طریقه برطرف نمودن حالت ذوزنقه ای (کیستون) در ویدئو پروژکتورها

حالت ذوزنقه ای (کیستون)

اساسا ویدئو پروژکتورها یکی از دستگاه های ضروری برای سخنرانان و ارائه دهندگان مطلب می باشد که در موراد زیادی برای آن ها کاربردهای فراوانی دارند و می توانند در شرایطی که مجبور به ارائه ی یک مطلب به صورت عمومی می باشند از آن ها استفاده کنند. ویدئو پروژکتور مدل های متفاوتی دارند اما مشکلات آن ها برخی به صورت عمومی بوده و باید بر اساس نوع ایرادات با آن ها برخورد نمایند و آن ها را با روش های مختلف برطرف کرد. یکی از مسائلی که در ویدئو پروژکتور ها مشاهده می گردد، مسئله ی حالت ذوزنقه ای (کیستون) است. در ادامه تصمیم داریم که روش های حل این مسئله را برای شما شرح دهیم.

حالت ذوزنقه ای (کیستون) چیست؟

مشکل کیستون زمانی اتفاق می‌افتد که ویدئو پروژکتورها با زاویه 90 درجه از پرده قرار نگرفته باشند و یا سطح پرده زاویه‌ دار باشد. تصویری که در نهایت این ناترازی ایجاد می گردد به ‌جای تصویر مربعی شکل، ذوزنقه ‌ای شکل خواهد شد. قطعا تصویری که به‌ درستی به نمایش در نیاید یکی از عوامل بر هم زننده تمرکز می باشد که پیشگیری از آن برای بسیاری از سخنرانان به‌ عنوان یک امری ضروری محسوب می شود. با این وجود، در بعضی از شرایط محل دیگری برای قرار دادن ویدئو پروژکتور وجود ندارد. اکنون چه کاری باید انجام داد؟

اساسا ویدئو پروژکتورهای قدیمی قابلیت تصحیح کیستون را ندارند. این ویدئو پروژکتورها به شکل ثابت طراحی ‌شده اند، در نتیجه به منظور تنظیم تصویر احتیاج بود که زاویه ی قرار گرفتن پروژکتور و پرده تغییر نماید؛ اکنون با پرتابل شدن و سبک تر شدن ویدئو پروژکتورها نیاز به اتخاذ روشی دیگر احساس شد.

حالت ذوزنقه ای (کیستون)

نحوه تصحیح کیستون به صورت دستی

در حال حاضر دو روش برای تصحیح حالت ذوزنقه ای (کیستون) در پروژکتور ها وجود دارد: روش تصحیح دستی و روش تصحیح دیجیتال. روش تصحیح کیستون به صورت دستی در اصل تنظیم فیزیکی لنز ویدئو پروژکتور ریکو به صورتی است که پخش تصویر در یک زاویه بالاتر و یا پایین ‌تر از حالتی صورت بگیرد که در صورت قرار داشتن دستگاه بر روی یک سطح صاف نیز انجام شود. تنظیم دستی در بعضی از این شرایط عملکرد بالایی دارد ولی نمی ‌تواند مشکل کیستون افقی را برطرف نماید. همچنین برای اینکه این روش نتیجه ‌ای را به دنبال داشته باشد، ویدئو پروژکتور باید از پرده فاصله زیادی داشته باشد.

حالت ذوزنقه ای (کیستون)

نحوه تصحیح کیستون به صورت دیجیتال

اساسا ویدئو پروژکتورهای نوع LCD و DLP™ از این سری دستگاه‌ های نمایش دیجیتال به حساب می آیند. اطلاعاتی نظیر اسلایدهای پاورپوینتی که به ویدئو پروژکتور ارسال می گردند به شکل دیجیتال در آمده و تنظیم می‌ شوند. بعضی از ویدئو پروژکتورهای جدید این ویژگی رادارند تا با اضافه کردن یک الگوریتم بخصوص انتخابی به مقیاس تصویر، قبل از آنکه تصویر موردنظر به لنز برسد ابعاد آن را تغییر بدهند و به شکل موردنظرتنظیم کنند. در نهایت به این صورت خواهد شد که حتی با وجود زاویه ای بین ویدئو پروژکتور ریکو و پرده ی نمایش، تصویر به صورت مربعی نمایش داده شود. این روش به سخنرانان این امکان را می ‌دهد تا در هر جایی که هستند از ویدئو پروژکتور خود به اندازه ی نیاز استفاده نمایند.

حالت ذوزنقه ای (کیستون)

درجه تصحیح به چه صورت باید باشد؟

میزان تصحیح کیستون که ویدئو پروژکتورهای مختلف می توانند داشته باشند با یکدیگر متفاوت است. به منظور تصحیح کیستون عمودی در قسمت های بالا و پایین، برخی از ویدئو پروژکتورها رقم معمولی 12 درجه و برخی نیز تا میزان قابل ‌توجه 35 درجه را ممکن می کنند. در بعضی از ویدئو پروژکتورهای جدید، نظیر جدیدترین سری ویدئو پروژکتورهای توشیبا، قابلیت تصحیح کیستون افقی هم فراهم شده است.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: زوم تک

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : طریقه برطرف نمودن حالت ذوزنقه ای (کیستون) در ویدئو پروژکتورها

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *