طریقه تعمیر کندانسور یخچال

کندانسور یخچال

یکی از قطعات اصلی در یخچال ها کندانسور می باشد که اگر بخواهیم در یک عبارت کوتاه این قطعه را شرح دهیم، باید بگوییم که عملا کندانسور در یخچال همان رادیاتور خنک کننده ی یخچال می باشد که در صورت نبود این قطعه ممکن است کمپرسور به طور کامل بسوزد و آسیب جدی به یخچال وارد گردد.

تعمیر کندانسور یخچال

یکی از موضوعاتی که به هنگام تعمیر کندانسور یخچال مطرح می باشد، بحث میزان تخصص افراد تعمیرکار در تعمیر دستگاه های این برند است که یک اقدام کاملا تخصصی می باشد. درصورتی که کندانسور یخچال در تسریع ترین زمان ممکن تعمیر نشود می تواند به سایر قطعات نظیر کمپرسور نیز آسیب اساسی وارد نماید که در ادامه قصد داریم اطلاعاتی درخصوص این قطعه در اختیار شما قرار دهیم.

کندانسور یخچال

کندانسور چیست؟

کندانسور یکی از قطعات مکانیکی بسیار مهم در یخچال می باشد . کندانسور یخچال عملکردی عکس اواپراتور دارد که به این صورت که در کندانسور گاز مبرد یعنی همان گازی که سبب سرد کردن فضای داخلی یخچال می گردد، نظیر گاز فرئون موجود در یخچال فریزر که با استفاده از کمپرسور با فشار بسیار زیاد وارد می گردد، باید با کاهش دمای خود، به شکل مایع تبدیل گردد. اساسا کندانسور در یخچال فریزرها و یا کولرهای گازی یا هر وسیله ی برقی دیگری کار چگالش گازمبرد و یا کندانس را با خنک نمودن گاز مبرد انجام می دهد.

به طورکلی، گاز مبرد با دما و فشار بالا از لوله ی رفت کمپرسور وارد بخش کندانسور شده که در این قسمت به نام گاز داغ معروف است که به تدریج توسط کندانسور حرارت خود را به محیط منتقل کرده و پیش از وارد شدن به درایر و لوله مویی به مایع تبدیل می گردد. پس از آنکه گاز در داخل کمپرسور تحت فشار قرار گرفت تا برای حرکت درون لوله های مسیر آماده گردد، حرارت گاز افزایش می باشد و در صورتی که این حرارت و گرما از گاز کم نشود فرآیند سرماسازی با مشکل روبرو خواهد شد.

کندانسور یخچال

ایرادات رایج در کندانسور یخچال

یکی از ایرادات اساسی که با گذشت زمان و استفاده از یخچال فریزرها به علت ماهیت کندانسور که انتقال دهنده ی گاز داغ به محیط می باشد، برای کندانسور ایجاد می شود، کثیف شدن این قطعه است که می تواند به علت نشستن گرد و خاک و پرز موکت و فرش بر روی سطح کندانسور یخچال صورت بپذیرد. در این صورت نمی تواند حرارت گاز داغ را به فضا منتقل نموده و به همین علت تبدیل گاز داغ به مایع سرد با مشکل روبرو می شود، در نهایت در اواپراتور سرمای کمی را مشاهده خواهیم کرد و تمامی فرآیندهای سرمایش با مشکل روبرو می شود. به منظور پیشگیری از بروز چنین مشکلی و دریافت کارایی بیشتر یخچال و همچنین میزان مصرف برق کمتر بهتر است تا بر اساس میزان گرد و خاک در هر سال و یا هر دو سال یکبار کندانسور یخچال را تمیز کنید و گرد و خاک آن را پاک کنید.

کندانسور یخچال

انواع کندانسور یخچال

۱کندانسور هوایی که در پشت یخچال به شکل یک شبکه ی توری شکل قرار گرفته است که اکنون در یخچال فریزرهای جدید این مورد را کمتر مشاهده می نمایید، البته این نوع از کندانسور به دلیل اینکه با محیط سطح تماس کمتری دارد، دیرتر گرد و غبار بر روی آن می نشیند.

۲کندانسور پاکتی در کنار کمپرسور و یا در زیر یخچال قرار داده شده است و قطعا این نوع کندانسور باید با استفاده از یک فن خنک گردد و گرمای محیط اطراف و داخل کندانسور را مکش نموده و به سوی کمپرسور هدایت نماید. این مدل از کندانسور یخچال با محیط بیرونی یخچال تماس بیشتری دارد و در نتیجه باید سریعتر اقدام به تمیز کردن آن نمود.

۳کندانسور درون بدنه ی کابین یخچال فریزر یا کندانسور مخفی که این نوع کندانسورها میان ورق و فوم بدنه ی یخچال تعبیه شده اند، در اصل به دو طرف بدنه ی یخچال متصل شده اند. در این نوع از کندانسورها به علت اینکه بدنه ی خارجی یخچال حرارت کندانسور را انتقال می دهد و بدنه ی داخلی یخچال سطح وسیع و هم سطح رنگی تمیزی دارد، گرد و خاک به ندرت سبب جلوگیری از سیستم انتقال حرارت می گردد.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: زوم تک

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : طریقه تعمیر کندانسور یخچال

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *