فروشگاه هوشمند : خرید به آسانی آب خوردن

فروشگاه هوشمند | خرید به آسانی آب خوردن

خرید کردن یکی از کارهای روزمره‌ای است که همه آن را تجربه کرده‌ایم؛ از خرید مایحتاج آشپرخانه و مواد غذایی گرفته تا لباس و لوازم خانه و ماشین و … . این روزها که دنیا به سمت هوشمند شدن پیش می‌رود، خرید کردن هم وارد این جریان شده و تحولاتی در آن در حال رخ دادن است. در آینده‌ای نزدیک باید از فروشگاه‌هایی خرید کنیم که تقریبا هیچ کس در آنها حضور ندارد و همه چیز کاملا هوشمند پیش می‌رود. فاصله شما با تجربه خرید از یک فروشگاه هوشمند بسیار کم است پس می‌خواهیم شما را با این سبک از خرید بیشتر آشنا کنیم. با ما باشید تا به شما بگوییم فروشگاه هوشمند چیست و برای راه اندازی فروشگاه هوشمند به چه چیزی نیاز دارید.

فروشگاه هوشمند چیست؟

هنگامی که به یک فروشگاه مراجعه می‌کنید، یکی از سبدهای خرید را بر می‌دارید، کالاهای موردنیازتان را در آن می‌گذارید، در قسمت صندوق، هزینه کالاها را پرداخت می‌کنید و سپس از در، خارج می‌شوید. اگر آن فروشگاه مجهز به سبد خرید هوشمند باشد که مرحله ایستادن در صف صندوق و محاسبه قیمت کالاها را هم ندارید. فروشگاه هوشمند اما چیزی کاملا متفاوت از تجربه معمول ماست. وقتی وارد این فروشگاه می‌شوید قرار نیست هیچ کس از شما استقبال کند، هیچ صف صندوقی وجود ندارد، هیچ صندوقداری در محل نیست و شاید تنها یکی دو نفر برای امنیت درآنجا حضور داشته باشند. همه چیز برعهده تکنولوژی و حسگرهایی است که جایگزین فعالیت‌های انسانی شده‌اند. برای ورود به این فروشگاه نیاز به اپلیکیشن فروشگاه و نصب آن روی گوشی همراه خود دارید. این اپلیکیشن یک کیو آر کد (QR Code) به شما می‌دهد که با اسکن آن در ورودی فروشگاه، اجازه ورود شما صادر می‌شود. حالا گوشی را در جیب یا کیف خود بگذارید و به خرید خود برسید. حسگرها خرید شما را ثبت و قیمت‌های آنها را در اپلیکیشن محاسبه می‌کنند. حتی اگر پشیمان شوید و کالا را به سرجایش برگردانید، آن را از صورتحساب‌تان کم می‌کند. صورتحساب شما با استفاده از کیف الکترونیکی که پیش از ورود به فروشگاه آن را شارژ کرده‌اید، پرداخت می‌شود و در نهایت با اسکن مجدد کیو آر کد در خروجی فروشگاه، خرید شما به پایان می‌رسد. شما هیچ نیازی به ایستادن در صف صندوق، انتظار برای اسکن بارکدها و حتی وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود ندارید. همه چیز به راحتی آب خوردن و به سرعت انجام می‌شود.

البته این تنها خرید نیست که در فروشگاه به صورت هوشمند صورت می‌گیرد. سیستم روشنایی، گرمایش، سرمایش و … نیز در این فروشگاه‌ها عملکردی هوشمند دارند. این یعنی یک فروشگاه هوشمند تمام عیار! شما فقط اجناسی را که می‌خواهید بردارید و بروید! بقیه کارها با حسگرها و گوشی شماست!

فروشگاه هوشمند | خرید به آسانی آب خوردن

مزایای فروشگاه هوشمند

خب حالا با هم ببینیم این فروشگاه هوشمند چه مزایایی برای صاحبان فروشگاه‌ها و مشتریان دارد:

کاهش نیروی انسانی و به دنبال آن کاهش هزینه‌ها: برای این فروشگاه‌ها، نیروهایی برای پشتیبانی سیستم هوشمند آنها و نیروهایی هم برای چیدمان فروشگاه نیاز است که تاثیر بسزایی در کاهش نیروی انسانی کل فروشگاه دارد.

پایان دادن به کابوس انبارداری: وجود تگ روی محصولات و تشخیص کم یا زیاد شدن آنها توسط سیستم هوشمند، موجب می‌شود تا هیچ گونه نگرانی در مورد انبارداری وجود نداشته باشد. در فروشگاه های هوشمند امکان بررسی لحظه‌ای موجودی کالا و کمبودها وجود دارد و نیاز نیست وقت و انرژی زیادی را صرف آن کنید. کارکنان فروشگاه از اپلیکیشنی استفاده می‌کنند  که در صورت خالی شدن یک قفسه به سرعت به آنها اطلاع می‌دهد و در عین حال گزارش‌هایی را برای مدیر فروشگاه می‌فرستد.

افزایش سرعت خرید و رضایتمندی مشتری: مشتری در فروشگاه‌های هوشمند با صرف کمترین زمان، می‌توانند نیازهای خود را تهیه کنند و به سرعت از فروشگاه خارج شوند. کافیست آنچه را می‌خواهند بردارند و بروند!

کنترل همه چیز از راه دور توسط مدیران: مدیر یا مدیران بدون حضور در فروشگاه و با استفاده از اپلیکیشن مخصوص خودشان به راحتی می‌توانند کنترل امور را در دست بگیرند و هر گزارشی که می‌خواهند دریافت کنند.

کاهش رفت و آمد غیرضروری به فروشگاه: مشتریان می‌توانند پیش از مراجعه به فروشگاه، موجودی را ببینند و در صوت اطمینان از وجود کالاها به فروشگاه مراجعه کنند.

کاهش مصرف و هزینه‌ انرژی: در فروشگاه هوشمند حتی نور و تهویه هوا نیز به صورت هوشمند تنظیم می‌شود و صرفه‌جویی در مصرف برق و سایر انرژی‌ها و به دنبال آن کاهش هزینه‌ها را در پی خواهد داشت.

امنیت فروشگاه های هوشمند

تا اینجا احتمالا فروشگاه هوشمند را تجربه‌ای هیجان‌انگیز از خرید می‌دانید اما یک سوال در ذهن‌تان به وجود آمده و آن این است که امنیت این فروشگاه‌ها چگونه تامین می‌شود تا دزدی صورت نگیرد و مشکلاتی از این دست پیش نیاید. پاسخ ما به شما این است که اپلیکیشن فروشگاه، تمامی اطلاعات مربوط به شما را در خود دارد و با اسکن کیو آر کد، ورود شما به فروشگاه اعلام و ذخیره می‌شود و در زمان خروج هم همین اتفاق می‌افتد. با اسکن کیو آر کد در خروجی، اگر کیف پول شما به اندازه کافی شارژ نباشد، اجازه خروج از فروشگاه به شما داده نخواهد شد و به شما هشدار داده می‌شود که باید حساب خود را شارژ کنید.

در این فروشگاه‌ها به هر کالا یک تگ دوگانه RFID-EAS اختصاص می‌یابد:

·      RFID   مخفف Radio Frequency Identification و یک سامانه شناسایی بی‌سیم است که داده‌ها را بین یک تگ (Tag) متصل به یک شی و یک بازخوان (Reader) مبادله می‌کند. در واقع همان اتفاقی که بین یک بارکدخوان و بارکد رخ می‌دهد و ما بارها با آن برخورد داشته‌ایم.

·      EAS  مخفف Electrical Article Surveillance به معنی سیستم نظارت الکترونیکی کالا است. در واقع این تکنولوژی همان گیت‌های ضدسرقت فروشگاهی هستد که در خروجی فروشگاه ها بارها به آن برخورده‌ایم و از خروج غیرمجاز کالا جلوگیری به عمل می‌آورند. برای استفاده از این سیستم، یک تگ روی کالاها وجود دارد که باید برداشته یا غیرفعال شود. وجود تگ فعال روی کالا به هنگام خروج از فروشگاه موجب به صدا در آمدن آژیر شده و نشان می‌دهد مشکلی برای خروج آن کالا وجود دارد.

در فروشگاه‌های هوشمند با کسر مبلغ کالا از حساب شما، این تگ غیرفعال می‌شود اما اگر به هر دلیلی مبلغ آن پرداخت نشود، سیستم به راحتی آن را تشخیص داده و مانع از خروج شما از فروشگاه می‌شود.

این تگ ها تنها کاربرد امنیتی ندارند بلکه امکان استفاده از آنها به منظور جلوگیری از کپی‌برداری و جهت ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی نیز وجود دارد.

راه اندازی فروشگاه هوشمند خود را به نیک آوازه بسپارید

اگر صاحب یک کسب و کار فروشگاهی هستید و با خواندن این مطلب وسوسه شده‌اید که بیشتر در مورد این فروشگاه‌ها و نحوه راه‌اندازی آنها بدانید، همین حالا با ما تماس بگیرید. کارشناسان نیک آوازه به خوبی می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند و هر آنچه برای راه‌اندازی و پشتیبانی یک فروشگاه هوشمند لازم است را انجام بدهند. اگر نظری در این زمینه دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید. منتظر دیدگاه‎های‌تان هستیم.

پایان رپورتاژ آگهی /

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : فروشگاه هوشمند : خرید به آسانی آب خوردن

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *