مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

دو استاندارد اتصال برای انتقال ویدئو و صوت دیجیتالی بین دستگاه ها DisplayPort و HDMI است. DisplayPort معمولا در محیط کامپیوتر و فناوری اطلاعات استفاده می شود.

 بررسی DisplayPort و HDMI

HDMI در درجه اول در ابزارهای سرگرمی های خانگی و سینمای خانگی استفاده می شود. با این حال ، مواردی وجود دارد که ممکن است بتوانید بین DisplayPort یا HDMI یکی را انتخاب کنید. برای اینکه بدانید کدام یک برای شما بهتر است، شباهت ها و تفاوت های آنها را در این مقاله بررسی می کنیم.

DisplayPort چیست؟

DisplayPort (DP) در سال 2006 توسط VESA (انجمن استانداردهای الکترونیک تصویری) به عنوان جایگزینی برای اتصالات VGA و DVI که برای اتصال رایانه های شخصی به مانیتورها استفاده می شود، معرفی شد.

در صورت ارائه سیگنال ها توسط دستگاه منبع ، علاوه بر ویدئو ، DisplayPort می تواند سیگنال های صوتی را حمل کند. با این حال، اگر دستگاه نمایشگر سیستم بلندگو یا خروجی را به یک سیستم صوتی خارجی ارائه ندهد، سیگنال صوتی قابل دسترسی نیست.

دستگاه هایی که ممکن است دارای اتصالات DisplayPort باشند عبارتند از:

رایانه های شخصی

مکینتاش

تلفن همراه

مانیتور کامپیوتر

تلویزیون و پروژکتور (بسیار کم)

DisplayPort را می توان با دستگاه های منتخبی که دارای انواع دیگر اتصالات هستند ، مانند VGA ، DVI و HDMI ، با استفاده از آداپتور یا کابل آداپتور در هر شرایط استفاده کرد.

مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

دستگاه هایی که ممکن است دارای اتصالات DisplayPort باشند عبارتند از:

نسخه ها و کابل های DisplayPort

استاندارد DisplayPort دارای پنج نسخه است  که نسخه های جدیدتر با نسخه های قبلی سازگار هستند.

برای اتصال دستگاه به مانیتور یا تلویزیون ، نحوه خرابی هر نسخه به شرح زیر است:

DisplayPort 1.0 (2006):

وضوح تصویر تا 4K/30 هرتز. سرعت انتقال تا 8.64 گیگابیت بر ثانیه به همراه سایر وضوح ویدئویی و ویژگی های سرعت انتقال HBR1 (سطح بیت ریت بالا 1).

DisplayPort 1.1 (2007):

وضوح تصویر تا 4K/30 هرتز، HDCP (حفاظت ازمحتوای دیجیتال با پهنای باند بالا)، سرعت انتقال داده های ویدئویی 8.64 گیگابیت بر ثانیه ، به همراه سایر ویژگی های HBR1.

DisplayPort 1.2 (2009):

وضوح ویدئو تا 4K/60 هرتز، سه بعدی، چندین جریان مستقل ویدئویی (اتصال زنجیره ای دیزی با چندین مانیتور) به نام Multi-Stream Transport (MST) ، سرعت انتقال داده های ویدئویی تا 17.28 گیگابیت بر ثانیه، همراه با سایر ویژگیهای HBR2 (میزان بیت ریت 2).

DisplayPort 1.3 (2014):

وضوح تصویر تا 8K/30 هرتز، سازگاری با HDMI  ورژن ver 2.0 ، HDCP 2.2. سرعت انتقال 25.92 گیگابیت بر ثانیه به همراه سایر ویژگیهای HBR3 (میزان بیت ریت بالا 3).

DisplayPort 1.4 (2016):

وضوح تصویر تا 8K/60 هرتز، HDR ، سرعت انتقال 25.92 گیگابیت بر ثانیه به همراه سایر ویژگی های HBR3.

از کابل DisplayPort که از نسخه بعدی (مانند 1.4) پشتیبانی می کند می توان در دستگاه هایی که نسخه های قبلی را پشتیبانی می کنند ، استفاده کرد. کابلی که از نسخه قبلی DisplayPort پشتیبانی می کند (مانند 1.0) ممکن است از ویژگی های نسخه های بعدی پشتیبانی نکند.

اتصالات DisplayPort

مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

علاوه بر نسخه های DisplayPort ، دو نوع کانکتور DisplayPort وجود دارد: اندازه استاندارد و مینی. اکثر دستگاه های مجهز به DisplayPort دارای اتصالات اندازه استاندارد هستند که امکان استفاده از کابل ها با ورودی و خروجی های اندازه استاندارد دیسپلی پورت را می دهد.

در سال 2008 ، یک کانکتور و کابل های مینی دیسپلی پورت(MiniDP یا mDP) توسط اپل معرفی شد و در سال 2009 به مشخصات DisplayPort 1.2 اضافه شد. از زمانی که اپل مینی را توسعه داد ، بیشتر در مکینتاش های Apple و محصولات مرتبط یافت می شود. با این حال ، اتصالات پورت صفحه نمایش کوچک را می توان با اتصالات استاندارد با استفاده از آداپتور یا کابل های آداپتور ترکیب کرد.

DP از همان نوع کانکتور (معمولاً مینی) با Thunderbolt 1 و 2 (تاندربولت رابط سخت افزاری می باشد که شرکت اینتل آن را ساخته است.)استفاده می کند. یک دستگاه DisplayPort با Thunderbolt کار می کند ، اما یک دستگاه تاندربولت با دیسپلی پورت کار نمی کند. این بدان معناست که اگر یک دستگاه مجهز به Thunderbolt را به دستگاهی (مانند مانیتور) که فقط DisplayPort فعال است متصل کنید، این اتصال کار نخواهد کرد. اگر یک دستگاه مجهز به DisplayPort را به دستگاهی (مانند مانیتور) که Thunderbolt فعال است متصل کنید ، اتصال کار می کند.

مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

کابل HDMI چیست؟

HDMI (رابط چند رسانه ای با وضوح بالا) در سال 2003 توسط مجوز HDMI به عنوان استانداردی برای اتصال دیجیتال/HDTV و سینمای خانگی با هم معرفی شد. کابل های HDMI می توانند سیگنال های تصویری ، صوتی و کنترل محدودی را ارسال کنند.

دستگاه هایی که ممکن است از اتصالات HDMI استفاده کنند عبارتند از:

تلویزیون ، ویدئو پروژکتور

پخش کننده های DVD ، Blu-ray ، Ultra HD

جعبه های کابل/ماهواره ای و دستگاه های DVR

گیرنده های سینمای خانگی

پخش کننده های رسانه ای

کنسول های بازی

دوربین های دیجیتال ، دوربین فیلمبرداری و تلفن های هوشمند را انتخاب کنید. همچنین می توانید اکثر رایانه های شخصی را با استفاده از HDMI به مانیتور متصل کنید ، یا از HDMI برای اتصال اکثر رایانه های شخصی به تلویزیونی که ورودی HDMI دارد استفاده کنید.

تفاوت HDMI با DVI چیست؟

کابل های HDMI بسته به سرعت انتقال سیگنال (پهنای باند) و نسخه HDMI که با آنها سازگار است ، قابلیت های متفاوتی را ارائه می دهند.

استاندارد: ویدئو تا رزولوشن 720p و 1080i، سرعت انتقال تا 5 گیگابیت بر ثانیه و سازگار با نسخه های HDMI 1.0 تا 1.2a.

پریمیوم با سرعت بالا: وضوح تصویر 1080pو4k  (30Hz) و همچنین پشتیبانی از رنگ های سه بعدی، سرعت انتقال پهنای باند تا 10 گیگابیت بر ثانیه ، سازگار با نسخه های HDMI 1.3 تا1.4a.

سرعت عالی: فیلمبرداری با وضوح 4K/Ultra HD تا 4K/604 هرتز، HDR و طیف رنگی گسترده تر. سرعت انتقال تا 18 گیگابیت بر ثانیه ، سازگار با نسخه های HDMI 2.0/a/b.

فوق العاده سریع: وضوح تصویر تا 8K با HDR. سرعت انتقال تا 48 گیگابیت بر ثانیه، افزایش محافظت در برابر EMI (تداخل الکترومغناطیسی) ناشی از برخی از دستگاه های بی سیم و سازگار با HDMI نسخه 2.1.

اتصال به نمایشگرهای ویدیویی داخل خودرو: کابل های HDMI اتومبیل در انواع استاندارد و با سرعت بالا عرضه می شوند و برای اتصال دستگاه به نمایشگرهای ویدئویی داخل خودرو استفاده می شوند.همچنین یک محافظ اضافی برای محدود کردن تداخل سیستم های الکتریکی خودرو ارائه شده است.

بیشتر بخوانید  کابل جدید سامسونگ: انرژی باتری گجت‌های سامسونگی خود را پخش کنید

کابل های HDMI با اترنت: کابل های استاندارد، پرسرعت و فوق سریع HDMI وجود دارد که از کانال اترنت HDMI (HEC) پشتیبانی می کند. این امر به چندین دستگاه متصل به HDMI اجازه می دهد تا یک اتصال اترنت واحد را با روتر اینترنت با سرعت حداکثر 100 مگابایت بر ثانیه به اشتراک بگذارند. با این حال، این ویژگی به ندرت اجرا می شود.

اتصالات HDMI

مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

کابل های HDMI همچنین ممکن است یک یا چند نوع اتصال نهایی را ارائه دهند.

اندازه معمولی (نوع A): برای اتصال پخش کننده های DVD/Blu-ray/Ultra HD ، رایانه های شخصی/لپ تاپ ، پخش کننده های رسانه ای ، جعبه های کابل/ماهواره ای و کنسول های بازی های ویدئویی به تلویزیون ، ویدئو پروژکتور، گیرنده های سینمای خانگی و بسیاری از مانیتورهای رایانه ای.

مینی سایز (نوع C): بیشتر در دوربین های DSLR و تبلت های بزرگ یافت می شود. انتهای آن به دوربین یا رایانه لوحی متصل می شود و انتهای استاندارد به مانیتور کامپیوتر، تلویزیون یا ویدئو پروژکتور متصل می شود.

مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

Micro Size (نوع D): در دوربین های دیجیتال کوچکتر، تلفن های هوشمند و رایانه های لوحی استفاده می شود. کانکتور میکرو در یک طرف و کانکتور اندازه استاندارد در طرف دیگر قرار دارد.

مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

خودرو (نوع E): این اتصال برای کابل های HDMI خودرو است.

مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

HDMI همچنین می تواند با اتصالات دیگر مانند DVI ، USB-C ، MHL و Display Port از طریق آداپتورها استفاده شود. اکثر کابل های HDMI غیرفعال هستند ، اما برخی از آنها فعال (تقویت شده) هستند. کابل های فیبر نوری HDMI نیز وجود دارد. کابل های HDMI فعال و نوری برای مسیرهای طولانی تر طراحی شده اند. برخلاف کابل های غیرفعال ، جهت دار هستند.

سیگنال های HDMI را می توان با استفاده از سایر گزینه های سیمی و بی سیم در مسافت های طولانی ارسال کرد.

 بین DisplayPort و HDMI کدام انتخاب کنیم؟

در اینجا چند نکته کلیدی است که باید در نظر بگیرید تا مشخص شود آیا DisplayPort یا HDMI برای راه اندازی شما بهترین هستند.

DisplayPort از ابتدا برای برنامه های اتصال کامپیوتر/مانیتور طراحی شده است.

HDMI برای استفاده در سینمای خانگی و محیط سرگرمی خانگی طراحی شده است. با این حال ، بسیاری از رایانه ها و مانیتورها از HDMI به عنوان گزینه اتصال استفاده می کنند. تعداد کمی از تلویزیون ها یا پروژکتورها دارای اتصال DisplayPort هستند. برای اتصال منبع DisplayPort به تلویزیون یا پروژکتور با ورودی HDMI ، به آداپتور DisplayPort به HDMI یا کابل با یک رابط DP در یک طرف و HDMI در طرف دیگر نیاز دارید.

تعداد کمی از تلویزیون ها یا پروژکتورها دارای اتصال DisplayPort هستند. برای اتصال منبع DisplayPort به تلویزیون یا پروژکتور با ورودی HDMI ، به یک آداپتور DisplayPort به HDMI یا کابل با یک اتصال DP در یک طرف و HDMI در طرف دیگر نیاز دارید.

مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

پاناسونیک ورودی های DisplayPort را در تلویزیون های 4K Ultra HD انتخابی ارائه کرده است، اما این ویژگی را متوقف کرده است. برخی از مدلهایی که شامل اتصالات DisplayPort بودند سری WT600 ، AX800 ، AX802 و AX902 بودند.

اگر اتصال DisplayPort دارای سیگنال صوتی باشد ، سیگنال قادر خواهد بود از طریق آداپتور HDMI عبور کند. اگر مانیتور دارای بلندگو باشد یا به یک سیستم صوتی خارجی متصل شود، صدا شنیده می شود.

DisplayPort از کانال بازگشت صدا HDMI (ARC) پشتیبانی نمی کند.

کابلهای DP که از نسخه 1.2 (و بالاتر) پشتیبانی می کنند امکان اتصال یک منبع (مانند رایانه شخصی) به چندین مانیتور را همزمان بدون تقسیم کننده اضافی فراهم می کنند ، البته به شرطی که مانیتورها دارای ورودی و خروجی DP باشند که امکان اتصال زنجیری را فراهم می کند. تعداد مانیتورهایی که می توان آنها را به هم متصل کرد به رزولوشن ویدئو و نسخه DisplayPort استفاده شده بستگی دارد.

مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

اگر مانیتورهای شما فقط ورودی DisplayPort دارند و خروجی ندارند، از یک آداپتور/تقسیم کننده MST (Multistream Transport) برای نمایش تصاویر از یک منبع DP واحد بر روی چند مانیتور استفاده کنید.

HDMI اجازه می دهد تا یک منبع را به یک تلویزیون یا مانیتور با استفاده از یک کابل متصل کنید. برای ارسال منبع HDMI به چندین تلویزیون یا نمایشگر به طور همزمان، یک تقسیم کننده اضافی ضروری است.

علاوه برHDMI ، DisplayPort را می توان در شرایط خاص در ترکیب با اتصالات VGA ، DVI ، USB و Thunderbolt استفاده کرد.

با استفاده از کابل یا آداپتور غیرفعال می توانید منبع DP را به مانیتور یا تلویزیون فقط HDMI متصل کنید.

برای اتصال منبع HDMI به مانیتور رایانه یا صفحه نمایش ویدئویی که فقط ورودی DisplayPort دارد، از یک آداپتور قدرتمند برای انجام هرگونه تبدیل سیگنال مورد نیاز استفاده کنید.

برای اتصال رایانه یا لپ تاپ فقط به یک مانیتور، دارای ورودی DisplayPort و HDMI است ، از هر دو استفاده کنید. DisplayPort ممکن است بهترین باشد زیرا برای استفاده از رایانه بهینه شده است.

برای اتصال رایانه یا لپ تاپ به تلویزیون، جایی که تلویزیون فقط ورودی HDMI دارد، و جایی که رایانه خروجی HDMI دارد ، از آن گزینه استفاده کنید.

اگر رایانه یا لپ تاپ فقط دارای خروجی DisplayPort است و تلویزیون فقط دارای ورودی HDMI است، از کابل یا آداپتور DisplayPort به HDMI برای اتصال رایانه یا لپ تاپ به تلویزیون استفاده کنید.

گیرنده های سینمای خانگی DisplayPort ندارند. برای ارسال صدا و تصویر از طریق گیرنده از منبع DP ، از آداپتور DP به HDMI استفاده کنید. با این حال ، منابع DP اکثر فرمت های صدای فراگیر رمزگذاری شده را به گیرنده ارائه نمی دهند.

بسته به نسخه DP یا HDMI ، تفاوت قابل توجهی در کیفیت فیلم نمایش داده شده وجود ندارد. اگر از نسخه HDMI یا DP استفاده می کنید که از ویدئوهای 4k پشتیبانی می کند، اگر هر دو نوع اتصال ارائه شود، باید همان نتیجه را در همان مانیتور مشاهده کنید.

با توجه به مطالب گفته شده به عنوان آخرین نکته، هنگام خرید اجزای کامپیوتر، مانیتور و کابل ، مطمئن شوید که گزینه های اتصال متناسب با نیاز خود را خریداری می کنید.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : مقایسه DisplayPort در مقابل HDMI: کدام بهتر است؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *