چگونه سنسور دوربین خود را تمیز کنیم ؟ (ببینید)

تمیز کردن سنسور دوربین

افرادی که به صورت کاملا حرفه ای پروسه ی عکاسی را دنبال می کنند باید در یک مدت زمان مشخص حتما لنز دوربین خود را تمیز کنند تا اینکه در کیفیت تصاویر دریافتی آن ها مشکلی ایجاد نشود. اما نکته ی اصلی اینجاست که تمیز کردن لنز دوربین بسیار کار سخت و حساسی می باشد که اساسا افرادی که عکاسی را به صورت حرفه ای دنبال می کنند کمتر حاضر به انجام این کار هستند.

تمیزکردن سنسور دوربین

به طورکلی تمیز کردن سنسور دوربین برای بسیاری از عکاسان کار بسیار ترسناک و خطرناکی به نظر می‌ رسد ولی با رعایت اصول به هیچ عنوان کار ترسناکی نیست. ویدیوی زیر به شما نمایش می‌ دهد که چگونه بر ترس خود غلبه نمایید و کثیفی و گرد و غبار و چربی های موجود بر روی لنز دوربین را به آسانی از فیلتر شیشه‌ ای سنسور خود حذف کنید. در صورتی که از لنزهای قابل‌تعویض استفاده می نمایید، به صورت خواه و یا ناخواه در بخش هایی دچار گرد و غبار و یا چربی در بخش سنسور خواهند شد. این مسئله در شرایطی که دریچه‌ ی دیافراگم بازتر می باشد، احتمال دارد به چشم نیاید ولی دقیقا زمانی که دریچه ی دیافراگم را تنگ‌ تر نمایید نقاط گرد و غبار، لکه‌ های آزاردهنده‌ ای را در تصاویر شما بر جای می گذارند که مجبور هستید با ویرایش تصاویر آن ها را حذف کنید.

در آموزش کوتاه Levi Sim از سایت فوتوفوکس ابزارهای مختلفی را که به منظور تمیز کردن سنسور و لنز دوربین‌ تان احتیاج دارید، به نمایش خواهد گذاشت.

در صورتی که به صورت کاملا تصادفی سنسور دوربین خود را با انگشت لمس کرده‌ اید، باید لکه‌ ی چربی بر جای مانده از پوست خود را از روی سنسور دوربین تان پاک کنید. اکنون به منظور انجام این کار، Levi Sim سمبه‌ ی سنسور یا Sensor swab و محلول پاک‌کننده‌ ی لنز Eclipse را برای شما پیشنهاد می نماید. در ابتدا نوک سمبه را به راحتی به محلول آغشته کنید و به داخل فضای سنسور هدایت نمایید. تمامی این سمبه‌ ها باید فقط یک دفعه برای هر تمیزکاری مورد استفاده قرار بگیرند. در نتیجه بهترین روش مصرف آن ها برای تمیز کردن چربی و ذرات چسبنده می باشد.

بیشتر بخوانید  سنسورهای دوربین 48 مگاپیکسلی سامسونگ احتمالا در گلکسی اس 10 رونمایی خواهند شد

در صورتی که قصد دارید سنسور دوربین خود را از گرد و غبار پاک کنید، می‌ توانید از قلم تمیز کننده ی لنز که دارای یک برسی نرم برای پاک کردن شیشه‌ ی سنسور می باشد، استفاده نمایید. همچنین می‌ توانید از یک دمنده ی حبابی که با استفاده از دمیدن جریان هوا تمیزکاری انجام می‌ دهد، استفاده نمایید.

تمیز کردن سنسور دوربین

البته لازم به ذکر است که Levi Sim این آموزش را بر روی دوربین Lumix بدون آینه به نمایش گذاشته است ولی شما به منظور دسترسی به سنسور در دوربین های SLR خود می‌ توانید Sensor Cleaning را در بخش تنظیمات دوربین خود پیدا کرده و استفاده نمایید. این گزینه سبب می گردد تا آینه در بالا نگاه داشته شود و به شما این اجازه را می‌ دهد تا با استفاده از همان روش‌ ها گرد و خاک و چربی را از روی لنز دوربین خود حذف کنید. به این نکته نیز اشاره داشته باشیم که هر از چندگاهی می‌ توانید دوربین خود را به منظور تمیزکاری به روش‌ های سنتی به تعمیرگاه ارسال کنید ولی در صورتی که تنها به علت ترس از آسیب دیدن به سنسور این کار را انجام می‌ دهید، حتما نگاهی به ویدیوی Levi Sim بیندازید.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: petapixel

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : چگونه سنسور دوربین خود را تمیز کنیم ؟ (ببینید)

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *