راهنمای تصویری سامانه همتا برای رجیستری گوشی

سامانه همتا

مدتی بود که کشور درگیر مسائل حاشیه ای از قبیل ورود گوشی های هوشمند قاچاق بود که بسیاری از افراد نیز در این زمینه متضرر شده و آسیب های بسیاری را دیده اند. مدتی بود که بازار گوشی های هوشمند پر از گوشی های قاچاق شده بود و هر کسی یک قیمتی برای مدل های مختلف گوشی های هوشمند اعلام می کرد. در این میان دولت تصمیم گرفت تا در مقابل این موضوع ایستادگی نماید و با قاچاق کالاهای دیجیتال مقابله کند تا اینکه بتواند مشکلات و مسائل مختلف را برطرف نموده و بازار گوشی های هوشمند را در ایران و مراکز عرضه ی گوشی های تلفن همراه در دست بگیرد.

طرح ثبت تجهیزات و دستگاه های دارای سیم کارت با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اپراتورهای تلفن همراه، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در نهایت گمرک ج.ا.ا به اجرا در آمده است. هدف از اجرای این طرح، مقابله ی سیستمی با عرضه و فعالیت گوشی های تلفن همراه و دیگر تجهیزات دارای سیم کارت که به صورت قاچاق و تقلبی وارد بازار می شوند، می باشد. هر کدام از گوشی های تلفن همراه دارای یک شماره شناسه ی 15 رقمی مخصوص به خود (IMEI) هستند که با استفاده از این شناسه می‌ توان هر گوشی تلفن همراه را در شبکه ی مخابراتی ردیابی نمود. ردیابی بر اساس کد IMEI با مشکلاتی روبرو است که بر همین اساس، از ترکیب این شناسه و یک کد اختصاصی دیگر به منظور تشکیل یک زوج یکتا، بهره مند می گردد.

سامانه ی همتا در اصل یک بستر اصلی برای طرح رجیستری موبایل و در حال حاضر تبلت ها می باشد که تمامی اقدامات لازم به منظور ثبت و بررسی گوشی ها و دستگاه های سیمکارت خور مختلف در آن صورت می پذیرد. این طرح به منظور جلوگیری از واردات دستگاه‌ های سیمکارت‌ خور قاچاق عملیاتی گردید و بر اساس اطلاعات ذکر شده از سوی آذری جهرمی تاثیرات بسیار زیادی را در این زمینه داشته و واردات رسمی گوشی های هوشمند تقریبا 1.5 میلیون دستگاه در سال قبل را به 2 میلیون گوشی هوشمند رسانده است که این عدد حتما تا پایان سال سال جاری به اعدادی بسیار بالاتر خواهد رسید.

شماره سامانه همتا

سامانه همتا

روش‌ های مختلفی به منظور ارتباط با سامانه ی همتا وجود دارد که از این روش ها می توان به وب‌ سایت سامانه ی همتا، کد ستوری یا کد USSD، شماره ی پیامک و اپلیکیشن آن اشاره داشت. البته لازم به ذکر است که به منظور دسترسی به تعدادی از قابلیت‌ های این سامانه باید با استفاده از وب‌ سایت در سامانه‌ ی همتا ثبت نام نمایید. به عنوان مثال در شرایطی که قصد داشته باشید از طریق گوشی‌ هوشمندتان مالکیت گوشی‌ یک سیم‌ کارت دیگر را انتقال دهید، باید قطعا پیش تر در سیستم سامانه ی همتا ثبت نام نموده باشید.

  • در مرحله ی نخست می‌ توانید به منظور استعلام اصالت گوشی، کد شناسه ی 15 رقمی IMEI دستگاهتان را بدون هر نوع خط فاصله و یا ممیزی که بر روی جعبه‌ ی گوشی درج شده است، به شماره‌ ی 7777 پیامک نمایید و یا از طریق کد دستوری #7777* و بررسی استعلام اصالت کالا و همچنین وارد نمودن کد IMEI، از اصل بودن دستگاه آگاه گردید.
  • قطعا به این نکته باید توجه کنید که پاسخ دریافت‌ شده با استفاده از پیامک با سرشماره‌ ی سامانه‌ ی همتا یعنی 7777 صورت می پذیرد. در طی پیامک دریافت شده اطلاعاتی نظیر نام و مدل گوشی در اختیار کاربران قرار می گیرد که می‌ توان با تطبیق دادن آن با گوشی که در حال خرید آن هستید، از اصالت کالا اطمینان حاصل نمایید.

لازم به ذکر است که تمامی فرآیندهای بالا با استفاده از اپلیکیشن این سامانه قابل دسترسی و انجام شدن می باشد اما هم اکنون این اپلیکیشن تنها برای سیستم عامل اندروید منتشر شده است و نسخه ی iOS آن در میان اپلیکیشن های ایرانی این سیستم عامل مشاهده نمی گردد.

سامانه همتا رجیستری

پس از این که اصالت گوشی خود را استعلام کرید و با بررسی نمودن یکسانی کد IMEI ثبت‌ شده بر روی جعبه با کدی که بر روی بسته‌ بندی دستگاه مشاهده می کنید، نوبت به فعال نمودن و یا رجیستری گوشی هوشمند می باشد. به منظور فعال نمودن و یا رجیستری گوشی‌ های هوشمند خریداری شده تان باید یک کد فعالسازی توسط فروشنده دستگاه در اختیار خریدار قرار داشته باشد. اساسا این کد فعالسازی 6 رقمی، یکبار مصرف می باشد. به منظور رجیستری نمودن دستگاه می‌ توان با استفاده از سه روش ارسال پیامک، کد دستوری و یا اپلیکیشن این سامانه اقدام نمود.

سامانه همتا

  • ابتدا باید کد دستوری #7777* را با استفاده از گوشی خود شماره‌ گیری نمایید.
  • اکنون عدد مربوط به بخش فعالسازی را وارد نمایید.
  • سیستم این دستگاه از شما یک کد IMEI درخواست می کند که باید آن را در کادر مربوطه وارد کنید.
  • در مرحله‌ ی بعدی کد فعالسازی خود را وارد نمایید.
  • در این بخش باید شماره‌ ی سیم‌ کارت دستگاهی را که تصمیم به فعالسازی آن دارید، وارد نمایید.
  • اطلاعات ثبت شده را تأیید نمایید.
  • در مرحله‌ ی نهایی، پیامکی دریافت خواهید نمود که موفقیت آمیز بودن فرایند رجیستری را اعلام می دارد.

پس از طی کردن مراحل بالا دستگاه شما رجیستر شده است و در صورتی که زمانی تصمیم داشته باشید از یک سیم کارت دیگر در دستگاه خود استفاده نمایید، باید بازهم با استفاده از سایت سامانه ی همتا و بخش تغییر مالکیت شماره سیمکارت جدید را وارد نمایید.

سامانه همتا انتقال مالکیت

سامانه همتا

در صورتی که یک سیمکارت دیگر بر روی گوشی‌ هوشمند رجیستر شده قرار گرفت، باید با استفاده از فرآیند انتقال مالکیت، شرایط مربوط به فعال نمودن صحیح گوشی را از طریق سیمکارت جدید فراهم نمایید. به منظور بهره مندی از امکان انتقال مالکیت باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال نمایید:

  • در ابتدا باید کد دستوری #7777* را در دستگاه خود وارد نماید.
  • سپس در منوی پیش رو گزینه‌ ی مربوط به انتقال مالکیت را برگزینید.
  • در این بخش شماره‌ ی سیم‌ کارتی را که در حال حاضر در گوشی شما قرار داده شده است را باید وارد کنید.
  • در این بخش باید رمز سیستم همتا برای سیم‌کارت قبلی شما ارسال شده بود را وارد نمایید.
  • در این مرحله باید کد IMEI‌ گوشی را وارد نموده و برای سامانه ارسال نمایید.
  • اکنون باید شماره‌ سیم‌ کارتی را که تصمیم دارید در گوشی مورد نظر فعال گردد، وارد کنید.
  • سپس اطلاعات واردشده را تایید نمایید.
  • در مرحله‌ ی نهایی، پیامی را در خصوص موفقیت‌ آمیز بودن فرایند انتقال مالکیت دریافت خواهید کرد.
بیشتر بخوانید  نحوه ی رجیستری گوشی های مسافری

سامانه همتا افزودن دستگاه

1.از طریق وبسایت سامانه همتا

سامانه همتا

در ابتدا احتیاج می باشد تا شخص مسافر وارد درگاه اینترنتی سامانه همتا مراجعه نماید. به منظور وارد شدن به این سامانه می‌ توانید از شماره ی سیمکارت خود استفاده نمایید و یا ابتدا در سامانه ثبت نام نمایید و در نهایت با استفاده از کد ملی وارد سامانه گردید. در ابن بخش ما تصمیم داریم تا با استفاده از شماره سیمکارت وارد سامانه گردیم. توجه داشته باشید که نهایتا  در ادامه تنها می توانید تا گوشی‌ های ثبت شده به نام همین شماره ی تلفن همراه که با استفاده از آن وارد سامانه گردیده اید را به کارتابل خود بیافزایید:

  • بعد از وارد نمودن شماره ی سیمکارت، رمز عبور موقت برای همان  شماره ارسال می شود. با بهره گیری از رمز عبور ارسالی و وارد نمودن کد امنیتی، می توانید به راحتی وارد سامانه گردید.
  • پس از وارد شدن به سایت سامانه، باید بر روی گزینه ی افزودن دستگاه کلیک کنید.
  • در مرحله بخش تنها احتیاج است تا شماره ی کد IMEI تلفن همراه تان را وارد کنید و بر روی گزینه ثبت کلیک کنید. کد شناسه ی تلفن همراه (IMEI) یک کد 15 رقمی مخصوص به خود می باشد که تنها بر روی جعبه ی گوشی های هوشمند ثبت گردیده است و همچنین با شماره‌گیری #06#* برا رروی صفحه نمایشگر تلفن همراه مشاهده نمایید.
  • در نهایت، در صورتی که کد شناسه ی دستگاه شما وارد این سیستم شد باید پیامی بر اساس موفقیت آمیز بودن این پروسه برایتان مشاهده گردد.
  • در آخر باید بر روی گزینه ی تائید کلیک نموته و از یخش منوی سمت راست برروی نخستین گزینه یعنی مدیریت دستگاه‌ ها کلیک می کنیم. شرایطی که فرآیند به نحو احسنت انجام شده باشد، کد IMEI دستگاه همراه با نسخه ی گوشی هوشمند در کارتابل ما قابل مشاهده می باشد.

2.از طریق کد دستوری #7777* 

دد ابتدا باید هزینه ی 4 را وارد کنیم.

در نهایت لازم است تا شناسه ی IMEI گوشی هومندی را همراهی کنید که تصمصمی به افزودن آن به کارتابل خود را داریم، وارد کنید:

همچنین لازم است تا با وارد نمودن عدد 1 درصد صحت اطلاعات وارد شده را تائید کنیم.

در نهایت پیغامی مبنی بر موفقیت‌ آمیز بودن این فرآیند برایتان نمایش داده می‌ شود.

به منظور افزودن شناسه ی تلفن همراه به محیط کارتابل خود، می‌ توانید بازهم کد دستوری #7777* را شماره‌گیری نموده و عدد مربوط به گزینه ی انتقال مالکیت یعنی 3 را وارد نمایید. در شرایطی که فرآیند اضافه کردن دستگاه شما به درستی صورت گرفته باشد، می توانید شناسه یIMEI گوشی هوشمندتان در این بخش مشاهده نمایید.

کد فعالسازی سامانه همتا

سامانه همتا

 

بیشتر بخوانید

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : راهنمای تصویری سامانه همتا برای رجیستری گوشی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *