بهترین سوغاتی های اصفهان را می شناسید؟

گز

خرید سوغات و یادگاری‌های شهری که به آن سفر می‎کنید، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر محسوب می‌شود. در شهر اصفهان، دست شما از این نظر کاملاً باز است چون که شهر اصفهان سوغاتی‌های زیادی دارد: از انواع شیرینی تا گرفته صنایع دستی زیبا، که هنر دست هنرمندان باذوق ایرانی هستند. فلایتیو برای سفر به اصفهان بهترین قیمت بلیط هواپیما و همچنین بلیط اتوبوس را به شما پیشنهاد می دهد.

 

گز

گز یک شیرینی بسیار خوشمزه است که قدمتی طولانی و چند صد ساله دارد و در مورد محل اولیۀ تولید آن اختلاف نظر وجود دارد. اما به  هر حال این شیرینی لذیذ امروزه یکی از سوغاتی‌های معروف شهر اصفهان به شمار می‌آید. گز در زمان‌های گذشته از ماده‌ای به نام انگبین تهیه می‌شده که ریشۀ گیاه گز است. اما از آن‌جایی که این ماده بسیار گران است، امروزه به جای آن از ترنجبین، شیرخشت، عسل، در کنار شکر، سفیدۀ تخم مرغ و انواع مغزها استفاده می‌شود. گز پس از تولید در انواع و مدل‌های مختلفی بسته‌بندی شده و به فروش می‌رسد.  معروف‌ترین آنها گز لقمه‌ای و گز آردی هستند.

 

پولکی

پولکی یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های شیرین شهر اصفهان است که از خانوادۀ  آب‌نبات به شمار می‌رود. در حقیقت پولکی، آب نبات‌ دایره شکل بسیار نازکی است که به دلیل شباهتش به شکل پولک، به آن پولکی می‎گویند. در شکل سنتی، برای تهیۀ آن شکر را با آب و سرکۀ سفید مخلوط کرده و روی اجاق مخلوط می‎کنند. زمانی که این مخلوط به رنگ طلائی درآمد، آن را قاشق قاشق روی سینی می‌ریزند و صبر می‌کنند تا سفت شود. باور عمومی بر این است که مصرف پولکی نسبت به قند برای بدن کم زیان‌تر است. پولکی با طعم‌های زعفرانی، پسته‌ای، نارگیلی، کنجدی، کاکائویی، لیموعمانی، نعنایی، عسلی و زنجبیلی تهیه می‌شود.

 

میناکاری

میناکاری عبارت است از هنر تزیین وسایل عموما فلزی از جنس طلا، نقره، برنج، مس و برنز، با مواد رنگی. البته از میناکاری برای تزیین انواع ظروف سفالی و چینی هم استفاده می‌شود. امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‏‎شود و به یکی از مهم‌ترین صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است. معمولاً آثار میناکاری اصفهان را به شکل ظرف‌هایی به رنگ آبی لاجوردی می‎شناسیم اما آثار میناکاری به همۀ رنگ‌ها از قرمز گرفته تا سبز، زرد، طلایی ارغوانی، قهوه‌ای، مشکی و … وجود  دارند. برای تهیۀ آثار میناکاری، روی ظروفی که چندین بار لعاب داده شده و نقاشی می‎شود و سپس این ظرف‌ها درون کوره پخته می‌شوند.

 

خاتم کاری

یکی دیگر از صنایع دستی و هنرهای دیدنی اصفهان خاتم‌کاری است که توسط هنرمندان ماهر اصفهانی و بر روی چوب انجام می‎شود. این هنر سابقۀ طولانی دارد اما ساخت آثار به شکل امروزی، به دوران صفویه بازمی‌گردد. هر چند منشا و مبدا این هنر را شهر شیراز دانسته‌اند، اما آثار خاتم سوغات شهر اصفهان است. برای ساخت آثار ظریف و زیبای خاتم قطعات کوچک و مثلثی شکل چوبی برای ایجاد اشکال هندسی زیبا در کنار هم و روی چوب قرار داده می‎شوند. در ساخت آثار خاتم‌، علاوه بر چوب از موادی مانند استخوان شتر یا اسب، فلز طلا، نقره، آلومینیوم و برنج و چوب‌های آبنوس نیز استفاده می‌شود.

 

پارچه‌های قلمکار

یکی از زیباترین سوغات اصفهان پارچه‌های قلمکار است که به شیوۀ چاپ دستی و به وسیلۀ قالب‌های چوبی روی پارچه انجام می‎شود. سنت قدیمی نقش زدن روی پارچه در ایران به بیش از نهصید سال قبل بازمی‌گردد. در حفاری‌های باستان‌شناسی، سه قالب تراشیده از سنگ متعلق به سده‌های چهارم و پنجم هجری کشف شده‌اند. پارچه‌هایی که نقش‌های قلمکار بر روی آنها کوبیده می‎شود از جنس کتان و کرباس هستند و طرح‌ها و نقش‌های مختلفی دارند و نقش‌های بته جقه دارای محبوبیت بیشتری هستند. این پارچه کاربردهای متفاوتی دارد که عبارتند از: رومیزی، روتختی، سجاده، سفره، روسری، کیف، رویۀ لحاف، رویۀ پشتی، دستمال و كتیبه‎هایی برای تزیین مجالس سوگواری.

 

 

 

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بهترین سوغاتی های اصفهان را می شناسید؟

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *