مواردی که باید در عکسبرداری پرتره رعایت کنیم | عکاسی پرتره

عکاسی پرتره

یکی از صنعت هایی که پس از فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در میان افراد پا گرفته است، صنعت عکاسی می باشد که با وجود عرضه ی دوربین ها و گوشی های هوشمند بسیار پیشرفته، این موضوع به عنوان یک اصل مهم مطرح گردید. یک بخش از صنعت عکاسی، عکسبرداری پرتره و یا به عبارت ساده تر عکاسی از چهره ی اشخاص می باشد که شدیدا این روزها به یک اصل اساسی تبدیل شده است. با تمامی این تفاسیر اکنون باید یک سری نکات را از این نوع عکاسی بدانیم تا اینکه بتوانیم خودمان با استفاده از دوربین های شخصی و یا دوربین های پیشرفته ی گوشی های هوشمند اقدام به ثبت تصاویر پرتره ی با کیفیت نماییم. اساسا عکسبرداری پرتره می‌ تواند به عنوان اصلی ترین بخش در صنعت عکاسی و ثبت تصاویر تاثیرگذار باشد. یک پرتره‌ ی حرفه ای می‌ تواند تا چندین سال پایدار بماند و همه ی عمر یک شخص را به تصویر بکشاند و یا فقط با یک لحظه‌ ی خاص از زندگی یک شخص را در میان روزهای عادی زندگی به تصویر بکشاند. تفاوت میان یک عکس ساده از چهره و یک پرتره‌ ی حرفه ای جزئی است ولی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. مطلب پیش روی شما که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت اثری از هری گینس، عکاس و نویسنده، در بخش عکسبرداری پرتره می باشد که ترجمه‌ی آن را برای شما فراهم نموده ایم. در صورتی که شما نیز علاقه مندان به بخش عکسبرداری پرتره هستید، تا انتها با زوم تک همراه باشید.

مشخصه های یک عکس پرتره حرفه ای

  اساسا تصاویر پرتره فقط درخصوص یک مورد باهم اتفاق نظر دارند: فردی که در مقابل لنز دوربین قرار می گیرد. به هیچ عنوان اهمیت ندارد که یک تصویر Close Up از چهره باشد و یا یک تصویر Landscape، در عکسبرداری پرتره فقط سوژه ی عکاسی دارای اهمیت می باشد. بر همین اساس، به نظر شما چه چیزی می تواند یک عکس پرتره‌ ی حرفه ای را شکل دهد؟ عکاسی پرتره بیش از هرچیزی، یک عکس پرتره‌ ی حرفه ای باید تمامی توجات را به سمت سوژه ی خود جلب نماید. این مسئله اساسا با ترکیب میدان دید کم عمق، ترکیب بندی میدان ها، رنگ و میزان نور صورت می پذیرد. زمانی که تمامی موارد مذکور به خوبی رعایت شوند؛ وقتی بیننده عکس ها را مشاهده می کند، چشمش بدون شک به سوژه جلب می شود. نکته‌ ی بعدی در خصوص یک پرتره‌ ی حرفه ای، مفهوم و معنایی می باشد که تصویر به بیننده القا می نماید. تمامی این تصاویر باید قسمتی از زندگی یا تمامی عمر سوژه را به بیننده انتقال دهد. یک تصویر پرتره زمانی حرفه ای محسوب می شود که با مشاهده ی آن، یک سری اطلاعات در خصوص سوژه در دسترس شما قرار بگیرد. حرفه ای ترین عکاسان پرتره سعی می‌ کنند تا تصاویری را ثبت نمایند که بیننده با یک نگاه کوتاه مسائل بسیاری را از سوژه درک نماید. علاوه بر این دو مورد مذکور، موارد بسیار زیادی نیز وجود دارند کهکمتر می توان توضیحات مربوط به آن ها را شرح داد. اصل اول در عکسبرداری پرتره این است که باید خلاق و نوآورانه باشید.

اصول فنی در عکسبرداری پرتره

در عکسبرداری پرتره احتیاجی به لنز‌های مخصوص نمی باشد ولی لنز‌های مختص این فیلد از عکسبرداری نیز وجود دارند که تصاویر یکپارچه تری از چهره‌ ی اشخاص را ثبت می نمایند. تمامی این لنز‌ها دارای حداقل گشودگی دیافراگم f/2.0 و همچنین فاصله‌ ی کانونی میان 50 الی 10 میلی متر می باشند. گشودگی دیافراگم عریض تر سبب می گردد تا میدان دیدی کم عمقی را داشته باشید تا اینکه بتوانید به راحتی توجهات را بر روی سوژه جلب نمایید. همچنین فاصله‌ی کانونی مناسب سبب می گردد تا اعوجاج در عکس به حداقل رسیده و احتیاجی نباشد که برای عکاسی 50 متر از سوژه فاصله بگیرید. یک لنز مناسب برای عکسبرداری پرتره لنز 50 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 یا Nifty Fifty نامیده می شود. مدل کانن این لنز 125 دلار ارزش دارد و کاربران دوربین نیکون باید این لنز را با قیمت 215 دلار خریداری نمایند. در صورتی که از دوربین های DSLR استفاده می نمایید و قصد دارید که تصاویر پرتره‌ ی حرفه ای ثبت نمایید، خرید این لنزها می‌ تواند یک تصمیم منطقی باشد. عکاسی پرتره به منظور عکسبرداری پرتره لازم است تا دوربین خود را در حالت اولویت گشودگی دیافراگم قرار بدهید. گشودگی دیافراگم را باید بین مقدار f/1.8 و f/2.8 تنظیم نمایید. در صورتی که لنز شما آنقدر عریض نمی باشد، آن را بر روی حداکثر حالت ممکن قرار بدهید. میزان سرعت شاتر لازم باید تقریبا 0.01 ثانیه باشد. در صورتی که تصمیم دارید از سرعت شاتر بالاتری بهره مند گردید، لازم است نرخ ایزو را کاهش دهید. با رعایت این موارد فنی در زمان عکسبرداری پرتره باید تا حد قابل قبولی به ثبت یک تصویر پرتره‌ ی حرفه ای نزدیک شوید و با داشتن یک میدان دید کم عمق، مشاهده کردن به جایی به غیر از تصویر اصلی کار بسیار دشواری می گردد.

سایر نکات اصلی و اساسی در عکسبرداری پرتره

یک عکس پرتره باید در نمایش سوژه اغراق نمایی داشته باشد. باید سعی کنید تا بهترین شرایط سوژه را برای بینده نمایش دهید. این اصل باید بر روی تمامی تصمیماتی که اتخاذ می کنید تاثیرگذار باشد؛ از قاب بندی تصویر گرفته تا حذف لک بر روی صورت در زمان ویرایش و ادیت عکس. به منظور عکس‌ برداری پرتره، باید سعی کنید که دوربین نیز به سطح و یا کمی بالاتر از خط چشم سوژه تبدیل گردد. در غیر این صورت نمی توانید تصویر پرتره ی حرفه ای را دریافت نمایید. دو نوع ترکیب بندی، ساده و صحیح به منظور ثبت تصاویر پرتره، استفاده تصاویر از چهره به صورت Close up بر روی چهره و شانه های سوژه و دیگری کمر به بالا می باشد. در صورتی که به نحوی بایستید که سوژه در یکی از ترکیب  بندی‌ های مذکور در قاب تصویر قرار داشته باشد، به احتمال قوی می توانید تصاویر حرفه ای در این فیلد را ثبت نمایید. زمانی که تصاویر خود را قاب بندی می نمایید، توجه داشته باشید که هیچگاه اندام مدل را قطع نکنید. قطع تصویر به منظور قاب بندی را باید روی مفاصل سوژه انجام بدهید.عکاسی پرترهیکی از اساسی ترین احتیاجات یک تصویر پرتره‌ ی حرفه ای وجود نور مناسب می باشد. تصاویر پرتره را هر جایی نباید بگیرید و تلاش کنید تا مکانی مناسب پیدا کنید که نور به صورت یکسان به سوژه بتابد. محل هایی که سایه ایجاد می‌کنند محل مناسبی به منظور عکسبرداری پرتره به شمار می روند؛ به عنوان مثال زیر درخت یا در یک کوچه یا راهرو، یک روز آفتابی یا اتاقی که یک دارای پنجره‌ ی بزرگ می باشد و نور مناسبی از آن به داخل تصویر و بر روی سوژه می‌ رسد. تصاویر پرتره بیش از هر نوع عکسبرداری دیگر احتیاج به ارتباط شما با سوژه دارد. در صورتی که فقط تصمیم داشته باشید که از چهره‌ ی یک شخص عکس بگیرید و مدل با یک لبخند مصنوعی به لنز خیره گردد، قطعا تصویر خوبی را ثبت نخواهد کرد. تلاش کنید تا در زمان ثبت تصاویر پرتره با سوژه صحبت کنید و آن را بخندانید و سعی کنید بیشتر از هر زمان دیگری بتوانند خود واقعی را نشان بدهند.   مطالب مرتبط

  در ادامه با زوم تک همراه باشید …   منبع: howtogeek

4.2/5 - (4 امتیاز)

نظرات در مورد : مواردی که باید در عکسبرداری پرتره رعایت کنیم | عکاسی پرتره

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *