گرفتن تبلت مشکل ایجاد کنند. نمی توان ایراد چندانی به حاشیه های آن گرفت به این دلیل که اگر اندازه قابل قبول آن ها کوچک تر شود، هنگام تماشای محتوای مختلف و جابجایی میان صفحات حتی با دست های کوچک نیز نمایشگر را لمس می کنید، که بسیار آزار دهنده خواهد بود. بدنه باریک و خوش فرم فلزی آن در هنگام استفاده احساس خوبی به کاربر منتقل کرده و نه تنها از دور، بلکه در کاربرد های روزانه نیز لوکس بودن و کیفیت بالای طراحی ساختاری آن را حس می کنید. قطعا با به دست گرفتن تب S5e لبخندی بر لبان شما خواهد نشست.

در پشت بدنه این تبلت هوشمند، دوربین آن در یک جایگاه لبه دار قرار گرفته است و هنگامی که آن را روی میز بگذارید برخورد مستقیمی با سطح پایینی خود خواهد داشت‌. جدا از مارک شرکت سازنده سامسونگ و AKG، در قسمت پشتی تبلت لنز های دوربین و بند های آنتن تنها عامل های حواس پرتی می باشند. طراحی این بخش نیز بسیار ساده، شیک و فوق العاده تمیز انجام گرفته است. اگر به بخش های کناری تب S5e سامسونگ برسیم، یک کانکتور برای متصل کردن صفحه کلید، چهار بلندگو،  اسلات کارت ماکرو اس دی و اتصال یو ای بی تایپ C را مشاهده خواهید کرد. همه این ها به کنار، متاسفانه خبری از جک هدفون ۳.۵ میلی متری نیست. پس اگر همچنان از هندزفری های سیمی استفاده می کنید، بهتر است با خریداری این تبلت لوکس یک هدفون بی سیم نیز کنار آن تهیه کنید.

حال این سوال پیش می آید که سنسور اثر انگشت کجاست؟ سامسونگ آن را بر روی دکمه خاموش و روشن در لبه سمت راست تبلت تعبیه کرده و درست در بالای دکمه تنظیم صدا قرار گرفته است. اگرچه در مدل هایی مثل گلکسی S10e چنین ویژگی مشابهی را داشتیم، در تبلت S5e با اینکه پاسخگویی سریع و دقیقی دارد، اما کمی بیش از حد کوچک بوده و از حاشیه های کناری بلند تر است. اکثر مواقع برای یافتن آن انگشت خود را بر روی لبه ها کشیده و بعد از چند تلاش ناموفق مجبور شدم که صفحه نمایشگر را چرخانده تا آن را پیدا کنم. اینطور نیست که سامسونگ مجبور باشد سنسور اثر انگشت خود را انقدر ریز و کوچک طراحی کند. لبه های تبلت اندازه و جای کافی برای اضافه کردن یک دکمه درشت تر را داشته و اگر طراحی مثل حسگر اکسپریا ۱۰ پلاس سونی داشت، هم استقبال بیشتری از آن می شد و هم از لحاظ ارگونومیک گزینه مناسب تری بود.

بدنه باریک فریبنده تب S5e سامسنگ با اینکه ظریف و زیبا به نظر می رسد، تا حدی استرس زا نیز خواهد بود‌. با اینکه در استفاده خود مشکلی برای‌ آن پیش نیامد، اما طراحی ظریفش من را از لحاظ میزان شکنندگی و دوام کلی اش نگران می کرد‌. در یک پرواز طولانی تبلت هوشمند را در کوله خود قرار داده و در تمام طول مسیر به این فکر بودم که هر لحظه ممکن است فریم آن کج شده یا نمایشگرش ترک بردارد. که خوشبختانه سالم و سلامت به مقصد رسید و هرگز مشکلی برای آن پیش نیامد. با این اوصاف به شخصه ترجیح می دهم که این دستگاه نازک و زیبا را در کیس شیک و جذابش قرار داده تا از نگرانی مستمر خود کمی در امان باشم.

نمایشگری بسیار زیبا، کیفیت صدایی معمولی

اگر بخواهیم یکی از نقاط قوت سامسونگ را نام ببریم، قطعا نمایشگر های عالی ساخته شده توسط آن ها یکی از اولویت های ما محسوب می شوند. این کمپانی در زمینه توسعه نمایشگر های فوق العاده تبحر خاصی داشته و اگر روراست باشم، صفحه نمایش تعبیه شده در گلکسی تب S5e واقعا خیره کننده است. پنل آمولد ۱۰.۵ اینچی دارای رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ بوده و در هر شرایط متفاوتی با شکوه به نظر خواهید رسید. حجم رنگ ها آنقد زیاد و زنده هستند که حتی محتوایی قدیمی نیز چهره ای جدید به خود گرفته و از نگاه کردن به آن خسته نمی شوید. از این تبلت برای دیدن چند سریال مختلف استفاده کردم و با اینکه مجبور بودم روشنایی صفحه را پایین بیاورم اما تصاویر روی نمایشگر همچنان از کیفیت و نور کافی برخوردار بوده و سطوح سیاه از تاریکی خاصی رنج نمی برند.

این فقط ویدیو ها نیستند که تجربه ای فوق العاده به ارمغان می آورند. سبکی طبیعی آن برای خوانندگان کتاب و کسانی که به بازی های ویدئویی علاقه مند هستند بسیار کاربردی خواهد بود. به شخصه ساعت ها برای مطالعه کتاب های مختلف از این تبلت هوشمند بهره بردم و با تغییر پس زمینه از سفید به رنگ کاغذی نه چشم هایم اذیت شد و نه دست هایم خسته شدند. تجربه بازی های ویدئویی نیز از طرف دیگر لذت دو چندانی دارد. از آنجایی که وزن بدنه بسیار کم است، به صورت پیاپی قادر هستید بازی های مختلف را برای مدت های طولانی انجام داده و از کیفیت بصری جدید که به لطف نمایشگر های فوق العاده تب S5e سامسونگ در دسترستان قرار گرفته است حسابی کیف کنید.

اگر جنبه های تصویری این تبلت را مد نظر قرار دهیم، تب S5e هیچ جای سوالی را باقی نخواهد گذاشت. اما این امر برای کیفیت صدا نیز صدق می‌کند؟ چهار بلندگو در تب S5e وجود دارد که توسط متخصصان صوتی AKG با همکاری با سامسونگ تنظیم شده و از Dolby Atmos پشتیبانی می کنند. با تغییر حالت صفحه نمایشگر از عمودی به افقی صدا به صورت مجدد جهت گیری خواهد کرد. با تمام این تلاش ها و طراحی های انجام گرفته توسط این شرکت، کیفیت نهایی صدا همچنان خوب بوده، اما به هیچ عنوان عالی نمی باشد.

حجم صدای موجود بالاست، اما صداها عموما در ترکیب گم شده و بالا بردن میزان صدا نیز اوضاع را بهتر نمی کند. بدنه تبلت با سر و صدای تولید شده خواهد لرزید، ولی در مورد حجم باس چنین اتفاقی نمی افتد. اگر واقع بین باشیم میزان باس صدا انقدر کم است که می توان آن را به راحتی نادیده گرفت. اگرچه چنین اقداماتی از طرف مهندسین طراحی نیز خیلی انتظار نمی رفت. به این دلیل که بدنه ظریف و باریک تب S5e سامسونگ فضای زیادی برای بلندگو ها باقی نذاشته و این شیوه قرارگیری آن ها برای خروجی صدا هنگام نگه داشتن تبلت هوشمند خیلی هم دور از منطق نیست.‌ مورد مشابهی که قبلا در سری گلکسی تب S4 مشاهده کرده بودیم.

عملکرد و باتری

اگر آمار و ارقام روی کاغذ گلکسی تب S5e سامسونگ را ملاک اصلی قرار دهیم، از مشاهدات خود خیلی هیجان زده نمی شویم. سخت افزار های موجود چندان رده بالا نیست و در سطح یک گوشی هوشمند پایه ای خواهند بود. پردازنده اسنپ دراگون کوالکام ۶۷۰ و رم های ۴ یا ۶ گیگابایتی که مشابه انتخاب های موجود در پیکسل 3a گوگل می باشند. اما اگر در استفاده سخت افزار را سنجیده و واقع گرایانه به عملکرد آن نگاه کنیم، فکر نمی کنم برای خواندن کتاب ها، انجام فعالیت های روزمره و حتی تجربه بازی های مختلف به مشکل خاصی بر بخورید.

  • Antutu 3DBench: ۱۵۲،۶۴۶
  • Geekbench 4 CPU: تک هسته ای ۱۶۰۴، چند هسته ای ۵۶۲۷
  • 3DMark Sling Shot Extreme: ۱۵۳۶ (ولکان)

این بنچمارک ها و اعداد به دست آمده به طبع قابلیت رقابت با تبلت های درجه یک با سخت افزار های قدرتمند را نخواهند داشت. اما موردی نیست که در استفاده روزمره بخواهد مشکلی برایتان به وجود آورد‌. گلکسی تب S5e سامسونگ با آمار و ارقامی که ارائه می کند، هیچوقت احساس ضعف و ناکارآمدی سخت افزاری را در حد یک گوشی هوشمند میان رده به شما منتقل نمی کند. اگرچه از لحاظ رنج قیمتی مشابه، نسبت به رقیب اصلی خود یعنی آیپد ایر کمپانی اپل در زمینه سخت افزار حرف زیادی برای گفتن نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید  بیکسبی 2 یه طور رسمی با گلکسی نوت 9 عرضه خواهد شد

این تبلت هوشمند از باتری ۷۰۴۰ میلی آمپری تغذیه کرده که برای استفاده مداوم انرژی بسیار زیاد و کافی تولید می کند. با تماشای روزانه فیلم ها، کارکرد معمولی و به کارگیری برنامه ها، این باتری توانایی فعالیت ۵ روزه را داشته و بدون نیاز به شارژ قادر هستید تا این مدت از امکانات موجود دستگاه خود بهره ببرید. همچنین اگر از تبلت استفاده نکرده و آن را در حالت استند بای قرار دهید، شارژ مصرفی انقدر کم است که اصلا به چشم نخواهد آمد. عموما چنین تبلت های هوشمند از لحاظ انرژی و باتری عملکرد فوق العاده ای ندارند، به همین روی این قابلیت تب S5e سامسونگ در نگه داری شارژ امری حائز اهمیت محسوب می شود.

دیگر ویژگی مهمی که باعث منحصر به فردی تب S5e می شود، پهنای دسترسی آن به وای فای می باشد. فاصله ای که برای اتصال به اینترنت مودم نیاز دارید حتی از گوشی های هوشمندتان بیشتر است و برای استریم کردن گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

دوربین

اگر علاقه مند به تصویر برداری با تبلت هوشمند خود هستید، بهتر است انتظار عکس هایی حیرت انگیز را نداشته باشد. دوربین ۱۳ مگاپیکسلی گلکسی تب S5e سامسونگ با دیافراگم f/2.0 مسئولیت عکسبرداری را بر عهده داشته و برای دوربین جلو از یک لنز ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم مشابه  استفاده می کند. نتایج به دست آمده قابل قبول هستند و از رنگ های متناسب، مناطق سیاه واضح و آسمانی آبی بدون اشباع بیش از حد بهره خواهند برد‌.

اگرچه تصاویر خیلی احساس زنده بودن را منتقل نمی کنند و احتمالا از نتایج به دست آمده در نور کم رضایت مند نمی باشید. تصاویر از نزدیک نیز از کمبود جزئیات رنج می برند. دوربین از لحاظ نرم افزاری قابلیت های شخصی سازی و فیلتر های متنوعی ارائه می کند. با استفاده از دوربین جلو نیز از فیلتر های اسنپ چت و فوکوس زنده بهره مند هستید که همگی عملکرد مناسب و خوبی دارند.

با توجه به تعداد دفعاتی که از دوربین های گلکسی تب S5e سامسونگ استفاده می شود، نتایج را می توان مناسب و کافی خطاب کرد. اما اگر عکس برداری و کیفیت خروجی تصاویر برایتان حائز اهمیت هستند بهتر است سراغ تبلت هوشمندی مثل آیپد ایر اپل بروید که در این زمینه امکانات بهتری را ارائه می دهد.

نرم افزار One UI

شرکت سامسونگ دارای نرم افزار شخصی سازی شده خود با نام One UI 1.1 است که از طریق اندروید پای ۹ بر روی سیستم ها نصب می شود. تجربه ای مشابه سیستم عامل های گوشی های هوشمند سامسونگ ارائه داده و از قابلیت های مناسبی بهره مند است‌. طراحی تمیز، متنوع و خوبی داشته و با اندروید موجود در گوشی هایی مثل پیکسل گوگل تفاوت دارد. این یونیفورمی که به تن کرده است جلوه ای جدید و رنگارنگ به آن اضافه کرده که خود نکته مثبت مهمی خواهد بود‌. آیکون نرم افزار ها از اندازه مناسب و درستی برخوردار بوده و جابجایی میان صفحات خیلی روان و پاسخگو انجام خواهد گرفت. اگرچه در برخی مواقع این نرمی سیستم عامل دچار تاخیراتی هر چند جزئی نیز می شود.

این کندی عملکرد مسئله ای سخت افزاری نیست، بلکه بیشتر یک انتخاب و شیوه طراحی است که سامسونگ برای پیمایش دقیق تر و بهتر صفحه ها آن را به کار گرفته است‌. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کاربران آزاردهنده باشد انتقال محتوای ویدئویی از کامپیوتر ها به تبلت خواهد بود. آن را توسط یک کابل به مک بوک متصل کرده و می بینید که در هیچ شرایطی قادر نیستید محتوای مورد نظر را انتقال دهید‌. مدیریت دستگاه اندروید عمل نمی کند و نسخه نرم افزاری مک سامسونگ نیز زیادی قدیمی شده است. به همین روی هیچ روش سریع دیگری وجود ندارد که به شما اجازه دهد فایل های ویدیویی سنگین را میان تبلت و مک بوک جابجا کنید. دومین گزینه ای که پیش رویتان است، استفاده از گوگل درایو می باشد که خود بسیار زمان بر خواهد بود‌.

حال نوبت به بیکسبی می رسد. کافی است صفحه اصلی خانه نمایشگر خود را به راست بکشید تا با حجم انبوهی از کارت های اطلاعاتی مواجه شوید. اخبار، یوتیوب، داستان ها و گالری تبلت همگی از کارت های موجود در این بخش بوده که خوشبختانه قادر هستید در صورت عدم نیاز به هر یک، به راحتی آن ها را حذف و شخصی سازی کنید. ولی متاسفانه قادر نیستید تغییری در نظم های آن ها صورت دهید.

به شخصه Bixby Home قابلیتی نبود که بخواهم خیلی از آن استفاده کنم، اما واضح است که سامسونگ تلاش زیادی برای بهبود دستار مجازی خود کرده است. گلکسی تب S5e سامسونگ نیز دارای قابلیت Bixby Voice بوده و با استفاده از دکمه پاور قادر هستید دستیار صوتی را فعال کنید. دستیار صوتی بیکسبی به نحو احسنت کار خود را انجام داده و دستورات را به درستی اجرا می کند. کافی است از دستور Hey Bixby بهره ببرید تا از فعال بودن ویژگی های آن اطمینان حاصل کنید‌. اکثر امکانات در دسترس بیشتر مناسب گوشی های هوشمند هستند تا تبلتی که قرار است طول عمر خود را در خانه شما بگذراند. به عنوان مثال، دستورات سریع بیکسبی برای تغییرات تنظیمات نمایه ها در محل کار یا در هنگام رانندگی کاربرد بسیاری خواهد داشت‌. به شخصه تبلت خود را خیلی از خانه خارج نکرده که باعث می شود اکثریت این دستورات بلا استفاده باقی بمانند و کاربرد خاصی نداشته باشند.

همه این ها به کنار، در یک مقیاس کلی، سیستم عامل تب S5e هم از جذابیت ظاهری خوبی بهره برده و هم از لحاظ استفاده بسیار ساده و روان است. به همین روی زندگی کردن با چنین دستگاه هوشمندی خیلی راحت و بی دردسر خواهد بود‌.

قیمت، دسترسی و گارانتی

تبلت هوشمند گلکسی تب S5e سامسونگ با حافظه های ۶۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایتی با قیمت های ۴۰۰ و ۴۷۰ دلار در بازار فروش در دسترس کاربران قرار گرفته است.  اگر به دنبال نسخه ای هستید که از قابلیت LTE  4G پشتیبانی کند، متاسفانه عرضه محدود آن فقط با Verzion در آمریکا انجام گرفته و قیمتی معادل با ۴۸۰ دلار خواهد داشت. در حالی که در انگلستان همین مدل مشابه ۴۳۰ پوند قیمت گذاری شده است. بهتر است برای مشاهده بهترین معاملات ارزانی که در دسترس هستند در اینترنت یک جستجوی سریع انجام دهید تا مناسب ترین گزینه مد نظر خود را پیدا کنید.

سامسونگ در ایالات متحده گارانتی یک ساله را برای نقص های تولیدی و در اروپا گارانتی دو ساله ای برای تبلت هوشمند تب S5e در نظر گرفته است‌.

نتیجه گیری

یک تبلت هوشمند اندرویدی فوق العاده با طراحی شیک و زیبا که همراه مناسبی برای فیلم دیدن و تجربه بازی ها خواهد بود. سیستم عامل روان و شکیل گلکسی تب S5e قطعا ویژگی مهمی محسوب شده و طول عمر باتری بالایی که دارد آن را به یکی از اولویت ها تبدیل می کند. همچنان با کاهش های قیمتی که داشته است قطعا ارزش یک بار بررسی را خواهد داشت‌‌.

آیا جایگزین بهتری وجود دارد؟

بله، تبلتی که اکثر مردم آن را خریداری می کنند، آیپد شرکت اپل. با قیمت ۵۰۰ دلاری اصلی و نمایشگر ۱۰.۵ اینچی، که با خریداری مدل کوچک تر ۹.۷ اینچی این قیمت به ۳۳۰ دلار می رسد‌. حاشیه های درشت آن کمی چهره ای سنتی داشته، اما از لحاظر نرم افزاری و سیستم عامل عملکردی فوق العاده خواهد داشت. صفحه نمایش آن نیز به شکل مشابهی زیبا و با کیفیت است و همچنین اگر روزی قصد تعویض را داشته باشید، از قابلیت فروش بالایی بهره می برد.

از طرف دیگر اگر به دنبال یک محصول اندرویدی کاربردی تر هستید، گلکسی تب S4 جایگزین خوبی خواهد بود. هم قیمت به صرفه تری داشته و هم از امکانات به روزی استفاده می کند. اگر هم به داشتن جدید ترین محصول موجود در بازار پا فشاری می کنید، گلکسی تب S6 با به روز ترین سخت افزار در اختیار کاربران قرار گرفته است.

طول عمر آن چقدر است؟

گلکسی تب S5e سامسونگ ضد آب نیست و به خاطر طراحی ظریف و باریکی که دارد چندان با دوام و سر سخت نیز نمی باشد. به همین روی برای اینکه مدت زیادی قادر باشید از آن استفاده کنید، بهتر است حسابی از این تبلت هوشمند مراقبت کنید. برخلاف گوشی ها، تبلت ها به صورت سالانه و زود به زود از رده خارج نشده و به این دلیل که تغییرات سخت افزاری زیاد در آن ها همیشگی نیست، طول عمر کلی آن ها کمی بیشتر خواهد بود. به همین روی با استفاده درست قادر هستید تا ۴ سال حتی فراتر از آن از این تبلت هوشمند سامسونگ استفاده کنید.

آیا ارزش خرید دارد؟

اگر خلاصه مفید بگویم، بله. هم سخت افزار خوبی دارد و هم لوکس و مجلل است. گلکسی تب S5e سامسونگ برای دوست داران سیستم عامل های اندروید تبلت میان رده ای عالی با قیمتی متناسب است.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نقد و بررسی تبلت گلکسی تب S5e سامسونگ

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *