پردازنده های Kirin با Snapdragon چه تفاوت هایی دارد.

مقایسه تراشه Kirin 980 با معماری ۷ نانومتری با Snapdragon 845 با معماری ۱۰ نانومتری

عملکرد گوشی های هوشمند امروزه برای کاربران بسیار مهم است ، از این رو پردازنده این بین اهمیت بسیار بالایی را دارد. در گوشی هایی که در سال 2018 وارد بازار شد ، تراشه های بسیار قدرتمندی با عملکرد بسیار بالا ارائه شده ، بسیاری از پرچمداران برند های مختلف گوشی هایی با تراشه های بسیار قدرتمند وارد بازار شدند. در این مقاله می خواهید پردازنده هایی که در گوشی های هوشمند هواوی و اپل استفاده شده است را مورد بررسی قرار دهیم.

پیش از هر چیز باید به این موضوع اشاره کرد که Huawei و apple اسمارت فون هایی را روانه بازار کردند که اولین پردازنده های ۷ نانومتری دنیا را در دل خود جا داده بودند؛ تراشه Kirin 980 در هواوی Mate 20 و تراشه A12 Bionic در iphone x و iphone x max . در حالی که معماری ۷ نانومتری یکی از گرایش‌های اساسی در توسعه تراشه‌های موبایلی است، می‌توان یک روند کلی‌تر را تشخیص داد و آن این‌که Huawei و appleمشغول توسعه تراشه‌های اختصاصی خودشان هستند و نمی‌خواهند بر تراشه‌های شرکت‌های دیگر تکیه داشته باشند.

مقایسه تراشه Kirin 980 با معماری ۷ نانومتری با Snapdragon 845 با معماری ۱۰ نانومتری 2
دومین روند مهم این است که تعدادی از گوشی‌سازان تصمیم گرفته‌اند که از تراشه Snapdragon 845 شرکت کوالکام استفاده کنند که معماری ۱۰ نانومتری دارد. گوشی‌های گلکسی نوت 9 سامسونگ، Xperia XZ2 اکسپریا ایکس‌ زد2 سونی، جی7 تین‌کیو ال‌جی و پوکوفون اف1 شیائومی نمونه‌هایی از این دسته از گوشی‌ها هستند.
گوشی Huawei Mate 20 Pro و گلکسی نوت 9 سامسونگ دو نمونه از محبوب‌ترین گوشی‌های اندرویدی سال جاری بوده‌اند. در ادامه این مطلب تحلیل مختصری از تراشه‌های این دو گوشی خواهیم داشت و خواهیم دید که این تراشه‌ها چگونه بر عملکرد و بهینگی هر یک از این گوشی‌ها اثر می‌گذارند.

مقایسه عملکرد
تراشه Kirin 980 نخستین تراشه موبایلی جهان با معماری ۷ نانومتری و پردازنده مخصوص هوش مصنوعی است که پردازنده مرکزی آن بر پایه Cortex A76 طراحی شده است. این تراشه پردازنده‌ای هشت هسته‌ای دارد که طراحی چهار عدد از این هسته‌ها بر اساس Cortex A76 است که دو عدد از این هسته‌ها هم برای سرعت بالاتر تنظیم شده‌اند. این‌ها هسته‌هایی پرقدرت هستند که برای پردازش‌های سنگین‌تر در نظر گرفته شده‌اند و می‌توانند عملکردی فوق‌العاده به نمایش بگذارند. چهار هسته دیگر این تراشه بر مبنای Cortex A55 ساخته شده‌اند که کارکرد اصلی‌شان این است که بهره‌وری بالا داشته باشند. عملکرد پردازنده‌های مبتنی بر Cortex A76 در مقایسه با نسل قبلی ۷۵ درصد بهتر است. همچنین عملکرد Kirin 980 در مقایسه با Snapdragon 845، ۳۷ درصد بهتر است.

مقایسه تراشه Kirin 980 با معماری ۷ نانومتری با Snapdragon 845 با معماری ۱۰ نانومتری 3
مقایسه مصرف انرژی
پردازنده Kirin 980 معماری بهره‌وری سه مرحله‌ای در مصرف انرژی را در پیش گرفته است و برای تخصیص وظایف به هر یک از هشت هسته پردازشی سازوکار برنامه‌ریزی هوشمندی با عنوان Flex-Scheduling در پیش گرفته است. نتیجه این‌که این معماری در مقایسه با طراحی big.LITTLE، در کنترل جزئیات مربوط به تقسیم وظایف بین هسته‌ها یک گام جلوتر است. مکانیزم Flex-Scheduling وظایف سنگین را به هسته‌های قدرتمند Cortex A76 (دو هسته‌ای که برای سرعت پردازشی بالاتر تنظیم شده‌اند)، وظایف متوسط را به هسته‌های Cortex A76 (دو هسته‌ای که بهره‌وری بالایی دارند) و وظایف سبک را به هسته‌های Cortex A55 تخصیص می‌دهد. این شیوه تقسیم وظایف هوشمند به پردازنده اجازه می‌دهد تراشه‌های پرمصرف‌تر فقط برای انجام وظایفی به کار گرفته شوند که واقعاً به قدرت پردازشی بالایی نیاز دارند. نتیجه این‌که تراشه Kirin 980 در فعالیت‌های روزمره مصرف انرژی بسیار بهینه‌تری دارد. بر اساس آزمایش‌های داخلی هوآوی، تراشه Kirin 980 می‌تواند از نظر مصرف بهینه انرژی تراشه Snapdragon 845 را پشت سر بگذارد و روی هم رفته ۳۲ درصد بهینه‌تر عمل کند.

بیشتر بخوانید  لپ تاپ جدید هواوی با نام Matebook X رونمایی شد

هوش مصنوعی و شناسایی تصویر
گوشی‌های Huawei Mate 20 Pro و گلکسی نوت 9 سامسونگ هر دو دوربین‌های قدرتمندی دارند و عکس‌های فوق‌العاده‌ای می‌گیرند، هرچند Huawei Mate 20 Pro از این نظر ترجیح داده می‌شود. این موضوع به این دلیل توانایی‌های شناسایی تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی این گوشی‌های هوشمند است که از پردازنده‌های آن‌ها نیرو می‌گیرد. تراشه Kirin 980 می‌تواند وظایف مربوط به شناسایی تصویر را با سرعت ۴۵۰۰ تصویر در هر دقیقه انجام بدهد، در حالی که سرعت انجام این کار در تراشه‌های Snapdragon به ۲۳۷۱ تصویر در هر دقیقه می‌رسد.
تراشه Kirin 980 با قابلیت‌هایی از قبیل کاهش نویز تصویر و فناوری تشخیص چهره و اشیا می‌تواند تجربه عکاسی فوق‌العاده‌ای در اختیار کاربر بگذارد.

قابلیت‌های ارتباطی
تراشه Kirin 980 نخستین تراشه مجتمع جهان است که به مودمی مجهز شده که از LTE Category 21 پشتیبانی می‌کند. حداکثر سرعت دانلود این مودم می‌تواند به ۱.۴ گیگابیت در هر ثانیه برسد که بیشتر از حداکثر سرعت دانلود Snapdragon (۱ گیگابیت بر ثانیه) است. همچنین این تراشه به ماژول وای‌فای Hi1103 مجهز است که سریع‌ترین تراشه وای‌فای جهان به شمار می‌آید و حداکثر سرعت دانلود آن به ۱.۷ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. فرقی هم نمی‌کند که Kirin 980 روی چه دستگاهی به کار گرفته شود؛ این تراشه می‌تواند ارتباطی قدرتمند و پرسرعت را برای کارهای مختلف از قبیل بازی و وبگردی در اختیار بگذارد.
طراحی Kirin 980 امکان می‌دهد که Snapdragon 845 را در زمینه‌های مختلف پشت سر بگذارد. بهره‌وری بالای این تراشه باعث می‌شود امکان ثبت عکس‌هایی بهتر، اجرای سریع‌تر اپلیکیشن‌ها، طول عمر باتری بیشتر و تجربه کاربری لذت‌بخش‌تر فراهم شود. هوآوی با طراحی پردازنده اختصاصی خود به نوآوری و بهینه‌سازی عملکرد و کارآیی گوشی‌هایش ادامه می‌دهد تا هر کدام از دستگاه‌های جدید هوآوی بهترین تجربه کاربری را در اختیار مشتریان بگذارد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پردازنده های Kirin با Snapdragon چه تفاوت هایی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *