جریمه اتوماتیک خودروهای فاقد برگ معاینه فنی

جریمه اتوماتیک خودروهای فاقد برگ معاینه فنی

جریمه اتوماتیک خودروهای فاقد برگ معاینه فنی : مشخصات خودروهای که معاینه فنی آن ها به اتمام رسیده است به دیتای پلیس متصل شده و سپس جریمه خواهند شد این شیوه بر اساس سامانه یکپارچه مراکز معاینه فنی خودرو انجام می گیرد. طرح کاهش آلودگی هوا که از اول آبان ماه در سطح شهر اجرا شده است ،همه ی خودروهای که معاینه فنی آنها به پایان رسیده است در همه ی معابر پایتخت به صورت روزانه شناسایی و جریمه میگردند.

جریمه معاینه فنی خودرو

با توجه به طرح کاهش آلودگی هوا پلاک هر خودروی که معاینه فنی نداشته باشد توسط دوربین های راهنمایی و رانندگی در سطح شهر و ورودی های شهر تهران ثبت می شود و برای هر روز تردد مبلغ 50 هزارتومان جریمه میشود.

سردار محمدرضا مهماندار در خصوص جریمه های معاینه فنی اینگونه گفته است که جریمه تخلف تردد خودروهای بدون معاینه در سطح شهر به هیچ وجه قابل اغماض نمیباشد و حتما جریمه ها باید پرداخت شوند.

جریمه معاینه فنی خودرو

همچنین سردار تاکید کرده اند که تمامی خودروهای از زمان اجرایی شدن طرح توسط دوربین ها بررسی می شوند و در همه ی ساعتهای شبانه روز انجام می گردد.

رانندگانی که خودروی آن ها برگه سلامت فنی نداشته است باید حتما برای اخذ معاینه فنی به مرکز صدور برگه سلامت خودرو شهر تهران مراجعه کنند.

رئیس پلیس راهور پایتخت بیان کرده است که با توجه به قانون، مالکانی که بیشتر از چهار سال از عمر خودروی آن ها سپری شده است باید برای خودروی خود برگه سلامت بگیرند چون در غیر اینصورت خودروی آن ها جریمه می شود.

به گزارش زوم تک به نقل از ایرنا طرح ترافیکی با هدف کاهش آلودگی هوای پایتخت تایید و تصویب شده است و بعد از فراز و نشیب ها نخستین فاز این طرح در تاریخ 17 مهر ماه سال 95 با ابلاغ وزارت کشور در تهران اجرایی شد.

در اولین فاز که تا کنون نیز ادامه داشته است خودروهای که معاینه فنی نداشته اند با ورود به محدوده طرح های زوج و فرد و محدوده ی ترافیکی شهر تهران توسط سیصد دوربین رصد شده و برای هر تردد پنجاه هزار تومان جریمه برای مالکان خودروهای متخلف ثبت می گردد. با توجه به این طرح دیگر خودروی در سطح معابر تهران وجود نخواهد داشت که بدون برگه معاینه فنی باشد.

معاینه فنی خودرو 97

با توجه به اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی و قانون معاینه فنی خودرو باید سه گروه از خودروها معاینه فنی را دریافت کنند که اخذ آن ضروری و لازم می باشد. مطابق قانون خودروهای سواری تولید داخلی و خارجی که از چهار سال بیشتر از زمان تولید آن ها می گذرد باید معاینه فنی دریافت کنند.

معاینه فنی خودرو 97

مالکان خودروهای داخلی به سال 92 و سال های پیش از آن ،خودروهای وارداتی سال 2013 و پیش از آن و همچنین خودروهای عمومی سال 95 و پیش از آن باید در سال جاری برای دریافت معاینه فنی خودروی خود اقدام کرده و سپس برگه معاینه فنی را اخذ نمایند.

پلیس موظف است خودروهای که برگه معاینه فنی ندارند را شناسایی کرده و سپس آن ها را جریمه کند. برای دریافت معاینه فنی باید مدارک نظیر اصل کارت یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری را مالک خودرو داشته باشد و پس از تکمیل میتواند برگه سلامت خودرو را دریافت کند.

بیشتر بخوانید  بخشودگی جرایم رانندگی

هزینه ی معاینه فنی

هزینه ی چندانی با توجه به خدماتی که در مراکز معاینه فنی کشور ارائه میشود از شما گرفته نمی شود. با توجه به آخرین مصوبه هیئت وزرا نرخ ورود به مرکز معاینه فنی و دریافت برگه معاینه فنی برای سال 97 مبلغ 22 هزار تومان مشخص شده است. اگر خودروی در گرفتن معاینه فنی مردود شود و مشکل فنی داشته باشد باید برای ورود مجدد هزینه 5 هزار تومان پرداخت کند.

علاوه بر مبلغ 22 هزار تومانی که تعیین شده است خودروهای که دو مخزن دارند باید 62 هزار تومان برای تست هیدرواستاتیک هر مخزن و مبلغ سی و پنج هزار تومان بابت باز و بسته کردن مخزن نیز پرداخت نمایند.

هزینه ی معاینه فنی 

ضمن اینکه اگر خودروی مردود شود باید پیش از 15 روز ، مشکل خودرو را برطرف کرده و سپس به همان مرکز مجدد مراجعه نمایند.

نوبت دهی معاینه فنی

می توان از روش های زیر به راحتی خلوت ترین مرکز را انتخاب کرد و سپس برای گرفتن برگه اقدام نمود:

  • اولین روش استفاده از سامانه پیامکی است که عدد یک را باید به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۲ ارسال نمود
  • دومین روش استفاده از وب سایت معاینه فنی به ادرس inspection.tehran.ir  است که از طول صف در مراکز میتوانید مطلع گردید.

میزان جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی

با توجه به اعلام پلیس راهور تهران بزرگ و قانون خودروهای که معاینه فنی نداشته باشند به ازای هر روز مبلغ 50 هزار تومان جریمه می شوند که برای یک ماه تردد این میزان جریمه ها به مبلغ  ۱٫۵ میلیون تومان خواهد رسید.

مراحل معاینه فنی به صورت مختصر

  1. باید در مرحله ی اول اطلاعات خودروی شما به ثبت برسد
  2. ظاهر خودرو در مرحله ی دوم مورد بررسی قرار می گیرد و البته در معاینه فنی، مرحله شروع به شمار می رود.
  3. آزمون آلاینده های خروجی (در این مرحله معاینه فنی اندازه گیری میزان انتشار سطح آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها است)
  4. آزمون چراغ های جلو (حتما برای شما پیش امده است که در حال رانندگی هستید و نور خودروهای که از مقابل می آیند چشمان شما را اذیت کرده باشد در این مرحله مواردی چون سنجش ،کنترل نور خودرو و… بررسی میگردد)
  5. آزمون لغزش جانبی (این مورد در خصوص مشکلاتی مرتبط با انحراف یک خودرو بعد از طی کردن یک کیلومتر در راستای مستقیم است. حتما شما هم مشاهده کرده اید که برخی از خودروها با مشکل لاستیک سایی و انحراف خودرو از مسیر مستقیم روبرو هستند)
  6. آزمون کمک فنر (این مرحله شامل ارزیابی درصد کارایی کمک فنرهای محور جلو خودرو و عقب آن می باشد)
  7. آزمون ترمزها (سیستم ترمز خودرو آن قدر مهم و ضروری است که اصلا نمی توان برای یک لحظه از آن غافل شد چون با کوچکترین مشکلی ، خطر به شما نزدیک خواهد شد)
  8. آزمون اهرم بندی (سیستم تعلیق خودرو از قطعاتی تشکیل شده است که به همدیگر متصل هستند اگر این اتصال ها نامناسب باشند میتواند حادثه آفرین باشد).
  9. صدور معاینه فنی( اگر خودروی شما در موارد فوق با موفقیت روبرو شود میتوان معاینه فنی گرفت).

بیشتر بخوانید : 

4/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : جریمه اتوماتیک خودروهای فاقد برگ معاینه فنی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *