جیمیل (Gmail) و ترفندهای آن

جیمیل (Gmail)

تمامی کاربران فضای مجازی و به طورکلی دنیای اینترنت باید یک حساب کاربری داشته باشند تا بتوانند از آن طریق در سایت ها و شبکه های اجتماعی عضو شوند. برخی از افراد اقدام به ساخت یک ایمیل از طریق Yahoo می نمایند ولی پس از ارائه ی نسخه های مختلف از سیستم عامل اندروید و ضرورت داشتن حساب کاربری جیمیل (Gmail) برای کاربران آن ها اساسا افراد بسیاری این حساب کاربری را دارا می باشند.

تاریخچه جیمیل (Gmail)

به طورکلی جیمیل (Gmail)، یکی از سرویس‌ های رایگان دنیای اینترنت می باشد که به کاربران یک فضای ابری رایگان برای ارسال ایمیل ها ارائه می نماید. اکنون تصمیم داریم که در این بخش به تاریخچه ای از این سرویس اشاره داشته باشیم، نسخه ی آزمایشی این سرویس در تاریخ 1 آوریل سال 2004 میلادی ارائه گردد، به این شکل که هر کدام از کاربران می‌توانستند با دریافت یک دعوت‌ نامه از سوی کاربری دیگر که حساب جیمیل داشت، دارای حساب ایمیل گردند و از قابلیت های آن استفاده نمایند. به طورکلی این سرویس در 7 فوریه سال 2007 برای تمامی افراد آزاد گردد و دیگر احتیاجی به ارسال دعوتنامه از سوی فرد عضو شده برای عضویت کاربر جدید نبود و همچنین در تاریخ 7 ژوئن سال 2009 میلادی از حالت آزمایشی خارج شد که در همین زمان حدود 146 میلیون کاربر اقدام به ساخت این حساب های کاربری می کردند.

اساسا این سرویس نخستین سرویس ایمیلی در جهان بود که 1 گیگابایت فضای ابری در اختیار کاربرانش قرار می داد و همچنین نخستین سرویسی بود که تمامی ایمیل هایی که میان دو کاربر جابجا می شد را پشت سر (Thread) هم نمایش می‌ داد نظیر نوشته‌ های داخل یک Forum ؛ از 28 آوریل سال 2012 میلادی سرویس جیمیل 10240 مگابایت فضای خالی که پبشتر 7400 مگابایتی بود، به کاربران خود ارائه داد و کاربران باید سالانه 0.25 دلار در ازای هر گیگابایت پرداخت می نمودند، در این شرایط کاربرلن می توانستند این فضا را به 20 گیگابایت و یاحتی 16ترابایت نیز افزایش بدهند.

همچنین برنامه‌ نویسان، این سرویس را بر اساس پیشرو بودن در استفاده از زبان Ajax، که یک تکنیک در زمینه ی برنامه‌ نویسی می باشد، می شناسند که به کاربران خود اجازه می‌ دهد تا محتویات یک صفحه ی وب را بدون Refresh کردن آن مشاهده نمایند.

نحوه ساخت جیمیل (Gmail)

اکنون با مطالعه ی این پیشینه از سرویس ایمیل در صورتی که تصمیم دارید یک حساب کاربری داشته باشید، می توانید با استفاده از مراحل پایین و رعایت نکات ذکر شده به راحتی اقدام به ساخت یک حساب کاربری نمایید.

در ابتدا با مراجعه به آدرس https://accounts.google.com/SignUp باید وارد فضای گوگل شوید.

جیمیل (Gmail)

  • اکنون باید مشخصات لازم و خواسته شده در این صفحه را وارد نمایید. این اطلاعات موردنیاز شامل نام، نام خانوادگی، نام کاربری، پسورد، تاییدیه ی پسورد، تاریخ تولد، جنسیت، شماره موبایل، آدرس ایمیل کنونی و محل سکونت شما می باشد. توجه داشته باشید که اگر هر عبارتی را در قسمت نام کاربری استفاده نمایید به عنوان نام کاربری اصلی حساب کاربری جیمیل یا اکانت گوگل شما مشخص خواهد شد. بعد از وارد نمودن تمامی این مشخصات گزینه ی Next Step انتخاب نمایید.

 

  • در پنجره Pop-up پیش روی خود بر روی گزینه ی I Agree کلیک نمایید تا با قوانین و شرایط موردنظر کمپانی گوگل به منظور استفاده از حساب کاربری جیمیل موافقت کنید.

 

  • در این مرحله باید شماره موبایلی را که وارد نموده اید، تایید کنید. برای انجام این فرآیند با استفاده از ارسال اس ام اس، تنها لازم است که در صفحه ی جدید پیش رو بر روی گزینه Continue کلیک کرده و منتظر دریافت کد تاییدیه از سوی گوگل بمانید.

 

  • دقیقا زمانی که کد تایید برای شما ارسال گردید آن را در صفحه ی پیش رو تایپ نموده و بر روی گزینه Continue کلیک نمایید.
  • در نهایت وارد صفحه ای خواهید شد که عبارت “Welcome” برای شما نمایان می گردد و باید در این بخش نیز بر روی گزینه Continue کلیک نمایید.

با استفاده از همین چند پروسه ی شرح داده شده فرآیند ساخت حساب کاربری جیمیل (Gmail) و یا اکانت گوگل به اتمام رسید. اکنون شما می‌ توانید با استفاده از منوهای متفاوتی که در اختیارتان قرار داده شده است اطلاعات و مشخصات خود را تغییر دهید. البته شایان ذکر است که شما هیچگاه نمی توانید نام کاربری اصلی حساب کاربری جیمیل خود را تغییر دهید، در نتیجه حتما در زمان انتخاب نام کاربری درست و مناسب توجه داشته باشید.

 

نحوه تغییر رمز عبور جیمیل (Gmail)

یکی از موضوعاتی که هر یک از کاربران باید درنظر داشته باشند، انتخاب یک رمز عبور قدرتمند برای حساب های کاربری می باشد که هر کسی به راحتی نتواند به آن دسترسی پیدا کند. یکی از حساب های کاربری مهم و اساسی حساب کاربری جیمیل می باشد که افراد اساسا تمامی پیام های افراد در آن به نمایش در می آید و باید به آن توجه خاصی داشته باشید. در ادامه مراحل تغییر رمز جیمیل را برایتان شرح خواهیم داد.

  • در ابتدا به منظور تغییر رمز عبور جیمیل خود باید مسیر زیر را دنبال کنید:

رابط کاربری اصلی: Gear icon > Settings > Accounts and Import > Change password > مرحله سوم 

رابط کاربری HTML: در نوار ابزار مرورگذ خود بر روی گزینه ی Account کلیک نمایید.

  • در بخش Sign-in & security گزینه ی Signing in to Google را انتخاب نمایید.

جیمیل (Gmail)

  • در صفحه ی پیش رو و در بخش Password & sign-in method گزینه ی Password را انتخاب کنید.

جیمیل (Gmail)

  • بر اساس میزان حساسیت این فرآیند و به منظور احراز هویت شما، گوگل از شما درخواست خواهد کرد که رمز عبور خود را دوباره وارد نمایید. رمز عبوری که در فیلد بالا انتخاب کردید مجددا وارد نموده و بر روی گزینه ی Sign in کلیک کنید.
  • اکنون وارد صفحه ی تغییر رمز عبور خواهید شد. در بخش New password باید یک رمز با طول 8 کاراکتر و یا بیشتر که لازم است حتما ترکیبی از حروف و اعداد باشد را وارد نمایید. در بخش Confirm new password رمز جدیدتان را مجددا وارد نمایید. در آخر گزینه ی Change Password را انتخاب کنید.

اکنون رمز عبور شما تغییر کرده است و برای اینکه وارد حساب کاربری جیمیل خود شوید باید از رمز عبور جدید که انتخاب نموده اید، استفاده کنید.

شایان ذکر است که با انجام این فرآیند رمز عبور شما برای تمامی محصولات کمپانی گوگل تغییر می نماید. به عنوان مثال علاوه بر تغییر رمز عبور حساب کاربری جیمیل، رمز عبور حساب های کاربری پلتفرم Youtube، Google Calender نیز تغییر خواهند کرد. دلیل این موضوع نیز کاملا مشخص می باشد؛ رمز عبوری که شما به منظور ورود به حساب کاربری جیمیل خود استفاده می نمایید، در اصل برایGoogle Account شما می باشد. به این معنا که در ابتدا باید وارد حساب کاربری گوگل خود شده تا گوگل اجازه ی دسترسی به سایر خدمات خود مانند جیمیل را به شما بدهد. شایان ذکر است که هیچ روشی به منظور تغییر رمز عبور جداگانه برای سایر خدمات و سرویس های گوگل وجود ندارد.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

2/5 - (3 امتیاز)

نظرات در مورد : جیمیل (Gmail) و ترفندهای آن

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *