نحوه ترکیب نور فلش دوربین با نور طبیعی در عکاسی

عکاسی

هنر عکاسی یکی از مسائلی است که تقریبا این روزها با پیشرفت دوربین های عکاسی و دوربین گوشی های هوشمند در میان افراد رواج پیدا کرده است و اشخاص دوست دارند از تمامی ظرفیت های دوربین خود در زمان عکس برداری استفاده نمایند. پارامترهای مختلفی وجود دارد که باید در این میان رعایت گردد تا تصاویری جذاب ثبت گردد. امروز تصمیم داریم که نحوه ی ترکیب نور فلش دوربین با نور طبیعی محیط را برای شما شرح دهیم.

به طورکلی ترکیب نور محیط با نور فلش دوربین، یکی از تکنیک های دشوار در عکاسی به شمار می رود که قابل یادگیری است. اساسا توضیح این ترفند بسیار دشوار می باشد؛ زیرا برای انجام این کار باید دو موضوع متفاوت نورپردازی یک منظره با یکدیگر ترکیب گردند. جان اسپارکمن، عکاس هنری و متخصص نورپردازی و مربی  عکاسی مستقر در چلتنهام انگلیس می باشد؛ در ادامه‌، او تجربیات این شخص را از ترکیب نور فلش و نور طبیعی بازگو خواهیم کرد.

عکاسی

تجربیات جان اسپارکمن

در این بخش در خصوص پروژه‌ ی عکس برداری فوق العاده‌ ای که برای دوست عکاسم اندی هوانگ نورپردازی نمودم، صحبت خواهیم کرد. ما مجوز ویژه برای عکس برداری در یک مرکز خرید بزرگ در شهر بریستول با سقفی شیشه‌ ای معلق و غول‌ آسا در ساعت 5 بامداد را داشتیم. هدف ما، ثبت ترکیب روشنایی آسمان آبی بامداد با نور فلش را داشتیم؛ به صورتی که هیچ یک شدید‌تر از دیگری نبود. همچنین تصمیم نداشتیم زمان زیادی را صرف ایجاد تغییرات در عکس‌ ها نماییم.

در اولین عکس، زاویه‌ ی دید دوربین را از پایین مدل عکاسبرداری به‌ سمت آسمان بالای سر مدل انتخاب نمودیم. هدف اولیه ی ما، ثبت میزان نور محیط بدون دخالت فلش بود. بر همین اساسا ISO دوربین را بسیار پایین و در محدوده 100 الی 400 قرار دادیم (میزان ISO بالاتر و فلش روشن با کمترین میزان نوردهی، بسیار روشن و شفاف به‌ نظر خواهد رسید). سرعت شاتر دوربین را در حدود 1.30 تا 1.125 در نظر گرفتیم زیرا سرعت کمتر سبب محو شدن عکس ها می گردد و برخی از دوربین‌ ها در سرعت زیاد قادر به ثبت تصاویر نخواهند بود. میزان گشودگی دیافراگم باید مقدار مورد نیاز برای دریافت نور کافی باشد. گویا آسان‌ ترین روش از دیدگاه شما، استفاده از اولویت‌ دهی بر میزان سرعت شاتر با گرفتن چند تصویر و انتقال تنظیمات به حالت تنظیم دستی می باشد.

در آخر ما تنها قصد داریم میزان نوردهی محیط را تنظیم نماییم؛ پس در ابتدا فلش را خاموش کرده و از سرعت شاتر پایین و ISO بالا خودداری نمایید. نهایتا سوژه‌ ی عکاسی شما شبیه به شبح و تاریک تر از انتظار خواهد بود ولی توجه داشته باشید که بیشتر بر روی ثبت آسمان تمرکز نمایید. در صورتی که قصد دارید رنگ آبی آسمان پررنگ‌ تر باشد، آن را اندکی کمتر نورپردازی نمایید.

عکاسی

نکته‌ی مهم دیگر پس از عکس برداری در نور محیط، تنظیم میزان نور طبیعی محیط با سرعت شاتر دوربین می باشد؛ در صورتی که آسمان خیلی روشن به‌ نظر می‌ رسد، حتما سرعت شاتر دوربین را از 1.1 به 1.125 تغییر داده و در صورتی که بسیار تیره می باشد، سرعت را از 1.1 به 1.60 تغیير دهید.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نحوه ترکیب نور فلش دوربین با نور طبیعی در عکاسی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *