راهنمای استفاده از Disk Cleanup برای کاهش فضای دیسک

راهنمای استفاده از Disk Cleanup برای کاهش فضای دیسک

 

آیا می خواهید فضای دیسک را در رایانه ویندوز خود پاک کنید؟ در این  مقاله قرار است برای شما روش هایی را بیان کنیم تا فایل ها و پوشه های که در ویندوز وجود دارد با خیال راحت پاک کنید تا فضای دیسکتان آزاد شود.

ویندوز حاوی پرونده ها و پوشه های زیادی است که شما واقعاً نیازی به آنها ندارید. این پرونده ها و پوشه های ویندوز را پاک کنید تا فضای دیسک آزاد شود. این فایل ها ممکن است در حافظه نهان ویندوز یا فایل های ناخواسته قدیمی که فضا را هدر می دهد باشند. دانستن این که چه فایل هایی را می توان از ویندوز حذف کرد که هیچ گونه مشکلی پیش نیاید می تواند چالش برانگیز باشد.

بیایید برخی از فایل ها و پوشه های ویندوز را که برای پاک کردن آنها بلامانع است، همراه با اینکه چرا می خواهید پاک کنید ، مرور کنیم. این مطالب به شما کمک می کند فضای دیسک را آزاد کرده و در مورد رایانه خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. توجه داشته باشید که برخی از این پوشه ها در مکان های محافظت شده ای در ویندوز هستند ، بنابراین هنگام حذف آنها مراقب باشید.

استفاده ار Disk Cleanup یا دیسک کلین آپ  در ویندوز 10

بهترین راه برای پاک کردن پوشه های ویندوز: پاکسازی دیسک

راهنمای استفاده از Disk Cleanup برای کاهش فضای دیسک

قبل از بررسی فایل ها و پوشه های ویندوز که می توانید با خیال راحت حذف کنید ، باید این نکته را بدانید که حذف دستی آنها معمولاً بهترین راه حل نیست. گذشته از اتلاف وقت برای انجام این کار، اگر این فرایند را به صورت خودکار انجام دهید، ایمن تر است که می توانید به ابزار Disk Cleanup اجازه دهید این تمیزکاری ها را برای شما انجام دهد. با این کار از امکان حذف تصادفی پرونده هایی که ممکن است به آن ها نیاز داشته باشید و یا از بهم خوردن پوشه های جلوگیری می شود.

ابزار  Disk Cleanup ویندوز به شما کمک می کند فضای دیسک را در رایانه خود بازیابی کنید و استفاده از آن ساده است. Disk Cleanup را در منو استارت ویندوز بزنید و در کادر باز شده درایو مورد نظر را انتخاب کنید و اجازه دهید اسکن شود ، و چندین دسته از فایل ها را می توانید پاک کنید. برای گزینه های بیشتر ، Clean up system با مجوز ادمینستریتور را انتخاب کنید.

آزاد کردن فضای ذخیره سازی با ابزار جدید Disk Cleanup

علاوه بر روش گفته شده می توانید ابزار پاک سازی فضای ذخیره سازی جدیدتر Windows 10 را امتحان کنید به قسمت Settings> System> Storage بروید. روی گزینه Storage در لیست گزینه ها کلیک کنید ، سپس لیستی را مشاهده می کنید که شبیه آنچه Disk Cleanup دارد، است و با انتخاب آن  فایل های غیر ضروری شما حذف شود.

راهنمای استفاده از Disk Cleanup برای کاهش فضای دیسک

چه فایل هایی ازپاک سازی دیسک سخت حذف شود

در ادامه می خواهیم به بررسی تعدادی از پوشه ها و فایل هایی که می توانید حذف کنید بپردازیم:

Windows Update Cleanup: با این کار نسخه های قدیمی های Windows Update پاک می شود. در بیشتر موارد حذف این موارد ایمن است ، اما در صورت بروز مشکلات مربوط به به روزرسانی باید آنها را برای عیب یابی نگه دارید.

Windows upgrade log files: این ها فایل های داده ای هستند که Windows Update آنها را در کشف مشکلات موجود در مورد ارتقا یا  نصب به شما کمک می کند. اگر در مورد ارتقا ویندوز به نسخه جدید مشکلی نداشته اید، می توانید این فایل ها را پاک کنید.

Language resource files: اگر قبلاً زبان یا صفحه کلید دیگری را بارگیری کرده اید که از آن استفاده نمی کنید ، با این کار می توانید به راحتی آن را پاک کنید.

Recycle Bin: می توانید سطل آشغال را از صفحه دستاپ پاکسازی کنید، همچنین می توانید این کار را به راحتی در اینجا انجام دهید. فقط قبل از تخلیه، مطمئن شوید که داخل آن فایلی نیست که به آن نیاز داشته باشید.

Temporary files: پرونده های موقت ،همانطور که از نام آنها پیداست، در طولانی مدت برای هیچ استفاده ای نمی شوند، بنابراین می توانید بدون نگرانی آنها را پاک کنید.

حال، بیایید ببینیم چه مواردی را می توانید با خیال راحت از ویندوز 10 حذف کنید. که در زیر نام و مکان این فایل ها را به شما معرفی می کنیم.

  1. Hibernation File( خواب زمستانی)

راهنمای استفاده از Disk Cleanup برای کاهش فضای دیسک

مکان: C: \ hiberfil.sys

حالت خواب زمستانی در سیستم مشابه حالت خواب یا sleep است ، با این تفاوت که سیستم تمام کارهای باز شما را در درایو ذخیره سازی، ذخیره می کند و سپس خاموش می شود. می توانید باتری را از لپ تاپ خود خارج کرده و به مدت یک هفته در خواب زمستانی بماند، سپس دوباره شروع به کار کند و از همان جایی که  آن را متوقف کرده اید از سرگیری کند.

بسته به اندازه هارد دیسک شما ، فایل های خواب زمستانی احتمالاً چندین گیگابایت یا بیشتر است.

اگر از خواب زمستانی استفاده نمی کنید و می خواهید آن را غیرفعال کنید ، می توانید به راحتی از طریق Command Prompt این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که نباید فقط hiberfil.sys را حذف کنید ، زیرا ویندوز دوباره آن را دوباره ایجاد می کند.

بر روی دکمه Start کلیک راست کنید یا Win + X را فشار دهید ، سپس از منوی حاصل پنجره Command Prompt (Admin) یا Windows PowerShell (Admin) را باز کنید. برای غیرفعال کردن خواب زمستانی ، دستور زیر را تایپ کنید: powercfg.exe /hibernate off

این تنها چیزی است که برای غیرفعال شدن خواب زمستانی لازم است. ویندوز هنگام انجام این کار باید hiberfil.sys را به تنهایی حذف کند. در صورت حذف نشدن  آن را حذف کنید. توجه داشته باشید که غیرفعال کردن حالت خواب زمستانی همچنین از ویژگی fast startup رایانه در ویندوز 10 جلوگیری می کند. با این حال  این کار ضررری ندارد؛ زیرا این ویژگی باعث کندی زمان بوت شدن و مشکلات دیگر می شود.

  1. پوشه Windows Temp

راهنمای استفاده از Disk Cleanup برای کاهش فضای دیسک

مکان: C: \ Windows \ Temp

این پوشه برای نگهداری فایل های موقتی ویندوز می باشد پرونده ها و پوشه های داخل حاوی اطلاعاتی است که برنامه ها برای انجام فرایند خود در ویندوز همزمان از آن استفاده می کند و بعد از اتمام کار دیگر نیازی به آنها ندارد.

به جای تمیز کردن از طریق این فایل ها از طریق Disk Cleanup در صورت تمایل می توانید وارد این پوشه  شوید و به صورت دستی محتوای آن را حذف کنید. فقط کافی است دکمه های Ctrl + A را فشار دهید تا همه چیز داخل آن انتخاب شود ، سپس Delete را بزنید. هنگام انجام این کار ممکن است ویندوز در مورد چند مورد به شما هشدار دهد پس موارد دیگر را پاک کنید.

  1. RecycleBin یا سطل آشغال

مکان: shell یا پوسته: RecycleBinFolder

بیشتر بخوانید  12 روش ساده برای سرعت بخشیدن به ویندوز 10

سطل آشغال یک پوشه خاص است در حالی که در درایو C شما ظاهر می شود، توسط Windows محافظت می شود و نیازی نیست از این طریق به آن دسترسی داشته باشید. هر زمان که فایلی را در سیستم خود پاک می کنید، ویندوز آن را به سطل آشغال که می توانید شرت کات آن را را روی صفحه دسکتاپ داشته باشید می فرستد. این مکان ویژه ای است که فایلهای حذف شده در آن نگهداری می شوند تا زمانی که آنها را برای همیشه حذف یا بازیابی کنید.

اگرچه ممکن است از این موضوع آگاهی داشته باشید، اما در صورت عدم آگاهی به راحتی می توان فراموش کرد که حجمی در حد  گیگابایت مربوط به داده های قدیمی در سطل آشغال شما قرار بگیرند و فضای زیادی را اشغال کنند.همچنین می توانید shell: RecycleBinFolder را در نویگیشن بار File Explorer تایپ کنید. پس از ورود به اینجا ، همه مواردی را که اخیراً حذف کرده اید مشاهده خواهید کرد.در سطل آشغال می توانید روی هر کدام از موارد  بصورت جداگانه راست کلیک کرده و گزینه Delete را برای پاک کردن دائمی فایل ها انتخاب کنید ، یا گزینه Restore را انتخاب کنید تا فایل ها به محل اصلی خود بازگردد.

برای تغییر روش کارکرد سطل آشغال، بر روی Recycle Bin properties کلیک کنید و در این منو می توانید حداکثر اندازه سطل آشغال را تغییر دهید، یا حتی گزینه ” Don’t move files to the Recycle Bin”  به معنای عدم انتقال به سطل آشغال را انتخاب کنید.

راهنمای استفاده از Disk Cleanup برای کاهش فضای دیسک

با این گزینه ، ویندوز از سطل زباله رد می شود و هنگام حذف، موارد انتخابی برای همیشه حذف می شود. ما این کار را توصیه نمی کنیم؛ زیرا سطل آشغال در صورت حذف تصادفی تایید دو مرحله ای از شما می خواهد. به این ترتیب، هر زمان که فایلی را پاک کنید، به یک مرحله اضافی نیاز دارد.

  1. old Folder

مکان:  C:\Windows.old

هر زمان نسخه Windows خود را ارتقا می دهید، سیستم یک نسخه از فایل های قبلی شما به نام Windows.old را نگه می دارد. این پوشه اساساً هر آنچه که نصب قدیمی شما را تشکیل داده است را در خود نگه می دارد، در صورتی که فایلی به درستی انتقال پیدا نکرده باشد در صورت لزوم ، می توانید از این پوشه برای بازگشت به نسخه قبلی ویندوز استفاده کنید. در صورت نیاز می توانید پوشه را باز کرده و چند فایل بی استفاده را پیدا کنید.

ویندوز مدت کوتاهی پس از ارتقا به طور خودکار این پوشه را حذف می کند ، اما اگر بخواهید می توانید آن را خودتان حذف کنید. اگر بخواهید برای حذف آن از File Explorer استفاده کنید، حذف نمی شود ، بنابراین Disk Cleanup را در منوی Start تایپ کنید و ابزار را همانطور که قبلا توضیح داده شد راه اندازی کنید.

روی Clean up system files در پایین پنجره کلیک کنید و به برنامه اجازه دهید اسکن دیگری انجام دهد. پس از اتمام کار ، به دنبال   Previous Windows installationیا همان فایل های نصب های قبلی ویندوز بگردید و آن را با استفاده از این ابزار حذف کنید.

بدیهی است که حذف این پرونده ها بازیابی اطلاعات را در صورت بروز مشکل دشوار می کند. پس از انجام به روزرسانی ویندوز حتی اگر به آخرین نسخه ویندوز 10  آپدیت کردید، به شما توصیه می کنیم این پوشه را نگه دارید تا زمانی که مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می کند.

  1. Downloaded Program Files

مکان: C:\Windows\Downloaded Program Files

نام این پوشه کمی گیج کننده است. در واقع فایل هایی را که توسط کنترلهای ActiveX اینترنت اکسپلورر و برنامه های جاوا استفاده می شود نگهداری می کند ، بنابراین اگر از یک ویژگی مشابه در وب سایت استفاده می کنید ، مجبور نیستید آن را دو بار بارگیری کنید.

در واقع ، امروز این پوشه فایده ای ندارد. ActiveX یک فناوری کاملاً قدیمی است که پر از حفره های امنیتی است و جاوا در وب امروز تقریباً منقرض شده است. Internet Explorer تنها مرورگری است که از ActiveX پشتیبانی می كند و احتمالاً هم اكنون فقط در وب سایت های شركت های قدیمی با آن روبرو خواهید شد.

بیشتر کاربران خانگی دیگر از اینترنت اکسپلورر استفاده نمی کنند ، چه رسد به ActiveX. پوشه Downloaded Program Files شما ممکن است از قبل خالی باشد، اما اگر خالی نیست، می توانید محتوای آن را پاک کنید.

  1. LiveKernelReports

راهنمای استفاده از Disk Cleanup برای کاهش فضای دیسک

 

مکان: C: \ Windows \ LiveKernelReports

پوشه LiveKernelReports فهرست دیگری است که احتمالاً هنگام اسکن فایلهای بزرگ روی رایانه شما ظاهر می شود. این پوشه محل تخلیه فایل ها است که گزارشات اطلاعات مداوم ویندوز است. اگر رایانه شما به مشکلی برخورد کرد می توانید محتویات این فایل ها را بررسی کنید و شروع به عیب یابی کنید.

پاک کردن هر فایل بزرگی که با پسوند DMP در این پوشه می باشد بی خطر است. اگرچه توصیه می کنیم به جای اینکه خودتان پرونده را حذف کنید، از Disk Cleanup استفاده کنید.

وقتی ویندوز خراب شد یا سایر مشکلات مهم رایانه ای دارید ، فوراً این پرونده های dump را پاک نکنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر از آنها می توانید از برنامه ای مانند WhoCrashed استفاده کنید.

  1. Rempl Folder

مکان: C: \ Program Files \ rempl

در حالی که پوشه Rempl بزرگ نیست، اما ممکن است با دیدن پوشه در سیستم تعجب کنید؛ زیرا شامل چندین فایل کوچک است و حتی ممکن است متوجه چند فرآیند Task Manager شوید که به آن متصل هستند.

این پوشه به گزارشات بروزرسانی ویندوز 10 متصل است. این شامل ” reliability improvements” است که به شما کمک می کند تا به روزرسانی های ویندوز 10 بدون مشکل پیش برود و مشکلات سازگارنبودن را برطرف کند.

آیا می توانید پوشه Rempl را حذف کنید؟ ظاهراً هیچگونه مشکلی در انجام این کار وجود ندارد. با این حال، از آنجا که فقط حجم آن چند مگابایت می باشد بهتر است آن را حفظ نکنید.

آیا همیشه باید پوشه های ویندوز که قابل حذف هستند را حذف کنیم؟

ویندوز تعداد زیادی فایل و پوشه را در خود دارد که لازم نیست آن ها را نگهدارید. به یاد داشته باشید که رایانه شما وظیفه تمیز نگه داشتن خود را به درستی انجام می دهد، بنابراین مجبور نیستید با وسواس محتوای این پوشه ها را حذف کنید ، مگر اینکه واقعاً فضای دیسک کمی داشته باشید.

به هر حال با توجه به مطالب گفته شده اگر هنوز هم باید فضای زیادی را در ویندوز 10 آزاد کنید، سعی کنید برخی از نرم افزارهای غیرضروری ویندوز را حذف نصب کنید.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : راهنمای استفاده از Disk Cleanup برای کاهش فضای دیسک

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *