تفاوت های موجود میان ویندوز 10 و ویندوز 11

تفاوت های موجود میان ویندوز 10 و ویندوز 11

در سال 2015 بود که شاهد رونمایی سیستم عامل ویندوز 10 بودیم. سیستم عاملی که طی چند سال گذشته آپدیت های مختلفی برای آن منتشر شده و حتی ردموندی ها اعلام کردند هیچ گاه نسخه دیگری در کار نیست و بلکه در قالب آپدیت های نرم افزاری ویژگی هایی به این سیستم عامل منتقل می شود.

حال با گذشت شش سال نسخه جدید با نام ویندوز 11 معرفی شد. در این مطلب قصد داریم به تفاوت های میان ویندوز 10 و ویندوز 11 بپردازیم تا مشخص شود کدام گزینه بهتری است و آیا نسخه جدید را می توان یک سیستم عامل کاملا ارتقایافته دانست یا خیر.

سیستم های دارای ویندوز 10 قادر به اجرا ویندوز 11 هستند؟

تفاوت های موجود میان ویندوز 10 و ویندوز 11

به گفته مایکروسافت سیستم عامل ویندوز 11 روی اکثر دیوایس های مبتنی بر ویندوز 10 نصب می شود، بنابراین نگرانی در این زمینه وجود نخواهد داشت. حتی خبر خوشی که مایکروسافت داده انتشار نسخه بعدی در قالب یک آپدیت بزرگ و رایگان برای دارندگان ویندوز 10 است. گفتنیست قرار نخواهد بود نسخه 32 بیتی از ویندوز 11 منتشر شود و کاربران می‌توانند تنها نسخه 64 بیتی را دریافت نمایند.

ناگفته نماند سیستم هایی که ویندوز 11 روی آنها نصب می شود باید به چیپ TPM 2.0 مجهز باشند و به پشتیبانی  UEFI و Secure Boot هم بپردازند. شایان ذکر بوده که برای تشخیص پشتیبانی سیستم خود از ویندوز 11 بهتر است برنامه مخصوصی را نصب کرده تا در این زمینه مطلع شوید.

 

آیا می توان به استفاده از ویندوز 10 ادامه داد؟

اگر از سیستم کافی برای پشتیبانی ویندوز 11 برخوردار نیستید و تمایلی هم به استفاده این سیستم عامل ندارید، مایکروسافت اعلام کرده تا اکتبر 2025 این سیستم عامل فعلی پشتیبانی می شود. بنابراین تا چند سالی فرصت دارید این سیستم عامل را به کار گیرید بدون اینکه شاهد نقصی باشید. اما توصیه می شود طی چند سال آینده سیستم خود را ارتقا بخشیده و از یک سیستم با قابلیت پشتیبانی ویندوز 11 برخوردار شوید.

 

تفاوت های موجود میان ویندوز 10 و ویندوز 11

آیا امکان پشتیبانی از برنامه های قدیمی در ویندوز 11 وجود دارد؟

شاید ویندوز 11 یک نسخه 64 بیتی باشد اما می تواند نرم افزارهای قبلی 32 بیتی را هم اجرا کند، بنابراین محدودیتی وجود ندارد و افراد نباید نگرانی داشته باشند. گفتنیست که این سیستم عامل از برنامه های اندرویدی هم پشتیبانی می کند که خود یک خبر بزرگ محسوب می شود. قابلیتی که با معرفی آن توسط مایکروسافت، شادی دارندگان گوشی های اندرویدی را به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید  چگونه ویندوز 11 را بدون از دست دادن اطلاعات ریست کنیم؟

 

آشنایی با ویژگی های جدید ویندوز 11

مایکروسافت در نسخه جدید سعی کرده به ویژگی های مالتی تسکینگ بیشتر توجه داشته باشد و از جمله باید به بهبود کاربری در سیستم های چند نمایشگر اشاره کرد. بخش Live Tiles برداشته شده و منو استارت نیز مینیمالیستی و ساده به نظر می رسد.

به گفته شرکت ردموندی آپدیت ها در ویندوز 11 حجم کمتری داشته و بی دردسر نصب می شوند. همچنین برخلاف ویندوز 10 که سالانه دو بروزرسان بزرگ شامل آن می شد، مایکروسافت درصدد است هر سال تنها یک آپدیت بزرگ برای ویندوز 11 در نظر گیرد. در بخش تسک بار آیکون هایی ویژه ویجت ها وجود دارد که توسعه دهندگان می توانند به توسعه ویجت هایی برای ویندوز 11 بپردازند.

گذشته از آن آیکون Microsoft Teams هم در تسک بار به چشم می خورد که افراد از طریق آن چت تصویری و صوتی گروهی خواهند داشت. در بخش اپ استور ویندوز 11 اقسام مختلفی برنامه تعبیه شده و افراد می توانند اپ های اندرویدی هم پیدا کرده و آنها را نصب نمایند. گذشته از آن گیمرها با ویندوز 11 شاهد پشتیبانی سیستم عامل جدید مایکروسافت از ایکس باکس در بحث  Auto HDR و DirectStorage هستند.

تفاوت های موجود میان ویندوز 10 و ویندوز 11

کدام ویژگی ویندوز 10 در ویندوز 11 به چشم نمی خورد؟

مایکروسافت سعی داشته در سیستم عامل جدید بیشتر ویژگی های ویندوز 10 را تغییر داده و قابلیت هایی برای ویندوز 11 به کار گیرد. بنابراین نباید انتظار ویژگی های رایج ویندوز 10 در این نسخه داشته باشیم، زیرا ردموندی ها با هدف ارائه یک تجربه جدید ویندوز 11 را تدارک دیدند، اگرچه وجه تشابه هایی هم مشاهده می شود. این سیستم عامل برنامه ریزی شده در اواخر سال 2021 به صورت یک آپدیت بزرگ رایگان برای ویندوز 10 منتشر شود و در نهایت کاربران را به یک سیستم عامل کاملا جدید منتقل سازد.

اگر از سیستم عامل ویندوز 7 برخوردار هستید یا ویندوز 8 دارید بایستی این سیستم عامل را به صورت مجزا تهیه کنید. بنابراین می توان ویندوز 11 را یک گزینه رایگان برای دارندگان ویندوز 10 و غیر رایگان برای دارندگان ویندوزهای 7 و 8 دانست.

منبع

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تفاوت های موجود میان ویندوز 10 و ویندوز 11

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *