خودرو رهام سایپا را بیشتر بشناسید + تصاویر رهام

خودروی رهام سایپا را بیشتر بشناسید+ تصاویر

خودرو رهام سایپا را بیشتر بشناسید + تصاویر رهام : یکی از جدید ترین خودروی های تولید ملی که توسط شرکت خودرو سازی سایپا رو نمایی شده است، خودروی رهام نام دارد. واژه ی رهام در فرهنگ لغت دهخدا به معنای پرنده ی آزاد و رها میباشد. با توجه به تصاویر منتشر شده از این خودرو و اطلاعاتی که از طراحان آن عرضه شده است ، مدل استایل این خودروی ملی سدان (Sedan ) میباشد.از جمله اطلاعات دیگری که طی مصاحبه ای با طراحان این خودروی ملی منتشر شد این بود که طراحی این ماشین برای اولین بار در میان سری خودرو های ملی از طراحی و پلتفرم شاهین ایرانی الهام گرفته شده است و همین امر بر زیبایی ظاهر خاص آن افزوده است.

همچنین از نکات کلیدی که در ارتباط با این ماشین میتوان ذکر کرد موتور 16 سوپاپه 1650 سی سی آن است که مجهز به تکنونولوژی VVT ( تکنولوژی که در آن زمان بالا آمدن سوپاپ موتور خودرو متغیر است و در شرایط مختلف جهت کار کرد مناسب تر موتور این زمان تغییر خواهد کرد) میباشد. بدنه ی این خودروی زیبا و منحصر به فرد به کمک فولاد مستحکم طراحی شده است و آن را در میان خودرو های ایمن هم رده اش به یک رقیب مناسب تبدیل کرده است.

در زمینه ی ایمنی باید گفت که این ماشین علاوه بر بدنه ی ایمن و مستحکم دارای 6 کیسه ی هوا در اتاقک داخلی ماشین نیز هست که سطح امنیت خودو را دوچندان کرده است. اکنون با هم نگاهی می اندازیم به مشخصات مختلف این خودروی زیبای ملی که منتشر شده است:

مشخصات کلی خودرو رهام سایپا :

تيپBase1StandardBase2MidLuxSuper Lux
ابعاد و وزن
نوع كلاس خودروسدان
تعداد دربهاي خودرو۴
ظرفيت سرنشين۵
طول(mm)۴۴۶۰
عرض(بدون در نظر گرفتن آيينه ها)(mm)۱۷۶۸
ارتفاع(mm)۱۵۰۱
فاصله دو محور عقب و جلو(mm)۲۶۵۰
وزن(kg)۱۲۶۰۱۳۰۰۱۳۲۰۱۳۳۰
ظرفيت صندوق عقب (ليتر)۴۲۰
رينگ۱۵ اينچ۱۶ اينچ
تاير۱۸۵/۶۵ R۱۵۲۰۵/۵۰ R۱۶

مشخصات عملکردی خوردی رهام:

تيپBase1StandardBase2MidLuxSuper Lux
نوع موتورBM۱۶
حجم موتور cc۱۶۵۰ – ۱۶ سوپاپ با تكنولوژي VVT
حداكثر قدرت hp۱۱۳
حداكثر گشتاور Nm۱۵۴
حداكثر سرعت (km/hr)۱۹۰۱۸۵
نوع گيربكسدستياتوماتيك
ظرفيت باك (ليتر)۴۷
استاندارد آلايندگييورو۵
سيستم تعليق جلومك فرسون
سيستم تعليق عقبسيستم تعليق عقب با ميله پيچشي + ترمزهاي ديسكي جلو و عقب

مشخصات ایمنی و تجهیزات ایمنی خودروی رهام:

ايمني و تجهيزات

تجهيزات ايمني و رفاهي
گيربكس اتوماتيك ۶ سرعته
سیستم تهویه مطبوع خودرو در مدل های دستی و اتوماتیک
صندلی با تنظیم کننده ارتفاع و کورس
کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده
دارای ۶ ایربگ جهت تامین ایمنی سرنشینان( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به ایربگ راننده دو مرحله ای
مجهز به ایربگ پرده ای ( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به ایربگ جانبی روی صندلی( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
استفاده از فولادهای استحکام بالا و ایمنی Euro NCAP ۳ star
مجهز به آینه های جانبی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
مجهز به هشداردهنده نزدیک شدن مانع روی آینه ها( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سنسور پارک
چراغ های جلو با سیستم چراغ روز روشن
مجهز به سیستم کنترل کننده الکتریکی خودرو
ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ
استارت دکمه ای
مالتی مدیای ۷ اینچ و ۱۰ اینچ اندروید( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سان روف( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
روف رک( مدل کراس)
سقف دو رنگ( مدل کراس)
صندلی چرمی ( مدل سوپر لوکس)
تنظیم صندلی برقی ( مدل سوپر لوکس)
مجهز به سیستم کروز کنترل ( در مدل های لوکس و سوپرلوکس)
سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت
مجهز به سیستم پایش فشار باد لاستیک
مجهز به سیستم کمک کننده به استارت خودرو در سربالایی ( در مدل کراس)
مجهز به سیستم  ABS ( در مدل های پایه)
مجهز به سیستم ESC

 

1خودروی رهام سایپا را بیشتر بشناسید+ تصاویر

اما با دانستن اطلاعات کلی خودروی رهام جا دارد نگاهی بیاندازیم به نقاط قوت و نقاط ضعف آن که توسط منتقدان مختلف صعنت خودروسازی مورد برسی قرار گرفت. یکی از کلیدی ترین نقاط قوت این خوروی ملی که از دیدگاه منتقدان اعلام شده است طراحی آن است. بی شک میتوان رهام را تحولی در عرصه ی طراحی و الگو برداری در این زمینه دانست.

طبق گفته ی منتقدان با وجود اینکه شرکت خودرو سازی سایپا سبد خرید خود را با عرضه ی خودرو هایی همچون تیبا 1 ، تیبا 2 ، کوئیک و سیانا افزایش داده بود اما هیچ یک از آن ها نه تنها دارای طراحی دلچسب و منحصر به فرد نبودند ، بلکه علاوه بر آن از نظر منتقدان و کاربران مختلف دارای مشخصات فنی ضغیفی نیز بودند که باعث عدم جلب نظر و رضایت مشتریان میشد.


مقالات مرتبط : 


اما خودروی ملی رها از همان ابتدا که در نمایشگاه خودروی شیراز معرفی شد به واسطه ی طراحی زیبا، شیک و منحصر به فردش نگاه مثبت بسیاری از کاربران و منتقدان را به سوی خود جلب کرد. طراحی این خودرو تنها به بخش بیرونی آن منتهی نمیشود و علاوه بر ظاهر شیک این خودرو که از شاهین ایرانی الگو برداری شده است، فضای داخلی آن نیز مطابق با استاندارد های روز و مدرن طراحی شده تا حس لذت بخش امنیت و آرامش بیشتر را در اختیار کاربران خود بگذارد.

2خودروی رهام سایپا را بیشتر بشناسید+ تصاویر

نقطه ی قوت دیگری که در طراحی و ساخت این خودروی شیک سدان قابل ذکر است پلتفرم SP100 آن است که پس از همکاری سایپا با دانشگاه‌های علم و صنعت ایران، تهران، امیرکبیر و خواجه نصیر و هم‌چنین استفاده از مشاوران خارجی در این خوردوتعبیه شده است. پلتفرم درواقع به معنای مجموعه‌ای از قطعات، مجموعه‌ها و حتی بخش‌هایی از خط تولید است که بین یک خانواده‌ی محصول خودرو مشترک است.

علت وجود مقوله ای به نام پلتفرم کاهش میزان هزینه وارده در طراحی و ساخت یک خودرو میباشد زیرا تولید یک خودرو با پلتفرم منحصر به خود هزینه ی بسیاری دارد. نقطه ضغفی که در این خودرو توسط منتقدان مورد بررسی قرار گرفت مربوط به پلترفم SP100 آن است.

بر اساس گفته ی منتقدان و کارشناسان با وجود اینکه پلتفرم SP100 یک رشد و ترقی مناسب در سری ماشین های بعدی سایپا از جمله رهام به حساب می آید اما در این خودرو هنوز بخش هایی مانند پیشرانه و جعبه دنده از ضعف اصلی این خودرو و حتی صنعت خودروسازی کشور به حساب می آید و درواقع تمرکز طراحی این پلتفرم بر پکیجینگ و نیاز سنجی جهت تامین از سایر شرکت ها بوده است. اما به طور کل میتوان گفت که خودروی ملی رهام به عنوان یکی از نقاط قوت کلیدی در خط تولید شرکت خودرو سازی ملی سایپا به حساب می آید و تقریبا نقاط قوت  آن بر نقاط ضعفش بر تری پیدا کرده اند.

قیمت خودروی رهام سایپا

این خودروی زیبا و منحصر به فرد در 6 تیپ مختلف در بازار خودرو عرضه خواهد شد و قیمت تخمین زده شده برای آن 40 تا 60 میلیون تومان ( بر اساس نوع تیپ انتخابی) میباشد اما این ارقام هنوز کاملا دقیق و رسمی نیستند زیرا تا ورود رسمی این خودرو به بازار خودرو هنوز چند سالی فاصله وجود دارد و ارقام مربوط به قیمت این خودرو به صورت تقریبی و با توجه به شرایط نرخ بازار خودرو فعلی اعلام شده اند. تیپ های مختلف این خودرو که در آینده عرضه خواهند شد عبارتند از Base 1 ، Base 2 ، Standard ، Mid ، Lux ،

3خودروی رهام سایپا را بیشتر بشناسید+ تصاویر

امیدواریم از مطالب زوم تک لذت برده باشید.


مقالات مرتبط : 


 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : خودرو رهام سایپا را بیشتر بشناسید + تصاویر رهام

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *