چطور بفهمیم مک بوک ما ویروسی شده است ؟ (نحوه اسکن ویروس ها)

مک بوک

یکی از شهرت های کمپانی اپل به امنیت بسیاری بالای دستگاه های آن است. بسیاری از افراد زمانی که تصمیم به خرید یک دستگاه دیجیتال با امنیت بسیار بالا را دارند، در ابتدا به یاد دستگاه های کمپانی اپل می افتند اما متاسفانه باید هم اکنون به شما بگوییم که دیگر اینطور نیست ! دیگر لپ تاپ ها و سیستم عامل های کوپرتینویی ها آنقدرها که تصورش را می کردید، امنیت بالایی ندارد. در صورتی که رفتارهای غیرعادی از مک بوک خود را شاهد بودید، یقین بدانید که دستگاه شما آلوده به ویروس شده است.

در این بخش تصمیم داریم تا از نحوه ی حذف و اسکن این ویروس ها در سیستم عامل مک (Mac OS) برایتان اطلاعات و ترفندهایی را بیان کنیم. در صورتی که شما نیز از کاربران مک بوک های کمپانی اپل هستید، حتما در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید رفتارهای ناهنجاری که از ویروس ها ناشی می شود را تشخیص دهید و برای پیشگیری از اتفاقات غیر منتظره آماده باشید.

مک بوک

نرم افزارهای مخرب سیستم عامل مک چه مشخصه هایی دارند؟

اساسا نرم افزارهای مخرب در سیستم عامل مک کمپانی اپل به شکل های متفاوتی نمایان می گردند که در ادامه به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم:

  • نرم افزار مخرب OSX/Dok: این نرم افزار مخرب یکی از خطرناک‌ ترین نرم افزارهای سیستم عامل مک می باشد. این وروس با استفاده از فایل های زیپ به ایمیل‌ کاربر قربانی منتقل می گردد. در صورتی که اجرا شود، صفحه‌ ی Login اپ استور اپل را با صفحه‌ ی اصلی خود نرم افزار عوض می‌ کند و هر دفعه که مک بوک خود را بوت می کنید، اجرا خواهد شد. این نرم افزار مخرب همرمان با بالا آمدن سیستم عامل از شما یک پسورد ادمین درخواست می نماید. در نهایت با دریافت یک پسورد می‌ تواند به تمامی مجوز‌های فعالیت موردنیاز دسترسی یابد و به هدف اصلی خود که قابلیت دسترسی به ترافیک‌ های ورودی و خروجی مک بوک می باشد، برسد.
  • نرم افزار های مخرب Meltdown و Spectre: سیستم عامل مک اپل از زمانی که این نرم افزار مخرب در پردازنده های کمپانی اینتل در سال 2018 میلادی کشف شدند، نسبت به این بدافزار آسیب پذیر شد. اساسا این باگ به یک هکر این امکان را داد تا با استفاده از بارگذاری اطلاعات کش، تمامی داده ها را به سرقت ببرد.
  • نرم افزار مخرب OSX/MaMI: در سال 2018 میلادی همچنین شاهد حضور یک نرم افزار مخرب به نام OSX/MAMI بودیم. این ویروس به هکر‌ها این امکان را داد تا یک مجوز دسترسی اصلی را نصب نمایند و بتوانند سرور‌های DNS را به سرقت ببرند.
  • نرم افزار مخرب OSX/Pirrit: در سال 2016 میلادی این نرم افزار مخرب شناسایی شد. ویروس مذکور در نسخه‌ های پایرت شده‌ ی نرم افزارهای مایکروسافت آفیس و فوتوشاپ مخفی شده بود و می‌ توانست به روت دسترسی های بسیار بالایی داشته باشد و به طور اتوماتیک نرم افزار‌هایی که مدنظر دارد را بر روی مک بوک شما نصب نماید.

مثال هایی تامل برانگیز

اگر کمی توجه داشته باشید، می بینید که تمامی نرم افزارهای مخرب به دلیل استفاده از منابع نامعتبر وارد این سیستم عامل شده اند؛ استفاده از نسخه‌ ی پایرت شده‌ و یا کرک شده ی اپلیکیشن‌ ها و یا دانلود نرم افزار‌ها از منابعی به غیر از App Store اپل که نمی‌ توان به آن اطمینان کرد. به عبارتی دیگر در صورتی که هرگز هیچکدام از اپلیکیشن ها را از محل هایی نا معتبر به جز اپ استور خود Mac Os دانلود نکنید، با هیچ یک از موارد بالا روبرو نخواهید شد. قطعا بعضی از مشکلات مربوط به مرورگرها سبب بروز یک سری ایرادات مهم در این سیستم عامل می گردد و از سویی دیگر جاوا اسکریپت نیز نگرانی‌ های بسیاری را ایجاد می نماید ولی با آپدیت مرورگر‌ها تا حد بسیار زیادی از درگیر شدن با نرم افزارهای مخرب و ویروس‌ ها در امان خواهید بود.

در صورتی که اگر نرم افزاری را از یک منبغ نامعتبر دانلود می کنید، لازم است تا درخصوص آن نسخه و منابع خود اطلاعات کافی را داشته باشید. گوگل نمودن نام محصول و شرایطی که دارد قطعا شما را یاری می کند تا مک بوک خود را از ویروسی شدن نجات بدهید. از سویی دیگر، در صورتی که از نسخه‌ ی پایرت شده‌‌ و یا کرک شده ی بعضی از نرم افزار‌ها در Mac OS استفاده می نماید و یا اینکه پلاگین‌ هایی خاص از وبسایت‌ ها دارید که اقدام به ارائه‌ ی فیلم‌ های پایرت شده می نماید، به احتمال با مسائلی روبرو هستید که لازم است آن‌ ها را مورد پیگیری قرار دهید.

نشانه های آلودگی Mac OS به نرم افزارهای مخرب

مک بوک

  • نمایش صفحات Pop-Up پی در پی و تبلیغات ناخواسته

اساسا نرم افزارهای مخرب مربوط به بخش تبلیغات یکی از ترفندهای قدیمی سازندگان آن ها می باشد که اکنون در سیستم عامل مک نیز مشاهده می گردد. در صورتی که تبلیغاتی را مشاهده می نمایید که قبلا آن ها را ندیده بودید، به خصوص به صورت مکرر و در سایت هایی که از هیچگونه تبلیغی استفاده نمی نمایند، این احتمال وجود دارد که سیستم عامل دستگاه شما آلوده به ویروس و یا نرم افزار مخرب شده است.

  • کاهش سرعت بی دلیل مک بوک
بیشتر بخوانید  بهترین لپ تاپ های 2015

بعضی از بدافزار‌های Mac OS می‌ توانند قسمتی از Bot Net باشند که به عنوان یک شبکه‌ ی جهانی از کامپیوتر‌ها محسوب می گردند می توانند در هر زمینه ی مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که مک بوک شما آلوده به ویروس گردد، احتمال دارد در یک حمله‌ ی DDoS به یک سایت ناشناس شرکت داشته باشد. بعضی از این روش ها به منظور استفاده از پردازنده‌ های کامپیوتر‌های مختلف به منظور ماین کردن ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین مورد استفاده قرار می گیرند. اساسا هر یک از این دلایل قسمتی از قدرت پردازنده را به خود اختصاص می دهند و سبب کاهش سرعت سیستم عامل می گردند.

  • اسکنر بدافزارها، وجود ویروس را تایید نمایند

آیا تصور می‌ کنید که مک بوک شما آلوده به ویروس شده است؟ مطمئن باشید. به منظور تایید آلوده شدن سیستم شما به ویروس نرم افزارهایی وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • BitDefender Virus Scanner: این آنتی ویروس کاملا رایگان می باشد. البته لازم به ذکر است که  به صورت رایگان ویروس‌ ها را برای شما حذف نخواهد کرد ولی به شما نشان می دهد که کدام قسمت از سیستم‌ شما آلوده می باشد تا بتوانید به طور دستی آن بخش را پاکسازی نمایید.
  • Malwarebytes برای Mac OSیکی دیگر از آنتی ویروس های قدرتمند دنیا به منظور مقابله با ویروس، آنتی ویروس Malwarebytes نام دارد. نسخه ی Mac این آنتی ویروس می‌ تواند تمامی بخش های سیستم عامل مک بوک شما را در کمتر از 30 ثانیه اسکن کرده و تمامی نرم افزارهای مخرب و ویروس‌ های یافت شده را حذف نماید.
  • ClamXAVاین آنتی ویروس در نسخه‌ ی مک با نام ClamAV شناخته می شود که به عنوان یک آنتی ویروس مشهور و البته Open Source محسوب می گردد و به راحتی می‌ تواند در پیدا کردن بدافزار‌ها و ویروس‌ ها شما را همراهی نماید.

در صورتی که هیچ یک از آنتی ویروس های مذکور در بالا هیچ اثری از ویروسی بودن سیستم شما در مک یافت نکردند، بعید است که دستگاه شما به بدافزار و یا ویروسی آلوده شده باشد ولی با تمامی این تفاسیر می‌ توانید با استفاده از App Store به دنبال سایر آنتی ویروس ها نیز باشید و آن ها را هم مورد آزمایش قرار بدهید.

چه سیستم امنیتی در پشت Mac OS فعالیت دارد؟

مک بوک

اساسا سیستم عامل Mac به صورت پیش فرض از امنیت بالایی برخوردار است، به نحوی که در بسیاری از موارد لازم نیست نگران ویروسی شدن این سیستم عامل قدرتمند باشید. در ادامه به چندین علت اشاره خواهیم داشت:

  • هشدار دهنده Gatekeeper

اساسا این هشدار دهنده به کاربران Mac OS در زمان نصب یک نرم افزار اعلام می دارد که از نصب نرم افزار‌های ناشناس خودداری نمایند. به طور پیش فرض این مسئله را هر موقع که به نصب نرم افزارهایی از منابع نا معتبر می‌ پردازید، خواهید دید. قطعا بسیاری از کاربران این سیستم عامل هشدار دهنده ی Gatekeeper را غیر فعال می‌ کنند تا بتوانند تمامی نرم افزارهای موردنظر خود را از تمامی منابع دانلود نمایند.

  • سیستم امنیتی Sandboxing

نرم افزارهای نصب شده از طریق App Store دسترسی های کمی به فایل های سیسیتمی دارند. این محدودیت سبب می گردد تا اپلیکیشن‌ ها نتوانند فایل‌ های سیستمی اصلی خود را مورد تغییر و تحول قرار بدهند. بحثی که تا میزان زیادی می تواند در برابر آلوده شدن سیستم توسط نرم افزارها مقابله نماید.

  • نرم افزار XProtect

این نرم افزار یکی از نرم افزارها به منظور مقابله با بدافزارهایی است که عموما کاربران Mac OS از حضور آن بی اطلاع هستند. XProtect از سال 2009 میلادی قسمتی از سیستم عامل OS X بود و به صورت تقریبی به طور کامل از دید کاربران مخفی بوده است. شما نمی‌ توانید به راحتی این نرم افزار را باز کنید و به اسکن ویروس ها با استفاده از آن بپردازید و حتی نمی‌ توانید به طور دستی این نرم افزار را بروزرسانی کنید ولی در صورتی که توسط ویروس‌ های شناخته شده ی اپل مورد تهدید قرار بگیرید و سیستم عامل‌ شما به بدافزار‌های معروف و قدرتمند آلوده گردد، این نرم افزار به شما هشدار خواهد داد که سیستم شما آلوده شده است و همچنین می‌ تواند در مقابل اجرایی شدن فایل‌ های ویروسی نیز مقابله نماید.

 

مطالب مرتبط

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: makeuseof

4/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : چطور بفهمیم مک بوک ما ویروسی شده است ؟ (نحوه اسکن ویروس ها)

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *