مقایسه سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی و وردپرس

cms

سیستم مدیریت محتوا سیستمی است برای طراحی و ایجاد سایت ها و مدیریت محتوای آن ها که می تواند به صورت اختصاصی یا منبع باز طراحی شود. سیستمی مانند وردپرس سیستمی منبع باز بوده که توسط برنامه نویسان مختلفی از سراسر دنیا پشتیبانی می شود. اما سیستم مدیریت محتوا اختصاصی از ابتدا کدهای آن توسط برنامه نویسان شرکت نوشته می شود تا بتواند مدیریت محتوای سایت را آسان تر کند.

 سیستم مدیریت محتوا چیست و انواع آن کدام اند؟

یک سیستم مدیریت محتوا که به آن CMS نیز گفته می شود نوعی سیستم نرم افزاری است که به شما کمک می کند به جای این که به طور مستقیم با کد نویسی کار کنید بتوانید بدون درگیری شدن با مسائل پیچیده کد نویسی محتوای مورد نظر خود را برای وب سایت خود ایجاد و مدیریت کنید. درو اقع یک CMS مدیریت یک وب سایت را برای افراد با هر سطحی از معلومات برنامه نویسی و طراحی سایت که باشند بسیار راحت و آسان می کند.

با استفاده از سیستم مدیریت محتوا ما می توانیم انواع کارهای مختلفی مانند سئو سایت و طراحی سایت(webone.co)، انجام انواع جستجو ها ، جمع آوری نظرات بازدیدکنندگان ، ایجاد انجمن های مختلف و… را به راحتی طراحی و پیاده سازی نماییم. انواع و اقسام سیستم مدیریت محتوا وجود دارد که از شرکت های کوچک و استارت آپ ها گرفته تا شرکت های تجاری بزرگ از آن ها برای طراحی و بهینه سازی سایت خود استفاده می کنند.

سیستم های مدیریت محتوا را می توان در دو نوع منبع باز و اختصاصی دسته بندی کرد. سیستم مدیریت محتوای اختصاصی که از پایه و به صورت اختصاصی برای طراحی سایت نوشته می شود . اما سیستم های مدیریت محتوای منبع باز توسط افراد زیادی از سراسر دنیا برنامه نویسی و به روز رسانی می شوند. هنگامی که یک سازمان تصمیم می گیرد که به یک وب سایت جدید برای سازمان خود داشته باشد ، گزینه های زیادی برای عملی کردن این تصمیم گیری وجود دارد.این تصمیم گیری ها  از نام تجاری گرفته تا فناوری مورد استفاده در طراحی سایت را شامل می شود. به جرات می توان گفت یكی از بزرگترین تصمیمات این است كه وردپرس  یا اختصاصی را برای انجام این کار انتخاب کند.

cms

یک سیستم مدیریت محتوا چه کار می کند؟

به عبارت ساده تر ، سیستم مدیریت محتوا برای کمک به کاربران در ایجاد و مدیریت وب سایت های آن ها  طراحی شده اند. سیستم مدیریت محتوا  به وب مسترها کمک می کند تا منابع مختلف و  انواع محتوا و داده های گوناگونی مانند عکس ها ، فیلم ها ، نوشته ها و …  که  ساختار وب سایت های مدرن و امروزی  را تشکیل می دهند ، به راحتی مدیریت کنند.

همه وب سایت ها  حداقل از HTML ، CSS ، Javascript  برای نمایش محتوای سایت برای مخاطبان استفاده می کند. در این بین یک سیستم مدیریت محتوا منبع باز مانند وردپرس یا CMS اختصاصی در هسته خود قابلیتی دارند که می توانند، منابع و محتوای مختلف را مدیریت و سازماندهی کرده و به گونه ای که وب مسترها می خواهند آن را در معرض دید بازدیدکنندگان  قرار دهند.

cms

مقایسه سیستم مدیریت محتوا اختصاصی و وردپرس

حال که تا این جا با مبحث سیستم مدیریت محتوا و تعریف وردپرس و CMS اختصاصی آشنا شدید سوال اساسی که پیش می آید این است که برای طراحی سایت خود باید چه کار کنیم و کدام CMS را انتخاب کنیم. آیا خوب است مثل بقیه از وردپرس بهره بگیریم یا با استفاده از متخصصان و طراحان سایت یک سیستم مدیریت محتوا اختصاصی را برای ایجاد سایت خود طراحی کنیم؟ در جواب باید گفت که هر شرکتی برای این که چه تصمیمی در این زمینه بگیرد دلایل خاص خود را دارد. در ادامه ما مقایسه ای بین CMS اختصاصی و وردپرس را در اختیار شما قرار می دهیم و به بررسی مزایا و معایب آن ها می پردازیم تا شما بتوانید راحت تر در این زمینه تصمیم نهایی را بگیرید.

وردپرس به جای توسعه توسط یک شرکت واحد توسط افراد مختلفی از سراسر دنیا توسعه یافته و به روز رسانی می شود. این سیستم مدیریت محتوا بزرگ ترین و پرکاربرد ترین سیستم های مدیریت محتوا می باشد که شرکت های بزرگ و کوچک تجاری و حتی سایت های سازمان های بزرگ و  سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و …. با وردپرس طراحی شده اند. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا منبع باز می باشد. یعنی این که کد منبع این سیستم  در دسترس همگان است و هرکسی می تواند آن را تغییر داده و قابلیت های خاص خود را ایجاد کند. به طور موثر ، هر کسی می تواند کاری را که دوست دارد با آن انجام دهد.

از طرف دیگر یک سیستم مدیریت محتوا  اختصاصی توسط یک شرکت خاص ساخته و پشتیبانی  می شود یا این که یک شرکت تصمیم می گیرد که طراحان سایت و برنامه نویسانی را برای ایجاد یک سیستم مدیریت محتوا مخصوص شرکت خود استخدام کند.  در واقع آن شرکت یک CMS را طراحی می کند و سایت خود را با کمک آن راه اندازی می نماید. همچنین شرکت هایی هستند که برای طراحی سایت مشتریان خود سیستم های مدیریت محتوا اختصاصی را طراحی می کنند و در اختیار مشتریان قرار می دهند بنابراین مشتریان علاوه بر خرید سایت باید ماهیانه به ازای پشتیبانی آن مبلغی را پرداخت کنند. در واقع این شرکت که تولید کننده این CMS اختصاصی است وظیفه طراحی سایت و حفظ و نگهداری آن را طی قراردادی که با سازمان و شرکتی که سایت برای آن طراحی شده است بر عهده می گیرد. البته قبل از خرید حتما نگاهی به امکانات سایت مد نظرتان بندازید.

از مهم ترین تفاوت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد

امنیت : این نوع از سیستم مدیریت محتوا چون که به صورت اختصاصی کدهای آن نوشته شده اند از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند و کسی به جز برنامه نویس و طراح سایت به کد آن دسترسی نخواهد داشت. اما در مقابل سیستم مدیریت محتوا وردپرس چون که کدش به صورت منبع باز است احتمال خرابکاری در آن توسط افراد مختلف وجود دارد. البته سیستم مدیریت محتوا وردپرس از نظر امنیت با کمک افزونه ها و سایر امکانات و تیم پشتیبانی بزرگ آن در امنیت بالایی قرار دارد. ولی به هر حال مدیریت محتوا اختصاصی در این زمینه می توان گفت از امنیت بیشتری برخوردار است.

سرعت لود بالای سایت: از دیگر مزایای سیستم مدیریت محتوا اختصاصی می توان به سرعت لود بالای سایت اشاره کرد چون که در هنگام اجرا و طراحی سایت  از ایجاد فایل ها و کد های اضافی خودداری شده است.

هزینه طراحی سایت: چون که وردپرس به صورت رایگان است بنابراین در این زمینه می توان گفت که مزیت و برتری نسبت به نوع اختصاصی دارد . چون که برای CMS اختصاصی باید هزینه پرداخت کرد. البته می توان از طراحی سایت ارزان و آماده sitedesign.ws  یا همان قالب آماده که به صورت انبوه فروش می روند نیز استفاده کرد.

به روزرسانی مداوم :  در سیستم مدیریت محتوا اختصاصی بر خلاف سیستم مدیریت محتوا وردپرس برای به روز رسانی افزونه ها و قابلیت های جدید  باید هزینه پرداخت کرد.

 

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : مقایسه سیستم های مدیریت محتوای اختصاصی و وردپرس

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *