بیت کوین و بلاکچین چه تفاوتی دارند؟

بیت کوین و بلاکچین چه تفاوتی دارند؟

بیت کوین و بلاکچین گاهی به جای هم استفاده می‌شوند، اما در واقع تفاوت زیادی دارند. بیت کوین اولین برنامه‌ای است که به صورت عمومی بر بستر بلاکچین منتشر شده است. در ادامه درباره تفاوت بیت کوین و بلاکچین صحبت خواهیم کرد. شما همچنین می‌توانیددر بلاگ والکس به آدرس https://wallex.ir/blog/ اطلاعات موردنیاز خود درباره بیت کوین و بلاکچین را به دست بیاورید.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک بستر کامپیوتری برای نظم‌دهی به اطلاعات است. بلاکچین یک دفتر توزیع شده است که اطلاعات در آن در زنجیره‌ای از بلاک‌ها ذخیره شده و در کامپیوترهایی در سراسر دنیا نگهداری می‌شوند. بلاکچین به معنی زنجیره‌ای از بلاک‌ها است.

بلاکچین می‌تواند:

  1. حجم بالایی از داده‌ها را به آسانی مدیریت کند.
  2. هزینه مدیریت تراکنش‌ها و اطلاعات کاهش دهد.
  3. امکان نفوذ به سیستم را از بین خواهد برد و اختلال و دزدی را در سیستم غیر ممکن کند.
  4. با کمترین هزینه این کارها را انجام دهد.

بلاکچین چطور کار می‌کند؟

بیت کوین و بلاکچین چه تفاوتی دارند؟

هر بلاکچین شامل چندین بلاک است که به هم متصل هستند. برای این که بلاک جدید در این زنجیره ایجاد شود و بلاکچین بتواند اطلاعات جدید را ذخیره کند، باید مراحلی را طی کند:

  1. یک معامله یا تراکنش ایجاد شود.
  2. معامله توسط اعضای شبکه تایید شود.
  3. تراکنش در یک بلاک ذخیره شود.
  4. بلاک به بلاکچین اضافه شود.

هنگام اضافه شدن بلاک به بلاکچین، به هر بلا ک یک هش ( Hash ) اختصاص داده می‌شود. این هش یک کد شناسایی منحصر به فرد است که اطلاعاتی بلاک و بلاک قبلی را در خود ذخیره کرده است.

ویژگی‌های بلاکچین

بلاکجین یک سیستم عامل مانند ویندوز است که روی آن نرم‌افزارهای مختلفی نصب می‌شود. بلاکچین سه ویژگی اصلی دارد:

  1. شفاف بودن: سابقه‌ی تمام تراکنش‌ها و فعالیت‌هایی که در شبکه بلاکچین انجام می‌شود، در اختیار همه‌ی کاربران قرا می‌گیرد. هرچند اطلاعات در شبکه بلاکچین رمزنگاری شده هستند و هویت افراد حاضر در شبکه را افشا نمی‌کند.
  2. غیرمتمرکز بودن: بلاکچین برخلاف شبکه‌ها و منابع اطلاعاتی دیگر، متمرکز نیستند. یعنی ایجاد تغییر در آن بدون توافق همه اعضای شبکه ممکن نیست.
  3. کاربردهای متفاوت: بلاکچین در حال حاضر چندان شناخته شده نیست و تمام ظرفیت‌های آن استفاده نشده است. در حال حاضر از بلاکچین در حوزه رمزارزها و قراردادهای هوشمند و خدمات مالی استفاده می‌شود. اجرای بازی‌های کامپیوتری و رای گیری نیز از دیگر کاربردهای بلاکچین هستند. اما در آینده احتمالاً این تکنولوژی در حوزه‌های دیگر نیز استفاده می‌شود.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین و بلاکچین چه تفاوتی دارند؟

بیت کوین یک رمزارز ( کریپتوکارنسی ) است که بر بستر بلاکچین فعالیت می‌کند. بیت کوین در واقع یک سیستم پرداخت بدون نیاز به واسطه‌هایی مانند بانک و مراکز پولی دیگر است. ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، این رمزارز را برای کوتاه کردن دست دولت و بانک‌ها از مبادلات مالی بین افراد ایجاد کرد.

بیت کوین، اولین استفاده عمومی از بلاکچین است و چند ویژگی دارد که آن را از سایر ارزها و تراکنش‌های مالی متمایز می‌کند:

  1. تراکنش‌ها در بیت کوین غیرقابل بازگشت هستند.
  2. تراکنش‌ها نیمه ناشناس هستند. به این معنی که آدرس و جزئیات تراکنش برای همه واضح است اما نسبت دادن یک آدرس به فردی در دنیای واقعی آسان نیست.
  3. بیت کوین قابل استخراج است. یعنی می‌توان با کمک قدرت پردازش کامپیوتری بیت کوین تولید کرد. با ایجاد (استخراج) هر بلاک جدید، شبکه بیت کوین به کاربر استخراج کننده مقداری بیت کوین به عنوان پاداش خواهد داد.
  4. معامله ارز بیت کوین جنبه فیزیکی ندارد و صرفاً تراکنش ها به صورت مجازی و بر بستر بلاکچین ثبت می‌شود.

مقایسه بیت کوین و بلاکچین

  1. بلاکچین یک دفتر کل برای ثبت فعالیت‌ها است، در مقابل بیت کوین یک رمزارز است که برای فعالیت خود از بستر بلاکچین استفاده می‌کند.
  2. بلاکچین یک محیط امن و ارزان و خصوصی است که امکان انجام هر تراکنش همتا به همتایی را ایجاد می‌کند. در مقابل هدف بیت کوین صرفاً تسریع تراکنش‌های مالی بدون امکان دخالت دولت‌ها است.
  3. بلاکچین می‌تواند هرچیزی را منتقل کند اما همانطور که قبلاً گفتیم، بیت کوین یک ارز رمزنگاری شده است و جنبه‌ی مالی دارد.
  4. بلاکچین می‌تواند خود را با هر تغییری وفق دهد و در صنایع مختلف استفاده شود، اما تمرکز بیت کوین بر روی بهبود سرعت تراکنش‌های مالی و خصوصی کردن اطلاعات کاربران است.

در نهایت باید گفت با وجود گره خوردن نام بیت کوین و بلاکچین به‌هم، تفاوت بین این دو مفهوم بسیار زیاد است. بیت کوین فقط و فقط یکی از کاربردهای تکنولوژی شگفت‌انگیز بلاکچین است. بعد از بیت کوین، رمزارزها و قراردادهای هوشمند بسیاری بر بلاکچین فعالیت خود را آغاز کردند.

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زوم تک در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بیت کوین و بلاکچین چه تفاوتی دارند؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *