تبدیل صدا به متن در آیپد و آیپاد

ipad-dictation

محصولات اپل”مثل آیپد و آیپاد ” در سیستم داخلی خود ، Voice Dictation ( نگارش از طریق صحبت ) دارند که به شما اجازه می دهد برای نوشتن یک متن ، به جای تایپ کردن از خواندن استفاده کنید . این ویژگی بیشتر شبیه به Voice Dictation در موبایل است تا شبیه به برنامه ی تکمیل شده ی آن در ویندوز .

ipad-dictation
ipad-dictation

ماویرکس OS X ( سیستم عامل ساخته شده توسط شرکت اپل برای کامپیوترهای مکینتاش ) دارای ویژگی ” نگارش پیشرفته (Enhanced Dictation ) ” می باشد .

این ویژگی به شما اجازه می دهد تا به صورت آفلاین هم از Voice Dictation استفاده کرده و صدای خود را به متن تبدیل کنید ، بنابراین شما می توانید به طور دقیق متن سخنرانی خود را مشاهده کنید .

  • ” نگارش پیشرفته ” را راه اندازی کنید :

ابتدا شما نیاز به فعال سازی ویژگی Dictation روی دستگاه مک ( محصولات اپل ) دارید . روی منوی Apple در قسمت بالای صفحه نمایش خود کلیک کنید و گزینه ی system preferences را انتخاب کنید . روی آیکون Dictation & speech رفته و اطمینان حاصل کنید که قسمت Dictation روی گزینه ی ” On ” تنظیم شده باشد .

1

گزینه ی Enhanced Dictation را نیز فعال کنید و در اینصورت دستگاه مک شما دیکشنری مناسبی را از از سرورهای اپل دانلود خواهد کرد که با استفاده از آن ، به صورت آفلاین هم صدای شما را به صورت نوشته تفسیر می کند . اگر Enhanced Dictation را فعال نکنید ، صحبت های شما به سرورهای اپل فرستاده خواهد شد و در آنجا به صورت متن درخواهد آمد .

شما همچنین می توانید دکمه ای را به عنوان یک کلید میان بر برای Dictation انتخاب کنید . لازم به ذکر است که میکروفون Dictation هم از این قسمت فعال می شود . اگر دستگاه مک شما در حال شنیدن صدایتان باشد ، تصویر میکروفون بنفش رنگ ، روشن خواهد شد .

2

  • استفاده از Voice Dictation

برای استفاده از این ویژگی در یک برنامه در دستگاه مک ، ابتدا یک فیلد متنی را در  برنامه ای انتخاب کنید ، سپس دکمه ی Fn را دوبار فشار دهید و یا منوی Edit را کلیک کرده و Start Dictation را انتخاب کنید .

اکنون با مک خود صحبت کنید و کلماتی که شما می گویید شروع به ظاهر شدن در فیلد متنی خواهند کرد . اگر شما Enhanced Dictation را فعال کرده باشید ، کلمات فورا به نمایش درمی آیند ولی اگر آنرا فعال نکرده باشید ، باید دکمه ی Done را کلیک کنید و یا دکمه ی fn را دوباره بفشارید تا صدای شما به سرورهای اپل فرستاده شود و در آنجا به متن تبدیل شود و در فیلد متنی شما ظاهر گردد . این پروسه ، هر 30 ثانیه تکرار خواهد شد ، یعنی شما متنی بیش از 30 ثانیه را نمی توانید بخوانید .

بیشتر بخوانید  معرفی اپل آیپد ایر 2019

3

شاخص بنفش رنگ روی میکروفون ، هنگامیکه شما صحبت می کنید باید تکان بخورد . اگر حرکت نکند نشان می دهد که دستگاه مک ، صدای شما را نمی شنود . بنابراین نیاز به تغییر موقعیت میکروفون و یا تنظیمات آن پیدا خواهید کرد .

وقتی تمام متن مورد نظر را به این صورت تایپ کردید ، دکمه ی fn را دوباره فشار دهید و یا با زدن دکمه ی done ، به شنیدن صدایتان توسط دستگاه مک پایان دهید .

  • دستورات نگارشی

همانند دیگر سیستم عامل ها ،Voice Dictation روی این سیستم عامل هم به صورت اتوماتیک ، نقطه گذاری مناسبی را به هنگام صحبت کردن شما انجام نخواهد داد و جمله بندی نرمالی ارائه نخواهد داد . شما نیاز به خواندن علائم نگارشی نیز دارید . برای مثال اگر جمله ی ” how are you ? ” را بخواهید از طریق صحبت کردن تایپ کنید ، باید بگویید ” how are you question mark “

در اینجا برخی از علائم نگارشی را که از سایت اپل برگرفته شده است ،آورده ایم . قابل ذکر است که این علائم با محصولات اپل تحت سیستم عامل iOS نیز یکسان می باشد .

نقطه گذاری : open parantesis ( ( ) , close parantesis ( ) ) , colon (:) , dash( -) , point (.)

شکلک ها : frowny face ( 🙁 ) , smiley face ( 🙂 ) , winky face ( 😉 )

شما همچنین می توانید کنترل قالب بندی و فاصله گذاری را نیز به دست بگیرید :

  • برای نوشتن عدد ، بگویید numeral و سپس یک عدد را بگویید ،مثلا ” eight  ” و مشاهده خواهید کرد که عدد 8 و یا VIII را نمایش خواهد داد.
  • برای بزرگ نوشتن حروف انگلیسی ، بگویید ” all caps on ” ، تمام حروف به صورت بزرگ نمایش داده می شوند .
  • برای نوشتن کلمات بدون فاصله ، بگویید ” no spase on ” و عبارت مورد نظر را بگویید و مشاهده خواهید کرد که عبارت مورد نظر بدون فاصله نشان داده خواهند شد .

در حالی که برنامه ی speech Recognitation در سیستم عامل ویندوز ، قوی تر است و ابزارهای بیشتری را داراست ، اما ویژگی Voice Dictation برای مک ساده تر و موثرتر واقع شده است . زیرا شروع به کار با آن نیاز به تمرین طولانی ندارد و مردم رابطه ی بهتری با آن برقرار می کنند .

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تبدیل صدا به متن در آیپد و آیپاد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *